طراحی لابی ساختمان

لابی، به عنوان فضایی در ورودی ساختمان، بخش‌های داخلی ساختمان را با محیط بیرونی پیوند می‌دهد؛ طراحی لابی ورودی ساختمان، نه تنها نشان دهنده‌ی زیبایی و شکوه ساختمان است، بلکه بیانگر استایل، معماری و سبک طراحی آن ساختمان محسوب می‌شود. در این مقاله از اکستریم والز، به بررسی اهمیت طراحی لابی در ورودی ساختمان پرداخته و به روش‌هایی نوین همچون استفاده از رنگ‌های جذاب، متریال و تکنولوژی‌هایی جدید برای طراحی لابی مدرن، اشاره می‌کنیم.

طراحی لابی مدرن: اکستریم والز

نکات مهم در طراحی لابی مدرن ورودی ساختمان

امروزه با افزایش جمعیت برج‌ها، مجتمع‌ها، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و افزایش رفت و آمد به این مکان‌ها، طراحی لابی از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. ورودی ساختمان، اولین فضایی است که افراد با آن روبرو می‌شوند، از این رو طراحی لابی ورودی ساختمان، فرصتی است تا شما به عنوان یک طراح، سبک معماری مورد علاقه‌ی خود را در این فضا به نمایش گذارید. لابی به عنوان نقطه‌ی ورودی ساختمان، باید به گونه‌ای طراحی شود که توجه افراد را از لحظه‌ی حضور به فضای داخلی ساختمان جلب کرده و احساس خوشایند و راحتی را برای آن‌ها ایجاد کند. در زیر به چند نکته در رابطه با طراحی لابی مدرن می‌پردازیم:

طراحی لابی مدرن:               اکستریم والز

بهره گیری از امکانات و استانداردهای هوشمند و امنیتی:

طراحی لابی مدرن میبایست امکانات امنیتی را شامل شده و مطابق با استانداردهای رفاهی صورت گیرد.  طراحی لابی همچنین، باید به گونه‌ای باشد که ارتباط صحیحی با سایر فضاهای ساختمان برقرار کرده و افراد را به سایر بخش‌های داخلی ساختمان هدایت کند تا جمعیت در یک نقطه متمرکز نشوند. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، پیشرفته و هوشمند همچون درب‌های ورودی اتوماتیک، دوربین‌های مدار بسته امنیتی، نورپردازی هوشمند، دزدگیرهای هوشمند و … در طراحی لابی می‌تواند فضایی مدرن و منحصر به فرد را به یک ساختمان ارائه دهد.

طراحی لابی مدرن:                          اکستریم والز

استفاده از امکانات جانبی همچون فضاهای ذخیره سازی:

بسیاری از ورودی‌ها دارای فضاهای ذخیره سازی همچون قفسه‌ها، کمدهای داخلی، و… برای نگهداری لباس، کفش، و سایر لوازم در فضای باز هستند.

طراحی لابی مدرن:                                اکستریم والز

چیدمان مبلمان یا صندلی‌های راحتی در بخش نشیمن فضای لابی:

گنجاندن صندلی یا کاناپه‌های راحتی در فضای ورودی، می‌تواند محیطی راحت را به منظور استراحت کوتاه مدت و رفع خستگی پس از ورود و خروج به ساختمان، برای شما فراهم کند.

طراحی لابی مدرن:                           اکستریم والز

استفاده از عناصر تزیینی و دکوراتیو در طراحی لابی مدرن:

در طراحی لابی ورودی ساختمان می‌توان از عناصری همچون انواع کفپوش‌ها، دیوارپوش‌های متنوع، تزیینات دکوراتیو، وسایل و منابع روشنایی متفاوت، و … بهره گرفت. آینه‌ها به عنوان عناصری دکوراتیو می‌توانند ظاهر و ابعاد بصری فضای ورودی شما را گسترش داده و این امکان را به افراد دهند که ظاهر خود را به هنگام خروج از ساختمان بررسی کنند.

طراحی لابی مدرن:اکستریم والز

نورپردازی مناسب در طراحی لابی مدرن:

نورپردازی از دیگر نکات بسیار مهم در ایجاد جذابیت یک فضا به شمار می‌آید که شما می‌توانید به منظور طراحی لابی مدرن، از نورپردازی بالای سر، دیوارکوب‌ یا حتی یک لوستر مدرن استفاده کنید. وسایل و المان‌های تزیینی مانند تابلوها، قاب عکس‌ها، آثار هنری، گلدان‌های گیاهان، یک میز کنسول کوچک، و … می‌تواند شخصیتی جذاب به فضای ورودی ببخشد.

طراحی لابی مدرن:اکستریم والز

اصول طراحی لابی؛ یک لابی چه قسمت‌هایی را شامل می‌شود؟

به طور معمول، لابی‌ها فضاهای عمومی هستند که با توجه به کاربری آن ساختمان، دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشند. اما به طور کلی می‌توان گفت که تمام لابی‌ها دارای نگهبانی و نشیمن هستند. لابی نمودی از معماری کل ساختمان است و نباید آن را صرفا یک فضای انتظار دانست، از این رو طراحی لابی حتما باید میزبان خوبی برای افرادی که به آن پا می‌گذارند باشد. فضای نشیمن در طراحی لابی، معمولا شامل میز، صندلی و تعدادی گلدان یا آکواریوم است؛ از این فضا می‌توان در ساختمان‌های مسکونی برای جلسات کوتاه مدتی که بین ساکنان برگزار می‌شود استفاده کرد. فضای نگهبانی نیز در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی که تعداد ساکنین و رفت و آمد آن‌ها زیاد است، برای تامین امنیت ساکنین تعبیه می‌شود.

طراحی لابی مدرن:اکستریم والز

 انتخاب کفپوش مناسب برای طراحی لابی ورودی ساختمان

از آن‌جایی که لابی فضایی است که رفت و آمد در آن زیاد است، انتخاب کفپوش مناسب برای طراحی پلکان و کف لابی، از اهمیت فراوانی برخوردار است. قاعدتا کفپوش چنین فضایی که دائما در معرض رفت و آمد ساکنین است باید جنسی مقاوم و محکم داشته و به آسانی خراب نشود. کفپوش‌های سنگی از بهترین پیشنهادات برای طراحی لابی به شمار می‌روند. این کفپوش‌ها در برابر ضربه‌های حاصل از جا به جایی وسایل در اسباب کشی و حمل چمدان‌ها دوام زیادی داشته و تمیز کردن آن‌ها نیز بسیار راحت است.

H2o-CTA
H2o-mob CTA

بهتر است کفپوش لابی را به رنگ تیره انتخاب نکنید چرا که در معرض رفت و آمد به سادگی کثیف شده و گرد و غبار روی رنگ تیره بیشتر به چشم می‌آید. شما می‌توانید جهت زیباتر کردن فضای لابی، در بخش نشیمن آن از یک فرش یا قالیچه متناسب با سبک اجرا شده در دکوراسیون لابی استفاده کنید، اما مابقی قسمت‌های یک لابی برای پهن کردن فرش مناسب نیستند.

طراحی لابی مدرن:اکستریم والز

انتخاب دیوارپوش مناسب برای طراحی لابی مدرن وردی ساختمان

دیوارپوش‌ها نیز همچون کفپوش‌ها بخش اعظمی از ظاهر و نمای فضا را به خود اختصاص می‌دهند، از این رو انتخاب آن‌ها در چنین فضای مهمی بسیار حائز اهمیت است. اگر لابی ساختمان شما مساحت زیادی داشته و امکان آسیب دیدن دیوارها در اثر حمل وسایل و اثاثیه وجود ندارد، می‌توان برای پوشش دیوارهای آن از انواع متعددی از کاغذ دیواری‌ها همچون کاغذ دیواری مدرن استفاده کرد. در صورتی که لابی شما کوچک بوده و احتمال برخورد به دیوارها در آن زیاد است، بهتر است از دیوارپوش‌های مقاوم‌تری همچون سنگ‌ها برای پوشش دیوارها استفاده کنید.

طراحی لابی مدرن:اکستریم والز

سخن پایانی در رابطه با طراحی لابی ورودی ساختمان!

در مجموع، پیشنهاد ما به شما جهت طراحی لابی و تکمیل زیباسازی دکوراسیون آن، استفاده از عناصر تزیینی و دکوراتیوی همچون آباژورها، تابلوها، مجسمه‌ها، آکواریوم‌ها، گلدان‌های بزرگ، و… است که جلوه‌ی بسیار بیشتر به فضای ورودی ساختمان شما می‌بخشند.

طراحی لابی مدرن:اکستریم والز

سوالات متداول

1برای ایجاد روشنایی در بخش نشیمن یک لابی از چه نورپردازی استفاده کنیم؟

برای ایجاد روشنایی در نشیمن می‌توان از لوستر، هالوژن‌ها، چراغ‌های دیواری، آباژورها و نور مخفی استفاده کرد.

 

2 چطور می‌توان به فضای نگهبانی لابی جلوه‌ی بیشتری بخشید؟

بهتر است فضای اطراف نگهبانی لابی را با گیاهان طبیعی پر کنید؛ اگر لابی از نور طبیعی محروم است می‌توانید از گلدان‌های آپارتمانی برای جان بخشین به فضا استفاده کنید.

3 برای روشنایی بخشیدن به راهروهای یک لابی از چه نوع نورپردازی استفاده کنیم؟

برای راهروها بهتر است از چراغ‌های توکار به منظور روشنایی بخشیدن استفاده شود؛ اجرای نورپردازی مخفی در راهروها نیز می‌تواند جلوه‌ی زیبایی به آن‌ها ببخشد.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *