تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی

در گذشته اتاق نشیمن و سالن پذیرایی به عنوان دو بخش مجزا در منازل وجود داشتند که هرکدام برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی این بود که اتاق نشیمن مکانی برای استراحت اعضای خانواده و سالن پذیرایی مکانی مخصوص برای مهمان‌ها و پذیرایی از آن‌ها به شمار می‌رفت. امروزه با کوچک شدن خانه‌ها به دلایل افزایش جمعیت و گران شدن ملک، کمتر از قبل می توان از دو مکان متفاوت برای فضای نشیمن و فضای پذیرایی استفاده می‌شود، اما همچنان این دو مکان تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته و این تفاوت‌ها در طراحی داخلی آن‌ها تاثیرگذار هستند.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
رنگ بنفش و ارمغانی برای سالن نشیمن فوق‌العاده است. انتخاب کاغذ دیواری با این طیف رنگی نیز عالی است

تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی

فضای پذیرایی زیباترین و مهم‌ترین فضای خانه است که در مرکز خانه قرار دارد و در آن خستگی‌ها و استرس‌هایی که در طی روز بوجود آمده را رفع کرده و فضایی برای پذیرایی مهمانان است. هر فضایی در خانه بسته به نوع سلیقه و شخصیت افراد خانواده کاربردهای مخصوص به خود را داشته و بنابر به کارایی که دارد میزان استفاده متفاوتی نیز خواهد داشت. برای مثال آشپزخانه مکانی است که در طول روز برای درست کردن غذا مورد استفاده قرار گرفته و بوی غذا، اشتهای انسان را باز می‌کند و اتاق غذاخوری مکانی برای جمع شدن در کنار عزیزان و صحبت کردن در حین صرف غذا است.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
انتخاب کاغذ دیواری برای دیوار شاخص بسیار اهمیت دارد و جلوه فضای شما را چندیدن برابر می‌کند.

در سرویس بهداشتی به بهداشت خود رسیده و اتاق خواب خصوصی‌ترین مکان خانه به شمار می‌رود. اما باز هم سالن پذیرایی در هر خانه‌ای به عنوان مهم‌ترین مکان شناخته می‌شود. آیا دلیل مهم بوده فضای سالن پذیرایی را می‌دانید؟ پاسخ بسیار ساده است؛ سالن پذیرایی هم مکانی برای استراحت بوده و هم ویترین خانه به شمار می‌رود. به همین دلیل در هر خانه‌ای بزرگ‌ترین فضا به سالن پذیرایی اختصاص داده می‌شود و به طور طبیعی به این مکان بیشتر از سایر قسمت‌های خانه باید توجه کرد.

در کشور ما نیز مانند تمام دنیا، صاحب خانه‌ها به طراحی و دکوراسیون پذیرایی اهمیت بیشتری می‌دهند. به گونه‌ای که در گذشته اتاق نشیمن و سالن پذیرایی از یکدیگر جدا می‌شدند. در حالی که اعضای خانواده در اتاق کوچک‌تری زمان خود را سپری می‌کردند، درب سالن پذیرایی همیشه بسته نگه داشته می‌شد و تنها برای پذیرایی از مهمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

زیباترین و مجلل‌ترین مبلمان، کمدی تزئینی به نام ویترین برای به نمایش گذاشتن ظروف خاص و در صورت تمایل یک میز غذاخوری رسمی‌ از جمله لوازمی‌ بودند که در سالن پذیرایی قرار داده می‌شدند. در انتخاب مبلمان نیز بیشتر از راحتی، به زیبایی و ظاهر آن‌ها توجه می‌شد و همین موضوع یکی از دلایل کاربرد کمتر این مکان به شمار می‌رفت.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
رنگ‌های کرم و خنثی برای کاغذ دیواری بسیار مجذوب کننده هستند.

 

سالن پذیرایی امروزی

امروزه نیز در برخی از خانه‌ها اتاق نشیمن و سالن پذیرایی به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما سالن پذیرایی دیگر مانند گذشته مکانی کم کاربرد به شمار نمی‌رود. زیرا در زمان ما دیگر کسی مبلمانی که کاربرد نداشته و تنها ویژگی آن زیبایی ظاهری آن است را خریداری نمی‌کند. اما همچنین افرادی وجود دارند که برای به نمایش گذاشتن لوازم و مبلمان زیبا و مجلل خود نیاز به مکانی مخصوص دارند.

از آن‌جایی که در گذشته خانه‌ها بزرگ‌تر بودند، به غیر اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق نشیمن، مکان‌های دیگری مانند سالن پذیرایی و اتاق غذاخوری نیز وجود داشتند. امروزه به دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت و همچنین به دلیل کار و تحصیل، انسان‌ها بیشتر در مراکز شهرها سکونت می‌کنند. به دلیل همین شلوغی و افزایش جمعیت نیز خانه‌ها و محیط‌های زندگی روز به روز در حال کوچک‌تر شدن هستند.

همین موضوع باعث شده است که تعداد اتاق‌هایی که به غیر از نیازهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز کاهش یابند. به طور خلاصه امروزه استفاده از مکانی مجزا برای پذیرایی از مهمان‌ها اقدامی لوکس به شمار می‌رود. اما اگر خانه‌ای بزرگ در اختیار دارید می‌توانید برای پذیرایی یا نیاز‌های دیگر خود از اتاق‌های مجزا استفاده کنید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
طرح‌های مدرن و گلدار به فضای شما صمیمیت بیشتر می‌بخشند.

تفاوت های اتاق نشیمن و پذیرایی

به طور کلی تفاوت‌های بسیار ظریفی میان نشیمن و سالن پذیرایی وجود دارند. زیرا هر چقدر هم که به زبان عامیانه پذیرایی و نشیمن به یک معنا به کار برده شوند، اما میان این واژگان تفاوت‌هایی وجود دارد. کلمه سالن پذیرایی برای اولین بار در قرن ۱۷ میلادی برای مکان‌هایی که مهمانی‌های رسمی‌در آن‌ها برگذار می‌شد، مورد استفاده قرار گرفت و در گذر زمان در هر خانه‌ای برای بزرگ‌ترین اتاق که با توجه ویژه‌ای چیدمان شده است از این کلمه استفاده شد.

امروزه سالن پذیرایی در خانه‌ها همچنان برای پذیرایی از مهمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نسبت به گذشته بسیار راحت‌تر و کارآمد‌تر چیدمان می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که دیگر سالن‌هایی با سبک رسمی‌ وجود ندارند، اما این سالن‌ها بیشتر در خانه‌های ویلایی، لوکس و بزرگ دیده می‌شوند.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
به هارمونی رنگ برای انتخاب کاغذ دیواری بسیار توجه داشته باشید

دکوراسیون سالن پذیرایی

در رابطه با دکوراسیون پذیرایی ابتدای مقاله گفتیم که در حال حاضر تفاوت زیادی بین سالن پذیرایی و اتاق نشیمن نیست. اما در برخی از خانه‌ها به دلیل این که افراد خانواده وقت چندانی را در اتاق نشیمن سپری نمی‌کنند، این مکان را بیشتر به عنوان سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می‌دهند. چند دلیل دیگر نیز برای این اتفاق وجود دارد: اگر چه در بیشتر موارد بزرگ‌ترین مکان خانه برای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ترجیح برخی از صاحب خانه‌ها متفاوت است.

برای مثال اگر آشپزخانه و اتاق غذاخوری بزرگی وجود داشته باشد اهالی خانواده بیشتر وقت خود را در آن سپری می‌کنند. افرادی هستند که علاقه ای به استفاده از تلویزیون در فضای نشیمن ندارند. در این شرایط اتاق کوچک‌تری برای نشیمن و تماشای تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم چنین شرایطی را دارید، ناخودآگاه فضای جداگانه‌ای را برای سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خود شکل می‌دهید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
سبک مدرن خود را با انتخاب کاغذ دیواری مدرن بسیار جذاب‌تر کنید.

1. انتخاب مبلمان و اشیاء دیگر

مبلمان پذیرایی مهم‌ترین عنصر در طراحی سالن پذیرایی به شمار می‌روند. مبلمانی که در فضای پذیرایی استفاده می کنید، می تواند خانه را برای مهمان های شما زیباتر جلوه دهد. اگر اهل مهمانی و رفت و آمد هستید، بهترین کار این است که از مبلمان هایی استفاده کنید که بیشترین تعداد را برای نشستن دارد و برای مهمان های شما استراحت کردن و نشستن را آسان تر می کند. فراموش نکنید که برای پذیرایی از مهمان‌ها، راحتی نیز بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هنگام خرید مبل‌ها حتما به راحت بودن آن‌ها نیز توجه کنید. اگر تعداد افرادی که در خانه شما رفت و آمد می‌کنند مشخص است، می‌توانید کاناپه ای شیک و زیبا را با چند صندلی مدرن ترکیب کرده و فضایی زیبا ایجاد کنید. به غیر از مبل‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها به میز جلو مبلی و میز‌های کوچک عسلی نیز نیاز خواهید داشت. خانه های امروزی به دلیل کوچک بودن فضای کافی برای اتاق غذاخوری را ندارند، بنابراین بهتر است که از یک میز غذاخوری زیبا برای مهمان‌ها استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث زیبا‌تر دیده شدن پذیرایی می‌شود، چیدمان مبلمان است. اگر مبل‌ها به شکل نامناسب قرار داده شوند سالن بسیار خالی به نظر خواهد رسید. البته اگر با اشياء متعدد نیز این مکان را پر کنید فضایی شلوغ و آشفته ایجاد خواهد شد. به همین دلیل زمانی که می‌خواهید چیدمان سالن پذیرایی را انجام دهید حتما یک تعادل در فضا ایجاد کنید. در نهایت برای این که به راحتی بتوانید در این مکان حرکت کنید به ایجاد فضای کافی میان اشیاء نیز دقت کنید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
طرح‌های رونده برای دیوار شاخص مناسب هستند.

٢. ایجاد نقطه مرکزی

به دست آوردن نقطه مرکزی در سالن پذیرایی، یک قانون است. نقطه مرکزی را می توان این‌گونه تعریف کرد که شما یک وسیله مهم همانند تلویزیون یا شومینه را مرکز خود در نظر بگیرید و مابقی وسایل را براساس مکان قرارگیری تلویزیون یا شومینه خود بچینید. حتی میز جلو مبلی و یا یک پنجره نیز می‌توانند به عنوان نقطه مرکزی در نظر گرفته شوند. اگر می‌خواهید یک وسیله را به عنوان نقطه مرکزی انتخاب کنید باید سایر اشیاء و لوازم را نیز متناسب با آن وسیله خریداری کنید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
ترکیب رنگ سبز به همراه سفید فضای نشیمن شما را دگرگون می‌کند.

٣. اکسسورها

انتخاب اکسسور‌ها به انداره انتخاب مبلمان اهمیت ندارد، اما به مبلمانی ساده با استفاده از اکسسور‌های زیبا می‌توانید ظاهری زیبا و تاثیر‌گذار ببخشید. یک اکسسور حتی اگر بسیار کوچک باشد نیز زمانی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرد تفاوتی چشم گیر ایجاد خواهد کرد. سعی کنید تا اكسسور‌هایی متناسب با سبک دکوراسیونی که انتخاب کرده اید خریداری کرده و در استفاده از آن‌ها زیاده روی نکنید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
طرح‌های کلاسیک نیز برای انتخاب کاغذ دیواری بسیار زیبا هستند.

۴. روشنایی

سیستم روشنایی در پذیرایی با دو هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد: یکی برای روشن کردن محیط و دیگری به عنوان عنصری دکوراتیو. یک سالن هر چه قدر هم که زیبا طراحی شده باشد، با نور کم به مکانی دلگیر و تاریک تبدیل خواهد شد. اگر در فضای خود نور را زیادتر از حد مناسب قرار دهید، آزاردهنده خواهد شد. بنابراین شدت میزان نور فضا را ملایم در نظر بگیرید که هم باعث روشن شدن فضا شود و آزاردهنده نباشد. متخصصان دکوراسیون استفاده از یک لوستر یا آباژور لوکس را کافی می دانند، پس زیاده‌روی نکنید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
هارمونی رنگ نارنجی و سفید به همراه کاغذ دیواری مناسب برای دیوار شاخص فضای شما را بسیار گرم و دوستانه می‌کند.

دکوراسیون اتاق نشیمن

در تفاوت دکوراسیون اتاق نشیمن و سالن پذیرایی، اتاق‌های نشیمن برخلاف سالن پذیرایی باید بسیار راحت و کارآمد باشند. از آن جایی که تمام اعضای خانواده در اتاق نشیمن وقت خود را سپری می‌کنند حتما باید یک تلویزیون و یک ست مبلمان راحت در آن قرار داشته باشد. در خانواده‌های بچه‌دار نیز وجود اسباب بازی در نشیمن عجیب نخواهد بود. باید در نظر داشت که اتاق پذیرایی را براساس نیازهای مهمانان چیدمان کنیم و اتاق نشیمن را براساس نیازهای خانواده، این تفاوت را می توان مهم‌ترین تفاوت این دو فضا دانست.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
اگر به سراغ طراحی کلاسیک می‌روید، ترکیب رنگ‌های سورمه‌ای و طلایی با یکدیگر بسیار چشم‌نواز است.

1. انتخاب مبلمان

از آن‌جایی که اعضای خانواده از اتاق نشیمن استفاده می‌کنند، نیازی نیست که از مبلمانی لوکس و مجلل در آن استفاده شود. راحتی مبلمانی که برای فضای اتاق نشیمن استفاده می کنید باید بیشتر از زیبایی آن مدنظر قرار بگیرد. برای مثال برای خانواده‌های کوچک و کم تعداد مبلمان یک پارچه‌ای مانند مبل ال انتخاب مناسبی خواهند بود.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
به انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها بسیار اهمیت دهید تا فضای شما ناهماهنگ نشود.

۲. تلویزیون

معمولا انسان‌ها بعد از خستگی‌های روزانه در مقابل تلویزیون استراحت می‌کنند. در سالن پذیرایی نیازی نیست که از تلویزیون استفاده شود، اما در اتاق نشیمن تلویزیون یکی از باید‌ها به شمار می‌رود. البته برخی از خانواده‌ها علاقه‌ای ندارند که فرزندانشان تلویزیون تماشا کنند. در این شرایط می‌توان تلویزیون را در اتاق خواب والدین و یا آشپزخانه قرار داد.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
رنگ قهوه‌ای و کرم برای اتاق نشیمن بسیار مناسب است.

٣. تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی با تفاوت اکسسورها

اتاق نشیمن مکانی است که تمام خانواده در آن جمع شده و وقت خود را در آن سپری می‌کنند. کودکان نیز یکی از افرادی هستند که در این جمع حضور دارند. حتی صرفا به خاطر این موضع اتاق نشیمن می‌تواند به مکانی برای بازی کودکان تبدیل شود. اکسسورهایی با جنس شیشه و چینی که شکستنی هستند انتخاب‌های مناسبی برای اتاق نشیمن به شمار نمی‌روند. زیرا می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
کاغذ دیواری‌های داماسک با رنگ روشن فضای شما را سلطنتی می‌کنند.

کلام آخر

در تفاوت اتاق نشیمن و سالن پذیرایی، فراموش نکنید که اتاق نشیمن دارای ابعاد کوچک‌تری نسبت به سالن پذیرایی است، به همین دلیل تا جای ممکن باید از اشیاء ضروری و کاربردی در نشیمن استفاده کنید. با در نظر گرفتن تفاوت‌های کوچک و ظریفی که میان اتاق نشیمن و سالن پذیرایی وجود دارد و با توجه به آن‌ها می‌توانید بزرگ‌ترین مکان موجود در خانه را بر اساس نیاز خود به درستی دکوراسیون کنید.

تفاوت اتاق نشیمن با پذیرایی
انتخاب کاغذ دیواری فضای داخلی شما را لوکس‌تر می‌کند.
به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *