معرفی سبک‌های معماری

در طول تاریخ، سبک‌های معماری متعدد و مختلفی برای طراحی فضاهای داخلی پدید آمده‌اند، که هر کدام تاثیر گسترده‌ و بسزایی در جذابیت بصری و زیبایی شناسی خانه‌ها و ساختمان‌ها داشته‌اند. معرفی سبک‌های معماری در این مقاله،  به ما کمک می‌کند تا به آشنایی با انواع سبک‌های معماری خانه پرداخته و سلیقه‌ی خود را برای طراحی خانه‌‍مان پیدا کنیم. در این مطلب از اکستریم والز، قصد داریم به بررسی سبک‌های مختلف معماری خانگی و تاثیر هر کدام از آن‌ها در ظاهر و احساس فضا بپردازیم.

سبک مدیترانه‌ای در معماری داخلی

 

سبک مدیترانه‌ای در معماری؛  برای داشتن خانه‌ای به سبک مدیترانه‌ای چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

یکی از انواع سبک‌های معماری، سبک مدیترانه‌ای است: نوعی طراحی به سبک و سیاق ساحلی است که جذابیتی جاودانه و بی اندازه دارد؛ این سبک معماری بر استفاده از مواد طبیعی و انتقال حس و حال مطبوع طبیعت به فضای داخل خانه تاکید داشته و از این رو، دیوارهای سنگی، کفپوش‌های کاشی، عناصر و المان‌های چوبی در این سبک به وفور به چشم می‌خورند. متریال طبیعی در تکمیل ظاهر دکوراسیون خانه‌ی شما نیز نقش اساسی داشته و به فضای داخلی شخصیت می‌بخشند.

کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن
کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن-موبایل

به منظور اجرای این سبک در فضای داخلی خانه، از یک پالت رنگی خنثی که منعکس کننده‌ی محیط طبیعی است، برای برقراری آرامش و سکون، استفاده کنید؛ گرچه دیوارها در خانه‌هایی به این سبک، اغلب سفید و کرم رنگ‌اند؛ اما شما می‌توانید برای افزودن بافت طبیعی به دیوارها، از کاغذ دیواری‌های پتینه‌ی بافت‌دار، یا دیوارپوش‌های سنگی و چوبی که دارای خطوط و رگه‌های طبیعی‌اند، به عنوان پوشش دیوارهای منزلتان استفاده کنید. بسته به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود، کفپوش‌ها را از جنس کاشی یا چوب سخت انتخاب کرده و سراسر خانه را با همان کفپوش بپوشانید تا ظاهری یکدست و منسجم در سبک مدیترانه‌ای داشته باشید. سبک مدیترانه‌ای به منظور پرهیز از شلوغی، بر استفاده از وسایل و متریال ضروری تاکید دارد.

سبک آرت دکو در معماری

 

سبک آرت دکو در معماری و طراحی داخلی چگونه شکل گرفت؟!

سبک آرت دکو ابتدا در فرانسه شکل گرفت و در اوایل قرن بیستم به یک روند پیشرو در معماری داخلی اروپا و ایالات متحده تبدیل شد. با اینکه این سبک با ظهور جنبش مدرن در اواسط  قرن، محو و کمرنگ شد، اما در سال‌های اخیر مجددا احیا شده است. سبک آرت دکویی که امروزه مجددا مورد بازبینی و بررسی واقع شده، از اصول و قوانین زیبایی شناسی اصلی خود در قرن بیستم الهام گرفته و یک جنبه‌ی مدرن و معاصر را به سبک مجلل قدیمی خود اضافه می‌کند.

طراحی داخلی آرت دکو، یک جریان زیبایی شناختی بزرگ در صنعت معماری قرن بیستم بوده که با استفاده از اشکال و منحنی‌های هندسی، مواد و متریال لوکس، پارچه‌های ارزشمندی همچون مخمل، فلزاتی مانند کروم و برنج، و همچنین رنگ‌های بولد و جسورانه مشخص می‌شود. در مجموع می‌توان گفت که این سبک به دنبال ایجاد فضایی لوکس و با شکوه در خانه‌ی شما است.

سبک انتقالی در معماری داخلی خانه

 

سبک انتقالی در معماری داخلی خانه؛ تلفیق عناصر کلاسیک و مدرن

سبک انتقالی در معماری و طراحی داخلی، شیوه‌ای است که عناصر و ویژگی‌های گوناگونی از سبک‌های سنتی و کلاسیک را با روش‌های مدرن و امروزی ترکیب می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که این سبک، معمولا از دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی و دوره‌ها و فرهنگ‌های مختلف سرچشمه گرفته و از تلفیق جزئیات کلاسیک و مدرن برای ایجاد ظاهری منحصر به فرد استفاده می‌کند.

معماری داخلی صنعتی چیست

 

معماری داخلی صنعتی چیست؟! مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک خاص

سبک صنعتی در معماری داخلی، به سبکی از طراحی داخلی مدرن اطلاق می‌شود که معمولا از عناصر صنعتی مانند بتن، آهن، فلزات، سیمان، چوب خام و … در طراحی و ساخت خانه استفاده می‌کند. سبک صنعتی، استایلی مدرن و شیک در طراحی است که سازه‌ها و ملزوماتی مانند لوله‌ها، دیوارها و ستون‌های بتنی را به وضوح و بدون پوشش نشان می‌دهد؛ سیم‌های برق نیز در این سبک، به صورت آشکار در دیدرس افراد قرار می‌گیرند. در خانه‌هایی به سبک صنعتی، معمولا از دیوارهای تماما آجری و سقف‌های بتنی بدون تزئین استفاده می‌شود. پالت رنگی در این سبک، اغلب شامل رنگ‌های تماما صنعتی همچون سفید، مشکی، خاکستری، نقره‌ای و… است که به تازگی به این مجموعه رنگ‌ها، قرمز و آبی نیز اضافه شده است.

مبلمانی که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا از جنس چوب، فلز و چرم بوده و با طرح‌های ساده و خام تزئین و می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های سبک صنعتی در معماری داخلی، استفاده از نورپردازی صنعتی است؛ نورپردازی صنعتی معمولا از لوسترهای فلورسنت، نورهای مخفی و مستقیم برای ایجاد جلوه‌ای مدرن استفاده می‌کند؛ چراغ‌های صنعتی اغلب از جنس فلز با طرح‌های ساده و به صورت آویزان، روی دیوار یا سقف یافت می‌شوند.

خصوصیات سبک کلاسیک در معماری داخلی

 

خصوصیات سبک کلاسیک در معماری داخلی؛ فضایی مجلل و هماهنگ

طراحی کلاسیک در معماری داخلی، به سبک‌های متعددی اطلاق می‌‍شود که از دوره‌های مختلف تاریخی الهام گرفته شده‌اند؛ این سبک به طور معمول به دوران معینی از تاریخ هنر و معماری در گذشته‌ها اشاره دارد؛ از جمله دوره‌های رنسانس، باروک و نئوکلاسیک!

این سبک‌ها معمولا شامل خصوصیاتی همچون انسجام هارمونیک، جزئیات زیاد و آنتیک، ستون‌ها و سقف‌های بلند در طراحی، استفاده از موتیف‌ها و الگوهای تزئینی قدیمی و مجلل می‌شود. این سبک‌ها نمونه‌ای از زیبایی شناسی کلاسیک و سنتی شناخته می‌شوند که با بکارگیری عناصری غنی و باارزش، فضایی شکوهمند و لوکس را به ارمغان می‌آورند.

سخن پایانی در ارتباط با سبک‌های گوناگون معماری داخلی خانه

 

سخن پایانی در ارتباط با سبک‌های گوناگون معماری داخلی خانه

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، در دنیای معمای داخلی، انواع مختلفی از سبک‌ها، از کلاسیک‌ترین و قدیمی‌ترین سبک‌ها گرفته تا سبک‌های جدیدی همچون نئوکلاسیک و رومانس وجود دارند، که هر یک تاریخچه و فلسفه‌ی خاص خود را داشته و جذابیت‌های متمایزی را در طراحی داخلی به نمایش می‌گذارند؛ هر کدام از سبک‌های معماری داخلی، نه تنها بازتابی از فرهنگ، تاریخ و هنر یک جامعه هستند، بلکه نشان دهنده‌ی ارزش‌های جوامع معاصر نیز می‌باشند. در نهایت معماری خانه، یک هنر چند بعدی است که همواره در حال تغییر و تکامل بوده و از تنوع سبک‌ها برای ایجاد توازن و زیبایی در فضاهای داخلی استفاده می‌کند.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

1- سبک بوهمیان در معماری داخلی خانه چیست؟

سبک بوهمیان به رویکردی آزاد و غیر متمرکز اشاره دارد که از هنر و فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان سرچشمه و الهام می‌گیرد.

2- سبک مدرن در معماری داخلی خانه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک مدرن در معماری و طراحی داخلی خانه، بر سادگی، استفاده از حداقل جزئیات، استفاده از جنبه‌های هوشمند و فناوری مدرن متمرکز است؛ از جمله ویژگی‌های این سبک، استفاده از متریال و مصالح مدرنی همچون شیشه، فلز و مواد تجدید پذیر است.

3- معماری داخلی سنتی خانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

معماری داخلی سنتی، معمولا با ویژگی‌های مختلفی همچون استفاده از متریال چوبی و حصیری، استفاده از الگوها و نقوش سنتی، انعطاف پذیری در استفاده از رنگ‌های گوناگون، و … شناخته می‌شود.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *