شستن کاغذ دیواری

تمیز کردن و شستن کاغذ دیواری فرایندی است که می‌‍تواند هر از چندگاهی به زیبایی و تازگی دیوارهای خانه شما بیفزاید. مراحل شستن کاغذ دیواری، باید با دقت و حوصله انجام شود تا از هرگونه آسیب به بافت، طرح و رنگ کاغذ دیواری جلوگیری شود. در این مقاله از اکستریم والز به نحوه شستن کاغذ دیواری در سه مرحله و نکات مهم مربوط به این زمینه خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید تا بهترین تکنیک‌ها و روش‌های حفظ و نگهداری کاغذ دیواری را با یکدگیر بیاموزیم.

شستن کاغذ دیواری

چرا باید کاغذ دیواری را تمیز کنیم؟

با گذشت زمان، گرد و غبار و رطوبت می‌توانند باعث تغییر رنگ و کدر شدن کاغذ دیواری شما شوند. کاغذ دیواری‌هایی که در فضاهایی همانند آشپزخانه استفاده می‌شوند، بر اثر پخت‌و‌پز، چرب شده و دوده می‌گیرند. کاغذ دیواری‌هایی که در فضاهای مرطوب همانند سرویس‌های بهداشتی یا در شهرهای مرطوبی مثل شمال کشور استفاده شده‌اند، به مرور زمان می‌توانند لکه گرفته یا کپک بزنند. بنابراین دانش نحوه شستن کاغذ دیواری و تمیز کردن آن برای افرادی که در منزل خود از کاغذ دیواری استفاده می‌کنند، امری اجتناب‌ناپذیر است. البته باید توجه داشت که قبل از شستن کاغذ دیواری و انجام هر کاری، از نوع کاغذ دیواری خود مطلع شوید، کاغذ دیواری‌هایی با جنس وینیل (پی وی سی)، جزو محبوب‌ترین و جدیدترین کاغذ دیواری‌های ضد آب و قابل شستشو می‌باشند که به لطف متریال و فناری‌های جدیدی که در این کاغذ مورد استفاده قرار گرفته است از قابلیت شستشو و تمیز کاری برخوردار هستند.

شستن کاغذ دیواری

برای شستن کاغذ دیواری به چه ابزارها و وسایلی نیاز داریم؟

به منظور شستن کاغذ دیواری و پاک کردن آن‌ها از کثیفی‌ها، لکه‌ها، چربی‌ها و … به وسایلی مانند دستمال جادویی یا میکروفیبر، جاروی بلند؛ جاروبرقی (برس کوچک جاروبرقی)؛ سطل؛ مایع یا صابون ظرفشویی؛ دستمال اسفنجی؛ دستکش یک بار مصرف؛ پاک‌کن؛ نان تست سفید؛ مایع شستشو؛ سرکه سفید؛ پد آرایش پاک کن و … نیاز داریم.

شستن کاغذ دیواری

شستن کاغذ دیواری با تی

در زمان پاکسازی و شستشوی منزل، یکی از بهترین وسایل تی می‌باشد؛ حال سوال اینجاست که امکان شستن کاغذ دیواری نیز با تی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. شما می‌توانید با یک تی تمیز و مرطوب، سطح دیوار پوشیده شده با کاغذ دیواری را به آرامی از چپ به راست و یا برعکس تی بکشید. فقط قبل از آن برای نتیجه بهتر پیشنهاد می‌شود با یک جاروبرقی، گرد و غبار روی دیوار را بگیرید.

کاغذ دیواری قابل شستشو

نحوه شستن کاغذ دیواری در سه مرحله

پیش از شستن کاغذ دیواری لازم است بدانید که آیا کاغذ دیواری شما قابلیت شست و شو دارد یا نه؟ اگر کاغذ دیواری شما ضد آب و قابل شستشو باشد، می‌توانید به آسانی با استفاده از چند مرحله‌ی ساده، تمامی چربی‌ها، لکه‌ها و جرم‌های موجود روی سطح آن را از بین ببرید. در ادامه به مراحل شستن کاغذ دیواری خواهیم پرداخت:

مراحل شستن کاغذ دیواری

 

1-ربودن خاک و گرد و غبار از سطح کاغذ دیواری:

اولین مرحله شستشو کاغذ دیواری پاک کردن گرد و غبار از روی آن است. پیش از اینکه از آب یا هرگونه مایع شستشوی دیگری برای تمیز کردن استفاده کنید، میباست گرد و غبار موجود روی سطح کاغذ دیواری را بگیرید؛ چرا که اگر بلافاصله آب و مایع تمیز کننده را روی کاغذ دیواری بزنید، گرد و غبار روی آن گل آلود شده و کار تمیز کردن را برای شما سخت‌تر می‌کند.  گردگیری کاغذ دیواری را می‌توانید به وسیله یک دستمال خشک تمیز یا برس جاروبرقی انجام دهید.

نحوه شستن کاغذ دیواری

2-استفاده از مخلوط آب و مایع شستشو (مایع،صابون ظرفشویی یا غیره):

در یک سطل، ۱ گالن آب ولرم یا آب گرم را با ۱/۴ فنجان مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید، سپس دستمال اسفنجی را به مایعی که ساختید آغشته کرده و آن را آبگیری نمایید تا کمی رطوبت بر روی دستمال بماند. حالا می‌توانید شستن کاغذ دیواری را انجام دهید. اگر کاغذ دیواری شما در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از مایعی که قابلیت چربی‌زدایی داشته باشد استفاده کنید. قبل از اینکه بخواهید مرحله سوم را شروع کنید صبر کنید تا کاغذ دیواری خشک شود!

پاک کردن لکه از روی کاغذ دیواری

3-لکه‌ها را از بین ببرید:

به منظور پاک کردن لکه‌ها از روی کاغذ دیواری، ابتدا باید نوع لکه را تشخیص دهید و با توجه به نوع آن، فرایند تمیزکاری را انجام دهید.

لکه‌ی ناشی از مداد و اثر انگشت:

لکه‌‌هایی مانند مداد یا اثر انگشت، با پاک‌کن، آدامس یا یک تکه نان تست سفید پاک می‌شوند. کافی است پاک‌کن یا نان را کمی روی سطح کاغذ دیواری بمالید.

لکه کپک یا سس:

برای لکه‌های روی کاغذ دیواری وینیل، چه لکه سس باشد چه لکه کپک، می‌توان از محلول‌های پاک کننده یا سرکه سفید استفاده کرد. توجه داشته باشید که نباید از محلو‌ل‌های سفید کننده مثل وایتکس برای پاک کردن لکه‌های کاغذ دیواری استفاده کرد چرا که ممکن است به بافت، طرح و رنگ کاغذ دیواری آسیب وارد کنند. ابتدا محلول پاک کننده را روی نقطه‌ای از کاغذ دیواری امتحان کنید، اگر مشکلی برای بافت کاغذ دیواری پیش نیامد، بقیه جاها را تمیز کنید. مقدار استانداردی که می‌توانید برای تمیز کردن استفاده کنید ۱/۴ فنجان مایع پاک کننده با ۱ فنجان آب می‌باشد. بعد از استفاده از مایع شستشو یا سرکه سفید، بایستی با یک دستمال دیوار را خشک نمایید.

لکه‌های سرسخت مانند لکه‌ چربی:

برای لکه‌های سرسخت‌تر، لکه‌های چربی بزرگ یا تغییر رنگ های عمیق، ابتدا مطمئن شوید که کاغذ دیواری شما از جنس وینیل بوده و تحمل شست‌و‌شو با مایع‌ سفید‌کننده را دارد. اگر نمی‌دانید که جنس کاغذ دیواری شما چیست ابتدا یک نقطه کوچک که در دید نیست را با کمک یک چوب پنبه یا گوش پاک‌کن با مایع سفید‌کننده تمیز کنید. بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس با یک دستمال اسفنجی مرطوب پاک کنید، اگر دیدید که کاغذ دیواری شما تغییر رنگ نداده و تمیز شده است، می‌توانید جاهای دیگر کاغذ دیواری را تمیز کنید.

6 1

 

نکات کلیدی در زمان شستشوی کاغذ دیواری

به طور معمول پاک کردن و شستشوی دیوار رنگ شده یا کاغذ دیواری شده، یک بار در سال کافی است. در زیر به چند مورد از نکات مهم برای تمیز کردن و نگهداری کاغذ دیواری اشاره می‌کنیم:

  • توصیه می‌شود در طول سال هر از چندگاهی گردگیری کاغذ دیواری را با استفاده از یک دستمال خشک یا برس جاروبرقی انجام دهید و صرفا آن را غبار روبی کنید.
  • برای شستن کاغذ دیواری محلول آب گرم و صابون ظرفشویی را با استفاده از یک اسفنج نرم مرطوب روی سطح دیوار به آرامی بکشید تا مناطق کثیف و لکه دار را پاکسازی کنید.
  • همیشه پیش از خیس شدن کاغذ دیواری و شستشو و تماس آن با آب، از قابلیت شستشوی جنس آن اطمینان حاصل کنید. (برخی از کاغذ دیواری‌ها ممکن است به هنگام مرطوب شدن پوسته پوسته شده یا حباب زنند).
  • توصیه می‌شود به هیچ عنوان از سفید کننده هایی مانند وایتکس برای شستن کاغذ دیواری استفاده نکنید؛ این کار ممکن است به رنگ یا طرح کاغذ دیواری شما آسیب وارد کند.
  • اگر کاغذ دیواری شما قابل شستشو است، می‌توانید با یک دستمال مرطوب و کمی مواد شوینده، سطح کاغذ را پاکسازی کنید؛ فقط درصد استفاده از مواد شوینده شیمیایی بهتر است کم باشد.
  • تمیز کردن دیوارهای خانه زمانی معقول‌تر می‌شود که متوجه شوید اثر انگشت، روغن، میکروب‌ها، گرد و غبار و گرده‌ها به مرور زمان روی آن‌ها جمع شده است. دیوارهای کثیف می‌توانند آلرژی را برای اعضای خانواده تشدید کنند؛ پس دیوارهای شما چه رنگ و چه کاغذ دیواری باشند باید پاک و تمیز شوند.

7

از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است؟

به طور کلی اکثر کاغذ دیواری‌های نسل جدید، قابل شستشو و ضد آب هستند؛ با این حال شما می‌توانید پیش از انتخاب و خرید کاغذ دیواری، قابلیت شستشوی آن را از فروشنده جویا شوید؛ اگر دیوارهای شما از قبل با کاغذ دیواری پوشیده شده و از جنس آن مطلع نیستید بهتر است ابتدا بخشی از کاغذ را برای پاکسازی و شستشو تست نمایید. کاغذ دیواری وینیل (pvc)، بهترین جنس کاغذ دیواری ضد آب است که علاوه بر  قابلیت شستشو، طول عمر و دوام بسیار بالایی داشته و به راحتی از کثیفی‌ها پاک می‌شود.

سخن پایانی در رابطه با شستن کاغذ دیواری؛ ارتباط با اکستریم والز

کمپانی اکستریم والز با ارائه‌ی بروزترین کاغذ دیواری‌‌‌های پی وی سی، نسل جدیدی از دیوارپوش‌های با کیفیت را به بازار عرضه کرده است که شستشوی بسیار آسانی داشته و تا سال‌های زیادی روی دیوارهای شما باقی می‌مانند. جهت ارتباط با مشاوران اکستریم والز می‌توانید با شماره 02192001955 تماس بگیرید.

8

سوالات متداول

چطور لکه چربی یا روغن را از روی کاغذ دیواری پاک کنیم؟

برای از بین بردن لکه چربی یا روغن پودرهایی مثل پدر تالک، جوش شیرین، نشاسته ذرت و… را با کمی آب مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را با اسفنج نرم یا یک مسواک نرم روی سطح کاغذ دیواری بکشید.

چطور لکه مداد و مداد رنگی را از روی کاغذ دیواری پاک کنیم؟

شما می‌توانید این کار را با استفاده از یک پاک‌کن یا یک نان تست سفید انجام دهید.

 

به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

  • سلام برای شستن کاغذ دیواری میتونم از فرچه استفاده کنم؟

    • سلام و درود
      خیر باعث آسیب دیدگی کاغذ دیواری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *