وسایل ضروری برای یک سیزده بدر خاطره انگیز

سیزدهم فروردین به عنوان یک روز باستانی در عید نوروز، با نام سیزده بدر در ایران جشن گرفته می‌شود. در این روز، مردم به فضاهای سبز رفته و آخرین روز تعطیلات نوروزی خود را در فضای باز کنار عزیزانشان، می‌گذرانند. در تقویم رسمی ایران، این روز به عنوان روز طبیعت نام گذاری شده است. در این مقاله از اکستریم والز، به چند مورد از آداب و رسوم ایرانیان در این روز خاص پرداخته و چند نمونه از وسایل ضروری برای یک دورهمی به یاد ماندنی و خاطره انگیز در روز سیزده بدر را نام میبریم.

روز طبیعت

فلسفه‌ی روز سیزده بدر (روز طبیعت) در ایران

ایرانیان باستان عدد سیزده را عدد بدشانسی و نحس می‌دانستند؛ از این رو پس از گذشت ۱۲ روز از سال جدید، در سیزدهمین روز نوروز خانه‌هایشان را ترک کرده و به طبیعت می‌رفتند تا بدشانسی‌ها و نحسی‌های سال گذشته را در به طبیعت سپرده و به اصطلاح، در کنند. بدشانسی پیرامون عدد سیزده در فرهنگ بسیاری از کشورها وجود دارد که خوشبختانه امروزه اکثر مردم این موضوع را تنها یک خرافه می‌دانند؛ با این حال سیزدهمین روز از سال جدید را در طبیعت گذرانده تا تعطیلات نوروزی خود را با روزی شاد و خاطره انگیز به پایان رسانند.

 

گره زدن سبزه در سیزده بدر

آداب و رسوم ایرانیان در روز سیزده بدر

ایرانیان در روز طبیعت (سیزده بدر)، مجموعه‌ای از سنت‌هایی که ریشه‌ای کهن در فرهنگمان دارند را انجام می‌دهند، که در زیر به سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

رهایی سبزه‌ی هفت سین در آب روان:

از گذشته‌های دور در آداب و رسوم ایرانیان مرسوم است که در پایان روز سیزدهم نوروز، سبزه‌های هفت سین خود را در کنار نهر یا جوی آبی گذاشته یا درون آب روان آن می‌اندازند.

گره زدن سبزه در سیزده بدر:

از دیگر رسومات روز طبیعت، گره زدن سبزه برای برآورده شدن آرزوها است.مردم ایران باستان بر این باور بودند که اگر سبزه‌ای را به نیت اجابت آرزویشان گره بزنند، رویایشان در سال جدید محقق می‌شود.

دورهمی و پیک نیک در طبیعت و فضای سبز:

در روز سیزدهم فروردین تمام ایرانیان کارهای خود را رها کرده و با غذا، میوه و تنقلاتی که شب قبل آماده کردند به دشت و صحرا می‌روند.

وسایل ضروری سیزده بدر

برای یک سیزده بدر به یادماندنی و خاطره انگیز چه وسایلی را با خود به طبیعت ببریم؟

چادر مسافرتی و پتو مسافرتی: یکی از مهم‌ترین وسایل ضروری برای پیک نیک و دورهمی در طبیعت، چادر و پتوی مسافرتی است تا شما بتوانید در صورت نیاز یک چرت عصرگاهی در دل فضای سبز بزنید.

یک سبد پیک نیک بزرگ همراه با محتویات لازم درون آن: استفاده از یک سبد بزرگ پیک نیک و قرار دادن میوه‌ها، تنقلات و خوراکی‌ها درون آن، فضای کمی را اشغال کرده و بار شما را کمتر می‌کند.

زیر انداز: اصلی‌ترین وسیله ضروری برای رفتن به طبیعت، یک زیر انداز گرم و نرم است تا شما بتوانید ساعات طولانی‌ای را در فضای سبز بگذرانید.

بازیهای سرگرم کننده: بازی و سرگرمی، خاطره‌ای جذاب و خاص را از سیزده بدر در ذهن شما ثبت می‌کند؛ شما می‌توانید بسته به علاقه‌ی خود، یک توپ والیبال، بدمینتون، منچ و مارپله و … را برای سرگرمی در روز سیزده بدر انتخاب کنید.

زغال و منقل: اگر قصد دارید وعده‌ی ناهار روز سیزده بدر را در طبیعت آماده کنید یا دلتان یک چای زغالی آتشی در دل فضای سبز می‌خواهد، زغال و منقل را فراموش نکنید؛ اما به یاد داشته باشید که در پایان روز آتش را خاموش کنید تا به طبیعت بکر کشورمان آسیبی نرسانید.

به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *