تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز1403

هر ساله پیش از فرا رسیدن نوروز و سال جدید، همه‌ی ما به تمیز کردن فضاهای داخلی منزل، تغییر دکوراسیون، خانه تکانی و به طور کلی نو کردن محل زندگی‌مان می‌پردازیم. یکی از مراحل آماده سازی خانه برای نوروز و آغاز بهار، تمیز کردن کاغذ دیواری‌ها است. از آن‌جا که دیوارها تمامی ظاهر و نمای خانه را دربرمی‌گیرند، تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز به عنوان یک فعالیت مهم در خانه تکانی محسوب شده و از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور در این مقاله از اکستریم والز، به معرفی کاربردی‌ترین و ساده‌ترین ترفندهای تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403 اشاره می‌کنیم..

تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403

 

 کدام‌یک از کاغذ دیواری‌های موجود در بازار، قابلیت شستشو و تمیزکاری دارند؟

امروزه اکثر کاغذ دیواری‌های موجود در بازار، از جمله کاغذ دیواری‌های وینیل (PVC)، قابلیت شستشو داشته و به آسانی از هرگونه کثیفی و آلوگی پاک و تمیز می‌شوند. کاغذ دیواری‌های وینیل به عنوان یکی از بادوام‌ترین دیوارپوش‌ها، در برابر رطوبت، خیسی، نفوذ آب و سایر آسیب‌ها همچون خط و خراش مقاوم‌‌اند؛ از این جهت به راحتی با استفاده از محلول آب و مواد شوینده، پاک خواهند شد.

کاغذ دیواری کربن
کاغذ دیواری کربن- موبایل

کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس نیز به عنوان نوعی دیگر از دیوارپوش‌های قابل شستشو، مقاومت بالایی را در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند. اگر قصد دارید قبل از فرا رسیدن فصل جدید و آغاز نوروز 1403، کاغذ دیواری‌های خود را با چند ترفند ساده و کاربردی تمیز کنید، در ادامه همراه ما باشید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403

 

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403؛ مراحل شستشوی کاغذ دیواری برای خانه تکانی

شستشو و تمیز کردن کاغذ دیواری‌های قابل شستشو به دلیل بافت و جنس ضد آب آن‌ها، بسیار آسان است و شما می‌توانید به سادگی کاغذ دیواری‌هایتان را برای نوروز 1403 همانند روز اول، تمیز و از کثیفی‌ها پاک کنید.

گرد وغبار: تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403

 

1- ابتدا کاغذ دیواری را از گرد و غبار موجود روی آن، گردگیری کنید:

اولین گام برای شستشو کاغذ دیواری، گردگیری آن‌ها است؛ پیش از هر چیزی، لازم و ضروری است تا کاغذ دیواری‌های خود را از گرد و غبار موجود روی سطح آن‌ها، پاک کنید. توجه داشته باشید که هر ماه گردگیری کاغذ دیواری‌ها را انجام دهید؛ چرا که گرچه این گرد و غبار با چشم دیده نمی‌شود، اما ممکن است به مرور لکه‌هایی را روی سطح کاغذ ایجاد کرده و ترکیب آن‌ها با سایر کثیفی‌ها همچون چربی، حالتی چسبنده روی کاغذ دیواری شما به وجود آورد و شستشوی آن را برای نوروز و خانه تکانی سخت کند. به منظور گردگیری کاغذ دیواری می‌توان، از یک دستمال پارچه‌ای یا برس جاروبرقی استفاده کرد؛ توجه کنید که برس جاروبرقی را چند میلی متر دورتر از سطح کاغذ دیواری نگه دارید.

آب و صابون برا تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403

 

2- با استفاده از محلول آب و صابون، کاغذ دیواری‌ها را بشویید!

سپس، در یک سطل، مقداری(2 قاشق غذاخوری) مایع شوینده یا صابون را با یک لیتر آب گرم حل کرده و با استفاده از یک اسفنج تمیز و نرم، به آرامی از بالا به پایین، روی کاغذ دیواری بکشید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شوینده‌ی قوی همچون (مایع سفید کننده وایتکس)، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است سبب تغییر رنگ و ایجاد لکه‌ روی سطح کاغذ دیواری شما شوند. استفاده از اسفنج‌های زبر و خشن نیز، خراش‌هایی را روی بافت و ظاهر دیوارپوش ایجاد خواهند کرد.

تمیز کردن کاغذ دیواری با اسفنج

 

3- به کمک یک اسفنج تمیز و خیس، محلول آب و صابون روی کاغذ دیواری را آبکشی نمایید.

پس از تمیز کردن کاغذ دیواری با استفاده از محلول آب گرم و صابون، یک اسفنج یا پارچه‌ی تمیز دیگر را در آب تمیز آغشته کرده و با حرکات آرام و ملایم از گوشه‌ی سمت چپ و بالایی کاغذ به سمت پایین بکشید تا باقی‌ مانده‌ی محلول آب و صابون به طور کامل از روی سطح کاغذ پاک شود. اسفنج یا پارچه‌تان را برای پاک کردن هر قسمت کاغذ دیواری، مرتبا داخل سطل آب فرو برده و آبکشی نمایید، در غیر این صورت نتیجه‌ای عکس را شاهد خواهید بود.

تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403 با یک حوله خشک

 

4- سطح کاغذ دیواری را با یک حوله خشک کنید!

در پایان؛ سطح کاغذ دیواری را با استفاده از یک حوله یا پارچه‌ی میکروفیبر تمیز، کاملا خشک نمایید. بهتر است خشک کردن کاغذ دیواری را بلافاصله پس از مراحل بالا انجام دهید، به این ترتیب رطوبت و کثیفی باقی مانده را جمع آوری کرده و از ظاهر شدن لکه‌های ناشی از رطوبت و خیسی جلوگیری می‌کنید.

از بین بردن لکه‌ی چربی از روی کاغذ دیواری قابل شستشو

شما می‌توانید برای تمیز کردن کاغذ دیواری از لکه‌ها، از سرکه‌ی سفید استفاده کنید. سرکه سفید می‌تواند در پاک کردن لکه‌های چربی ناشی از غذا و همچنین در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک کند.

پاک کردن لکه مداد رنگی از کاغذ دیواری

 

لکه‌ی مدادرنگی یا جوهر را چگونه از سطح کاغذ دیواری پاک کنیم؟

اگر فرزند کوچک شما با مداد رنگی یا خودکار روی سطح کاغذ دیواری را نقاشی کرده نگران نباشید؛ ابتدا ناحیه مورد نظر را با استفاده از یک پارچه‌ی آغشته به آب سرد پاک کرده و سپس با کمک یک پارچه‌ی خشک دیگر آن محدوده را خشک کنید؛ در مرحله‌ی بعدی مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و آن را به آرامی روی کاغذ دیواری بکشید.

همچنین می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های ناشی از ماژیک، جوهر یا مدادرنگی از الکل‌های ضد عفونی کننده‌ و پاک کننده‌های لاک ناخن نیز استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ی ناشی از اثر انگشت از روی کاغذ دیواری

 

پاک کردن لکه‌ی ناشی از اثر انگشت از روی کاغذ دیواری

ابتدا سطح مورد نظر را با استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب و مقدار بسیار کمی شوینده‌ی ضعیف و چند منظوره، پاک کنید. توجه داشته باشید که شوینده‌ی چند منظوره را نباید به طور مستقیم روی سطح کاغذ دیواری اسپری کنید؛ بلکه باید مقداری از آن را روی پارچه‌ی مرطوبتان پاشیده و سپس روی سطح دیوارپوش بکشید.

پاک کردن لکه کپک از روی کاغذ دیواری

 

لکه‌های تیره، مانند لکه‌ی کپک را چطور می‌توان از سطح کاغذ دیواری ربود؟

لکه‌های قهوه‌ای و تیره همانند لکه‌های کپک، ممکن است در اثر نفوذ رطوبت و نشت آب به وجود آیند؛ از این رو قبل از پاک کردن آن‌ها از روی سطح کاغذ دیواری، ابتدا منشا نشت آب روی دیوارتان را پیدا کرده و سریعا آن را برطرف کنید. محلول سرکه و آب می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های ناشی از کپک، پاک کننده‌ای بسیار مناسب باشد. همچنین می‌توانید 1 یا 2 قاشق غذاخوری مایع شستشوی رقیق را در یک لیتر آب حل کرده و برای از بین بردن لکه‌های تیره استفاده کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403

 

سخن پایانی؛ بایدها و نبایدهای تمیز کردن و شستشوی کاغذ دیواری برای نوروز 1403

در پایان، به بررسی چند قانون کلی و اساسی جهت تمیز کردن کاغذ دیواری برای نوروز 1403 و سال جدید می‌پردازیم تا با استفاده از این نکات، در نگهداری از کاغذ دیواری منزلتان بهتر عمل کرده و طول عمر دیوارپوش‌ها را با مراقبت صحیح و اصولی بالا ببرید.

  • همیشه قبل از شروع تمیزکاری کاغذ دیواری، وضعیت آن‌ها را بررسی کرده و نوع لکه‌ها را شناسایی کنید.
  • همیشه فورا لکه‌ها را از روی کاغذ دیواری پاک کنید و نگذارید مدت زیادی روی سطح کاغذ بمانند، مخصوصا وقتی لکه‌ ناشی از چربی مواد غذایی باشد.
  • از سرکه سفید، مواد شوینده، ترکیب اب و صابون و … فقط برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های قابل شستشو و بادوام استفاده کنید.
  • کاغذ دیواری‌های خود را حداقل هر دو ماه یکبار گردگیری کنید و حداقل سالی یکبار پیش از فرا رسیدن نوروز و فصل بهار، برای خانه تکانی آن‌ها را لکه زدایی نمایید.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

1- لکه‌ی ماژیک را چگونه از روی کاغذ دیواری پاک کنیم؟

با استفاده از الکل‌های ضد عفونی کننده، پاک کننده‌های لاک ناخن می‌توانید لکه ماژیک را از روی کاغذ دیواری پاک کنید.

2- چطور تشخیص دهیم که کاغذ دیواری ما قابل شستشو است یا نه؟

شما می‌توانید اطلاعات کاغذ دیواری‌تان را از وبسایت تولید کننده‌ی آن کاغذ دیواری مطالعه فرمایید. امروزه اغلب کاغذ دیواری‌های موجود در بازار از جنس وینیل بوده و همگی قابل شستشو می‌باشند.

3- کاغذ دیواری غیر قابل شستشو را چگونه برای نوروز و خانه تکانی تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو، بهتر است به گردگیری آن‌ها اکتفا کنید.

به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

  • تمیز کردن کاغذ دیواری واسه دیوار حموم که نم میداد محلول سرکه وآب و امتحان کردم جواب داد

    • بسیار عالی خوشحالیم که این مقاله باعث کمک به شما شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *