10ایده خاص و خفن برای چیدمان کابینت آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین اصولی که به شما کمک میکنه تا آشپزخونه‌ای‌ با ظاهر مرتب، منظم و به دور از شلوغی داشته باشید، چیدمان کابینت‌ها با استفاده از راهکارهای جدید و مدرنه! در این مطلب از اکستریم والز به بررسی خاص‌ترین ایده‌ها برای چیدمان ظروف، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی و… در داخل کابینت‌های آشپزخانه می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا با استفاده از این ترفندها، فضایی شیک و کاربردی رو در داخل آشپزخانتون داشته باشید.

10 ایده برای چیدمان کابینت آشپزخانه

چیدمان کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین موارد ضروری در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه محسوب می‌شه که تاثیر زیادی بر نظم و زیبایی این فضا داره. با توجه به اهمیت این موضوع، انتخاب و استفاده از روش‌های ساده و کارآمد برای بهبود چیدمان کابینت‌ها امری حیاتی به شمار می‌آید.

1.اقلام و ظروف مشابه رو در کنار هم چیدمان کنید

اولین گام در چیدمان کابینت‌ها، دسته بندی اقلام و ظروفه؛ حالا این یعنی چی؟ یعنی شما ظروف و وسایلی که مشابه و مرتبط با هم هستن و یا کاربرد یکسانی دارند رو کنار همدیگه چیدمان کنید؛ این کار نه تنها دسترسی به اونا رو آسون‌تر می‌کنه و به شما کمک می‌کنه وسایل رو راحت‌تر پیدا کنید، بلکه به بهبود سازماندهی و نظم بخشیدن به داخل کابینت‌های آشپزخونتون هم کمک می‌کنه!

به عنوان مثال، تمامی ظروفی که برای پخت و پز استفاده می‌شوند مثل قابلمه‌ها، تابه‌ها و دیگ‌ها رو در یک کابینت قرار داده و ظروف سرو و پذیرایی مثل بشقاب‌ها، کاسه‌ها، دیس‌ها و… رو در یک کابینت جداگانه بچینید. علاوه بر این می‌تونید اقلام کوچک‌تر مانند قاشق و چنگال‌ها، چاقو‌ها و… رو در سبدها یا باکس‌های مینیمال جداگانه قرار داده و داخل کابینت چیدمان کنید، تا هم مرتب‌تر باشند و هم فضای بیشتری در کابینت‌ها ایجاد شود.

برچسب‌گذاری هر بخش نیز می‌تونه سرعت یافتن لوازم مورد نیازتون رو بالا ببره؛ با این کار، هر کسی که از آشپزخانه استفاده می‌کنه می‌تونه به راحتی و بدون سردرگمی، آنچه که نیاز داره رو پیدا کنه و در نهایت، نظم و ترتیب بیشتری در آشپزخانه شما حکم‌فرما بشه.

اقلام و ظروف مشابه رو در کنار هم چیدمان کنید
چیدمان ظروف مشابه در کنار هم
اقلام و ظروف مشابه رو در کنار هم چیدمان کنید
چیدمان اقلام مشابه در کنار هم

Patina wallpaper 2 1

2. استفاده از نظم دهنده های چند طبقه برای تابه ها و قابلمه ها

یکی از مشکلات رایج در چیدمان کابینت‌ها، به ویژه در  دکوراسیون آشپزخانه های کوچک که کابینت های کمتری دارند، مرتب کردن تابه ها و قابلمه هاست که فضای زیادی رو اشغال می‌کنند؛ استفاده از نظم دهنده‌های چند طبقه یا استندهای مخصوص، به شما این امکان رو میده که قابلمه ها و تابه ها رو به صورت عمودی در هر کجایی از آشپزخونتون که دوست دارید قرار بدید، بطوری که دسترسی به آن‌ها راحت‌تر و فضای بیشتری برای وسایل دیگه در داخل کابینت‌ها ایجاد بشه.

استفاده از نظم دهنده های چند طبقه برای تابه ها و قابلمه ها
استفاده از نظم دهنده های چند طبقه برای تابه ها و قابلمه ها باعث ایجاد فضای بیشتری جهت چیدمان می شود.
استفاده از نظم دهنده های چند طبقه برای تابه ها و قابلمه ها
نظم دهنده های قابلمه و ماهیتابه در طرح ها و مدل های مختلفی وجود دارند.

3.استفاده از قفسه های متحرک برای ادویه جات و مواد غذایی کوچک

قفسه‌های متحرک یا چرخشی که در داخل کابینت نصب می‌شوند، گزینه‌ای عالی برای ذخیره‌سازی ادویه‌جات و مواد غذایی کوچک مانند کنسروها، سس‌ها و بطری‌ها هستند. این قفسه‌ها به شما امکان می‌دن تا به راحتی به تمامی محتویات کابینت دسترسی داشته باشید و از فضای محدود داخل کابینت به بهترین شکل استفاده کنید.

استفاده از قفسه های متحرک برای ادویه جات و مواد غذایی کوچک
قفسه های متحرک برای ادویه جات و مواد غذایی کوچک دسترسی راحت تری برای استفاده از آن ها ایجاد می کند.
استفاده از قفسه های متحرک برای ادویه جات و مواد غذایی کوچک
قفسه های متحرک برای ادویه جات و مواد غذایی کوچک در آشپزخانه ها کاربردی هستند.

4. استفاده از جداکننده های کشو برای ابزارهای آشپزی

جداکننده‌های کشو برای نظم‌دهی به ابزارهای آشپزی مانند قاشق‌ها، چنگال‌ها، کاردها و سایر وسایل کوچک بسیار مفید هستند. این جداکننده‌ها در داخل کشوها یا چیدمان کابینت‌ها به شما کمک می‌کنند تا هر وسیله‌ای رو در جای مخصوص به خودش قرار دهید و از بی‌نظمی و بهم ریختگی در داخل کابینت ها و کشوهای آشپزخانه جلوگیری کنید.

استفاده از جداکننده های کشو برای ابزارهای آشپزی
نظم دهنده و جدا کننده قاشق و چنگال چوبی
استفاده از جداکننده های کشو برای ابزارهای آشپزی
نظم دهنده و جدا کننده وسایل آشپزی در مدل های مختلف

کاغذ دیواری داماسک

 

5.نصب نظم دهنده های دیواری پشت درب کابینت یا دیوار آشپزخانه

نصب نظم‌دهنده‌های دیواری به پشت درب کابینت‌ها، یک راه‌حل هوشمندانه برای استفاده بهتر از فضای آشپزخانه است. این نظم‌دهنده‌ها می‌تونن برای نگهداری ادویه‌جات، دستمال کاغذی، یا حتی وسایل کوچک مانند بطری‌ها و کیسه‌های پلاستیکی استفاده شوند.

نصب نظم دهنده های دیواری پشت درب کابینت یا دیوار آشپزخانه
نظم دهنده های دیواری پشت درب کابینت یا دیوار آشپزخانه در مدل های گوناگون و متنوع

6.استفاده از سبدهای آویز در داخل کابینت ها

استفاده از سبدهای آویز در داخل کابینت‌ها یا زیر قفسه‌ها، یک ایده عالی برای نگهداری سیب زمینی، پیاز و… است. این سبدها علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کنن تا سبزیجات تازه و در دسترس داشته باشید، فضای بیشتری رو در داخل کابینت‌ها برای سایر وسایل ایجاد می‌کنند.

استفاده از سبدهای آویز در داخل کابینت ها
استفاده از سبدهای آویز در داخل کابینت ها فضای بیشتری جهت چیدمان وسایل ایجاد می کند.

7.ظروفی را که هر روز از آن ها استفاده می‌کنید در کابینت‌های در دسترس قرار دهید

وقتی صحبت از چیدمان کابینت آشپزخانه به میان میاد، یکی از مهم‌ترین اصولی که باید در نظر بگیرید، دسترسی آسون به ظروفیه که بیشتر و به طور روزمره از اونا استفاده می‌کنید؛ قرار دادن این ظروف در کابینت‌های نزدیک و در دسترس می‌تونه فرآیند آشپزی و سرو غذا رو برای شما بسیار ساده‌تر و سریع‌تر کنه. به عنوان مثال، بشقاب‌ها، لیوان‌ها و کاسه‌هایی که روزانه استفاده می‌کنید، بهتره در قفسه‌های پایین‌تر و جلویی کابینت‌ها قرار گیرند.

ظروفی را که هر روز از آن ها استفاده می‌کنید در کابینت‌های در دسترس قرار دهید
قرار دادن ظروفی که استفاده روزانه دارند در طبقات پایین کابینت ها دسترسی به آن ها را راحت تر می کند.

8.ظروف دکوری و تزیینی را در کابینت ها و قفسه های باز و شفاف قرار دهید

اگر از ظروف و وسایل دکوری و تزیینی منحصر به فردی در دیزاین آشپزخونتون استفاده می‌کنید، قفسه‌های باز و شفاف که درب های شیشه‌ای دارن یا بدون درب هستن، گزینه‌ای عالی برای نمایش اونا هستند. این قفسه‌ها نه تنها به آشپزخانه شما جلوه‌ای زیبا و دکوراتیو می‌بخشند، بلکه دسترسی به ظروف را نیز آسان‌تر می‌کنند.

ظروف دکوری و تزیینی را در کابینت ها و قفسه های باز و شفاف قرار دهید
قرار دادن ظروف دکوری و تزئینی آشپزخانه در قفسه های باز زیبایی آشپزخانه را دو چندان می کند.

9.ظروف شکستنی را در کابینت‌ های بالایی بچینید

با قرار دادن ظروف شکستنی در کابینت‌های بالایی آشپزخانه، از خطر شکسته شدن اونا به صورت اتفاقی کاسته و همچنین اونا رو از دسترس کوکان خردسال دور می‌کنید. به علاوه چیدمان ظروف شکستنی در کابینت‌های بالایی، فضای بیشتری رو برای قراردادن ظروف دیگره و سایر لوازم آشپزخونه فراهم می‌کنه و به شما امکان می‌ده تا به بهترین نحو از فضای موجود استفاده کنید.

ظروف شکستنی را در کابینت‌ های بالایی بچینید
قرار دادن ظروف شکستنی در کابینت های بالایی
ظروف شکستنی را در کابینت‌ های بالایی بچینید
چیدمان ظروف شکستنی در کابینت های بالایی

10.تقسیم فضای داخلی کشوها برای داشتن چیدمانی مرتب

شما می‌تونید به منظور داشتن چیدمانی منظم و دسته بندی شده در چیدمان کابینت‌ آشپزخانه و داخل کشوها، فضای داخلی اونا رو تفکیک کرده و هر بخش کوچکی رو به دسته‌ای از وسایل اختصاص دهید؛ به طور مثال، بخشی از فضای داخل کشو رو با استفاده از نظم دهنده‌های پلاستیکی یا فلزی به قاشق و چنگال‌های دم دستی و قسمتی رو به وسایل تیزی همچون چاقوها اختصاص دهید.

تقسیم فضای داخلی کشوها برای داشتن چیدمانی مرتب
با تقسیم بندی فضای داخلی کشو ها، نظم بیشتر و دسترسی بهتری ایجاد می شود.
تقسیم فضای داخلی کشوها برای داشتن چیدمانی مرتب
نظم دهنده های کشو در مدل ها و طرح های متنوعی وجود دارند.

3 نکته مهم در رابطه با چیدمان کابینت آشپزخانه

  1. قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها را در کابینت‌های پایینی نزدیک اجاق گاز چیدمان کنید: از آن‌جایی که قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها جزو ابزارهای استفاده روزانه در آشپزخانه‌اند، قرار دادن آن‌ها در کابینت‌های پایینی کنار اجاق گاز، دسترسی آسان‌تری را برای آشپزی فراهم می‌کند.
  2. از کنار هم قرار دادن مواد خوراکی و شوینده در کابینت‌های آشپزخانه خودداری کنید: به هیچ وجه نباید وسایل شوینده‌ای همچون پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، وایتکس و شیشه پاک‌کن‌ها را در کنار مواد خوراکی مانند بسته بندی‌های حبوبات و غلات، ماکارانی‌ها و … قرار داد؛ چرا که ممکن است این عمل سبب بو گرفتن و فاسد شدن مواد خوراکی شود.
  3. مواد شوینده را در کابینت زیر سینک قرار دهید: بهترین مکان برای قرار دادن مواد شوینده در آشپزخانه، کابینت پایین سینک ظرفشویی است؛ اما در صورتی که کودک خردسال در خانه دارید، مواد شوینده را در کابینتی دیگر، دو از دسترس کودکتان جای دهید.
نحوه چیدمان قابلمه و ماهیتابه در کابینت
نظم دهنده قابلمه و ماهیتابه فضای بیشتری برای چیدمان ایجاد می کند.
نحوه چیدمان مواد شوینده در کابینت
قراردادن مواد شوینده در کابینت زیر سینک و به دور از مواد خوراکی بهترین انتخاب در چیدمان کابینت آشپزخانه است.

جمع بندی

چیدمان کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که نه تنها کارایی و دسترسی به وسایل را بهبود بخشد، بلکه به زیبایی و سازمان‌دهی آشپزخانه نیز کمک کند. شما میتونید با استفاده از ایده‌های خلاقانه‌ای که در بالا ذکر شد یک چیدمان مرتب و منظم رو داخل کابینت های آشپزخونتون داشته باشید.

سوالات متداول

1- مواد خوراکی بسته بندی شده را در کدام کابینت آشپزخانه چیدمان کنیم؟

بهتر است مواد خوراکی بسته بندی شده همچون غلات و ماکارانی‌ها را در کابینتی جدا از وسایل دیگر، نزدیک به گاز نگهداری کنید.

2- تابه و قابلمه‌ها را به چه صورت در آشپزخانه چیدمان کنیم؟

توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از شلوغ بنظر رسیدن فضای آشپزخانه‌تان، وسایل بزرگی همچون قابلمه‌ها را همگی در یک کابینت روی هم چیدمان کرده و در صورت کمبود فضای داخل کابینت، از استندهای قابلمه استفاده کنید.

3- چطور می‌توان چیدمانی مرتب و سازماندهی شده در داخل کابینت‌ها داشت؟

شما می‌توانید با تفکیک و تقسیم فضای داخلی کابینت‌ها، چیدمانی مرتب و منظم در آشپزخانه داشته و هر کدام از این بخش‌های تفکیک شده را به گروهی از وسایل اختصاص دهید.

Reactor-CTA
Reactor- mob CTA
به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *