راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

با یک خانه هوشمند، می توانید همه چیز را زیر نظر داشته باشید، زمانی که در خانه نیستید، به خانه متصل بمانید و حتی مصرف انرژی خود را مدیریت کنید. اخیرا در یک نظرسنجی 79٪ از صاحبان خانه‌های کانادایی گفته‌اند که از فناوری خانه هوشمند آگاهی دارند و 78٪ نیز فکر می‌کنند که چنین سیستمی به آن‌ها در مصرف کمتر انرژی کمک کند.

خریداران خانه‌های امروزی از فناوری هوشمند استقبال کرده و آن را وارد خانه‌هایشان می‌کنند. سازندگان خانه‌های جدید نیز روز به روز بیشتر از قبل از فناوری هوشمند استفاده می‌کنند. در ادامه راهنمای خانه هوشمند را به شما ارائه داده‌ایم.

خانه هوشمند چیست؟

 

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به صاحبانش این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های خود از راه دور چراغ‌ها، لوازم خانگی، ترموستات‌ها و سایر تجهیزات و دستگاه‌ها را از طریق اتصال بی‌سیم یا سیم‌دار کنترل کنند. هنگامی که یک دستگاه به یک هاب مرکزی متصل می‌شود، بسته به ورودی سنسورهایی که بر روی دما، سطوح نور یا فعالیت نظارت می‌کنند، می توان آن هاب را پیکربندی کرد یا اینکه هاب می‌تواند به طور مستقل عمل کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن
کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن-موبایل

اگر به داشتن یک خانه هوشمند و مدرن یا حداقل چند نمونه از تجهیزات هوشمند در منزل فکر می‌کنید، پیش از هر کاری به اکستریم والز مراجعه کنید.

مزایای داشتن یک خانه هوشمند چیست؟

 

مزایای داشتن یک خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به معنای داشتن راحتی و آسایش است. در ضمن راهی نیز برای ارتباط با خانه، وقتی که حتی در آن نیستید، محسوب می‌شود. خانه‌های هوشمند به شما امکان می‌دهند تا کارهای روزمره خاصی مانند کنترل سطح دما و رطوبت خانه، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، باز و بسته کردن پرده‌ها و حتی روشن کردن آب‌پاش‌های خود را با توجه به آب و هوا به‌طور خودکار انجام دهید.

امنیت و بهره‌وری انرژی بیشتر نیز با تجهیزات متصل و کنترل از راه دور امکان‌پذیر می‌شود. حتی برخی لوازم خانگی از جمله قهوه‌ساز، سیستم روشنایی و ماشین لباس‌شویی را می توان زمان‌بندی کرد. هدف اصلی یک خانه هوشمند افزایش راحتی و کیفیت زندگی در خانه است؛ به خصوص برای سالمندان یا معلولان حرکتی.

وسایل ضروری برای خانه هوشمند شما

 

وسایل ضروری برای خانه هوشمند شما

هنگام ساخت یک خانه هوشمند، چند مورد را حتما باید داشته باشید؛ مانند یک بلندگوی هوشمند قابل حمل، چراغ‌های هوشمند و احتمالا یک ترموستات هوشمند.

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که می توانید برای خانه هوشمند خود در نظر بگیرید:

  • امنیت هوشمند
  • قفل هوشمند درب
  • لامپ هوشمند
  • سنسورهای هوشمند کنترل هوا
  • سیستم قطع‌کننده هوشمند
  • اجاق‌های هوشمند

در ضمن اکثر صاحبان خانه‌ها حداقل یک تلویزیون هوشمند، یک زنگ در یا دوربین تصویری و یک آشکارساز هوشمند دود دارند.

امنیت؛ مهم ترین مؤلفه یک خانه هوشمند

 

امنیت؛ مهم ترین مؤلفه یک خانه هوشمند

امنیت مهم‌ترین عنصر هر خانه هوشمند است. هنگامی که یک وضعیت اضطراری جدی مانند آتش‌سوزی رخ می‌دهد، باید یک سیستم امنیتی وجود داشته باشد تا شما را ایمن نگه دارد؛ اما یک سیستم امنیتی موثر فراتر از این عمل می‌کند و فناوری را می‌توان در هر جنبه‌ای از خانه گنجاند.

برای برقراری یک سیستم امنیتی هوشمند در منزل باید برخی موارد را در نظر بگیرید:

  • سیستم چقدر پیچیده است و آیا می‌توانید آن را گسترش دهید؟
  • آیا می‌خواهید دوربین‌های داخلی و خارجی داشته باشید؟ می‌خواهید دوربین‌ها در کجای خانه قرار بگیرند؟
  • آیا باید دوربین‌های حسگر حرکتی تهیه کنید؟
  • آیا ویژگی هشدار باید وجود داشته باشد؟
  • آیا به حافظه اضافی و پشتیبان باتری نیاز دارید؟

 با پاسخ دادن به چنین سوالاتی می‌توانید عملکرد بهتری در انتخاب و نصب سیستم امنیتی هوشمند در منزل خود داشته باشید.

قفل‌های هوشمند

 

قفل‌های هوشمند

قفل‌های هوشمند جایگزین کلیدها می‌شوند؛ به این معنی که دیگر در هنگام بیرون آمدن از منزل نیازی نیست چک کنید که آیا در را قفل کرده کرده‌اید یا نه. شما می‌توانید بدون اینکه به خانه نزدیک باشید، مستقیما از طریق تلفن همراه، در منزل خود را قفل و باز کنید. برخی سیستم‌های قفل هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که با یک کد شخصی‌سازی شده بر روی این موضوع نظارت کنید که چه کسی به خانه شما وارد یا از آن خارج شده است.

چگونه سیستم روشنایی هوشمند را در خانه خود ادغام کنید

 

چگونه سیستم روشنایی هوشمند را در خانه خود ادغام کنید

روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم که یک تایمر دستی برای کنترل روشن و خاموش شدن چراغ‌های خانه به برق وصل می‌کردیم؛ اما با روشنایی هوشمند، می‌توانید از راه دور به همه چیز دسترسی داشته باشید و زمان روشن شدن چراغ‌ها را تغییر دهید. حتی اگر دوست دارید، می‌توانید اتاق به اتاق این کار را انجام دهید.

لامپ‌های هوشمند

 

لامپ‌های هوشمند

همه لامپ‌های سنتی را می‌توان با لامپ‌های هوشمند جایگزین کرد؛ لامپ‌هایی که به یک هاب متصل به اینترنت وصل می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که نورهای خانه خود را از یک مکان مرکزی مدیریت کنید. چراغ‌های هوشمند Philips Hue از پل Philips Hue به‌عنوان مرکز دسترسی از راه دور و کنترل همه چراغ‌هایتان استفاده می‌کنند.

به لطف ادغام Philips Hue با Google Home، Apple HomeKit و Amazon Alexa می‌توانید نورها را با صدای خود مدیریت کنید. در ضمن می‌توانید چراغ‌های خانه را روشن و خاموش کنید و برای داشتن فضای ایده‌آل، آن‌ها را تا حد روشنایی دلخواه کم کنید. حتی بدون نیاز به بلند شدن از روی مبل خود می‌توانید رنگ نورها را تغییر دهید.

سوئیچ‌های روشنایی هوشمند

 

سوئیچ‌های روشنایی هوشمند

کلیدهای لامپ سنتی را نیز می توان با سوییچ‌های هوشمند جایگزین کرد. شما می‌توانید از راه دور یا با استفاده از دستیارهای صوتی، سوئیچ را بعد از اتصال به شبکه وای‌فای خانه خود روشن و خاموش کنید. لازم نیست لامپ‌های خانه نیز حتما چراغ‌های هوشمند باشند، فقط باید چراغ های متصل به لامپ‌ها را هوشمندسازی کنید.

اولین قدم در ساخت خانه هوشمند چیست؟

 

اولین قدم در ساخت خانه هوشمند چیست؟

بسیاری از صاحبان خانه‌ها نوعی فناوری هوشمند در خانه‌های خود دارند. برخی از آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند و سنسورها، لامپ‌های هوشمند، دوربین‌های امنیتی، بلندگوها، واحدهای سرگرمی و موارد دیگر را خریداری می‌کنند که همگی به یک هاب متصل هستند و بدین ترتیب از طریق کنترل صوتی یا تلفن هوشمند خود با سیستم ارتباط برقرار می‌کنند.

اما باید اعتراف کنیم که این کار به زمان و پول قابل توجهی نیاز دارد. اگر نیازها و اهداف شما ساده باشند، چند گجت ساده و با قیمت مناسب نیز می‌توانند با بودجه بسیار کمتری، اکثر مزایایی را که یک خانه هوشمند رده بالا دارد، ارائه دهند.

فهرستی از نیازها و خواسته‌های خانه هوشمند خود تهیه کنید

 

فهرستی از نیازها و خواسته‌های خانه هوشمند خود تهیه کنید

بسیاری از ما با یک هوش مصنوعی یا دستیار مجازی مانند الکسا یا گوگل رابطه داریم، اما یک خانه هوشمند می تواند فراتر از این باشد؛ از راحتی خالص تا امنیت ضروری، قفل کردن در ورودی و تنظیم گرمایش یا سرمایش، هشدار در مورد نشت آب و گاز و غیره، دستگاه‌های هوشمند می‌توانند به ما کمک کنند تا خانه‌هایمان را سازماندهی کرده و بهتر مدیریت کنیم.

بهترین راه برای شروع هوشمندسازی یک خانه این است که فهرستی از موارد و اماکنی که می خواهید در  آن‌جا اتوماسیون نصب کنید، بنویسید.

در ضمن قبل از سرمایه‌گذاری بر روی هوشمندسازی هر خانه موارد زیر در نظر بگیرید:

  • دستگاه‌های فعلی خود را بررسی کنید
  • دستگاه‌های آینده مورد نظر خود را ارزیابی کنید
  • به نقشه خانه هوشمند خود دسترسی پیدا کنید
  • تصمیم بگیرید که آیا یک سیستم هاب می‌خواهید یا بدون هاب؟
  • گزینه‌های نصب خود را در نظر بگیرید
  • بودجه ای برای هوشمندسازی خانه خود مشخص کنید

در ضمن شما باید خانه خود را از نظر سیستم‌های برقی و گاری و غیره ایمن‌سازی کنید.

چگونه خانه هوشمند خود را بسازیم

 

چگونه خانه هوشمند خود را بسازیم

پیشنهاد می‌کنیم هنگام ساختن یک خانه هوشمند را از لوازم کوچک شروع کنید. چند وسیله یا آیتم را انتخاب کنید که زندگی شما را راحت‌تر می‌کنند؛ مانند زنگ در، بلندگوی هوشمند، تلویزیون هوشمند یا کنترل صوتی. در ضمن می‌توانید روی برخی چراغ‌ها و دوشاخه‌های هوشمند و یک قفل هوشمند سرمایه‌گذاری کنید تا سیستم قوی‌تری داشته باشید.

دستگاه‌های خانه هوشمند را نصب کنید

 

دستگاه‌های خانه هوشمند را نصب کنید

بسیاری از دستگاه‌های موجود از طریق یک برنامه به گوشی هوشمند متصل می‌شوند. بنابراین نصب، بسیار ساده خواهد بود. مهمترین نکته این است که سیستمی از نظر پهنای باند داشته باشید که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا تمام دستگاه‌های شما را تغذیه کند.

روتین‌هایی را بسازید

 

روتین‌هایی را بسازید

یک خانه هوشمند به شما امکان می‌دهد تا روتین‌هایی را بسازید که زندگی شما را راحت‌تر می‌کنند. در ادامه چند نمونه ارائه کرده‌ایم:

اگر دوست دارید آشپزی کنید ، برنامه‌ای را ایجاد کنید که شامل فعال‌سازی صوتی تبلت برای باز کردن دستور پخت‌هایتان است. در ضمن می‌توانید چراغ‌های آشپزخانه را روشن کنید و شاید کمی موسیقی پس‌زمینه نیز پخش کنید.

روتین دیگر می تواند فعال کردن یک سنسور برای روشن کردن چراغ‌ها هنگام وارد شدن به خانه باشد. در ضمن می‌توانید ترموستات را تنظیم کنید و تلویزیون را هنگام ورود به اتاق نشیمن روشن کنید. حتی می‌توانید چراغ‌هایتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که پس از روشن شدن تلویزیون، کم‌نور شوند تا بتوانید از فیلم دیدن در شب لذت ببرید.

در مورد روتین بیداری هم می‌توانید برنامه ایجاد کنید؛ مثلا صبح‌ها در ساعت خاصی با موسیقی ملایم بیدار شوید و پرده‌ها به‌طور خودکار باز شوند. در ضمن می‌توانید یک قهوه‌ساز هوشمند بخرید و آن را طوری برنامه‌ریزی کنید که در یک زمان خاص روشن شود تا قهوه صبح شما آماده باشد. حتی دریافت به‌روزرسانی‌های آب و هوا و ترافیک نیز یک روتین خودکار محسوب می‌شود. در این مورد هم با چند روتین ساده شروع کنید و مسیر خود را ادامه دهید.

برای هوشمندسازی خانه خود چه کنم؟

 

برای هوشمندسازی خانه خود چه کنم؟

در این مطلب درباره هوشمندسازی خانه صحبت کردیم. گفتیم که امروزه تجهیزات هوشمند در منازل و محل‌های کار بسیار رایج و پرطرفدار شده و اکثر صاحبان خانه‌ها دوست دارند که حداقل چند آیتم هوشمند در منزل داشته باشند. هوشمندسازی خانه شامل موارد بسیار زیادی می‌شود که از آن جمله می‌توان به سیستم امنیتی هوشمند، قفل هوشمند، ترموستات هوشمند، کنترل صوتی هوشمند، سیستم روشنایی هوشمند و غیره اشاره کرد.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

هوشمندسازی خانه یعنی چه؟

هوشمندسازی خانه یعنی فراهم کردن آسایش و راحتی در منزل با استفاده از کنترل از راه دور انواع لوازم خانه، مثل اجاق گاز، سیستم روشنایی، قفل در و غیره. شما با استفاده از این سیستم هوشمند می‌توانید از طریق ریموت یا به طور صوتی تمامی بخش‌های خانه خود را طبق دلخواهتان کنترل کنید.

چه بخش‌هایی از خانه را می‌توان هوشمندسازی کرد؟

بسیاری از بخش‌های خانه قابلیت هوشمندسازی دارند؛ از چراغ‌ها گرفته تا کلید برق، پرده‌ها، اجاق گاز، ترموستات، سیستم امنیتی، زنگ در، فواره‌ها و آب‌نماها و غیره.

اولین قدم در ساخت خانه هوشمند چیست؟

اولین قدم در ساخت خانه هوشمند تعیین این موضوع است که چه بخش‌ها و تجهیزاتی از خانه را می‌خواهید هوشمند کنید، چقدر بودجه برای این کار در اختیار دارید و می‌خواهید سیستم بدون هاب داشته باشید یا سیستمی با هاب مرکزی.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *