تفاوت دکوراسیون و طراحی داخلی

هنگامی که صحبت از ارتقای زیبایی‌شناسی و عملکرد فضاهای زندگی می‌شود، اغلب دو اصطلاح دکوراسیون و طراحی داخلی مطرح می‌شود. طراحی و دکوراسیون داخلی، ممکن است شبیه به هم به نظر برسند. گاهی نیز به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما دو روش متمایز هستند که هر کدام مجموعه‎ای از اصول و اهداف خاص خود را دارند. در این مقاله از اکستریم والز می‌خواهیم تفاوت‌ دکوراسیون و طراحی داخلی را بررسی ‌کنیم. تا شناخت و بینش دقیقی از هر دو اصطلاح به دست آورید.

دکوراسیون داخلی چیست و چه هدفی دارد؟

دکوراسیون داخلی چیست و چه هدفی دارد؟

دکوراسیون در درجه اول بر زیبایی‌شناسی یک فضا متمرکز است. تمرکز دکوراسیون داخلی بر انتخاب و چیدمان اثاثیه، طرح‌های رنگی، آثار هنری و سایر عناصر تزئینی برای ایجاد یک محیط بصری دلپذیر است. دکوراسیون اغلب پس از اینکه جنبه‌های ساختاری یک فضا در جای خود قرار می‌گیرد، به وجود می‌آید. هدف از دکوراسیون داخلی، زیبا و جذاب‌تر کردن فضای داخلی بدون توجه عمیق به عملکرد فضا است.

ویژگی‌های کلیدی دکوراسیون داخلی

ویژگی‌های کلیدی دکوراسیون داخلی؛ تأکید اصلی بر زیبایی فضا است!

دکوراسیون داخلی بر زیبایی و زیبایی‌شناسی تاکید دارد. در واقع هدفش ایجاد یک فضای بصری جذاب است که منعکس کننده سبک شخصی باشد. به عبارتی می‌توان از طریق دکوراسیون داخلی شخصیت خود را به بهترین شیوه بیان کرد. در بحث دکوراسیون داخلی بر معماری یا تغییر ساختاری فضا تأکیدی وجود ندارد. بلکه در همان فضا بهترین چینش برای اجزا و لوزام موجود در نظر گرفته می‌شود. در این حالت است که اغلب افراد متناسب با دکوراسیون داخلی برای خرید کاغذ دیواری اکستریم والز اقدام می‌کنند.

دکوراتور کیست؟

دکوراتور کیست؟ نیاز به تخصص در معماری ندارد!

دکوراتورها در انتخاب رنگ‌ها، الگوها و لوازم جانبی مناسب برای زیباتر کردن فضا مهارت دارند. دکوراتو ممکن است لزوماً درک عمیقی از معماری یا ساخت و ساز نداشته باشد. بلکه فردی است که با توجه به دانش و مهارت‌های هنری و درک اهمیت هماهنگی اجزا و لوازم، برای ایجاد فضایی زیبا و دلنشین، متناسب با سبک شخصی تلاش می‌کند.

دکوراتو به شما کمک می‌کند تا به روش‌های استاندارد و صرف هزینه‌های منطقی، از بهترین و مناسب‌ترین لوازم برای ایجاد جلوه بصری خیره کننده استفاده کنید.

طراحی داخلی به چه معنا است

طراحی داخلی به چه معنا است و چه هدفی دارد؟

طراحی داخلی شامل یک رویکرد گسترده‌تر و جامع‌تر برای شکل دادن به فضاهای داخلی است. طراحی داخلی شامل: زیبایی شناسی، عملکرد، ایمنی و استفاده کارآمد از فضا است. طراحان داخلی از مراحل اولیه یک پروژه با معماران و سازندگان کار می‌کنند. در واقع طراحی داخلی فراتر از ظاهر فضاست و شامل برنامه‌ریزی و طراحی کلیت یک فضای داخلی با در نظر گرفتن نیازهای ساکنان و کاربران فضا است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

reactor call to action banner
reactor call to action banner-mob

طراح داخلی با مطالعه الگوهای رفتاری و نیازهای افراد، فضا را به گونه‌ای طراحی می‌کند که با سبک زندگی و فعالیت‌های افراد سازگار باشد. بنابراین طراحی داخلی فرایندی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از صرف دکوراسیون داخلی است.

ویژگی‌های کلیدی طراحی داخلی

ویژگی‌های کلیدی طراحی داخلی؛ تلاشی برای بهینه‌تر کردن فضا

طراحی داخلی کارکرد یک فضا را در اولویت قرار می‌دهد. هدف آن این است که از فضای موجود حداکثر استفاده را ببرد. طراحان داخلی می‌توانند چیدمان را تغییر دهند. دیوارها را حذف و فضاها را مجددا بازسازی یا بهینه کنند. همچنین در طراحی فضای داخلی تلاش می‌کنند فضا با قوانین و مقررات ایمنی مطابقت داشته باشد.

نقش یک طراح داخلی

نقش یک طراح داخلی؛ مسئول برنامه‌ریزی و اجرای یک پروژه

طراحان داخلی مسئول برنامه‌ریزی و اجرای یک پروژه از پایه هستند. آن‌ها تغییرات ساختاری، روشنایی، مصالح و جریان ترافیک را برای ایجاد یک محیط منسجم و کاربردی در نظر می‌گیرند. به عبارت بهتر با در نظر گرفتن روانشناسی محیطی و کاربرد فضاها، سعی می‌کنند بهترین و کاربردی‌ترین فضا را بر اساس نیاز شما مطابق با قوانین طراحی کنند.

فرق طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی

فرق طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی؛ مهم‌ترین تفاوت‌ها کدامند؟

با شناخت طراحی و دکوراسیون داخلی حال می توان به بررسی تفاوت دکوراسیون و طراحی داخلی پرداخت:

 

شاخص های تفاوت دکوراسیون داخلی طراحی داخلی
هدف زیبایی شناسی و جذابیت بصری زیبایی شناسی و بهینه سازی فضا متناسب با نیاز
تغییرات ساختاری تغییرات ساختاری نادر معمولا غیرساختاری تغییرات ساختاری
محدوده محدود به تزئینات و مبلمان جامع برنامه‌ریزی و اجرا
میزان همکاری اغلب یک عمل مستقل مشارکت با معماران و سازندگان
دغدغه اصلی زیبایی و سبک کارایی ایمنی و زیبایی شناسی
فرآیند اضافه کردن المان‌های تزئینی فرایند پیچیده‌تر برنامه‌ریزی و طراحی
جنبه های مورد نظر ظاهر فضا مسائل عملکردی، ایمنی، دسترسی و نیازهای کاربران در فضا
تخصص دکوراتورها نیازی به تحصیلات تخصصی ندارند طراحان باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند
میزان هزینه هزینه کمتر هزینه بیشتر
روند کار مستقیماً به دکوراسیون فضای موجود می‌پردازد ابتدا نقشه و پلان فضا طراحی می شود
نتیجه کار زیباتر شدن فضا فضایی که نیازها و عملکردها را برآورده می‌کند

 

طراحی داخلی فرایندی جامع و اصولی برای ایجاد فضاهای عملکردی است. در حالی که دکوراسیون بیشتر جنبه تزئینی و ظاهری دارد. البته استفاده توأمان از طراحی داخلی و دکوراسیون می‌تواند بهترین نتیجه را برای داشتن یک فضای زیبا و کاربردی داشته باشد.

سخن پایانی

سخن پایانی؛ زیباترین دکوراسیون داخلی را با محصولات اکستریم والز تجریه کنید!

در این مقاله به بررسی تفاوت دکوراسیون و طراحی داخلی پرداختیم. تفاوت بین طراحی و دکوراسیون داخلی در محدوده و اهداف هر کدام نهفته است. دکوراسیون بر زیبایی شناسی و بیان شخصی تمرکز دارد. در حالی که طراحی داخلی رویکردی کل‌نگر داشته و به بررسی عملکرد، ایمنی و کارایی فضا با درک نیازهای مهم می‌پردازد. طراحان و دکوراتورها می‌توانند فضای زندگی و کاری شما را به محیط‌های زیبا، کاربردی و هماهنگ تبدیل کنند. پس بهتر است در طراحی فضای داخلی محیط خود را از هر دو گروه مشورت بگیرید.

در همین راستا می‌توانید برای انتخاب بهترین نوع کاغذ دیواری، متناسب با سبک و فضای مورد نظر با کارشناسان و هنرمندان مجموعه اکستریم والز مشورت کنید. اکستریم والز بیش از 50 درصد کاغذ دیواری در ایران را تولید و عرضه می‌کند و یکی از برندهای بزرگ در این حوزه است.

به منظور مشاهده جدیدترین و مدرن‌ترین انواع کاغذ دیواری می‌توانید آلبوم‌های اکستریم والز را از طریق سایت مشاهده کنید. در صورت تمایل به خرید کاغذ دیواری اکستریم والز، کد رنگ محصول مورد نظر خود را یادداشت کرده و به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی خود مراجعه کنید. همراه با اکستریم والز در دنیای وسیع کاغذ دیواری‌ها قدم بزنید و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول

آیا یک دکوراتور می‌تواند یک طراح داخلی نیز باشد؟

بله، برخی از متخصصان در هر دو زمینه آموزش دارند و می‌توانند خدمات ترکیبی ارائه دهند. با این حال، روشن کردن محدوده کار و صلاحیت‌ها هنگام استخدام ضروری است.

آیا طراحان داخلی فقط روی ساخت و سازهای جدید کار می‌کنند؟

خیر، طراحان داخلی بر روی طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها کار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند مهارت‌های خود را با شرایط مختلف تطبیق دهند.

تکمیل یک پروژه دکوراسیون یا طراحی داخلی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان تکمیل پروژه بستگی به پیچیدگی پروژه دارد. یک پروژه دکوراسیون ساده ممکن است چند هفته طول بکشد، در حالی که یک پروژه طراحی داخلی جامع می‌تواند تا چندین ماه ادامه یابد.

آیا طراح داخلی می‌تواند دکوراسیون هم انجام دهد؟

بله، اکثر طراحان داخلی توانایی انجام دکوراسیون فضا را نیز دارند. البته معمولاً طراحی داخلی و دکوراسیون به طور جداگانه انجام می‌شود.

تفاوت طراح داخلی و دکوراتور در چیست؟

تفاوت دکوراتور و یک طراح داخلی در هدف کاری، میزان و نوع تخصص، محدوده کاری و نقش هر کدام در پروژه است.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *