تاریخچه کاغذ دیواری

قبل از اینکه در مورد تاریخچه کاغذ دیواری صحبت کنیم، در ابتدا بایستی این را بدانیم که چگونه طراحی و تزئین بوجود‌ آمد و از کجا شروع شد.

طراحی توسط انسان در ابتدا بر روی اشیا آغاز شد که قدمتی 30 تا 40 هزار ساله دارد. منشاء شروع طراحی همچنان ناشناخته باقی مانده‌ است و هیچ‌کس هنوز نمی‌داند که چه چیزی انسان‌های اولیه را به این سمت کشانده‌ است. دانشمندان بر این عقیده هستند که بیشتر به دلایل مذهبی و آیینی انسان‌ها به سمت طراحی کشیده‌ شده‌اند و بسیار بعید است که به دلایل زیبایی‌شناسی این کار را آغاز کرده‌ باشند.

 

طراحی‌های اولیه در تاریخچه کاغذ دیواری

قدیمی‌ترین طرح‌های شناخته شده اشکال “X” یا “V” ساخته شده از خط تیره، مثلث، چند ضلعی، منحنی‌ها و دایره‌ها بوده‌ است. با تلفیق این طرح‌های اولیه، اولین طراحی‌ها به شکل ساده ساخته‌ شدند.

تاریخچه کاغذ دیواری
طراحی‌های اولیه روی پوست و کاغذ

اختراع کاغذ و تاثیر آن در کاغذ دیواری

اختراع کاغذ اولین چیزی است که در تاریخچه کاغذ دیواری بسیار مهم بوده است. سال 105 میلادی، چینی‌ها برای اولین بار کاغذ را تولید کردند. اگرچه چینی‌ها در ابتدا نحوه ساخت کاغذ را مخفی نگه می‌داشتند، اما سرانجام ساخت کاغذ گسترش یافت و به خاورمیانه رسید و از قرن دوازدهم میلادی تولید کاغذ در سراسر اروپا گسترش یافت.

تاریخچه کاغذ دیواری
دستگاه‌های اولیه برای ساخت کاغذ دیواری

پیشگامان صنعت کاغذ دیواری

در قرون وسطی آویز چرم طلاکاری بعنوان زینت‌بخش دیوارهای منزل پرکاربرد بود. به این چرم‌ها  Cuir de Cordoue گفته می‌شد. هدف از استفاده این مواد نه‌ تنها تزئین دیوارهای اتاق بلکه ایجاد عایقی برای در امان بودن از سرمایی بود که از سمت دیوارهای سنگی خانه‌ها وارد می‌شد.

ماده دیگری که می‌توان بعنوان پیشگام در تولید کاغذ دیواری نام برد، ملیله‌کاری بود. پوشش دیوار با کاغذ به دلیل ارزان‌تر بودن جایگزین ملیله‌های فانتزی و Cuir de Cordoue  شد که مختص به اقشار ثروتمند جامعه بود.

کاغذ دیواری تاریخی
کاغذ دیواری‌های اولیه

کاغذ دیواری نقاشی شده

کاغذ دیواری‌ها در ابتدا به جای چاپ شدن، با دست نقاشی می‌شدند. در این صنعت اشخاصی در طول تاریخ مشهور شدند که از جمله این افراد می‌توان به ژان بوردیچون، نقاش و ایده‌پرداز فرانسوی اشاره‌ کرد. بوردیچون در سال 1481 میلادی 50 رول کاغذ دیواری با طرح فرشتگان با پس زمینه آبی رنگ برای لوئی شانزدهم نقاشی کرد. کاغذ دیواری‌ها در آن زمان نه تنها بعنوان زینت‌بخش دیوارها، بلکه بعنوان آستری برای کمدها و قفسه‌های کتاب نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

تاریخچه کاغذ دیواری
نمونه‌ای از کاغذ دیواری بکار رفته در کلیساها

دوران چاپ و پیدایش

یکی از عواملی که باعث رونق کاغذ دیواری شد خانواده پاپیلون فرانسوی بود.  ژان پاپیلون مخترع کاغذ دیواری‌های طرح‌دار محسوب می‌شود. در طی تاریخچه کاغذ دیواری، او اولین شرکت تولیدی کاغذ دیواری را تأسیس کرد و در سال 1688 اولین کاغذ ملیله را تولید کرد. پسرش ژان میشل پاپیلون، حکاک معروف آن زمان، برای تولید کاغذ دیواری و چاپ طرح روی کاغذ دیواری، شروع به استفاده از بلوک کنده‌کاری شده‌ای کرد که طرح‌ها در الگوهای منظم بر روی آن حکاکی شده‌ بودند. با این‌که این کار خیلی سخت و گران بود، اما در قرن 18 به طور گسترده‌ای گسترش یافت.

تاریخچه کاغذ دیواری
طرح کاغذ دیواری اولیه در دوران چاپ و پیدایش

سلطه فرانسه و انگلیس در صنعت کاغذ دیواری

پیش‌نیاز اصلی تولید زیاد و ارزان کاغذ دیواری با استفاده از تکرار الگو، ایجاد صنعت چاپ پیشرفته بود. این صنعت به‌ طور ویژه‌ای در انگلستان و فرانسه گسترش یافت. ژان باتیست ریویلون، فروشنده چسب و کاغذ، در سال 1753 شروع به وارد کردن کاغذ دیواری از انگلستان کرد. او در این کار به موفقیت بزرگی دست یافت و توانست سرمایه‌گذاری بزرگی در زمینه کاغذ دیواری بکند.

طولی نکشید که او تصمیم به ثبت‌نام تجاری خود به نام  Papier bleu d’Angleterre  کرد، برند تجاری او چنان محبوب شد که حتی دیوارهای محل اقامت ماری آنتوانت با کاغذ دیواری‌های او تزئین شده و او بعنوان یکی از اشخاص اصلی سلطنتی در زمینه طراحی داخلی تبدیل شد. کاغذ دیواری‌های او مورد‌علاقه نخبگان طراحی زمان خودش قرار گرفت و به برند او اعتبار خاصی داد. او پس از انقلاب فرانسه مجبور به فرار شد و به انگلستان رفت و در آنجا کارخانه جدیدی افتتاح کرد. در آنجا نیز بسیار موفق بود و باعث شد که انگلستان تبدیل به رهبر صنعت کاغذ دیواری جهان شود.

History of wallpaper
اجرای کاغذ دیواری در دکوراسیون‌های قدیمی

سرانجام یک رول کاغذ دیواری چاپ شده!

در قرن هفدهم چاپ در انگلستان بسیار رایج شده‌ بود. بلوک‌های حکاکی در این زمان کم‌کم به فراموشی سپرده شدند. به لطف انگلیسی‌ها، جهان در سال 1830 تولید اولین کاغذ دیواری بصورت رول را مشاهده‌ کرد. در این زمان هزینه‌های تولیدی بطور قابل‌توجهی کاهش یافت و کاغذ دیواری برای تمام فضاها، حتی در اتاق‌ کودک، مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود تولید اولین دستگاه ساخت کاغذ دیواری در فرانسه بود. لوئی‌ شانزدهم پادشاه فرانسه، درسال 1778 فرمان داد که طول هر رول کاغذ دیواری را حدود 34 فوت، یعنی تقریباً 10 متر درنظر بگیرند. اما هنوز توانایی ساخت کاغذ دیواری رولی را نداشتند.

History of wallpaper
چاپ کاغذ دیواری به کمک بلوک

عصر جدید در تاریخچه کاغذ دیواری

از قرن نوزدهم به بعد تاریخچه کاغذ دیواری دچار تحول گردید و کاغذ دیواری‌ها به‌ صورت انبوه تولید می‌شدند. با پیشرفت تکنولوژی تعداد رول تولیدی به طور مداوم در حال رشد است. کاغذ دیواری به طور گسترده‌ای برای همه قابل‌ دسترس شد. در این زمان جنس کاغذ دیواری‌ها از یک کاغذ نازک بود و مستقیماً روی دیوارها چسبانده‌ می‌شد. در زمان‌های گذشته مشکلی که افراد با کاغذ دیواری داشتند در کندن آن بود. جنسی که در گذشته در کاغذ دیواری استفاده می‌شد باعث ایجاد حساسیت و خارش در بدن افراد می‌شد.

امروزه کاغذ دیواری‌ها با جنس‌های مختلفی از جمله وینیل یا پارچه‌ای درست می‌شوند که از نظر خصوصیات و نحوه نصب متفاوت هستند. معیار انتخاب آنها نوع طرح روی کاغذ دیواری است و تنوع بی‌اندازه‌ای در طرح و رنگ آن بوجود آمده‌ است.

به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *