قوانین فنگ شویی در آشپزخانه

پیش از اینکه در ارتباط با قوانین فنگ شویی در آشپزخانه صحبت کنیم؛ بهتر است به معنا و مفهوم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی بپردازیم. به طور معمول اصول و قوانین فنگ شویی در دکوراسیون، سبب ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان و احساسات طبیعی فضای داخلی شده و تاثیرات مفید و سودمندی را بر ما و محیط پیرامونمان خواهد گذاشت. در ادامه‌ی این مطلب از اکستریم والز، به تاثیرات فنگ شویی در چیدمان آشپزخانه و اجرای اصول آن در دکوراسیون خواهیم پرداخت:

فنگ شویی چیست

 

فنگ شویی چیست؟ اصل مهم و اساسی در علم فنگ شویی

در ابتدا ممکن است این سوال برای شما پیش آید که فنگ شویی چیست و چه معنایی دارد؟! واژه‌ی فنگ شویی در زبان چینی از ترکیب دو کلمه‌ی “فنگ” به معنای باد و “شوی” به معنای آب تشکیل شده است.

علم فنگ شویی، از اصول متعدد و مهمی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها، پرهیز از هرگونه شلوغی، به هم ریختگی و انباشتگی است؛ اگر شما جزو آن دسته افراد علاقمند به چیدمان خانه بر اساس فنگ شویی هستید، ابتدا میبایست آشفتگی‌ها و شلوغی‌های ذهن خود را پاکسازی کرده و دور بریزید، تا بدین ترتیب قوانین فنگ شویی در خانه‌ی شما، آثار مثبت خود را نشان دهند.

قدم نخست در اجرای اصول فنگ شویی در چیدمان خانه

 

پاکیزگی و تمیزی فضا، قدم نخست در اجرای اصول فنگ شویی در چیدمان خانه

علم فنگ شویی را هنر پاکیزگی ذهن و زندگی، از انرژی‌های بد و منفی می‌دانند؛ چرا که فنگ شویی، هر گونه کثیفی، شلوغی و بهم ریختگی را انرژی منفی تلقی کرده و آن را به عنوان عاملی برای کاهش رزق و روزی، بی حوصلگی و افسردگی به شمار می‌آورد.

چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه بر اساس فنگ شویی

 

چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه بر اساس فنگ شویی

از آن‌جایی که چیدمان صحیح و اصولی دکوراسیون آشپزخانه، نقشی بسیار مهم در ارتقای انرژی مثبت و همچنین هماهنگی زندگی روزمره ما دارد، بسیار مورد توجه “فنگ شویی” قرار گرفته است. قوانین فنگ شویی در آشپزخانه، علاوه بر ایجاد هارمونی و تناسب در فضا، بر ظاهر و احساس کلی خانه نیز تاثیر گذار خواهند بود.

شما می‌توانید با بهره گیری از اصول این هنر قدیمی چینی در چیدمان، آشپزخانه را به فضایی معنوی، مملو از انرژی مثبت و آرامش تبدیل کنید.

معنا و مفهوم آشپزخانه در علم فنگ شویی

 

معنا و مفهوم آشپزخانه در علم فنگ شویی؛ آشپزخانه نماد چه چیزی در فنگ شویی است؟!

علم فنگ شویی که در واقع هنری برگرفته از چین باستان است؛ فلسفه‌ای است که بر تاثیر انرژی‌های مثبت و منفی محیطی بر زندگی انسان‌ها، تاکید دارد. این علم، از روش‌های متعددی به منظور بهبود این انرژی‌ها، برای ایجاد تاثیری مثبت بر زندگی و روح و روان ما، استفاده می‌کند. آشپزخانه یکی از مهم‌‍ترین بخش‌های هر خانه‌ای است که با انرژی‌های خاص خود شناخته می‌شود و علم فنگ شویی از آن به عنوان نمادی از ثروت، فراوانی و برکت یاد می‌کند. آشپزخانه به عنوان مکانی برای فعالیت‌هایی همچون آشپزی، تهیه و صرف غذا و … ، از نظر فنگ شویی به عنوان نقطه‌ای کانونی و مرکزی در خانه در نظر گرفته می‌شود. این نقطه مرکزی می‌تواند نقش مهمی در جذب و توزیع انرژی در خانه داشته باشد.

چیدمان وسایل آشپزخانه مطابق با اصول و قوانین فنگ شویی

 

چیدمان وسایل آشپزخانه مطابق با اصول و قوانین فنگ شویی

همانطور که پیشتر گفته شد، علم فنگ شویی بر پایه‌ و اساس دوری از شلوغی و بهم ریختگی بنا شده است؛ به همین جهت برای چیدمان وسایل آشپزخانه، میبایست هر کدام از وسیله‌ها را درست در جای خود( درون کشوها و کابینت‌ها) قرار داد تا نظم و ترتیب در ظاهر و نمای کلی فضای آشپزخانه حفظ شود.

چیدمان ظروف آشپزخانه بر اساس فنگ شویی به چه صورت است؟

 

چیدمان ظروف آشپزخانه بر اساس فنگ شویی به چه صورت است؟

از آن‌جایی که اصول و قوانین فنگ شویی بر سادگی و خلوت نگه داشتن فضا استوار است؛ توصیه می‌شود از ظروف و وسایل غیر ضروری آشپزخانه‌تان، که مدتی است از آن‌ها استفاده نکرده‌اید صرف نظر کرده، آن‌ها را دور ریخته و یا در کابینت‌های بالایی، دور از دسترس قرار دهید. ظروف مورد نیازتان را در محیط آشپزخانه، درون کشوها و کابینت‌ها نگه داری کرده و وسایل مشابه را کنار هم چیدمان کنید(به عنوان مثال، تمام قابلمه‌ها را در کنار هم درون کابینت یا جای مخصوص به خودشان قرار دهید).

استفاده از فضاهای ذخیره سازی

 

استفاده از فضاهای ذخیره سازی؛ فضایی منظم در آشپزخانه

اگر آشپزخانه‌ی شما به اندازه‌ی کافی کابینت و کشو نداشته و وسایل و ظروف شما در محیط آشپزخانه، سبب ایجاد هرج و مرج و ظاهری نامنظم شده‌اند، از قفسه‌های ذخیره سازی یا نظم دهنده‌های کابینت و کشو استفاده کنید.

چیدمان وسایل بزرگی همچون یخچال در آشپزخانه

 

چیدمان وسایل بزرگی همچون یخچال در آشپزخانه؛ بهترین نوع قرارگیری وسایل بزرگ آشپزخانه از نگاه فنگ شویی

هر کدام از عناصر و المان‌های آشپزخانه، نماد و مفهوم خاصی در فنگ شویی دارند؛ به عنوان مثال، وسایلی همچون یخچال، سینک ظرفشویی و لباسشویی نماد عنصر آب، اجاق گاز نماد عنصر آتش، در فنگ شویی آشپزخانه محسوب می‌شوند. شما میبایست وسایل آشپزخانه را طوری چیدمان کنید که عناصر مخالف با یکدیگر تداخل ایجاد نکرده و انرژی‌های ورودی به آشپزخانه را مختل نکنند. برای جلوگیری از تداخل عناصر متضاد با یکدیگر، نباید این وسایل را در کنار هم قرار داد.

H2o-CTA
H2o-mob CTA

اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک بوده و فضای کافی برای با فاصله قرار دادن وسایل از یکدیگر ندارید، بهتر است به منظور برقراری تعادل بین عنصر آب و آتش در فضای آشپزخانه، مابین این وسایل متضاد، یک کابینت یا قفسه‌‌ی چوبی قرار دهید. تاثیر عناصر پنج گانه‌ی فنگ شویی بر هم، باعث ایجاد تنش و انتقال انرژی‌های سوء در فضای آشپزخانه‌ی شما می‌شود.

چرا باید تعادل را در عناصر پنج گانه‌ی فنگ شویی رعایت کرد؟

 

چرا باید تعادل را در عناصر پنج گانه‌ی فنگ شویی رعایت کرد؟

آشپزخانه محیطی از خانه است که تمامی پنج عنصر فنگ شویی را در خود جای داده است؛ اما چطور و چگونه می‌توان این پنج عنصر را با یکدیگر در تعادل قرار داد تا انرژی در فضای داخلی آشپزخانه به هم نریزد؟

  • (یخچال، سینک ظرفشویی، لباسشویی)  نشان دهنده‌ی عنصر آب
  •  (اجاق گاز) نمادی از عنصر آتش
  • (قابلمه‌‌ها، ظروف و دسته‌های فلزی) نماد عنصر فلز
  • (کاشی دیوار و کف) نماد زمین

شما می‌توانید با انتخاب میز و کابینت‌های چوبی به عنوان عناصری چوبی و طبیعی در متریال آشپزخانه، تمام عناصر پنج گانه را در فضای آشپزخانه جای داده و تعادل را بین آن‌ها برقرار کنید.

تمیز کردن مداوم اجاق گاز آشپزخانه

 

تمیز کردن مداوم اجاق گاز آشپزخانه؛ مسدود کردن انرژی‌های منفی در محیط

از آن‌جایی که اجاق گاز، به عنوان نمادی از ثروت و برکت در آشپزخانه محسوب می‌شود؛ باید مرتبا تمیز و درخشان شده و از آلودگی‌ها و کثیفی‌ها پاک شود. تمیز بودن اجاق گاز، جریانی از انرژی مثبت و برکت را به فضای آشپزخانه‌ی شما منتقل می‌کند.

 

نکته‌ای مهم در ارتباط با فنگ شویی  و چیدمان آشپزخانه

 

نکته‌ای مهم در ارتباط با فنگ شویی  و چیدمان آشپزخانه

یکی از نکات مهم و قابل توجه در علم فنگ شویی، سالم بودن لوازم و وسایل آشپزخانه است؛ علم فنگ شویی، نگه داشتن وسایل خراب و آسیب دیده را منبعی از انرژی منفی در فضای داخلی آشپزخانه تلقی می‌کند؛ از این رو توصیه می‌شود که لوازم خراب و ناسالم آشپزخانه‌ی خود را تعمیر کرده و یا آن‌ها را دور بریزید. لازم به ذکر است که نگه داری ظروف لب پر و ترک خورده نیز در قوانین فنگ شویی به هیچ وجه توصیه نمی‌شد.

سخن پایانی در ارتباط با تاثیرات فنگ شویی بر ظاهر، انرژی و احساسات آشپزخانه

 

سخن پایانی در ارتباط با تاثیرات فنگ شویی بر ظاهر، انرژی و احساسات آشپزخانه

در این مقاله بررسی کردیم که اصول فنگ شویی چگونه می‌‍تواند به بهبود انرژی و تعادل در محیط آشپزخانه‌ی شما کمک کند. با استفاده از قوانین فنگ شویی می‌توان آشپزخانه را به فضایی مطبوع، منسجم و انعطاف پذیر تبدیل کرد؛ این اصول و قوانین برای ایجاد جریان مثبت انرژی و افزایش کارایی و عملکرد در فضا استفاده شده و به آرامش و راحتی ما در انجام فعالیت‌هایی روزمره همچون آشپزی در آشپزخانه کمک می‌کند.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

1- پالت رنگی توصیه شده توسط فنگ شویی برای فضای آشپزخانه، شامل چه رنگ‌هایی است؟

پالت رنگی در فنگ شویی آشپزخانه، رنگ‌های خنثی و روشنی همچون سفید، قهوه‌ای مایل به خاکی، خاکستری، بژ، کرم و … را شامل می‌شود.

2- نورپردازی مناسب و اصولی آشپزخانه بر اساس قوانین فنگ شویی، به چه صورت است؟

مطابق با قوانین و اصول فنگ شویی، آشپزخانه باید در نقطه‌ای نورگیر و دارای پنجره در خانه طراحی و ساخته شود؛ چرا که نورپردازی توصیه شده توسط فنگ شویی برای آشپزخانه، نورپردازی طبیعی است! اما اگر آشپزخانه‌ی شما پنجره ندارد، از نورپردازی مصنوعی، به اندازه‌ی کافی و مناسب بهره بگیرید.

3- بهترین نوع قرارگیری وسایل بزرگ آشپزخانه بر اساس فنگ شویی، به چه صورت است؟

چیدمان یخچال، اجاق گاز، و لباسشویی به صورت سه راس یک مثلث در آشپزخانه، بهترین نوع قرارگیری این وسایل جهت دسترسی آسان به آن‌ها است.

[/vc_column][/vc_row]
به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *