طراحی نمای مدرن

نمای ساختمان اولین چیزی است که دیده شده و از نظر زیبایی و کاربرد مورد توجه قرار می‌‌گیرد. در طول تاریخ انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نمای ساختمان همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. البته در هر فرهنگ و سرزمینی، قواعد خاصی برای نمای ساختمان به کار می‌رفته است. اما پس از صنعتی شدن، سبک معماری در تمام جهان تغییر کرده و به سمت مدرنیته حرکت کرده است. سبک مدرن بسیار جسور بوده و طرح‌های متمایز و خلاقانه را حمایت می‌کند. اگر به سبک معماری مدرن علاقه دارید؛ با اکستریم والز در این مقاله همراه شوید تا اصول طراحی نمای مدرن را بررسی و 10 ایده برای طراحی نمای مدرن ارائه کنیم.

ویژگی‌های نمای مدرن ساختمان؛ وجه تمایز کدام است؟

 

ویژگی‌های نمای مدرن ساختمان؛ وجه تمایز کدام است؟

طراحی نمای مدرن در دهه‌های اولیه قرن بیستم آغاز شد. اصول استاندارد طراحی مدرن بر پایه سادگی، کارایی و ظرافت است. ظاهر مدرن را می‌توان با طراحی خلاقانه و جسورانه‌اش متمایز کرد. در واقع همیشه می‌توان انتظار شگفتی‌هایی را در آن داشت. از ویژگی‌های سبک مدرن می‌توان به استفاده از ریتم‌های عمودی، افقی و زاویه‌ای و استفاده از مواد و تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد. نوآوری در این سبک بسیار مهم است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن
کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن-موبایل

در سبک مدرن، متریال و اتصالات به صورت صریح در کنار هم قرار می‌گیرند. استفاده از مصالح و سیستم‌های مدرن در نما، ستون‌های فولادی و بلوک‌های بتنی قابل مشاهده است. با استفاده از مصالح سنتی در روش‌های جدید، از مصالحی مانند چوب، آجر و سنگ به روش‌های ساده استفاده می‌شود. همچنین بر رنگ طبیعی مواد تاکید دارد. در واقع به جای رنگ آمیزی، متریال با ظاهری مدرن و رنگ طبیعی خود به نمایش گذاشته می‌شوند.

متریال نما مدرن؛ استانداردها در کنار استحکام و طول عمر

 

متریال نما مدرن؛ استانداردها در کنار استحکام و طول عمر

متریال یک عنصر ضروری است که علاوه بر چشم نواز بودن باید دارای استحکام، طول عمر مناسب و استانداردهای لازم با توجه به بودجه‌ای باشد که برای آن هزینه می‌شود. بسته به سبک به کار رفته در نما، مصالح مختلفی در ایران و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله رایج‌ترین مواد به کار رفته در سبک مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • HPL
  • ترمووود
  • سرامیک
  • کامپوزیت آلومینیوم
  • لوور
  • نمای استیل
  • قاب پانل
  • هومیوستاتیک
  • دو پوسته
  • سایه خورشیدی
  • لعاب کاری
  • دیوار عایق
  • استیل و شیشه

نمای بیرونی مانند یک لایه محافظ برای ساختمان‌ها است. با توجه به شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی ساختمان و تعداد طبقات ، متریال نمای ساختمان به کار گرفته می‌شود.

10 ایده برای طراحی نمای مدرن؛ خلاق و پویا باشید!

 

10 ایده برای طراحی نمای مدرن؛ خلاق و پویا باشید!

سبک مدرن یکی از سبک‌های بسیار جذاب و پرکاربر در دنیای معاصر دانست. خطوط ساده طراحی مدرن، توانسته پیچیدگی‌های خاص و ویژه‌ای را به دنیای معماری وارد کند. ایده‌های بسیاری از ترکیب اصول مهم و اولیه طراحی مدرن، استخراج می‌شود. ما در ادامه 10 ایده کاربردی و رایج برای استفاده در طراحی نمای مدرن ساده و پیچیده ارائه می‌کنیم.

1- ادغام دیوارهای سبز؛ آشتی دنیای صنعتی با طبیعت!

 

1- ادغام دیوارهای سبز؛ آشتی دنیای صنعتی با طبیعت!

با استفاده از دیوارهای سرسبز در نمای خود، ساختار خود را در آغوش طبیعت غوطه‌ور کنید. البته باید بدانید که چگونه این طراحی پایدار در کنار استفاده از عناصر طبیعی و ایجاد زیبایی شناسی، رفاه محیطی را نیز ارتقا دهد. با ایجاد یک نمای سبز هم افزایی طبیعت و معماری را تجربه و ترکیبی هماهنگ ایجاد کنید. این ترکیب می‌تواند هم ساکنان و هم تماشاگران را مجذوب خود کند.

از نماهای شفاف برای لمس آینده استفاده کنید؛ جسور باشید!

 

2- از نماهای شفاف برای لمس آینده استفاده کنید؛ جسور باشید!

با نماهای شفاف که مرز بین فضای داخلی و خارجی را محو می‌کند، به آینده قدم بگذارید. جادوی شیشه را کشف و ظاهری شیک و مدرن ارائه دهید. در عین حال کاربرد نور طبیعی را در ساختار به حداکثر برسانید. این ایده یک ارتباط یکپارچه با محیط اطراف ایجاد می‌کند. همچنین نگاهی اجمالی به دنیایی ارائه می‌دهد که در آن مرزهای بین فضاهای داخلی و خارجی محو می شوند.

ایجاد نماهای LED تعاملی؛ انرژی کمتر اما زیبایی خیره کننده!

 

3- ایجاد نماهای LED تعاملی؛ انرژی کمتر اما زیبایی خیره کننده!

ساختمان خود را با نماهای LED تعاملی به یک بوم تبدیل کنید. به دنیای بازی نور وارد شوید. استفاده از نورهای کم مصرف نه تنها بینندگان را مجذوب خود می‌کند، بلکه راه‌حل‌های کم مصرف را نیز برای معماری مدرن ارائه می‌دهد. با استفاده از لامپ‌های ال ای دی، امکان ایجاد یک تجربه بصری پویا را فراهم کنید. تا نمای ساختمان به یک رسانه برای بیان هنری تبدیل شود.

عناصر فرهنگی مختلف را ترکیب کنید؛ بوم نقاشی از فرهنگ‌ها

 

4- عناصر فرهنگی مختلف را ترکیب کنید؛ بوم نقاشی از فرهنگ‌ها

تنوع را از طریق نماهای هنری که داستانی فرهنگی را روایت می‌کنند، به بینندگان ساختمان تقدیم کنید. البته باید بدانید که چگونه ترکیب عناصر فرهنگ‌های مختلف می‌تواند نمای بیرونی خیره کننده و معناداری را برای ساختمان شما ایجاد کند. این ایده فراتر از زیبایی شناسی است. چرا که باعث ایجاد حس فراگیری و قدردانی فرهنگی در جامعه می‌شود.

طراحی مبتنی بر فناوری برای کارایی؛ با دنیای هوشمند هماهنگ شوید

 

5- طراحی مبتنی بر فناوری برای کارایی؛ با دنیای هوشمند هماهنگ شوید

آینده را با نماهای هوشمندی که با شرایط محیطی سازگار است هماهنگ کنید. ادغام فناوری را برای بهره‌وری انرژی، پاسخگویی به آب و هوا و طراحی هوشمند نمای ساختمان امتحان کنید. نماهای هوشمند نه تنها راحتی را افزایش می‌دهند، بلکه تعهد به پایداری و فناوری‌های پیشرفته را نیز به نمایش می‌گذارند. برای طراحی نمای هوشمند ساختمان می‌توانید از سیستم‌های سایه‌انداز و تهویه خودکار نیز استفاده کنید.

خطوط پاک و بیانیه‌های جسورانه داشته باشید؛ مارول‌های مینیمالیستی را به نمایش بگذارید

 

6- خطوط پاک و بیانیه‌های جسورانه داشته باشید؛ مارول‌های مینیمالیستی را به نمایش بگذارید

به دنیای نماهای مینیمالیستی وارد شوید. در سبک مینیمال خطوط تمیز و منظم، ظرافت مدرن را دوباره تعریف می‌کنند. البته باید بدانید که چگونه سادگی می‌تواند ابزار قدرتمندی در طراحی معماری باشد. بر عناصر ضروری تمرکز کنید تا جزئیات طرح بتوانند بیانیه‌های جسورانه خود را به نمایش بگذارند. در این صورت می‌توانید نمای پیچیده و جاودانه ای را ایجاد کنید.

نماهایی با الهام از الگوهای طبیعت؛ الگوهای پیچیده با توجه به جزئیات

 

7- نماهایی با الهام از الگوهای طبیعت؛ الگوهای پیچیده با توجه به جزئیات

برای ایجاد بافت‌های ارگانیک در نمای خود از الگوهای پیچیده طبیعت الهام بگیرید. این رویکرد طراحی، پیچیدگی و ارتباط با دنیای طبیعی را افزایش می‌دهد. نماهای الهام گرفته از طبیعت، الگوی ابرها، روان بودن آب، پیچ و تاب و برگ و دیگر عنصر طبیعت را تقلید می‌کنند. به همین دلیل زیبایی ارگانیک و آرامش بخشی را به محیط ساخته شده می‌آورند.

نماهای نوستالژیک با پیچ و تاب مدرن؛ ترکیبی خاص و ویژه

 

8- نماهای نوستالژیک با پیچ و تاب مدرن؛ ترکیبی خاص و ویژه

جذابیت گذشته را با طراحی معاصر ادغام کنید. استفاده از عناصر یکپارچه سازی نماها می‌تواند ترکیبی منحصر بفرد از مدرنتیه و سنت باشد. به‌کارگیری نقوش اواسط قرن 19 و 20 در کنار طرح‌های آرت دکو می‌تواند رنگ زمان را کم کرده و احساسات و خاطرات را با هم برانگیزاند.

جاذبه را با نماهای معلق به چالش بکشید؛ ساختاری پویا و خیره کننده

 

9- جاذبه را با نماهای معلق به چالش بکشید؛ ساختاری پویا و خیره کننده

طراحی نماهای معلق، حس جذابیت بصری را به ساختار شما اضافه می‌کند. معماری معلق می‌تواند رنگ و بوی معماری سنتی را به چالش بکشد. ایده طراحی معلق توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. از سوی دیگر می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد ترکیبات معماری پویا و از نظر بصری خیره کننده فراهم کند.

نماهای سازگار با محیط زیست برای فردای سبزتر؛ پیشرو باشید

 

10- نماهای سازگار با محیط زیست برای فردای سبزتر؛ پیشرو باشید

در معماری پایدار با نماهای سازگار با محیط زیست پیشرو باشید. ترکیب مواد بازیافتی و راه‌حل‌های کارآمد انرژی می‌تواند به آینده‌ای سبزتر و پایدارتر کمک کند. این ایده فراتر از زیبایی شناسی است و بر اهمیت طراحی مسئولانه در مواجهه با چالش‌های محیطی تاکید دارد. تعهد خود را به طبیعت با طراحی نماهای سازگار با محیط زیست به نمایش بگذارید.

اصول طراحی نمای مدرن؛ 10 اصل مهم نمای مدرن آپارتمان

 

اصول طراحی نمای مدرن؛ 10 اصل مهم نمای مدرن آپارتمان

طراحی نمای مدرن چندین اصل کلیدی را در بر می‌گیرد که زیبایی شناسی، عملکرد و پایداری را ترکیب می‌کند. این اصول معماران و طراحان را در ایجاد نمای خیره کننده، پیشرفته و آگاه به محیط زیست راهنمایی می‌کند. در ادامه 10 اصل مهم نمای مدرن آپارتمان را بررسی می‌کنیم.

اصل اول: یکپارچه سازی فناوری

 

اصل اول: یکپارچه سازی فناوری

نماهای مدرن به طور یکپارچه فناوری را برای افزایش عملکرد و بهره‌وری انرژی ادغام می‌کنند. به عبارتی با به کارگیری سیستم‌های ساختمان هوشمند، سایه‌اندازی خودکار و تهویه پاسخگو به ایجاد یک محیط پایدار و راحت کمک می‌کنند.

اصل دوم: پایداری و استفاده از مواد سازگار با محیط زیست

 

اصل دوم: پایداری و استفاده از مواد سازگار با محیط زیست

اولویت دادن به مصالح پایدار و سازگار با محیط زیست سنگ بنای طراحی نمای مدرن است. استفاده از مواد بازیافتی، شیشه‌های کم مصرف و سایر گزینه‌های سازگار با محیط زیست، اثرات زیست محیطی را کاهش داده و شیوه‌های پایدار را ترویج می‌کند.

اصل سوم: طراحی مینیمالیسم و به کار بردن خطوط پاک

 

اصل سوم: طراحی مینیمالیسم و به کار بردن خطوط پاک

نماهای مدرن اغلب از طراحی مینیمالیستی با خطوط تمیز و ساده استفاده می‌کنند. مینیمالیسم یک زیبایی شناسی جاودانه و ظریف ایجاد می‌کند. همچنین به هر عنصر اجازه می‌دهد تا بدون پیچیدگی غیر ضروری بیانیه‌ای را به زبانی شیوا بیان کند.

اصل چهارم: ترکیب عناصر طبیعی

 

اصل چهارم: ترکیب عناصر طبیعی

آوردن طبیعت به طرح از طریق ویژگی‌هایی مانند دیوارهای سبز یا بافت‌های ارگانیک از ویژگی‌های مهم نمای مدرن است. چرا که ارتباط با طبیعت باعث افزایش رفاه و ایجاد طرح‌های بیوفیلیک و جذاب بصری می‌شود. از سوی دیگر سبک مدرن به دنبال ایجاد ارتباط بین زندگی ماشینی و طبیعت است.

اصل پنجم: شفافیت و وضوح در طراحی نما

 

اصل پنجم: شفافیت و وضوح در طراحی نما

سبک مدرن با استفاده از شیشه و مواد شفاف برای ایجاد باز بودن و ارتباط با محیط اطراف تلاش می‌کند. در واقع شفافیت نور طبیعی را به حداکثر می‌رساند. فضای داخلی روشن و جذاب ایجاد می‌کند و در عین حال ارتباط با محیط بیرون را تقویت می‌کند.

اصل ششم: تکیه بر زمینه و تنوع فرهنگی

 

اصل ششم: تکیه بر زمینه و تنوع فرهنگی

ترکیب عناصری از فرهنگ‌های متنوع، جشن فراگیری و بازتاب بافت‌های محلی از اصول مهم نمای مدرن است. تنوع فرهنگی در طراحی معنا و ارتباط را می‌افزاید و نماهایی را ایجاد می‌کند که با جامعه طنین انداز می‌شود. پس از آشنایی با سبک مدرن می‌توانید تفاوت فرهنگ‌ها و کاربرد زمینه‌های فرهنگی در نمای ساختمان‌های مختلف را ببینید.

اصل هفتم: استفاده از عناصر پویا و تعاملی

 

اصل هفتم: استفاده از عناصر پویا و تعاملی

معرفی عناصر پویا مانند نمایشگرهای LED تعاملی یا نماهای جنبشی از ویژگی های نمای مدرن است. افزودن یک جنبه پویا به نماها توجه را جلب می کند. همچنین علاقه بصری را ایجاد کرده و به انتقال حس مدرنیته کمک می‌کند.

اصل هشتم: یکپارچه‌سازی با سیستم عامل مدرن

 

اصل هشتم: یکپارچه‌سازی با سیستم عامل مدرن

ترکیب عناصر یکپارچه‌سازی با طراحی مدرن، برای ایجاد زیبایی منحصر به فرد و نوستالژیک و در عین حال معاصر است. در واقع می‌توان گفت که ادغام گذشته و حال به شخصیت، روایت داستان و ایجاد یک هویت بصری متمایز می‌افزاید.

اصل نهم: حمایت از توهمات شناور و معلق

 

اصل نهم: حمایت از توهمات شناور و معلق

بازی با ادراک گرانش برای ایجاد نماهایی که به نظر شناور یا معلق از دیگر ویژگی‌های مهم طراحی نمای مدرن است. چرا که هنجارهای معماری سنتی را به چالش کشیده و کنجکاوی را برمی‌انگیزاند. در واقع با ترکیب اصل نهم با دیگر اصل طراحی مدرن، می‌توان اثری شگفت انگیز، کاربردی و خارق‌العاده خلق کرد.

اصل دهم: سازگاری با آب و هوا

 

اصل دهم: سازگاری با آب و هوا

طراحی نماهایی که به شرایط آب و هوایی پاسخ می‌دهند؛ بهینه‌سازی مصرف انرژی و راحتی را به همراه دارد. نماهای سازگار با آب و هوا به پایداری کمک می‌کند. همچنین اطمینان می‌دهد که ساختمان‌ها به شرایط محیطی خود پاسخ داده و پایدار و عملکرد نما مختل نمی‌شود.

ترکیب 10 اصل مهم طراحی مدرن علاوه بر نمایش فناوری، به رفاه ساکنان و سیاره زمین نیز کمک می‌کند. به عبارتی هم افزایی فناوری، پایداری و جذابیت زیبایی شناختی، ماهیت طراحی نمای مدرن را نشان می‌دهد.

سخن پایانی از طراحی نمای مدرن

 

سخن پایانی از طراحی نمای مدرن

در این مقاله ابتدا به ویژگی ها و متریال نمای مدرن پرداختیم. سپس 10 ایده برای طراحی ساختمان به سبک مدرن بیان کردیم. در انتها نیز اصول مهم طراحی نمای مدرن را شرح دادیم. در قلمرو معماری، نما بوم نقاشی است که خلاقیت در آن حد و مرزی نمی‌شناسد. پس در کنار استفاده از ایده‌های مطرح شده، خلاقیت خود را به فراموشی نسپارید. بلکه هنر و دانش خود را تلفیق کنید تا اثری ماندگار و جاودانه به جا بگذارید.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

چگونه می‌توانم فناوری را در طراحی نمای خود بگنجانم؟

راه‌حل‌های ساختمان هوشمند را کاوش کنید و با معمارانی با تجربه در یکپارچه‌سازی فناوری برای نماهای کم‌مصرف و پاسخگو کار کنید.

آیا نماهای شفاف از نظر انرژی کارآمد هستند؟

بله، فن‌آوری‌های شیشه‌ای مدرن، بهره‌وری انرژی را افزایش داده و نماهای شفاف را به انتخابی پایدار برای معماری معاصر تبدیل می‌کنند.

آیا می‌توانم چندین ایده طراحی را در یک نما ترکیب کنم؟

قطعا! بسیاری از پروژه‌های نوآورانه با موفقیت عناصری از ایده‌های طراحی مختلف را ترکیب می‌کنند که منجر به نماهایی واقعاً منحصر به فرد و شخصی می‌شود.

چه مصالحی برای نماهای پایدار بهتر است؟

موادی مانند فولاد بازیافتی، چوب بازیافتی و شیشه کم مصرف را در نظر بگیرید تا نماهای پایدار سازگار با محیط زیست و از نظر بصری جذاب ایجاد کنید.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *