خانه سنتی ایرانی

سبک دکوراسیون‌ در خانه‌های سنتی ایرانی را باید فرایندی فرهنگی برخاسته از اقلیم زیستی افراد دانست. هر منطقه‌ای در ایران همراه با خود، داستان‌هایی برخاسته از اساطیر دارد که این اسطوره‌ها به شکلی نمادین در قالب فرم‌های تجسمی نمود بیرونی پیدا می‌کنند. این نقوش و اشکال پایه و اساسی برای ایجاد تزئینات داخلی و در مفهوم گسترده‌تر دکوراسیون خانه های ایرانی است.

کشورهای زیادی وجود دارند که روی فرهنگ غالب خود سبکی از زندگی را انتخاب می‌کنند. ایران جزو صدرنشین این کشورها به حساب می‌آید. یکی از دلایلی که سیاق زندگی ایرانیان را در سطحی بالا در جامعه جهانی قرار داده محل زندگی و خانه‌هایی محل سکونت آن‌هاست. با نگاهی گذرا می‌توان پی برد که در خانه سنتی ایرانی سطح بالایی از مهارت و علم ریاضیات در دکوراسیون سنتی ایرانی نهفته است که شکل دهنده فضای داخلی خانه سنتی ایرانی است.

هم‌راستا با فرم‌ها و نقوش پایه‌ای که از گذشتگان به فضای دکوراسیون امروز رسیده نمونه‌های از مواد و متریال در حال تولید است. این مواد کیفیت فضای داخلی خانه ایرانی را به طرز چشم‌گیری ارتقا داده است. کاغذ دیواری اکستریم والز یکی از این نمونه‌ها است که در این مقاله نگاهی گذرا به آن خواهیم انداخت.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

دکوراسیون سنتی ایرانی چیست؟

برای آن که درک بهتری نسبت به دکوراسیون خانه های ایرانی پیدا کنیم در ابتدا باید تعریف درستی از دکوراسیون سنتی ایرانی داشته باشیم. سپس آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و بینش جامعی نسبت به ماهیت آن در ذهن به وجود آوریم.

این نوع دکوراسیون که معمولا در خانه سنتی ایرانی بیشتر به چشم می‌خورد یادآور فرهنگ، عقاید، آداب و رسوم و معماری سالهای نه چندان دور ما است که با زندگی هر فردی گره خورده است.

دکوراسیون سنتی به واقع سبکی از چیدمان وسایل و اکسسوری‌های خاطره انگیز همراه با المان‌هایی است که رد پای هنر گذشتگان را در خود دارد. مجموعه چینش این وسایل به گونه‌ای خواهد بود که یاداور تصویری از یک خانه قدیمی است. افرادی که در کودکی خود در چنین فضاهایی زندگی کرده‌اند جذابیت خاصی در آن می‌بینند و عموما بخشی از فضای خانه را به این شیوه اختصاص می‌دهند.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

ویژگی‌هایی که در دکوراسیون سنتی ایرانی باید شناخت

در معماریوشاخصه‌هایی طراحی داخلی ایرانی، نوعی خلوص و وامداری به طبیعت وجود دارد که یکی از ارکان زیبایی ساز فضای داخلی به حساب می‌آید. این ویژگی‌ها که نوعی دلربایی و شیرینی خاصی به هر دکوراسیون می‌دهند در سبک و سیاق مدرن نیز کاربردهای فراوانی دارند. تاثیر این نوع فضا سازی در ذهن ایرانیان به حدی است که بخشی از فضای داخلی خانه خود را به آن اختصاص می‌دهند. این موارد که به نوعی از شاخصه‌های اصیل فضای داخلی خانه سنتی ایرانی است در ادامه بیان می‌گردد:

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

استفاده از چوب در دکوراسیون سنتی ایرانی

بدون شک چوب و وسایل چوبی یکی از بارزترین ویژگی‌ها دکوراسیون خانه های ایرانی است. چوب در خانه سنتی ایرانی گاهی پایه دکوراسیون و گاهی تکمیل کننده فضا است. استفاده از چوب‌های متنوع با نقوش ظریف و زیبا جلوه والایی به فضا می‌دهند که ذهن هر فردی را مسحور خود خواهد کرد. چوب از متریال‌هایی بسیار منعطفی است که در ترکیب با بیشتر عناصر و المان‌ها همخوانی جذابی دارد و نوعی هماهنگی زیبا به محیط می‌دهد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بنر آلبوم h2o
بنر آلبوم h2o-موبایل

همسویی خطوط و سطوح بین مبلمان چوبی، دیوارها و ستون‌ها و همچنین بکارگیری نقوش و موتیف‌های گیاهی را باید به نوعی امضای دکوراسیون سنتی ایرانی دانست. به عبارتی می‌توان گفت که چوب، به دلیل قابلیت‌های فراوانش به یکی از مولفه‌های بی‌چون و چرای فضای داخلی خانه سنتی ایرانی تبدیل شده است.

عمدتا از چوب در دکوراسیون خانه های ایرانی به عنوان یک نقطه کانونی استفاده می‌شود. سپس سایر المان‌ها و وسایل در تقارن با آن چیدمان می‌شود. معمولا نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون سنتی ایرانی یک المان فاخر مانند شومینه، مبلمان منبت کاری شده و عناصری از این قبیل هستند.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

نقش رنگ در دکوراسیون خانه های ایرانی

از دیگر شاخصه‌های مهم دکوراسیون در یک خانه سنتی ایرانی که باید به آن اشاره کرد مقوله تنوع رنگی است. هر فضایی معمولا رنگ مختص به خود را دارد. فضاهای مجزا از هم با طیفی از رنگ‌های خاکستری مرتبط با کاربری فضا پوشیدهشده و عناصری که در محیط قرار می‌گیرد با رنگ‌های جاندار و قوی انتخاب می‌شوند.

نگاهی که در دکوراسیون سنتی ایرانی به رنگ وجود دارد نوعی مکمل بودن رنگ‌ها است.تا هر رنگی در اوج زیبایی و جذابیت خود نمایان گردد. در گذشته برای خانه ثروتمندان از نقوش گیاهی روی اغلب دیوارها استفاده شده است. بیشتر فضا با این نقوش پر می‌شد. بر این اساس زمینه استفاده از این سبک و سیاق در ذهن یک ایرانی ماندگار شده است. اکنون انجام چنین کاری از توان مالی افراد خارج شده و طرفداران خانه سنتی ایرانی جایگزین‌هایی را انتخاب کرده‌اند که کاغذ دیواری یک نمونه بارز ازآن‌ها است.

به جرات می‌توان گفت برخی از این کاغذ دیواری‌ها حدی از کمال و زیبایی را در فضا ایجاد می‌کنند که چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود خواهد ساخت. کاغذ دیواری اکستریم والز به عنوان یکی از بزرگترین نمونه‌های این متریال طیف وسیعی از رنگ‌ها‌ و همچنین طراحی کلاسیک و ساده را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

پارچه‌های ایرانی و جایگاه آن‌ها در دکوراسین داخلی

بدون شک باید پارچه‌های منقوش را جزیی از هنر فاخر و فرهنگ زنده ایرانی دانست که در جای جای زندگی از جمله دکوراسیون خانه های ایرانی ایفای نقش می‌کند.

ترمه‌ها، پته دوزی‌ها، پارچه‌های پشمی و قلمکارهای رنگین که با رنگهای طبیعی رنگ آمیزی شده‌اند جزو پر کاربردترین وسایل در زندگی هر ایرانی در گذشته بوده است. استفاده از این پارچه‌ها به عنوان پرده، دیوار پوش، سفره و رومیزی‌ ذهن هر بیینده‌ای را به سمت فضای سنتی گذشته سوق می‌دهد.

نقش‌هایی که هر کدام داستان‌های از اساطیر و تاریخ را در خود دارد، رنگ و لعابی زینتی به فضای خانه سنتی ایرانی می‌دهد. درگذشته‌های دور، بسیار بوده‌اند که از این پارچه‌ها برای تزیینات و پوشاندن بخش‌های ناخوشایند گچ و خاک به کار رفته در چینه‌های دیوار استفاده می‌کردند. در واقع پارچه ها، نقشی همچون کاغذ دیواری حال حاضر را پیدا می‌کردند.

بیراه نیست که بگوییم خاستگاه استفاده از کاغذ دیواری در زندگی امروزه را باید در همین دیوار پوش‌های منقوش جستجو کرد. اکنون که در هر خانه‌ای از کاغذ دیواری استفاده می‌شود باید گفت فرهنگ استفاده از این نوع تزیینات ریشه در نوع دکوراسیون سنتی ایرانی در گذشته دارد. ریشه‌ای که در طول زمان جنسیت آن دستخوش تغییرات شده است.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

فرش و جایگاه والای آن در دکوراسیون سنتی ایرانی

امکان ندارد که بحث دکوراسیون چه مدرن و چه سنتی به میان بیاید و اسمی از فرش ایرانی برده نشود. بدون شک فرش‌های دستبافت ابریشمی یا پشم و کرک با آن دنیای رنگ نهفته در خود جزو اولین گزینه‌های برای انتخاب یک چیدمان است.

در گذشته فرش را بنا به کاربرد آن می‌بافتند برای مثال فرش‌های زیر پایی با پشم و کرک بافته می‌شدند. چون ضخامت بیشتر و دوام بیشتری برای سطح زمین داشت. از فرش‌های ریز بافت کرک و ابریشمی برای دیوار پوش و یا پرده‌های بین اتاق‌های اندرونی و بخش بیرونی بهره می‌بردند.

فرش‌ به واسطه تنوع رنگ و فرمی که در خود دارد همواره به عنوان یک مرکز برای ایجاد یک چیدمان یا دکوراسیون سنتی است. به همین دلیل بسیاری از افراد انتخاب وسایل خود را بر اساس رنگ فرش انجام می‌دهند تا فضایی لعبت‌گون در خانه به وجود آورند.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

استفاده از پشتی یا کوسن در دکوراسیون خانه های ایرانی

نشستن روی زمین در ایران رفتاری مرسوم بوده است. به همین دلیل برای راحتی و استراحت پشتی و بالش کاربردهای زیادی داشتند. با توجه به اینکه بخش‌های زیادی از اتاق مهمان و اندرونی با این وسایل پر می‌شده در نقش و رنگ آن خلاقیت و ذوق بی پایانی بکار گرفته شده است.

برخی از پشتی‌های با قالیچه و برخی با ترمه و پته خود نمایی می‌کردند. در گذر زمان این وسایل جزو جدا نشدنی دکوراسیون خانه سنتی ایرانی گشت. هر چند امروزه استفاده از پشتی بسیار کمرنگ شده و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. اما بسیارند کسانی که با ترکیبی از پشتی و قالیچه به همراه چند ظرف سفالی و مسی، یک سماور و چند پیاله و نعلبکی چیدمانی نوستالژیک را خلق می‌کنند. گویی روح را به گذشته‌های دور می‌برد.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

ظروف مسی و نقش آن در دکوراسیون سنتی ایرانی

مس از جمله فلزهایی است که در اقلیم خاکی ایران معادن زیادی دارد که به موجب این فراوانی در بازارهای ما هم به وفور دیده می‌شود. این فلز مقرون به صرفه کاربردهای فراوانی مانند پخت و پز و سرو دارد؛ اما در جای جای فضای داخلی خانه سنتی ایرانی نقش تزئینی به خود گرفته است.

با توجه به اینکه از دوران باستان تا به امروز از این فلز ارزشمند استفاده می‌شده و آثار بسیار نفیسی از گذشتگان بر جای مانده ماهیت قدیمی آن بر وجه مدرنیته‌اش غالب است. به همین دلیل با دیدن ظروف مسی در دکوراسیون کلاسیک یا سنتی ذهن در گذشته فرهنگی ما به پرواز در می‌آید و حال دلنشینی را برای افراد به وجود می‌آورد.

خانه سنتی ایرانی؛ ماندگاری سبک زندگی ایرانی

 

سبدها و وسایل دست بافت در دکوراسیون سنتی ایرانی

خطا نیست که در هر خانه ایرانی چه سنتی و چه مدرن ظروف و سبدهای دست بافت مشاهده شود. چون این نوع هنر در بطن ذهن هر ایرانی نشسته است. با توجه به ورود متریال‌های پلاستیکی و وسایل ساخته شده از مواد نفتی، این دست بافته‌های حصیری کارایی خود را تا حد زیادی از دست داده و ماهیت تزئینی پیدا کرده‌اند. وجود آن‌ها در کنج‌ و گوشه‌هایی از خانه با چیدمانی درخور فضایی دلنشین را خلق می‌کند که یادآورشهرهای جنوبی ایران بخصوص خوزستان است.

اغلب این دست بافته‌ها با برگ درخت نخل که به عنوان گلدان، سینی، ظرف میوه و ابکش مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعدها که وسایل پلاستیکی باب شد جای این ظروف دست بافت روی طاقچه‌ها و رفه‌هایی شد که جزو معماری داخلی ایرانی محسوب می‌شود.

گفتار آخر، اندر حکایت دکوراسیون یک خانه سنتی ایرانی

 

گفتار آخر اندر حکایت دکوراسیون یک خانه سنتی ایرانی

مولفه‌های بسیاری دست به دست هم داده تا سبک و سیاق دکوراسیون خانه سنتی ایرانی را به وجود آورد، که در این نوشتار به گزیده‌های مهم آن اشاره کردیم.

آنچه که در دکوراسیون خانه های ایرانی مهم است اینکه هرکدام از وسایل، ظروف و بافته‎ها حاوی روایت‌هایی ریشه‌دار هستند که از دوران باستان همراه رسومات و باورهای این مرز و بوم بوده‌اند. اما هم اکنون با تغییراتی در طراحی و متریال کاربردهای متفاوتی در زندگی پیدا کرده‌اند. و این همان راز فرهنگ پُر نفوذ ایرانی در گستره تاریخ است که بعد از گذشت هزاران سال هنوز در میان اقوام خودنمایی می‌کند.

در دوران مدرن امروزی با استفاده از لوازم چوبی، فرش دستباف، سبدهای حصیری و کاغذ دیواری با طرح و سبک‌های طبیعت می‌توانید خانه سنتی ایرانی را برای بازآفرینی کنید. خرید هر کدام از عناصر دکور ایرانی کار ساده‌ای است. کافی است مراکز اصلی عرضه آن‌ها را بشناسید.

برای خرید انواع کاغذ دیواری متناسب با سبک ایرانی می‌توانید از برند اکستریم والز خرید کنید. اکستریم والز بیش از 50 درصد سهم تولید و عرضه کاغذ دیواری ایران را دارد. پس با مشاهده آلبوم‌ها، یادداشت کد رنگ و مراجعه به فروشگاه نزدیک محل زندگی خود می‌توانید به راحتی برای خرید کاغذ دیواری منتخب خود اقدام کنید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره از طریق شماره تماس 02192001955 با کارشناسان اکستریم والز ارتباط بگیرید.

 

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *