دکوراسیون اتاق نشیمن

دکوراسیون اتاق نشیمن از این منظر حائز اهمیت است که اولین فضا برای دیدار با هر بازدیدکننده‌ای است. علاوه بر این مرکزیت هر خانه‌ای با اتاق نشیمن است. بیشترین وقت افراد ساکن هر خانه‌ای در اتاق نشیمن سپری می‌شود. همچنین اجتماعی‌ترین محل در هر خانه‌ای اتاق نشیمن به حساب می‌آید. بنابراین باید احساس مثبت و خوشایندی را در خود داشته باشد.

در این نوشتار به بررسی رهنمودها و ایده‌هایی  برای ایجاد دکوراسیونی هماهنگ و جذاب برای اتاق نشیمن خواهیم پرداخت. آنچه در این نوشتار به آن پرداخته شده بر اساس تحقیقات و تجربیات معتبر، دریافت‌های روزانه و نظرات متخصصان طراحی داخلی است. هدفی که در این مقاله به دنبال آنیم ارائه یک راهنمای جامع و مناسب برای ایجاد دکوراسیون اتاق نشیمن بر اساس قوانین طراحی است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهمی که حین طراحی اتاق نشیمن باد مد نظر داشت

 

نکات مهمی که حین طراحی اتاق نشیمن باد مد نظر داشت

برای ایجاد یک فضای دلنشین و جذاب در اتاق نشیمن باید قواعد واستانداردهایی رعایت شود. همین قوانین و اندازه‌ها یکی ازتاثیرگذارترین موارد برای ایجاد یک دکوراسیون اتاق نشیمن مناسب محسوب می‌شود. این اصول عبارتند از:

  • بین هر مبل با سایر وسایل یا مبل دیگر باید حداقل 40 سانتی‌متر فاصله در نظر گرفته شود
  • صندلی‌ها و مبل‌ها نباید نسبت به سایر وسایل دیگر ابعاد بزرگ‌تر و غیر متعارفی داشته باشند.
  • استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌ خنثی و قابل ست کردن در این زمینه عالی است.
  • نورپردازی اتاق نشیمن باید با شدت رنگ دیوارها یا رنگ کاغذ دیواری خوانایی داشته باشد

برای ایجاد هماهنگی بین دکوراسیون داخلی محیط، توجه به دیوارها بسیار مهم است. کاغذ دیواری یکی از محبوب‌ترین انواع دیوارپوش است. برای مشاهده انواع طرح و سبک کاغذ دیواری موجود در بازار می‌توانید آلبوم‌های مجموعه کاغذ دیواری اکستریم والز را مشاهده کنید.

طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن

 

طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن: 10 مرحله اساسی برای داشتن دکوری زیبا

ایجاد بهترین دکوراسیون نشیمن با کمترین وسایل یعنی ایجاد یک قانون طلایی برای بهترین چیدمان که در طراحی داخلی باید نگاهی ویژه به آن داشت. در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن هدف ایجاد مناطق عملکردی متفاوت در کنار هم نیست. بلکه ادغام فضاهای اتاق نشیمن، بدون ایجاد آشفتگی بصری است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن
کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن-موبایل

پس در ابتدا ابعاد و اندازه‌های اتاق را بدست می‌آوریم. جای درها و پنجره‌ها، جهت اتاق و محل پریزهای برق را شناسایی می‌کنیم. این بدان معناست که صرفا نیاز نیست به پلان اتاق نشیمن پایبند بود. در انواع سبک های دکوراسیون داخلی با جلوه‌ای زیبا باید درک روشنی از فضاهای خانه داشت تا بهترین اقدامات را انجام داد. بنابراین با یک بررسی ریز بینانه، ارتباط بین فضای اتاق نشیمن و بقیه محیط خانه را می‌توان بدست آورد. از طریق حجم‌ها و سطوح مشترک، توزیع فضای پُر و خالی، کنترل تناسبات نور و جنبه‌های رنگی این دریافت امکان‌پذیر است.

اندازه‌گیری دقیق اتاق نشیمن

 

مرحله اول: اندازه‌گیری دقیق اتاق نشیمن

برای این بررسی و اندازه‌گیری نیاز به پیش کشیدن مسائل پیچیده نیست. فقط باید با دقت بالا انجام شود که با یک عدد متر و یک ورق کاغذ و یک مداد قابل انجام است.

پلان کلی سالن را استخراج کنید. جهت ورودی، اندازه درها، پنجره‌ها و جهت چرخش آن‌ها حین باز شدن، محل پریزهای برق و ارتفاع دیوار‌ها را بدست می‌آوریم. همچنین طول و عرض سالن، فضاهای شکسته، تودرتو و ارتباط ورودی‌ها را هم با دقت زیاد یادداشت می‌کنیم. همه این مقیاس‌ها را وارد نرم افزار کرده و با ایجاد یک تصویر کلی شروع به ایده‌‌پردازی می‌کنیم.

هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن امکان برخورد با نکات پیچیده دور از ذهن نیست. برای مثال نامعلوم بودن ستون‌های بتنی و دیوارهای باربر برای ایجاد شومینه و نصب رادیاتور می‌تواند مسیر ایجاد یک دکور را با چالش روبرو سازد.

بررسی و ارزیابی نیازهای افراد ساکن خانه

 

مرحله دوم: بررسی و ارزیابی نیازهای افراد ساکن خانه

اتاق نشیمن بدون شک چند کاربری‌ترین فضای خانه به حساب می‌آید. پس شروع به بررسی می‌کنیم و با چند سوال استارت کار را می‌زنیم:

  • آیا ورودی خانه بخشی از اتاق نشیمن است یا از آن متمایز خواهد شد؟
  • آیا آشپزخانه محیط جداگانه‌ای دارد؟
  • آیا از قبل در قسمتی از خانه فضای غذاخوری وجود دارد؟
  • آیا برای پذیرایی از مهمان نیز مناسب است؟

تعیین نیازهای کسانی که در آن زندگی می‌کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حین طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن باید به تفاوت نشیمن و پذیرایی دقت داشت تا به اشتباه در طراحی این دو فضا تداخل به وجود نیاید.

توجه به جهت و میزان نور اتاق نشیمن

 

مرحله سوم: توجه به جهت و میزان نور اتاق نشیمن

روشنایی و نور از ارکان اصلی در دکوراسوین اتاق نشیمن به حساب می‌آید. میزان تابش نور طبیعی و جهت حرکت روزانه نور از زمان طلوع تا زمان غروب باید به خوبی ارزیابی شود. با توجه به الگوهایی که در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن باید مد نظر داشت رعایت چند نکته ضروری است که عبارتند از:

  • میز ناهار خوری باید دارای نور خوب و قوی باشد
  • منطقه تلویزیونی باید دارای نورهای پراکنده و قابل تنظیم باشد
  • ناحیه مطالعه بنا به روحیه فرد (نور کم یا نور زیاد) باید دارای نور مستقیم باشد

در صورتی که اتاق نشیمن خانه نورگیر نباشد؛ توجه به محل‌های نورپردازی مصنوعی در طراحی حتما باید مد نظر قرار بگیرد.

رنگ و متریال‌های هم‌خانواده؛ کاغذ دیواری را جدی بگیرید

 

مرحله چهارم: رنگ و متریال‌های هم‌خانواده؛ کاغذ دیواری را جدی بگیرید

در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن با همه آزادی‌هایی ترکیبی که وجود دارد ولی باید همچنان پایبند به برخی قوانین اساسی در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن بود. در این میان بدون شک هماهنگی مواد و متریال با رنگ‌ها خودنمایی زیادی می‌کند. رنگ‌ها و متریال به کار رفته در دکوراسیون اتاق نشیمن همراه خود انرژی درونی دارد که به نظم روحی و جسمی افراد کمک شایانی خواهد کرد.

در میان متریال‌هایی که تاثیر شگرفی بر افراد می‌گذارند باید به کاغذ دیواری اکستریم والز اشاره کرد که تنوع رنگی  آن بی‌نظیر است. به صورت کلی کاغذ دیواری از جمله متریال‌هایی است که در دیزاین‌های جدید چه مدرن و چه کلاسیک جایگاه بسیار ارزشمندی دارد. این متریال که دست هر طراحی را برای ایجاد یک دکور زیبا باز می‌کند هم به لحاظ هزینه و هم سرعت اجرا از نقاشی کردن محیط به صرفه‌تر است.

تنوع رنگ و طرحی که در کاغذ دیواری برای متنوع ساختن فضای اتاق نشیمن وجود دارد با هیچ نقاشی بدست نمی‌آید. گزاف نیست اگر کاغذ دیواری را کلید حل معمای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن دانست. چون جلوه منحصر به فرد آن با هیچ رنگی بدست نخواهد آمد. علاوه بر این موارد یک ویژگی کاغذ دیواری امکان ست‌سازی آن با همه عناصر و وسایل داخل خانه است. به نوعی کاغذ دیواری تمام کننده و حسن ختام یک دکوراسیون اتاق نشیمن است.

طراحی دیوار پشت تلویزیون؛ ترکیبی از کاغذ دیوار و شلف

 

مرحله پنجم: طراحی دیوار پشت تلویزیون؛ ترکیبی از کاغذ دیوار و شلف

اینکه سبک دکوراسیون اتاق نشیمن شما مدرن یا کلاسیک یا هر سبکی دیگر باشد فرقی نمی‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که باید دیوار پشت تلویزیون طراحی متفاوتی داشته باشد. با توجه به اینکه جهت نشستن افراد در اتاق نشیمن عموما به سمت دیوار تلویزیون است پس نوع طراحی آن توجه افراد را به خود جلب خواهد کرد. بخصوص اگر سایر دیوارها رنگ آمیزی ساده یا کاغذ دیواری خنثی با تم خاکستری روشن داشته باشد.

هارمونی و ریتمی که دیوار پشت تلویزیون با سایر دیوارهای ساده به وجود می‌آورد نوعی زیبایی نهفته در خود دارد. برای اینکه طراحی خاصی در دیوار پشت تلویزیون داشته باشید اولین گزینه پیشنهادی استفاده از کاغذ دیواری به عنوان پایه کار است. این نوع دیزاین کمک می‌کند که بتوانید از اکسسوری‌های خاص نیز در دیوار پشت تلویزیون استفاده کنید.

دقت در انتخاب نوع کاغذ دیواری بسیار مهم است چون برخی از این کاغذ دیواری‌ها در گذر زمان تغییر رنگ داده و کیفیت خود را از دست می‌دهند. البته انواع با کیفیتی نیز وجود دارد که در این میان باید به کاغذ دیواری اکستریم والز اشاره کرد که تنوع و کیفیت‌های بسیار متنوعی وجود دارد.

تجمع مبلمان را به حداقل برسانید

 

مرحله ششم: تجمع مبلمان را به حداقل برسانید

ازآنجایی که فضا در خانه‌های امروزی روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود معمولا در معماری جدید اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری در یک محیط ادغام می‌شوند. حتی آشپزخانه و ورودی نیز بخشی از این فضا به حساب می‌آیند. این شیوه به اصطلاح پلان فضای باز نام دارد  که ویژگی اصلی آن نبود دیوارهای جداکننده است. فضای باز در دکوراسیون داخلی علی رغم نکات مثبتی که در خود دارد معایبی نیز به همراه دارد.

به صورت کلی در اتاق نشیمن وسایلی مانند میز تلویزیون، بعضی مواقع شومینه، میز ناهار خوری، میز مطالعه و ورودی اتاق‌های خواب را می‌توان دید. بنابراین عدم توجه به دکوراسیون اتاق نشیمن موجب تبدیل شدن این فضا به انبوهی از مبلمان می‌شود. در چینش دکوراسیون اتاق نشیمن دو اصل مهم تعادل و تقارن همیشه باید مد نظر گرفته شود.

توجه ویژه به محیط غذاخوری

 

مرحله هفتم: توجه ویژه به محیط غذاخوری

هنگامی که فضای اتاق نشیمن با فضای غذا خوری ادغام می‌شوند بدون شک تبدیل به پُر استفاده‌ترین منطقه خانه می‌شود. به همین دلیل بهترین اوقات روز برای بسیاری از افراد صرف استراحت در اتاق نشیمن، مطالعه یا تماشای تلویزیون و غذا خوردن است.

معمولا در دیزاین‌هایی که اتاق نشیمن و غذاخوری با هم یکی می‌شوند یک بخش از فضای اتاق نشیمن به غذا خوری اختصاص داده می‌شود. برای جدا سازی این ناحیه از فضای نشیمن یک اختلاف سطح در کف به وجود می‌آورند.

همین جدا سازی را می‌توان با رنگ و کاغذ دیواری‌های خاص مانند کاغذ دیواری اکستریم والز نیز به وجود آورد. گاهی برای جدا سازی این دو فضا از قوس‌هایی در سقف بهره می‌برند. درب‌های کشویی نیز یک گزینه برای تفکیک هستند.

آینه‌های قدی و تاثیر معجزه‌گر آن در دکوراسیون اتاق نشیمن

 

مرحله هشتم: آینه‌های قدی و تاثیر معجزه‌گر آن در دکوراسیون اتاق نشیمن

استفاده از آینه بخصوص در دکوراسیون اتاق نشیمن در فضاهایی که متراژ کوچکتری دارند معجزه‌گری می‌کند. آینه به واسطه نوع بازتابی که از وسایل خانه دارد فضا را دوبرابر نشان می‌دهد. انگار فضایی مجازی به فضای اصلی اتاق نشیمن اضافه گشته است.

انتخاب فرش‌هایی با طراحی مناسب

 

مرحله نهم: انتخاب فرش‌هایی با طراحی مناسب

معمولا انتخاب فرش باید بر اساس اندازه اتاق نشیمن باشد. در نشیمن‌های بزرگ دست طراح برای انتخاب فرش بازتر است. چون می‌تواند چیدمان‌های متنوعی ایجاد کند. معمولا برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن‌های کوچک بهترین گزینه انتخا فرش‌هایی با طرح خلوت و رنگ‌های روشن است.

استفاده از فضاهای خالی را به حداکثر برسانید

 

مرحله دهم: استفاده از فضاهای خالی را به حداکثر برسانید

فضاهای خالی و بی استفاده را دست کم نگیرید. بسیاری از دکوراسیون‌هایی اتاق نشیمن تا حدودی از زیبایی صرف فاصله گرفته و کمی رنگ و بوی کاربردی نیز به خود گرفته است. چون مفهوم اتاق نشیمن از حالت فضای تجملاتی و پذیرایی خارج شده و رنگ و بوی خود را به کاربردگرایی داده است. با اندک دقتی در طراحی مبلمان‌ها می‌توان به وضوح این موضوع را مشاهده کرد.

در طراحی اتاق نشیمن گوشه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، در صورتی که این فضاها ارزش بسیاری دارد. اضافه کردن قفسه و کمد شناور یا توکار در این نقاط بهترین استفاده را به ساکنین خانه می‌دهد. با نورپردازی مناسب می‌توانید از گوشه‌های اتاق، فضایی زیبا و رومانتیک به وجود آورید. انتقال کتابخانه و چیدمانی همراه با اکسسوری‌های متنوع، استفاده از آباژور و ترکیب آن با رنگ‌های کاغذ دیواری ارزش این کنج‌‌ها را به ما نشان خواهد داد.

سخن پایانی

سخن پایانی

در این مقاله چند نکته اساسی درباره طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان تاثیر آن بر ایجاد فضایی زیبا آشکار شد. برای داشتن دکور زیبا علاوه بر موارد مطرح شده باید حتما به چند نکته مهم مانند خرید کاغذ دیواری مناسب و با کیفیت دقت کنید. پیشنهاد ما به شما کاغذ دیواری اکستریم والز است که بدون شک در کیفیت و تنوع در ایران بی رقیب است. همچنین در خرید اکسسوری‌های هم دقت کنید گاهی یک سینی دکوری به همراه چند وسیله خیلی ساده بهترین نتیجه را بدست می‌دهد.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

انتظار افراد از مبلمان اتاق نشیمن چیست؟

در جدیدترین پروژه‌ها، تمایل به چند منظوره و همه کاره کردن اتاق نشیمن بارها مورد بحث واقع شده است. با توجه به کوچک شدن فضای زندگی معمولا مبلمان فقط ابزاری برای لمیدن و ریلکس کردن نیست. بلکه می‌تواند نقش کتابخانه و قفسه‌ای برای اکسسوری‌ها باشد. به همین دلیل ذهنیت افراد هنگام انتخاب مبلمان رویکرد چند وجهی و چند کاربری است.

برای دکوراسیون اتاق نشیمن رنگ آمیزی دیوار بهتر است یا کاغذ دیواری ؟

هر کدام ازاین متریال‌ها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. در رنگ‌آمیزی دیوار تنوع بسیار محدودی وجود دارد. ولی استفاده از کاغذ دیواری دست طراح را برای دیزاین‌های متنوع باز می‌گذارد. با توجه به نوع متریال کاغذ دیواری و طیف گسترده رنگی که دارد گزینه بهتری برای ایجاد یک دکوراسیون زیبا برای اتاق نشیمن به حساب می‌آید.

در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن چه مواردی زیبایی را کاهش می‌دهد؟

تجمع مبلمان‌ها و عدم فاصله مناسب بین مبل‌ها و سایر وسایل از مهم‌ترین موارد به هم ریختگی دکوراسیون اتاق نشیمن به حساب می‌آید. تفاوت ابعاد مبل‌ها با سایر وسایل، استفاده از رنگ‌ها و کاغذ دیواری با تم رنگی شدید و نورپردازی نامناسب نیز از مواردی هستد که زیبایی اتاق نشیمن را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

چگونه می‌توان با هزینه‌ای کم یک دکوراسیون اتاق نشیمن زیبا را داشت؟

با توجه به اینکه هزینه دکوراسیون می‌تواند بالا باشد برای کاهش هزینه می‌توان به جای تعویض مبلمان با تعویض روکش مبلمان تا حدود زیادی هزینه‌ها را کاهش داد. ویژگی تعویض پارچه‌ مبلی این است که می‌توان آن را با رنگ و طرح کاغذ دیواری هماهنگ کرد.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *