Iranian home interior decoration

دکوراسیون داخلی ایرانی، همواره به عنوان یکی از جذاب‌ترین و مورد توجه‌ترین سبک‌های طراحی داخلی شناخته شده است. امروزه، با ظهور چیدمان منزل ایرانی مدرن، شاهد تلفیقی هنرمندانه از عناصر سنتی و مدرن در طراحی داخلی خانه‌های ایرانی هستیم. این سبک منحصر به فرد، با الهام از فرهنگ و سنت‌های اصیل ایرانی، فضایی گرم، صمیمی و چشم‌نواز را در خانه شما خلق می‌کند.

طراحی داخلی ایرانی، با الهام از رنگ‌ها، جزئیات و معماری اصیل ایرانی، ترکیبی از فرهنگ و هنر مدرن را در خانه‌های ایرانی به نمایش می‌گذارد. از فرش‌های دستبافت گرفته تا نقوش معماری سنتی، همگی ارتباط عمیقی را با ریشه‌های فرهنگی و هویت ایرانی در یک دکوراسیون شیک و مدرن ایجاد می‌کنند. در این مقاله از اکستریم والز، به اصول طراحی داخلی خانه‌های ایرانی شیک می‌پردازیم.

 

دکوراسیون داخلی

عناصر کلیدی دکوراسیون منزل ایرانی:

دکوراسیون داخلی ایرانی، با قدمتی دیرینه و غنی، سبکی منحصر به فرد و چشم نواز را به نمایش می گذارد که در آن، تلفیقی هنرمندانه از رنگ ها، طرح ها و عناصر سنتی ایرانی، فضایی گرم، صمیمی و دلنشین را خلق می کند.

دکوراسیون

 

 

مهم‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ ایرانی

در دکوراسیون ایرانی، از رنگ های گرم و صمیمی مانند قرمز، نارنجی، قهوه ای و فیروزه ای به وفور استفاده می شود. این رنگ ها، حس شور و نشاط، صمیمیت و آرامش را به فضای خانه هدیه می دهند.

  • بژ و قهوه‌ای: دو رنگ بژ و قهوه‌ای، به عنوان دو رنگ پایه، در پس زمینه‌ی خانه همچون دیوارها، مبلمان و کف مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ بژ و قهوه‌ای هر دو رنگ‌هایی از دل طبیعت بوده که علاوه بر پالت رنگی سبک مدرن، در رنگ‌های غالب سبک سنتی نیز یافت می‌شوند. استفاده از این دو رنگ در فضای داخلی، آرامش را در خانه‌تان برقرار می‌کند.

دکوراسیون

  • سبز و آبی: رنگ سبز و آبی به عنوان رنگ‌های نماینده‌ی طبیعت در نظر گرفته شده که معمولا در دکوراسیون خانه سنتی ایرانی، استفاده می‌شوند. استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ ملی ایرانیان در طراحی داخلی، نشان دهنده‌ی رشد و سرزندگی است و نشاط فراوانی را در محیط زندگی شما جاری می‌سازد. جالب است بدانید رنگ “آبی ایرانی”، یکی از رنگ‌هایی است که معماری و سنت کاشی کاری کشورمان، آن را به عنوان رنگ مختص به ایران جاودانه کرده است.

دکوراسیون

 

Reactor-CTA
Reactor- mob CTA
  • سفید و خاکستری: طیف‌های خنثی و ساده‌ای همچون سفید و خاکستری، به عنوان رنگ‌های اصلی در سبک مدرن و امروزی شناخته شده و به راحتی با تمام رنگ‌های دیگر ست و هماهنگ می‌شوند؛ از این رو شما می‌توانید برای داشتن یک دکوراسیون تلفیقی، از عناصر مدرن و سنتی در خانه‌ی ایرانی خود، از رنگ‌های سفید و خاکستری در دیوارها، مبلمان، کفپوش‌ها و … استفاده کنید؛ این رنگ‌ها همچنین، بازتاب و انعکاس نور بسیار بالایی داشته و از این جهت، فضای داخلی خانه‌ی شما را بزرگ‌تر، روشن‌تر و دلبازتر نمایان می‌کنند.

دکوراسیون

 

طرح های ماندگار در چیدمان منزل ایرانی

طرح های اسلیمی، هندسی و گلدار، نقش و نگارهای اصیل ایرانی هستند که در دکوراسیون ایرانی جایگاه ویژه ای دارند. این طرح ها، زیبایی و ظرافت را به فضای خانه می بخشند و از قدمت و فرهنگ غنی ایران سخن می گویند.

دکوراسیون

نقش فرش در دکوراسیون خانه ایرانی

فرش‌ها یکی از مهم‌ترین المان‌ها در طراحی داخلی خانه‌های ایرانی شیک محسوب می‌شوند؛ فرش جزئی جدایی ناپذیر از دکوراسیون منزل ایرانی است و یک خانه‌ی بدون فرش را نمی‌توان ایرانی به شمار آورد. فرش‌های اصیل ایرانی اغلب به رنگ قرمز یافت می‌شوند؛ رنگ قرمز ایرانی از رنگ سرخ خاک جزیره‌ی هرمز الهام می‌گیرد و اولین کاربرد آن در صنایع قالی بافی و فرش‌های دستبافت است.

دکوراسیون

 

طراحی دیوارها در دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

امروزه کاغذ دیواری‌، جزو محبوب‌ترین انواع دیوارپوش در طراحی داخلی فضاهای مختلف محسوب می‌شود؛ از کاغذ دیواری‌‌های بدون طرح در رنگ‌های ساده‌ای همچون سفید گرفته تا کاغذ دیواری طلایی و پر زرق و برق، تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی را دربرمی‌گیرند. به طور کلی می‌توان کاغذ دیواری‌ را بهترین انتخاب برای پوشش دیوارهای خانه‌ای به سبک و سیاق ایرانی دانست، چرا که کاغذ دیواری‌ها تنها دیوارپوش‌هایی‌اند که با تنوع فراوان خود، تمام سلیقه‌ها را دربرمی‌گیرند. همچنین می‌‍توانید دیوارهای خانه را با استفاده از عناصر دکوراتیو و سنتی مانند بشقاب‌های تزئینی و تابلو فرش‌های ایرانی، دیزاین کنید.

دکوراسیونکاغذ دیواری کربن از برند اکستریم والز

 

 

انتخاب مبلمان مدرن با جزئیات سنتی برای ایجاد یک دکوراسیون جذاب در منزل ایرانی

مبلمان سنتی ایرانی، مانند مبل راحتی، پشتی و تخت سنتی، از جمله ارکان اصلی دکوراسیون ایرانی هستند. این مبلمان، علاوه بر زیبایی و اصالت، فضایی گرم و صمیمی را برای دورهم نشینی و گفتگوهای خانوادگی فراهم می کنند. همچنین ترکیب مبلمان مدرن (مبلمانی با ساختار و بدنه‌ ظریف، کم حجم و مینیمال)، با جزئیاتی سنتی همچون پارچه‌های کارشده، رومبلی‌های دارای نقش و نگار، چوب‌های سنتی و… جلوه‌ ای بسیار خاص و متمایز را به دکوراسیون خانه‌ شما می‌بخشد.

دکوراسیون

 

 

تابلوهای نقاشی در طراحی دیوار خانه ایرانی :

تابلوهای نقاشی مینیاتور، گل و مرغ و خطاطی، از جمله عناصر تزئینی رایج در دکوراسیون ایرانی هستند. این تابلوها، جلوه ای از هنر و ذوق ایرانی را به نمایش می گذارند و به فضای خانه حس و حالی سنتی و فرهنگی می بخشند.

دکوراسیون

 

استفاده از ظروف سفالی و گلیم در چیدمان منزل ایرانی:

استفاده از ظروف سفالی و گلیم به عنوان عناصر تزئینی، زیبایی و اصالت را به دکوراسیون ایرانی می افزاید. این عناصر، حس گرما و صمیمیت را القا می کنند و یادآور ذوق و سلیقه ایرانیان در خلق آثار هنری هستند.

دکوراسیون

 

نورپردازی مناسب در دکوراسیون داخلی خانه‌ شیک ایرانی چگونه است؟

از آن‌جایی که نور طبیعی در فرهنگ ایرانی و همچنین سبک مدرن، اهمیت بسیاری دارد؛ توصیه می‌شود در دکوراسیون منزل ایرانی مدرن، تا حد امکان نور طبیعی خورشید را به فضای داخلی خانه راه دهید؛ از این رو بهتر است از پرده‌هایی نازک و شفاف در رنگ‌‍‌های خنثی و ساده استفاده کنید.

دکوراسیون

 

 

کاغذ دیواری کربن
کاغذ دیواری کربن- موبایل

نور مناسب، می‌تواند فضای داخلی را دل‌انگیزتر، روشن‌تر و بزرگ‌تر نمایان کند؛ به همین منظور شما می‌توانید از نورپردازی‌های مخفی در نقاط مختلف اتاق استفاده کرده و با بهره گیری از لامپ‌هایی گرم به رنگ زرد و نارنجی، محیطی دلپذیر را در خانه‌ی خود داشته باشید. لوسترها و چراغ‌های سنتی نیز، شگفتی و جذابیتی بی اندازه را به دکوراسیون شما می‌افزایند

 

استفاده از گل و گیاهان طبیعی را در طراحی داخلی خانه ایرانی

گل و گیاهان طبیعی می‌توانند نقش بسیار مهمی را در دکوراسیون منزل ایرانی و طراحی داخلی خانه‌های ایرانی شیک داشته باشند؛ گیاهان آپارتمانی، به عنوان عناصری زنده و طبیعی، طراوت و سرزندگی سرشاری را به فضای داخلی خانه‌ی شما آورده و علاوه بر افزودن آرامش، هوای محیط زندگی‌تان را نیز تصفیه و پاکسازی می‌کنند. از گیاهان طبیعی می‌توان در تمامی فضاهای خانه همچون سالن پذیرایی، اتاق خواب‌ها و آشپزخانه ایرانی، به عنوان بهبود دهنده‌ی کیفیت هوا استفاده کرد. در دکوراسیون خانه‌های ایرانی همچنین، از نقوش گل و گیاهان در تابلوها، کاغذ دیواری‌ها، پارچه‌ها و رومبلی‌ها، فرش‌ها و … با تنوع رنگی جذاب، به منظور جلوه‌ای زیبا و متفاوت استفاده می‌شود.

دکوراسیون

 

چیدمان بخش های مختلف خانه ایرانی:

هر بخش از خانه ایرانی، با توجه به کاربری و نیازهای آن، چیدمانی خاص دارد که در ادامه به چیدمان هر بخش اشاره می کنیم.

 

  • چیدمان پذیرایی ایرانی:

 

قلب خانه ایرانی، پذیرایی است که محل دورهم نشینی و گفتگوهای خانوادگی است. در چیدمان پذیرایی ایرانی، مبلمان سنتی مانند مبل راحتی، پشتی و تخت سنتی در کنار فرش های نفیس ایرانی قرار می گیرند. تابلوهای نقاشی و ظروف تزئینی نیز جلوه ای از هنر و فرهنگ ایرانی را به این فضا می بخشند.

دکوراسیون

  • چیدمان اتاق خواب ایرانی:

اتاق خواب، مکانی برای استراحت و آرامش است. در چیدمان اتاق خواب ایرانی، از تخت خواب های چوبی سنتی و ملافه های رنگارنگ استفاده می شود. تابلوهای نقاشی و اشیاء تزئینی نیز به زیبایی و دلنشینی این فضا می افزایند.

دکوراسیون

 

  • چیدمان آشپزخانه ایرانی :

آشپزخانه، قلب تپنده خانه ایرانی است که در آن عطر و بوی غذاهای سنتی ایرانی به مشام می رسد. در چیدمان آشپزخانه ایرانی، از کابینت های چوبی و کاشی های رنگارنگ استفاده می شود. ظروف سفالی و سبدهای حصیری نیز جلوه ای از هنر و ذوق ایرانی را به این فضا می بخشند.

دکوراسیون

 

  • چیدمان حمام و سرویس بهداشتی ایرانی:

در چیدمان حمام و سرویس بهداشتی ایرانی، از کاشی و سرامیک های رنگارنگ و طرح دار استفاده می شود. لوازم جانبی و تزئینی نیز به زیبایی و دلنشینی این فضا می افزایند.

دکوراسیون

 

معرفی چند ایده ساده برای دکوراسیون خانه ایرانی شیک و مدرن

سخن پایانی 

در مجموع، شما می‌توانید با استفاده از ترکیب و تلفیق مناسبی از عناصر مدرن و سنتی در خانه‌ی خود، فضای شیک، مدرن و در عین حال جذابی را خلق کنید. دکوراسیون منزل ایرانی شیک و مدرن با استفاده از عناصری همچون فرش‌های دستبافت، آینه‌های میناکاری، گل و گیاهان طبیعی، نقوش هنرمندانه و… می‌تواند نشان دهنده سلایق و شخصیت منحصر به فرد شما در خانه‌تان باشد و احساس آرامش و رضایت را در وجود شما به ارمغان آورد.

 

سوالات متداول

1- پالت رنگی غالب در خانه‌های ایرانی به سبک سنتی شامل چه رنگ‌هایی است؟

رنگ‌هایی همچون سبز(سبز اشرافی و زمردی)، آبی(فیروزه‌ای، لاجوردی، آبی ایرانی) و قرمز(سرخ، عنابی) مهم‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در یک خانه‌ی ایرانی به سبک سنتی هستند.

2- ویژگی‌های بارز دکوراسیون خانه‌ ایرانی چیست؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز یک خانه‌ی ایرانی می‌توان به فرش، تابلو فرش‌ها، نقش و نگارهای گل و گیاهان، رنگ‌های زنده و شاد، لوازم و صنایع دستی و … اشاره کرد.

3- برای طراحی دکوراسیون یک خانه ایرانی، چه مبلمانی را انتخاب کنیم؟

شما می‌توانید مبلمانی با ظاهر مدرن ( مبلمانی با ساختار و بدنه‌ی ظریف، کم حجم و مینیمال)، همراه با جزئیاتی سنتی همچون پارچه‌های کارشده، رومبلی‌های دارای نقش و نگار، چوب‌های سنتی و … را برای خانه‌تان انتخاب کنید.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *