آموزش رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

چینش فضای داخلی به دانش و خلاقیت نیاز دارد. اما بدون توجه به درک تئوری رنگ در دکوراسیون داخلی نمی توان فضایی خاص و ویژه را به نمایش گذاشت. در همین راستا می خواهیم در این مقاله دنیای پیچیده آموزش رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی را بررسی و رازهای چرخه رنگ را کشف کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا بینش و دانش ارزشمندی را برای ایجاد شاهکار بصری خیره کننده به دست آورید.

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی چیست

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی چیست و شامل چه رنگ‌هایی می‌شود؟

چرخه رنگ پایه تئوری رنگ است. در واقع چرخه رنگ از یک نمودار دایره‌ای تشکیل شده که رابطه بین رنگ‌ها را نشان می‌دهد. نمودار دایره‌ای رنگ شامل رنگ‌های اولیه، ثانویه و درجه سوم است.چرخه رنگ ابزاری حیاتی در دکوراسیون داخلی است. چرخه رنگ دکوراتورها را در انتخاب رنگ‌هایی جذاب و ایجاد حال و هوای سبک مورد نظر در یک فضا، راهنمایی می‌کند. در واقع یک قطب نما برای ایجاد فضای داخلی هماهنگ و زیبا عمل است.

برندهای بزرگ و معتبر مانند کاغذ دیواری اکستریم والز در تمام محصولات خود تئوری رنگ را رعایت می‌کنند. تا دکوراتوها بتوانند به راحتی با انتخاب کاغذ دیواری متناسب، فضا را به سبک دلخواه خود تبدیل کنند. در ادامه رنگ‌های چرخه رنگ را معرفی می‌کنیم.

رنگ‌های اولیه یا پایه چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های اولیه یا پایه چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های اولیه، سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد است که با ترکیب رنگ‌های دیگر نمی‌توان آن‌ها را ایجاد کرد. رنگ‌های پایه در طبیعت موجود بوده و در لیست اصلی ترین‌ها قرار دارند. در دکوراسیون داخلی، رنگ‌های اصلی به عنوان پایه‌ای برای ایجاد تمام رنگ‌های دیگر عمل می‌کنند. در طراحی کاغذ دیواری با طرح آبرنگی معمولاً رنگ‌های اصلی را می‌توان دید.

رنگ‌های ثانویه یا فرعی چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های ثانویه یا فرعی چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی با هم ایجاد شده و شامل سبز (از ترکیب آبی و زرد)، نارنجی (ازترکیب قرمز و زرد) و بنفش (از ترکیب قرمز و آبی) است. رنگ‌های ثانویه در لیست رنگ‌های گرم قرار دارد و می‌توان از آن‌ها برای افزودن کنتراست و انرژی به فضاهای داخلی استفاده کرد.

رنگ‌های درجه سوم یا ترکیبی چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های درجه سوم یا ترکیبی چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های درجه سوم از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه تولید می‌شوند. به عنوان مثال، مخلوط کردن قرمز (اولیه) با نارنجی (ثانویه) منجر به یک رنگ سوم قرمز نارنجی می‌شود. رنگ‌های درجه سوم طیف وسیعی از گزینه‌ها را در اختیار دکوراتورها قرار می‌دهند تا پالت‌های رنگی ظریف و پیچیده ایجاد کنند. البته علاوه بر تولید آثار هنری در روان شناسی رنگ و رنگ درمانی نیز توجه ویژه‌ای به شناخت چرخه رنگ وجود دارد.

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی چه کاربردی دارد؟

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی چه کاربردی دارد؟ جایگاه رنگ شناسی در طراحی داخلی!

رنگ ها می توانند نمایشگر سبک مورد نظر در دکوراسیون داخلی باشند. همچنین هارمونی فضا را ایجاد کرده و بستری برای نورپردازی ویژه را فراهم می کند. بدون توجه به رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی نمی توان فضایی خیره کنند و دلنشین ایجاد کرد. در ادامه کاربردی های مهم و اصلی آموزش رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

ایجاد هماهنگی و هارمونی در فضای داخلی

ایجاد هماهنگی و هارمونی در فضای داخلی؛ از کاربردهای مهم رنگ در دکوراسیون داخلی

چرخ رنگ ابزاری ارزشمند برای دستیابی به هماهنگی رنگ در فضاهای داخلی است. دکوراتورها با استفاده از چرخ رنگ، ترکیب رنگ‌های دلپذیر و هماهنگ را به دست می‌آورند. به عنوان مثال در تولید کاغذ دیواری رنگی، استفاده از رنگ‌های مکمل مانند قرمز و سبز، ظاهری زنده و متعادل ایجاد می‌کند.

راهنمایی برای انتخاب طرح‌های رنگی

راهنمایی برای انتخاب طرح‌های رنگی؛ کاربردی ویژه برای دکوراتورها!

دکوراتورهای داخلی اغلب از طرح‌های رنگی از پیش تعریف‌شده بر اساس چرخه رنگ استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برای ایجاد فضای مینیمال از یک رنگ ثابت با تنالیته‌ها و درجات مختلف استفاده می‌کنند. یا اینکه رنگ‌های مشابه و کنار هم را انتخاب می‌کنند. برای برخی از سبک‌های خاص رنگ‌های متضاد را انتخاب می‌کنند. در واقع رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی نقطه شروعی برای انتخاب بهترین رنگ متناسب با فضا و سبک مورد نظر است.

تناسب رنگ با حالات و اهداف خاص یک فضا

تناسب رنگ با حالات و اهداف خاص یک فضا؛ از اصول مهم سبک شناسی در دکوراسیون داخلی!

رنگ‌های مختلف احساسات و حالات متفاوتی را برمی‌انگیزند. با ارجاع به چرخه رنگ، دکوراتورها می‌توانند رنگ‌هایی را انتخاب کنند که با اهداف مورد نظر یک مکان هماهنگ باشد. به عنوان مثال، رنگ‌های گرم مانند قرمز و زرد می‌توانند محیطی دنج و پرانرژی ایجاد کنند. در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز باعث ایجاد آرامش در یک فضا می‌شوند.

ایجاد تعادل در شدت رنگ‌ها

ایجاد تعادل در شدت رنگ‌ها؛ از مهم‌ترین کاربردهای رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی!

چرخه رنگ به دکوراتورها کمک می‌کند بین رنگ‌های گرم و خنثی تعادل برقرار کنند. دکوراتورها با ترکیب رنگ‌ها از قسمت‌های مختلف چرخه رنگ، سعی می‌کنند فضا را بیش از حد کسل کننده یا پر هیجان طراحی نکنند. چرا که در هر دو حالت پس از گذشت چند دقیقه، مخاطب خسته شده و تمایلی به ماندن در آن فضا ندارد.

ایجاد عمق و جذابیت به فضای مورد نظر

ایجاد عمق و جذابیت به فضای مورد نظر؛ از کاربردهای اصلی رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

رنگ‌های درجه سوم، که در بین رنگ‌های اصلی و ثانویه قرار دارند، می‌توانند به عنوان رنگ‌های برجسته برای افزودن عمق و جذابیت به فضا استفاده شوند. در واقع با تغییرات ظریف و خاص بر روی رنگ وسائل تزئینی، مبلمان و در نهایت کاغذ دیواری، می‌توانید نقاط کانونی بسیار حساس و هنرمندانه‌ای را خلق کنید. کافی است با برترین و معتبرتربن برندها در ارتباط باشید و جدیدترین طرح و سبک های لوازم دکوراسیون داخلی را بشناسید.

بنر آلبوم h2o
بنر آلبوم h2o-موبایل

یکی از پایه‌های اصلی دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری است. با انتخاب کاغذ دیواری متناسب می توانید فضایی بسیار چشم نواز و خاص طراحی کنید.

جدیدترین سبک‌های کاغذ دیواری متناسب با انواع دکوراسیون داخلی

جدیدترین سبک‌های کاغذ دیواری متناسب با انواع دکوراسیون داخلی را از برند معتبر بخرید؟

در این مقاله سعی کردیم آموزش رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی را ارائه کنیم. شناخت چرخه رنگ و تفکیک رنگ‌های اصلی، ثانویه و ترکیبی می‌تواند شما در در ایجاد هارمونی، تعادل و تناسب سبک در فضای مد نظر کمک کند. البته برای ایجاد هماهنگی کانونی در فضای مد نظر باید در انتخاب لوازم، مبلمان و پوشش دیوارها دقت کافی را داشته باشید.

یکی از فاکتورهای اصلی دکوراسیون فضای داخلی، انتخاب کاغذ دیواری است. رنگ، طرح و سبک کاغذ دیواری می‌تواند بستر اصلی سبک دکوراسیون داخلی را معین کند. در این زمینه برای مشاهده جدیدترین سبک و طرح‌های کاغذ دیواری می‌توانید آلبوم‌های برند اکستریم والز را از طریق وبسایت مشاهده کنید.

مجموعه اکستریم والز با در دست داشتن بیش از 50 درصد سهم تولید و فروش کاغذ دیواری، یکی از برندهای معتبر و بزرگ در ایران است. با مراجعه به سایت اکستریم والز و مشاهده آلبوم‌ها می‌توانید طرح کاغذ دیواری مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای خرید کافی است کد رنگ مورد نظر را یادداشت کرده و به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی خود مراجعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید از طریق شماره تماس 02192001955 با کارشناسان مجموعه اکستریم والز ارتباط بگیرید. همراه با اکستریم والز بهترین‌های دنیای کاغذ دیواری را تجربه کنید.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی چه اهمیتی دارد؟

چرخه رنگ مانند قطب نمای دکوراتور است که ما را برای ایجاد فضاهای بصری دلپذیر راهنمایی می‌کند. چرخه رنگ پایه‌ای برای هماهنگی و درک تعامل رنگ‌ها فراهم می‌کند.

به اشتراک بگذارید

چگونه می‌توانم رنگ بندی مناسبی را برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنم؟

حالتی را که می‌خواهید ایجاد کنید در نظر بگیرید. سپس سبک های مختلف را سرچ کرده و مشاهده کنید. سعی کنید با انتخاب رنگ‌بندی مناسب ترکیب رنگ‌های گرم و سرد را در نظر بگیرید.

به اشتراک بگذارید

آیا رعایت ترندهای رنگی در دکوراسیون داخلی ضروری است؟

رعایت سبک و ترندهای رنگی در دکوراسیون داخلی جذاب بوده اما اجباری نیست. در نظر داشته باشید که خانه شما باید منعکس کننده شخصیت و سبک شما باشد.

به اشتراک بگذارید

آیا نور واقعاً می تواند تفاوتی در ظاهر رنگ‌ها ایجاد کند؟

بله، نورپردازی می‌تواند نحوه درک ما از رنگ‌ها را به شدت تغییر دهد. نور طبیعی دقت رنگ را افزایش می‌دهد. در حالی که  استفاده از نور مصنوعی می‌تواند رنگ‌ها را راحت‌تر نشان دهد. برای دستیابی به اثر دلخواه، گزینه‌های مختلف نور را آزمایش کنید.

به اشتراک بگذارید

بهترین راهکار برای ترکیب و تطبیق موثر رنگ‌ها چیست؟

با یک رنگ پایه شروع کنید و سپس رنگ‌های مکمل یا مشابه را برای کنتراست و جذابیت اضافه کنید. قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را در نظر بگیرید: ۶۰ درصد اتاق شما باید دارای رنگ غالب، ۳۰ درصد رنگ فرعی و ۱۰ درصد رنگ برجسته باشد.

به اشتراک بگذارید
به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

  • سلام، به موضوع خوبی اشاره شد به نظرم تو این محتوا کامل به رنگ شناسی توی دکوراسیون داخلی اشاره شد، برای مشاوره در زمینه انتخاب رنگ کاغذ دیواری برای دکوراسیون خونه، از کجا میتونیم مشاوره بگیریم؟

    • سلام روزبخیر
      هم میتونید از طریق پشتیبانی سایت یا اینستاگرام با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *