انتخاب طرح کاغذ دیواری

شاید به صورت سنتی اکثر ما برای تزئین دیوارهای اتاق کار یا محل‌ زندگی از طیف‌های مختلف رنگ‌ روغنی یا پلاستیک استفاده می‌کردیم. اما فناوری‌های مختلف در زمینه تولید انواع و اقسام طرح کاغذ دیواری باعث جایگاه ویژه کاغذ دیواری در دکوراسیون منازل شده‌ است. این در حالی است‌ که انتخاب طرح کاغذ دیواری برای دیوارهای اماکن می‌تواند علاوه بر زیبایی، کارکردهای متفاوتی نظیر عایق‌ حرارتی و برودتی و عایق‌ صوتی داشته‌ باشد.

برای پیدا کردن بهترین طرح کاغذ دیواری بایستی در ابتدا بدانید که کاغذ دیواری‌ها می‌توانند به محیط رنگ، نقش، طرح و بافت و زیبایی ببخشند و قادرند حتی بیشتر از رنگ‌آمیزی نمای کلی یک اتاق را تغییر بدهند. شما هم متمایل به اضافه کردن کاغذ دیواری در فضای خود بوده‌اید و به دلایلی اینکار را نکرده‌اید؟ اگر اطلاعات خوبی کسب کنید، می‌توانید بهترین نوع کاغذ دیواری را برای خود انتخاب کنید.

 

کاغذ دیواری کلاسیک
انتخاب رنگ درست در کاغذ دیواری می تواند هرفضایی زیباتر به نظر برسد.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی یکی از جاده‌های طراحی داخلی است که می‌تواند به سادگی به شما کمک کند تا به هر آن‌چه که می‌خواهید در فضای خانه خود دست پیدا کنید. اگر می‌خواهید ظاهری زیباتر و ظریف‌تر به خانه خود ببخشید، پوشاندن دیوار‌ها با این جادوی طراحی می‌تواند بهترین و ساده‌ترین انتخاب برای شما باشد. اما آنچه که در مورد استفاده از کاغذ دیواری در طراحی داخلی اهمیت دارد این‌ است که کاغذ دیواری مناسب را انتخاب‌ کرده و بکار ببرید.

کاغذ دیواری کلاسیک
نمونه‌ای از ست کردن کاغذدیواری با دکوراسیون داخلی

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

ابتدا اقدامات لازم که قبل از انتخاب کاغذ دیواری برای تغییر دکوراسیون انجام می‌شود را بررسی می‌کنیم. تصمیم بگیرید که در نهایت هدف شما از نصب کاغذ دیواری چیست. کاغذ دیواری‌ها برای ایجاد عمق بر روی دیوارها، بزرگ‌تر نمایش دادن اتاق، اضافه‌ کردن نماهای جذاب یا اضافه‌‌کردن رنگ در یک فضا بکار می‌روند.

همچنین بسته به نوع اتاق‌تان انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی مناسب متفاوت است. برای مثال: اتاق نشیمن فضایی عمومی‌ در منزل است که اعضای خانواده و دوستان در کنار هم اوقات‌شان را سپری می‌کنند. آنجا مکانی برای لذت بردن و تفریح است بنابراین باید کاغذ دیواری پذیرایی شاد و رنگارنگ باشد و دیوارهایش نقوش زیبایی داشته باشند.

کاغذ دیواری طرح جنگل های استوایی
طرح‌های استوایی و جنگلی می‌تواند فضایی گرم و صمیمی را برای شما ایجاد کند.

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب کمی‌ متفاوت است. اتاق خواب باید به گونه‌ای طراحی شود که برای استراحت و آسایش مناسب باشد. به همین دلیل هم هست که دیوارهای اتاق خواب‌ها معمولا ساده و حاوی رنگ‌های ملایم هستند. کاغذ دیواری می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. شما می‌توانید برای کاغذ دیواری اتاق خواب‌تان یک طرح لطیف گلدار یا کمی‌ پیچیده‌تر، طرح‌های الهام گرفته از طبیعت یا چیزی کاملا متفاوت مثل الگوهای اشکال هندسی را انتخاب کنید. با این حال رنگ کاغذ دیواری به کار رفته در آن باید ساده و ملایم باشد.

Select wallpaper
ایده کاغذ دیواری با تم مشکی در وسایل روشن

اجرای کاغذ دیواری برای تمام دیوارهای اتاق خواب با کاغذ دیواری‌های طرح‌دار کار اشتباهی است. بجای آن می‌توانید یکی از دیوارهای اتاق را بعنوان دیوار شاخص درنظر بگیرید. بطور معمول دیواری که برای این کار در اتاق خواب انتخاب می‌شود دیوار پشت سر تخت است. دیوار شاخص را با کاغذ دیواری طرح‌دار و دیوارهای جانبی را با کاغذ دیواری‌ ساده بپوشانید. رنگ‌ها و طرح‌هایی که برای کاغذ دیواری اتاق انتخاب می‌کنید باید با سایر اجزای اتاق خواب متناسب و هماهنگ باشد.

کاغذ دیواری اتاق خواب
کاغذ دیواری گلدار مناسب فضای اتاق خواب

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری برای آشپزخانه

فضای دیگری از منزل که می‌تواند از طرح‌های رنگارنگ کاغذ دیواری‌ها بهره ببرد آشپزخانه است. در این‌جا شما آزاد هستید که هر رنگ و طرحی که دلتان می‌خواهد انتخاب کنید. دست‌تان برای شخصی‌سازی کاملا باز است. اما دقت کنید که طرح و رنگ آن با کاغذ دیواری پذیرایی متناسب باشد. فضایی لذت‌بخش و در عین حال راحت طراحی کنید. آشپزخانه‌ها تا جایی که ممکن باشد با رنگ‌های سفید و خنثی نقاشی می‌شوند. اما رنگ‌های دیگر به خصوص رنگ‌های گرم‌تر نباید کنار گذاشته شود. برای مثال شما می‌توانید کاغذ دیواری با اشکال هندسی شبیه صفحه شطرنج انتخاب کنید و لزومی‌ ندارد که آن‌ها حتما سیاه و سفید باشند.

 

Select wallpaper
ایده دیوارهای متفاوت در اتاق کار به کمک رنگ و کاغذ دیواری

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کار

در بعضی از منازل فضایی به عنوان اتاق کار اختصاص داده می‌شود. مثل هر اتاق دیگری از خانه، آن‌ها نیز نیازمند طراحی دکوراسیون هستند. یک اتاق کار بر‌خلاف کاغذ دیواری پذیرایی، تا جای ممکن باید نمای حرفه‌ای، ساده و بی‌آلایش و در عین حال کاربردی داشته باشد. برای این مورد هم شما چند نوع انتخاب برای کاغذ دیواری دارید. شما می‌توانید کاغذ دیواری با رنگ‌های ساده اما نقش‌دار انتخاب کنید.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری
کاغذ دیواری‌های ساده و پتینه مناسب فضای اداری

انتخاب کاغذ دیواری هماهنگ با محیط

مکانی که می‌خواهید در آن از کاغذ دیواری استفاده کنید، در نوع کاغذ دیواری که انتخاب می‌کنید تاثیر‌گذار خواهد بود. برای مثال راهرو‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که احتمال تخریب و از بین رفتن کاغذ دیواری در آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل اگر می‌خواهید در چنین مکانی از کاغذ دیواری استفاده کنید باید نوعی را انتخاب کنید که مقاومت و ماندگاری بیشتری داشته باشد. در مکان‌هایی مانند سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه که با آب در ارتباط بوده و فضای مرطوب‌تری دارند نیز باید کاغذ دیواری‌هایی به کار برده شوند که در برابر نم و رطوبت مقاوم باشند و برای این منظور کاغذ دیواری‌های وینیل انتخاب بهتری خواهند بود.

اما برای انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی دستتان بازتر خواهد بود.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری
با کمی سلیقه می‌توان کاغذ دیواری گلدار را در فضای آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار داد.

توجه به قیمت کاغذ دیواری‌ها

هر رول کاغذ دیواری نسبت به جنس و کیفیتی که دارد از قیمت پایین تا قیمت بسیار بالا، دارای تنوع هستند. اگر می‌خواهید به صورت شخصی دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنید، بهتر است که برای اولین‌بار، کاغذ دیواری‌های ارزان قیمت‌تر را انتخاب کنید تا اشتباهات شما برایتان گران تمام نشوند. اما اگر به کاغذ دیواری ای لوکس و گران‌قیمت علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید تنها یک رول آن را در یک نقطه خاص و ویژه مثلا برای قسمتی از کاغذ دیواری پذیرایی بکار برده و فضایی قابل‌توجه و متفاوت به محیط زندگی خود ببخشید. چسباندن تنها یک رول کاغذ دیواری بر روی دیوار کار ساده‌ای است و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید، اما اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید تنهایی این کار را انجام دهید از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

Select wallpaper
پوستر دیواری گلدار طرحی است که هم در فضای خلوت و هم در فضای شلوغ می تواند اجرا شود

محاسبه میزان نیاز به کاغذ دیواری

برای این منظور با ضرب کردن عرض و طول دیوار‌ها در یکدیگر، می‌توانید میزان متر مربعی که کاغذ دیواری به آن نیاز دارید را حساب کنید. سپس سطوحی مانند پنجره‌ها و درب‌ها را که از کاغذ دیواری بر روی آن‌ها استفاده نمی‌شود را از میزان متر مربعی که به دست آورده‌اید کم کنید. می‌توانید از ماشین حساب‌های آنلاین کمک بگیرید و میزان دقیق کاغذ دیواری لازم را به دست بیاورید.

مثلا برای کاغذ دیواری پذیرایی بعد از اندازه‌گیری طول و عرض و محاسبه مترمربع، طول و عرض پنجره‌ها را اندازه بگیرید. در نهایت از متراژ کل دیوار کم کنید.

 

کاغذ دیواری اتاق کار
کاغذ دیواری ساده و پتینه مناسب فضای اداری

آغاز کار از گوشه‌های دیوار

با این کار اولین رولی که به کار می‌برید به صورت کامل خواهد بود. اما اگر کاغذ دیواری که بکار می‌برید دارای طرح‌های‌ بزرگ است، استفاده آن را از یک نقطه‌ کانونی مانند شومینه شروع‌ کرده و به سمت گوشه‌ها بروید. این‌گونه می‌توانید تقارن میان طرح‌ها را حفظ کنید.

 

کاغذ دیواری داماسک سبز
کاغذ دیواری‌های داماسک مناسب فضای کلاسیک

 

 

اندازه گیری ارتفاع مورد نیاز

زمانی که می‌خواهید ارتفاع کاغذ دیواری را اندازه‌‌گیری کنید از بالا و پایین آن یک تا دو سانتی‌متر اضافه قرار دهید. همچنین برای اینکه از به‌هم ریختگی طرح کاغذ دیواری‌ها جلوگیری‌ کنید، حتما جهت قرارگیری طرح‌ها را کنترل‌ کرده و سپس بر روی دیوار بکار ببرید. روی کاغذ دیواری قسمتی که باید بالا باشد را علامت‌گذاری کنید.

کاغذ دیواری مدرن
کاغذ دیواری‌های مدرن می‌تواند به فضای نشیمن شما رنگ و روی دیگری ببخشد

 

اندازه فضا در انتخاب کاغذ دیواری

اندازه فضایی که قرار است کاغذ دیواری شود بر انتخاب کاغذ دیواری تاثیر مهمی‌ دارد. اگر با یک فضای بزرگ رو به رو باشید، دست شما برای انتخاب رنگ و طرح کاغذ دیواری بازتر است، اما در صورتی که فضا کوچک باشد، باید دقت بیشتری داشته باشید. در فضاهای کوچک‌تر باید از کاغذ دیواری‌های روشن‌تر استفاده کرد. اگر به سراغ کاغذ دیواری‌های طرح‌دار می‌روید نیز باید در نظر داشته باشید که طرح‌های بزرگ‌تر، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

کاغذ دیواری سه بعدی
با انتخاب کاغذ دیواری سه بعدی برای فضای نشیمن می‌توانید جلوه‌ی جدیدی به خانه‌تان بدهید.

 

دکوراسیون فضا

سبک دکوراسیون فضا نیز در انتخاب نوع کاغذ دیواری موثر است. برای این که تناسب خوبی بین همه قسمت‌های دکور یک فضا ایجاد کنید، مسلما بهتر است که کاغذ دیواری را با دیگر بخش‌ها هماهنگ کنید. این روزها انواع مختلفی از کاغذ دیواری وجود دارد که هر کدام دارای سبک منحصر به فرد هستند و با توجه به خصوصیات ظاهری‌شان با سبک‌های خاصی از دکوراسیون همنشینی مناسبی دارند. شما باید نزدیک‌ترین سبک را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

کاغذ دیواری گلدار
کاغذ دیواری با رنگ مبلمان طوسی ست شده و فضای زیبایی را ایجاد کرده است.

عملکرد فضا در راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

حتما باید عملکرد فضا در انتخاب کاغذ دیواری را در نظر بگیرید. مسلما نمی‌توان هر گزینه‌ای را برای فضای مورد نظر انتخاب کرد. برخی از طرح‌ها و رنگ‌ها صرفا برای فضاهای خاصی به کار می‌آیند و در دیگر فضاها چندان جالب به‌ نظر نخواهند رسید. حتی جنس و قابلیت‌های دیگر کاغذ دیواری نیز باید در تناسب با عملکرد فضایی که برای آن انتخاب می‌شوند، باشند.

کاغذ دیواری طرح آجر
کاغذ دیواری طرح آجر می‌تواند مناسب فضای کار خانگی باشد.

مبلمان فضا

نوع مبلمانی موجود در فضا نیز روی انتخاب شما تاثیر دارد. این که چه سبک و رنگ از مبلمان را مد نظر قرار داده‌اید به طور مستقیم روی انتخاب سبک و رنگ کاغذ دیواری پذیرایی تاثیر دارد. حتی می‌توان بافت کاغذ دیواری را نیز در این رابطه مد‌نظر گرفت. مبلمانی که انتخاب می‌کنید، همنشین کاغذ دیواری هستند. مسلما پالت رنگی دکوراسیون فضای موردنظر شما زمانی ایده‌آل خواهد بود که به تناسب این موارد با هم توجه داشته‌ باشید.

مبلمان فضا
با مبلمان زیبا و ست با کاغذ دیواری می‌تواند یک فضایی قشنگ درست کنید

نور فضا

یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب کاغذ دیواری مهم است، مقدار روشنایی فضا می‌باشد. شاید در انتخاب کاغذ دیواری به چنین نکاتی کمتر توجه شود، اما مسلما این گزینه هم به اندازه خود تاثیرگذار محسوب می‌شود. اگر یک فضای روشن داشته باشید، می‌توانید از کاغذ دیواری‌های کدر و تیره استفاده کنید، اما اگر فضا کم نور و تاریک است، پیشنهاد می‌شود به سراغ گزینه‌های روشن‌تر که نور را منعکس می‌سازند، بروید.

کاغذ دیواری پشت تلویزیون
استفاده از طرحی که کمتر چشم را درگیر می‌کند برای پشت تلویزیون مناسب است

 

نکاتب در رابطه با انتخاب کاغذ دیواری

یکی از کارهایی که باید پیش از اقدام به خرید کاغذ دیواری انجام دهید، پیدا کردن یک تصور کلی از طرحی است که می‌خواهید داشته باشید. نکات زیر در رابطه با انتخاب کاغذ دیواری شما را راهنمایی می‌کنند.

کاغذ دیواری سه بعدی
اگر از کاغذ دیواری سه بعدی برای دیوار پشت تلویزیون استفاده کردید باید دیوارهای دیگر را با طرح ساده بپوشانید

تصور کلی از طرح مورد نظر

شما برای داشتن یک انتخاب مناسب، باید از قبل بدانید دنبال چه می‌گردید. در غیر این صورت با وجود گزینه‌های متعددی که هر فروشگاه در اختیارتان می‌گذارد، صرفا سردرگم خواهید شد. سعی کنید پیش از پا گذاشتن به هر فروشگاهی، طرح‌های متعدد ژورنال‌ها، سایت‌ها و کتاب‌ها را ببینید. همه نوع طرحی را مد نظر داشته باشید و تلاش کنید آن‌ها را در فضای منزل خود تصور کنید. به این شکل می‌توانید تا حدود زیادی به آن‌چه مناسب فضای زندگی شماست، دست پیدا کنید. با داشتن یک زمینه از آنچه می‌خواهید، گشتن به دنبال طرح ایده‌آل راحت‌تر خواهدبود و سریع‌تر شما را به نتیجه خواهد رساند.

تصور کلی از طرح مورد نظر کاغذدیواری

روحیات خود را در انتخاب اعمال کنید

یکی از نکاتی که باید در هنگام انتخاب کاغذ دیواری مدنظر داشته باشید، روحیات شما است. در راهنمای انتخاب کاغذ دیواری این پارامتر نیز در نظر گرفته شده است.  به خاطر داشته باشید که نصب یک کاغذ دیواری به معنای این است که شما فضای منزل خود را برای مدت نسبتا بلندی به شکل خاصی در خواهید آورد. کاغذ دیواری‌ها تابلوهای کوچکی نیستند که با خستگی نسبت به آن‌ها و طرحشان به سادگی طرح دیگری را جایگزینشان کنید. البته مسلما شما هر وقت‌که بخواهید، قادر به تعویض کاغذ دیواری منزل خود خواهید بود، اما این کار طبیعتا زمان‌بر و مشکل‌ساز است. به همین دلیل است که باید در انتخاب طرح مناسب به روحیات خودتان توجه داشته باشید. از انتخاب مدل‌های پرطرفدار یا تازه مد شده‌ای که بعدا به‌ سادگی از مد می‌افتند، دوری‌ کنید.

Select wallpaper
متعادل‌سازی دکوراسیون زرد رنگ و ترکیب آن با اکسسوری‌های سفید

بزرگ یا کوچک بودن فضا

اندازه فضایی که قرار است آن فضا را کاغذ دیواری کنید. اندازه فضا در راهنمایی انتخاب کاغذ دیواری یکی دیگر از فاکتورهایی است که در انتخاب شما تاثیر می‌گذارد. یک فضای بزرگ قابلیت این را دارد که با طرح‌های تیره‌تر و الگوهای شلوغ‌تر و درشت‌تری نیز شکل بگیرد. اما در رابطه با فضاهای کوچک این‌طور نیست. فضاهای کوچک با به کارگیری طرح‌های تیره و شلوغ، کوچک‌تر از آن‌چه هستند به نظر می‌رسند. یک فضای کوچک تا حدود زیادی شما را برای انتخاب کاغذ دیواری محدود می‌کند. برای انتخاب طرح مناسب این‌گونه فضاها بهتر است از انواع ساده‌تر، روشن‌تر و دارای الگوهای کوچک‌تر استفاده کرد.

Select wallpaper
استفاده از الگوهای هندسی برای عمق بیشتر فضا

رنگ لوازم منزل را مورد توجه قرار دهید

دیگر عاملی که تعیین‌کننده نوع کاغذ دیواری است، رنگ لوازم و مبلمانی است که در فضا قرار داده‌اید. در مواردی که شما خرید لوازم را پیش از تهیه و نصب کاغذ دیواری انجام داده‌اید و یا مایل به استفاده از لوازم سابق خود هستید، این لوازم هستند که تعیین می‌کنند چه نوع کاغذ دیواری مناسب فضای زندگی شماست. رنگ وسایل منزل شما باید در تناسب کامل با رنگ کاغذ دیواری مورد‌نظرتان باشد. این موضوع را با رنگ یکسان آنها اشتباه نگیرید. منظور از تناسب، لزوما یکسان بودن نیست. رنگ‌های متضاد و متفاوت هم می‌توانند درتناسب با یکدیگر قرار گرفته و با ایجاد کنتراست به خلق یک فضای زیبا کمک‌ کنند.

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری
کاغذ دیواری راه راه کد 4102 از البوم اورانیوم

ارتفاع سقف را مد نظر داشته باشید

ارتفاع سقف فضای مورد‌نظر نیز از فاکتورهایی است که توجه به آن در نحوه انتخاب درست کاغذ دیواری توصیه می‌شود. سقف‌های کوتاه را می‌توان با استفاده از ترفندهایی مثل به کارگیری کاغذ دیواری مناسب، بلندتر نشان داد. مسلما ارتفاع بلند سقف نیز به نوبه خود در نمایان‌سازی فضای بزرگتر، موثر است. در این رابطه، طرح کاغذ دیواری موردنظر می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. کاغذ دیواری‌های راه راه که طرح آن‌ها به صورت عمودی است، می‌توانند یک دیوار را بلند‌تر از آن‌چه در واقعیت هست، جلوه دهند و در نتیجه سقف فضا را نیز مرتفع‌تر نشان دهند.

Select wallpaper
کاغذ دیواری چهارخانه برای دکوراسیون‌های ساده و بی‌آلایش

از کنتراست استفاده کنید

برای این که کاغذ دیواری پذیرایی خود را در تناسب با مبلمان و سایر قسمت‌های دکور خود قرار دهید، می‌توانید از کنتراست کمک بگیرید. برای مثال، می‌توانید از دو رنگ متفاوت به این منظور استفاده نمایید. توجه کنید که رنگ‌های موردنظر باید درعین تضاد، تناسبی باهم داشته باشند و با یکدیگر هماهنگ شوند. ترکیب دو رنگ قرمز و سفید، نمونه خوبی برای بیان این منظور هستند. اگر می‌خواهید نتیجه جذاب‌‌تر به نظر برسد، کمی‌ از یک رنگ را در دل رنگ دیگر نیز در نظر بگیرید.

کاغذ دیواری پذیرایی
کاغذ دیواری طرح بافت در تمامی آلبوم های اکستریم والز موجود است و می‌تواند جایگزین رنگ سفید باشد

رنگ‌های هماهنگ انتخاب کنید

روش دیگر برای این که کاغذ دیواری‌تان را حسابی در دل دکوراسیون جا کنید و تناسب فوق‌العاده‌ای بین اجزا به وجود آورید، هماهنگی رنگ‌هاست. شما می‌توانید یک رنگ را انتخاب نموده و از طیف‌های مختلف آن در طراحی کمک بگیرید. یادتان باشد که قرار نیست همه وسایلتان یک رنگ باشند. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد با یک فضای بی‌روح و کسل‌کننده رو به رو بشود. یک تم کلی برای رنگ‌آمیزی در نظر بگیرید و آن را در انتخاب کاغذ دیواری و سایر وسایل اعمال نمایید.

Select wallpaper
انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری باید پیرو هماهنگی باشد

 

یک الگو را مد نظر بگذارید

الگوها نشانه‌های بصری قدرتمندی برای ایجاد تناسب و زیبایی در فضا هستند. اگر یک الگوی شاخص و منحصربفرد را در طراحی داخلی مد نظر داشته باشید، می‌توانید به کمک آن، کاغذ دیواری خود را با سایر لوازم و مبلمان ست کنید. این الگو می‌تواند یک شکل هندسی و مدرن یا از انواع کلاسیک باشد. انتخاب وسایلی که دقیقا مطابق الگوی مدنظر با کاغذ دیواری هماهنگ باشند، کار نسبتا دشواری است. پس سعی کنید پیش از خرید کاغذ دیواری همه چیز را در نظر بگیرید.

سبک کلاسیک کاغذدیواری
تلفیق کاغذ دیواری داماسک و چیدمان به سبک مدرن

در راهنمای انتخاب کاغذ دیواری به حال و هوا توجه کنید

یک راه دیگر برای این که کاغذ دیواری پذیرایی را متناسب با طراحی داخلی و مبلمان خود انتخاب کنید، توجه به حال و هوای فضاست. هر خانه‌ای با توجه به سلیقه افرادی که در آن زندگی می‌کنند و سبکی که در طراحی و انتخاب مبلمان و وسایل، حال و هوای خاص و منحصر به فردی دارد. اگر به این حال و هوا دقت کنید، به راحتی خواهید فهمید که چه مدل کاغذ دیواری برای فضای مدنظرتان مناسب‌تر است. مثلا اگر حال و هوای منزل‌تان گرم و صمیمی‌ است، کاغذ دیواری نیز به همین شکل باید انتخاب شود. اگر فضا حالتی شیک و کلاسیک دارد، باید به دنبال مدل مشابه بگردید. این انتخاب دقیقا به سلیقه و روحیات شما بستگی دارد.

Select wallpaper
استفاده از کاغذ دیواری های رنگی مناسب فضاهای سرد و خنثی

انتخاب طرح کاغذ دیواری در ایران

به طور کلی کاغذ دیواری‌های موجود در بازار ایران به دو دسته خارجی ساخت کشورهایی چون انگلستان، هلند، ترکیه، چین، کره جنوبی، ایتالیا، آلمان و لهستان و تولیدات داخل کشور تقسیم‌بندی می‌شود و داخلی‌ها در برخی موارد مثل کاغذ دیواری‌های ساده در کیفیت یا طرح، کم از خارجی‌ها ندارد. اما از آنجا که در گروهی از کاغذ دیواری‌های خارجی، طرح‌های خاص یا انواعی از فلزات زینتی استفاده می‌شود. هنوز تولیدات داخل در رقابت با آن موفق نبوده‌ است. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب طرح به مساله داخلی یا خارجی بودن آنها خوب دقت کنید.

Select wallpaper
ایجاد ارتباط بین کاغذ دیواری و کوسن‌ها برای تعادل دکوراسیون منزل

انتخاب جنس کاغذ دیواری

کاغذ دیواری برحسب ابعاد، طرح و مواد اولیه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که می‌توان به پارچه ای یا پلاستیکی، طرح‌دار یا ساده، گل برجسته یا نوع مسطح آن اشاره کرد و در نهایت کاغذ دیواری با پوشش وینیل به عنوان مناسب‌ترین و با دوام‌ترین انتخاب است. البته این نوع کاغذ دیواری با توجه به سطح مورد نظر به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود: گروه اول که پوشش وینیل در پشت کاغذ دیواری به کار برده شده و گروه دوم که این پوشش را روی کاغذ دیواری استفاده کرده‌اند.

 با این وجود که هر دو مدل این کاغذ دیواری قابلیت شست‌وشو  دارند. اما گروه دوم بئلیل وجود وینیل به عنوان لایه‌ای محافظ برای طرح و مواد اولیه دارای دوام، ثبات و استحکام بیشتری نسبت به گروه اول است.

Select wallpaper
ایده کاغذ دیواری گلدار در تک دیوار آشپزخانه

انتخاب بر اساس ابعاد کاغذ دیواری

واحد شمارش استاندارد کاغذ دیواری از سوی سازندگان، رول در نظر گرفته‌ شده و این واحد دارای طول‌ مشخص با عرض‌های متفاوت است. طول یک رول استاندارد کاغذ دیواری ۱۳.۵ فوت یا معادل چهارمتر و ۱۲ سانتی‌متر تعیین شده است. این درحالی است که در استاندارد اروپایی عرض کاغذ دیواری ۵۲ سانتی‌متر (۲۰.۵ اینچ) و در استاندارد آمریکایی این عرض ۶۸.۵ سانتی‌متر (۲۷ اینچ) تعیین شده است. این اعداد و ارقام و استانداردها مهم‌ترین اطلاعات مورد‌نیاز خریداران هنگام سفارش یک نوع کاغذ دیواری به فروشنده است.

کاغذ دیواری جدید
کاغذ دیواری طرح داماسک کد 4059 از آلبوم اورانیم

انتخاب به کمک شبیه سازی

یک نمونه تصویر از کاغذ دیواری را تهیه نمایید. این نمونه را روی اتاقی که می‌خواهید نصب کنید با نوارچسب بچسبانید و بگذارید برای چند روزی در آنجا بماند. داشتن این کاغذ دیواری در فضای شما باعث می‌شود بتوانید آن را با دیگر نقش‌ها و طرح‌های موجود در اتاق هماهنگ کنید و ببینید که در زمان‌های مختلف در طول روز ظاهر آن چگونه تغییر می‌کند.

پیدا کردن بهترین طرح کاغذ دیواری
کاغذ دیواری طرح گلدار رونده کد 4082 از آلبوم اورانیوم

جمع آوری انتظارات خود برای پیدا کردن بهترین طرح کاغذ دیواری

با نصب کاغذ دیواری در فضای خود چه چیزی را انتظار دارید؟ دوست دارید به آن عمق، بافت، گرما یا درخشندگی ببخشید، یا لبه‌های تیز معماری را با کاغذ دیواری ملایم کنید؟ و فراتر از آن  کاغذ دیواری که قصد دارید انتخاب کنید دوست دارید چه حسی را به شما القا کند. آیا زمانی که در آن فضا قدم می‌زنید دوست دارید حس پر زرق و برق بودن، شاد و یا خوش‌بین بودن، وجود شما را فرا بگیرد؟ یا این که صرفا می‌خواهید سفیدی دیوار را بپوشانید؟

Select wallpaper
ایده بکارگیری تم‌های مختلف از یک رنگ برای ایجاد دکوراسیون جذاب

استفاده از طرح‌های ملایم

از طرح‌های ملایم استفاده کنید. اگر عادت به تغییر مداوم دکوراسیون اتاق موردنظرتان دارید. بهتر است از کاغذ دیواری با طرح نامحسوس و یا کاغذ دیواری بافت‌دار استفاده نمایید تا گزینه‌های بیشتری برای هماهنگی با آن داشته باشید. حتی اگر از انتخابی که کرده‌اید کاملا راضی هستید و بارها به نمونه نگاه کرده‌اید. ایده‌ی بدی نیست که پیش از تصمیم قطعی به مقدار بیشتری از آن نگاه کنید.

Select wallpaper
ترکیب پرطرفدار رنگ‌های زرد و طوسی

استفاده از نمونه‌های بزرگتر

بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کاغذ دیواری مانند (شرکت کاغذ دیواری اکستریم والز) نمونه‌های بزرگی ارائه می‌کنند، بنابراین چند نمونه بزرگ درخواست کنید و شاید نیاز باشد برای آن‌ها هزینه پرداخت کنید ولی بدانید که ارزشش را دارد. این نمونه‌های بزرگ را لب‌به‌لب روی دیوار قرار دهید تا نمای واضح‌تری از آن‌چه که این کاغذ دیواری در نهایت به وجود می‌آورد به دست آورید و اگر از کاغذ دیواری نمونه خوشتان نیامد می‌توانید همیشه آن‌ها را برای قاب کردن تابلوهای هنری زیبا و منحصربفرد استفاده کنید.

پیدا کردن بهترین طرح کاغذ دیواری
کاغذ دیواری طرح گلدار قواره ای کد 4106 از آلبوم اورانیوم

در تمامی‌ فضاهای خانه می‌توان از کاغذ دیواری استفاده کرد. اما برای فضاهایی که دیوار شاخص دارند، مثل دیوار پشت تخت، به یک کاغذ دیواری منحصر به فرد فکر کنید. در آشپزخانه و حمام هم می‌توان از کاغذ دیواری بهره‌ گرفت، فقط باید این‌ نکته را در نظر داشت که کاغذ دیواری انتخاب‌ شده در برابر رطوبت مقاوم باشد.

کاغذ دیواری‌های شلوغ

هرگز تعدد طرح‌ها را معادل بهتر بودن انتخاب ندانید. از اجرای کاغذ دیواری با یک طرح برای همه دیوارها بپرهیزید. اگر عاشق کاغذ دیواری‌های طرح‌دار هستید، بهتر است تنها روی برخی از دیوارها اجرایشان کنید و بقیه دیوارها را با کاغذ دیواری ساده بپوشانید. همچنین می‌توانید از رنگ و کاغذ دیواری در کنار هم استفاده کنید. به هر حال، تعادل یادتان نرود.

Select wallpaper
کاغذ دیواری گلدار مناسب برای فضای کلاسیک و مدرن

انواع کاغذ دیواری براساس طرح

گرچه هنگام نصب طرح‌های هندسی یا منحنی برای تنظیم شکل‌ها با یکدیگر باید از طرفین و طول کاغذ دیواری تنظیم شود. اما در این بخش نکته‌ای نهفته است که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید چون هنگام نصب طرح‌های هندسی یا منحنی، نصاب برای تنظیم طرح هر ردیف با ردیف دیگر باید مقداری از کاغذ دیواری را مصرف کند تا دقیقا همه ردیف‌ها بصورت هماهنگ روی سطح تکرار شوند. پس جای تردید نیست که میزان مصرف کاغذ دیواری طرح‌های هندسی یا منحنی بیشتر از نمونه‌های ساده یا مستقیم است.

در این حالت باید قبل از خرید، برای محاسبه مقدار اضافه در طرح‌های منحنی از فروشنده کمک بگیرید. ولی بازهم به خاطر داشته‌ باشید که کار از محکم کاری عیب نخواهد کرد. پس یک یا دو رول اضافه برای روز مبادا خریداری کنید.

wallpaper
کاغذ دیواری طرح ترکیبی گلدار کد 4048 از آلبوم اورانیوم

طرح کاغذ دیواری پوستری

از سوی دیگر همین امکانات گسترده در تولید انواع و اقسام کاغذ دیواری باعث شده نمونه‌هایی موسوم به کاغذ دیواری‌های پوستری محبوبیت ویژه‌ای میان خریداران، بخصوص در تزئین اتاق کودک برای خود دست و پا کند. اما برای انتخاب این نمونه از کاغذ دیواری هرگز عجله نکنید. تا جایی که ممکن است متناسب با روحيه، لوازم منزل و به طور کلی سبک زندگی خودتان دست به جیب شوید. چون در برخی‌ موارد، نصب طرح‌های این نوع کاغذ دیواری نه‌ تنها باعث ایجاد نشاط و انگیزه یا زیبایی‌ در تزئینات داخلی‌ منزل‌ یا محل کارتان نشده، بلکه به‌ عنوان آئینه‌ای تمام نما از ناهماهنگی در انتخاب شماست.

Select wallpaper
استفاده از پوسترهای سه بعدی برای پشت تلویزیون

اگر اهل نمای اسپرت هستید و بزودی از طرح کاغذ دیواری منزل خودتان خسته نمی‌شوید راهکاری کاملا اقتصادی برای تزئین خانه خودتان به سبکی مدرن و البته ارزان‌قیمت با بهترین کیفیت وجود دارد؛ فقط کافی است روی ذوق هنری خودتان متمرکز شده و به آن اعتماد داشته باشید.

 

خرید کاغذ دیواری در حراجی‌ها

بسیاری از فروشگاه‌ها در صنوف مختلف هنگام ناقص شدن موجودی انبارشان اقدام به حراج غیرقابل تصوری از اجناس می‌کنند. کاغذ دیواری هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین در این زمینه خوب دقت کنید و متناسب با متراژ مورد نیازتان از میان ته انباری‌های موجود فروشگاه‌ها به‌ دنبال طرح مناسب باشید. بخاطر داشته‌ باشید گاهی‌ اوقات این فروشگاه‌ها به‌ دلیل ناقص بودن طرح‌ها حتی تا یک سوم قیمت حاضر به فروش موجودی خود هستند. فقط دقت کنید هنگام انتخاب کاغذ دیواری طرح‌دار یا نمونه‌های خاص تعداد رول‌های موجود کامل باشد. نه این که در میانه راه، گل کاغذ دیواری ناقص باقی بماند.

Select wallpaper
ترکیب دو رنگ مجلل زرشکی و طلایی در دکوراسیون

مقاومت کاغذ دیواری با توجه جنس آن در نکات اجرایی کاغذدیواری

زمانی که می‌خواهید کاغذدیواری انتخاب کنید به مقاومت و دوام آن بسیار توجه کنید. بر روی آن دست بکشید، اگر احتمال پاره شدن، کنده شدن و یا خیس شدن آن وجود دارد، از آن بر روی دیوار استفاده نکنید. برای مثال کاغد دیواری‌های آلمانی بافتی نرم و لطیف دارند و به همین دلیل از میزان مقاومت کمتری برخوردار هستند. کاغذدیواری‌های ایتالیایی نسبت به کاغذدیواری‌های آلمانی دارای مقاومت بیشتری هستند. در نظر داشته باشید که در خانه، محیط کار و فضاهای پر رفت و آمد بهتر است که از کاغذدیواری‌هایی با مقاومت بالا استفاده کنید، در این میان کاغذدیواری‌های پی‌وی‌سی که با لایه وینیل پوشانده شده‌اند، از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

Select wallpaper
استفاده از طرح‌های متفاوت برای خلق دکوراسیون‌ های متفاوت

رنگ و طرح کاغذ دیواری

با انتخاب کاغذدیواری با طرح‌های بزرگ و وسیع می‌توانید مکان را از آن‌چه که هست بزرگ‌تر و دلباز‌تر جلوه دهید. همچنین اگر ابعاد اتاق مورد نظر شما کوچک است، با انتخاب کاغذدیواری به رنگ‌های روشن می‌توانید اتاق را بزرگ‌تر کنید. به همین دلیل انتخاب کاغذدیواری مناسب در کوچک‌تر و بزرگ‌تر جلوه دادن مکان بسیار حائز اهمیت است.

رنگ کاغذدیواری انتخابی شما باید با رنگ مبلمان و وسایلی که در فضا به کار برده‌اید، هماهنگ باشد. در این رابطه باید به گرم یا سرد بودن رنگ‌ها نیز توجه نمایید.

بعد از رنگ، طرحی که برای کاغذدیواری انتخاب می‌نمایید نیز بسیار مهم است. برخی از کاغذدیواری‌ها الگوهای هندسی دارند که تکرار شده و یک مجموعه ایجاد می‌کنند. برخی مدل‌ها نیز الگوهای آزادانه‌تری دارند و فرم‌هایشان طبیعی است.

بافت و فیزیک کاغذدیواری اعم از میزان درخشندگی و سبک‌های حکاکی و برجستگی‌ها نیز موردی است که باید مدنظر قراربگیرد. بافت، باید هماهنگ با فضا باشد. اگر یک فضا برای شما شاخص‌تر است، می‌توانید از یک کاغذدیواری با بافت خاص برای متمایز کردن آن از سایر شاخص‌ها کمک بگیرید.
اصولا به کاربردن کاغذدیواری‌های بافت‌دار در همه منزل، کار خوبی نیست، زیرا چشم را خسته می‌کند. در ضمن، بافت‌های خاص، تنها در صورتی جالب هستند که در یک بخش خاص به کار بروند.

نکات خرید کاغذ دیواری
کاغذ دیواری طرح ترکیبی گلدار کد 4050 از آلبوم اورانیوم

انتخاب کاغذ دیواری با توجه به نصب

نصب برخی از کاغذدیواری‌ها بسیار دشوار است، این کاغذدیواری‌ها معمولا جنس پارچه‌ای دارند. اگر قصد دارید که خودتان کاغذدیواری را بر روی دیوار نصب کنید، کاغذی را انتخاب کنید که نصب آن آسان‌تر باشد.

اگر برای اولین بار می‌خواهید کاغذدیواری نصب کنید و اگر کاغذدیواری انتخابی شما طرح‌دار است، دقت کنید تا طرح آن سخت و پیچیده‌ نباشد. زیرا انطباق صحیح طرح‌ها در کنار هم ممکن است کار را برای شما کمی‌ سخت کند. بهتر است که قبل از نصب کاغذدیواری در مورد روش نصب آن‌ها بررسی‌های لازم را انجام بدهید.

Select wallpaper
ترکیب کاغذ دیواری سه‌بعدی و شلف‌های چوبی برای طبیعی جلوه دادن آن

در صورتی که سطح دیوارها یکدست نباشد، برای پوشاندن آن‌ها تعداد بیشتری رول کاغذدیواری لازم خواهد بود.

همیشه برای محکم‌کاری، یک رول اضافه از کاغذدیواری مورد نظر تهیه کنید. شاید در زمان نصب کاغذدیواری اتفاقی رخ دهد که مجبور به استفاده از رول جدید شوید. همچنین ممکن است بعدها به خاطر خراب شدن یک بخش از کاغذدیواری، آن را با یک رول جدید جایگزین کنید.

Select wallpaper
کاغذ دیواری به سبک کانتری در عین سادگی فضا را شادتر می‌کند

 

هماهنگی کاغذ دیواری با دکوراسیون موجود

از جمله نکات اجرایی کاغذدیواری، باید به هماهنگی آن با سایر لوازم موجود در مکان مورد نظر نیز توجه داشته باشید. در مکانی با دکوراسیون کلاسیک استفاده از کاغذدیواری مدرن ظاهر زیبا و مناسبی ایجاد نخواهد کرد و یا در سالنی با دکوراسیون مدرن و مینیمال، استفاده از کاغذدیواری به سبک کلاسیک مانع جلوه صحیح سبک موردنظر شما خواهد شد.

این یک نکته حیاتی و مهم در زمان انتخاب کاغذدیواری است و همیشه آن را به یاد داشته باشید: کاغذدیواری باید با سایر لوازم منزل و عناصر موجود در دکوراسیون داخلی هماهنگی و همنشینی لازم را داشته باشد.

Select wallpaper
کاغذ دیواری با رگه‌های طلایی در دکوراسیونی با تم زرد

انتخاب کاغذ دیواری با توجه به فضای مورد نظر

  • اگر قرار است نشیمن منزل خود را کاغذدیواری کنید، پیشنهاد می‌شود از نقش‌های گیاهان با گل‌های ریز بهره‌ بگیرید. این نقش‌ها یک فضای گرم و صمیمی‌ ایجاد می‌کنند.
  • اگر منزل شما سقف کوتاهی دارد، بهتر است از کاغذدیواری‌هایی با طرح‌های عمودی برای بلندتر نشان دادن آن استفاده‌ کنید.
  • برای فضاهایی که رفت و آمد بیشتری در آن‌ها صورت می‌گیرد، ترجیحا از کاغذدیواری‌های قابل شستشو و با مقاومت بالا بهره بگیرید.
  • اگر طرح و نقش‌های بزرگ و برجسته را دوست دارید، بهتر است از آنها در فضای پذیرایی استفاده نمایید.
  • کاغذدیواری‌ها در دسته‌بندی کلی، شامل دو مدل کلاسیک و مدرن هستند. البته مدل‌های دیگری نیز هستند که سبک تلفیقی دارند. این کاغذدیواری‌ها هم برای دکوراسیون مدرن و هم برای دکوراسیون کلاسیک، مناسب می‌باشند.
  • اگر دوست دارید از دو مدل کاغذدیواری در ترکیب با هم استفاده کنید، حتما در زمان انتخاب، آن‌ها را کنار هم بگذارید و از هماهنگی آنها با یکدیگر اطمینان حاصل‌ کنید. همچنین سعی کنید ترکیب آن‌ها در دکوراسیون داخلی را تصور نمایید.
  • برخی مدل‌های کاغذدیواری در پاسخ به مقدارهای متفاوت تابش نور، ظاهر متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارند. از نکات اجرایی کاغذدیواری که باید به آن توجه کنید این است که این مدل‌ها را بهتر است در بخش‌های خاص به کار ببرید تا جذابیت آن‌ها به بهترین شکل، در معرض دید قرار بگیرد.
Select wallpaper
استفاده از اکسسوری و وسایل ساده‌تر در کنار کاغذ دیواری شلوغ

کاغذدیواری روی ستون

ستون در اتاق پذیرایی و نشیمن کار را برای انتخاب کاغذدیواری سخت‌تر می‌کند. گاهی یک ستون هماهنگی بین دیوارها را از نظر طرح و رنگ بوجود می‌آورد. گاهی هم در انتخاب طرح و نصب کاغذدیواری ستون دچار مشکل می‌شویم. اگر فضای پذیرایی شما کوچک است بهتر است کاغذدیواری ستون با دیگر دیوارها هم رنگ باشد. چون اگر بخواهید از کاغذدیواری با طرح یا رنگ متفاوت استفاده کنید، در آن فضای کوچک ستون بیشتر به چشم میاید و همچنین مرزهای اتاق را مشخص می‌کند. در نتیجه این امر، فضا کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اما در فضاهای بزرگ‌تر پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از کاغذدیواری‌های طرح گل و گیاه ستون‌ها را جلوه دهید.

نحوه انتخاب کاغذ دیواری، جدا از اصول کلی که در‌بر‌می‌گیرد، شامل نکات دیگری نیز می‌شود که به‌کار‌گیری آن‌ها می‌تواند در طراحی یک فضای ایده‌آل و مناسب بسیار تاثیرگذار باشد. این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانید طراحی فضاهای مختلف منزل به معیارهای مختلفی نیز وابسته‌ است. برای مثال: شما نمی‌توانید اصولی را که در انتخاب کاغذ دیواری نشیمن پیاده می‌کنید، در انتخاب کاغذ دیواری اتاق کار نیز به کار بگیرید. هر فضا با توجه به خصوصیاتی که دارد، نیازمند طراحی‌ خاص و منحصربه فردی است که انتخاب کاغذ دیواری مناسب را نیز شامل می‌شود. این امر باعث می‌شود که شما اصول انتخاب کاغذ دیواری براساس فضا را بشناسید.

Select wallpaper
استفاده از دو طرح مکمل زیبایی را دو چندان می‌کند

فضاهای مختلف

بهتر است پیش از اقدام به بررسی مدل‌های مختلف و متنوع موجود در بازار، ابتدا تکلیف خود را با قسمت‌هایی که قصد نصب کاغذ دیواری در آن‌ها را دارید، کاملا مشخص کنید. به این شکل، شما در هنگام انتخاب از میان گزینه‌های بسیار زیادی که وجود دارند، هوشمندانه‌تر عمل خواهید کرد و سردرگم نخواهید شد. در این‌جا توضیحات مختصری در ارتباط با نحوه انتخاب کاغذ دیواری براساس فضا صحبت می‌شود که می‌تواند در این راستا به شما کمک کند.

Select wallpaper
کاغذ دیواری استوایی هماهنگ با چیدمان خلوت

انتخاب کاغذ دیواری براساس فضای نشیمن

یکی از فضاهایی که شما بیشتر وقت روزانه خود را در آن صرف می‌کنید، محیط نشیمن است. این فضا از آن جهت که مورد استفاده همه افراد خانواده قرار می‌گیرد، باید به نحوی طراحی شودکه مورد پسند همه واقع باشد. از این رو نمی‌توان کاغذ دیواری آن‌ را مطابق سلیقه شخصی یک فرد خاص انتخاب کرد و خوب‌ است نظر همه درهنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

کاغذ دیواری نشیمن می‌تواند طیف بسیار مختلفی از طرح‌های موجود را در‌بر‌بگیرد، اما از آن جهت که این فضا به ایجاد آرامش و ثبات نیازمند است، بایستی نکاتی را در انتخاب نوع کاغذ دیواری آن رعایت کنید. برای مثال: کاغذ دیواری نشیمن باید از طرح‌های نسبتا ساده‌تر و خلوت‌تری انتخاب شود. این بدان معناست که اگر کاغذ دیواری شما الگوی خاصی دارد، بهتر است الگوی آشفته‌ای نباشد تا ذهن را درگیر نکند.

3 4
بهتر است کاغذ دیواری نشیمن دارای طرح‌های ساده باشد

انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی

سالن پذیرایی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است. دیزاین و دکوراسیون این بخش از خانه که مکانی برای پذیرایی از میهمانان نیز می‌باشد بسیار اهمیت دارد. از مهم‌ترین قسمت‌های سالن پذیرایی دیوار‌ها هستند که باید به گونه‌ای دیزاین شوند که چشم‌ها را متحیر گردانند. انتخاب کاغذدیواری برای سالن پذیرایی علاوه بر تحولی که بر روی دیوار‌ها و فضای داخلی به‌ وجود می‌آورد، دارای قیمت مقرون به‌صرفه نیز می‌باشد. در انتخاب طرح و نقش کاغذدیواری ابعاد و جنس و طرح اثاثیه‌ی بزرگ و چشم گیر مانند مبلمان، پرده و فرش خود را در نظر بگیرد.

همچنین توجه به ابعاد خانه نیز بسیار اهمیت دارد. مبلمان و اثاثیه سلطنتی و چوبی شما را به سمت انتخاب طرح‌های سبک کلاسیک سوق می‌دهد. همچنین اثاثیه‌ی فلزی با ایجاد سالن پذیرایی مدرن در کنار کاغذدیواری‌های مدرن سالن پذیرایی چشم نوازی را به‌وجود می‌آورند. طرح‌های بزرگ کاغذدیواری بیشتر در سالن‌های پذیرایی بزرگ نصب می‌شوند و ظاهری لوکس در سالن پذیرایی به وجود می‌آورند. در سالن پذیرایی کوچک استفاده از طرح‌های ساده و روشن فضای داخلی را بزرگ‌تر نشان می‌دهد، و طرح‌های راه‌راه کاغذدیواری با راه‌راه های عمودی و افقی دیوار را طویل‌تر و عریض‌تر نمایان می‌کنند.

انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی
کاغذ دیواری طرح بیشه زار از آلبوم راکتور، فضا را به شدت شیک و جذاب می‌کند.

انتخاب کاغذ دیواری برای پشت تلویزیون

دیوار پشت تلویزیون، دیوار شاخص در فضای سالن پذیرایی و اتاق نشیمن می‌باشد. از این رو انتخاب طرح و نقش آن دقت می‌طلبد. طرح انتخابی کاغذدیواری پشت تلوزیون نباید به گونه‌ای باشد که چشم را از صفحه‌ی تلویزیون منحرف کند، و آن‌ها را در تماشای طولانی مدت تلوزیون خسته کند. کاغذدیواری‌های ساده، پتینه، انتزایی، راه‌راه از مناسب‌ترین طرح‌های کاغذدیواری می‌باشند که علاوه بر جلوه‌ی خاص فضای داخلی، حواس را از صفحه تلویزیون پرت نمی‌کنند. انتخاب رنگ کاغذدیواری پشت تلویزیون به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد و این که در چه فضایی از تماشای تلویزیون لذت می‌برید. انعکاس نور بر روی رنگ‌های روشن کاغذدیواری بر روشنایی فضای داخلی اثر‌گذار است. همچنین رنگ‌های تیره فضایی آرامش بخش و سینمایی را به وجود می‌آورد.

انتخاب کاغذ دیواری پشت تلویزیون
معمولا در زمان انتخاب کاغذ دیواری پشت tv، به رنگ آن متناسب با سبک منزل توجه نمایید.

انتخاب کاغذ دیواری براساس فضای آشپزخانه

شاید کمتر پیش آمده‌ باشد که به فکر تهیه کاغذ دیواری برای آشپزخانه خود افتاده‌ باشید. اما جالب است بدانید، به کارگیری کاغذ دیواری مناسب در فضای آشپزخانه می‌تواند بسیار زیبا و جذاب باشد. کاغذ دیواری مخصوص فضای آشپزخانه باید ترجیحا از مجموعه رنگ‌های تیره انتخاب شود. یا به هر صورت رنگی داشته باشد که کثیفی را به راحتی جذب نکند و آن را نشان ندهد. به طور کلی اگر طرح و رنگ کابینت‌ها ساده و یکدست باشد، می‌توان برای جذابیت بخشیدن به فضای آشپزخانه از کاغذ دیواری‌هایی با الگوهای شلوغ نیز بهره گرفت. کاغذ دیواری آشپزخانه معمولا در فضای بین کابینت‌های پایین و بالا جای می‌گیرد، اما اگر فضای غذاخوری کوچکی نیز در دسترس داشته باشید، می‌توانید پس‌زمینه آن را با کاغذ دیواری شکل دهید.

Select wallpaper
فضای غذاخوری را با رنگ‌های شاد دکور کنید

انتخاب کاغذ دیواری براساس فضای اتاق خواب

اتاق خواب فضایی است که باید بیشترین میزان آرامش را به شما القا کند. طراحی اتاق خواب می‌تواند به منزله شکل دادن به کیفیت استراحت شما باشد و از این جهت اهمیت بسیار زیادی دارد. کاغذ دیواری اتاق خواب بهتر است از میان رنگ‌های روشن و ملایم انتخاب شود تا آرامش مورد نیاز را در فضا به وجود بیاورد.

استفاده از رنگ‌های تند، از آن‌رو که خواب را دچار اختلال می‌کنند چندان مناسب نیست. همچنین به کار بردن طرح‌های دارای نقش ریز و شلوغ فضا را خفه‌ می‌کند. در صورت تمایل به استفاده از انواع نقش‌دار کاغذ دیواری در طراحی اتاق خواب، بهتر است تنها یک جبهه از فضا را به آن اختصاص دهید. این جبهه نیز بهتر است همان‌ سطحی از دیوار باشد که پشت تخت خواب شما قرار دارد تا در هنگام استراحت فکر و ذهن شما را درگیر نکند.

Select wallpaper
ترکیب کاغذ دیواری طرح شلوغ با میز و صندلی ساده

انتخاب کاغذ دیواری براساس فضای اتاق کودک

افرادی که می‌خواهند اتاق کودک خود را به صورت اختصاصی طراحی کنند، با سیل عظیمی‌ از گزینه‌های جالب رو‌به‌رو خواهند شد. در این رابطه، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، سن کودکی است که می‌خواهید کاغذ دیواری مناسب اتاق او را انتخاب کنید. کاغذ دیواری‌ها بسته به رده سنی کودکان طرح‌های مختلفی را در بر می‌گیرند و از این‌رو در صورتی که سن کودکتان را مدنظر قرار دهید، بسیاری از گزینه‌ها از فیلتر تناسب شما عبور نخواهند کرد.

پس از آن باید توجه کنید که جنسیت کودکتان چیست. در صورتی هم که قرار است اتاق را به دو فرزند خود را با جنسیت‌های مخالف اختصاص دهید. می‌توانید از طرح و رنگی استفاده کنید که صرفا دخترانه یا پسرانه نباشد. سعی کنید در انتخاب خود از گزینه‌هایی بهره بگیرید که آرامش فضای اتاق کودکتان را تامین کنند. چرا که طراحی فضای اتاق کودکان بر روحیات و رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کاغذ دیواری اتاق کودک
کاغذ دیواری طرح پتینه آبرنگی کد 245 از آلبوم جنرال

انتخاب کاغذ دیواری براساس فضای اتاق کار

در منازلی که اتاق کار به صورت مجزا از سایر فضاها در نظر گرفته می‌شود. لازم است انتخاب کاغذ دیواری این فضا با معیارهای متناسب خودش پیش برود. اتاق کار فضایی است که شما در آن نیازمند تمرکز هستید. همین نکته باعث می‌شود بسیاری از الگوهای کاغذ دیواری از دامنه گزینه‌های موردنظر بیرون بروند.

یک کاغذ دیواری مناسب برای فضای کار و مطالعه، نباید موجب حواس‌پرتی و آشفتگی فرد شود. انواعی که طرح‌های شلوغ یا رنگ‌ها تند دارند، گزینه‌های مناسبی نیستند. شما باید به سراغ آن‌هایی بروید که ساده‌تر و روشن‌تر هستند. اگر متمایل به انتخاب یک طرح نقش‌دار هستید، بهتر است از نقش‌های هندسی و منظم استفاده کنید تا الگو منجر به عدم تمرکزتان نشود. در نهایت بهتر است سطحی که به کاغذ دیواری نقش دارد اختصاص می‌دهید، در قسمتی بغیر از سطحی که مقابل دیدتان قرار دارد، منظور شود.

5 2
ایده اجرای طرح‌های درشت در فضاهای بزرگ

انتخاب کاغذ دیواری براساس فضای حمام

حمام از دیگر فضاهایی است که می‌توان فضای آن را به کمک کاغذ دیواری زیباسازی کرد. باید توجه داشته باشید که کاغذ دیواری حمام بایست حتما در مقابل رطوبت مقاومت داشته باشد. فضای‌ حمام از آنجا که معمولا از دیگر فضاهایی منزل کوچک‌تر است، نیازمند روشی در طراحی است که وسعت آن‌ را کمتر نشان ندهد.

Select wallpaper
ایده اجرای طرح شلوغ و طرح بافت در یک قاب

همین نکته باعث می‌شود گزینه‌هایی مثل الگوهای پر نقش و نگار یا تیره از دایره موارد متناسب حذف شوند. بهتر است طرح و رنگی که برای کاغذ دیواری حمام انتخاب می‌کنید، تا حد‌امکان ساده باشد. همچنین بهتر است تنها از یک طرح و رنگ در طراحی فضا استفاده کنید. هر چه فضا یکدست‌تر و روشن‌تر طراحی شود، مسلما دلبازتر و بزرگ‌تر نیز به چشم خواهد آمد. در صورت تمایل می‌توانید همه سطوح حمام‌ را به‌ کمک کاشی پوشش دهید و تنها در یک قسمت‌ خاص از کاغذ دیواری موردنظر خود استفاده کنید. این سطح می‌تواند سطح پشت آینه یا گلدان و قفسه شما باشد.

 

انتخاب کاغذ دیواری براساس سبک

با تنوع بالایی که کاغذدیواری در سبک‌های مختلف از آن برخوردار است، به راحتی می‌توانید سبک مورد علاقه‌ی خود را که در دکوراسیون فضای داخلی به کار برده‌اید، بر روی دیوار‌ها نیز به نمایش بگذارید. استفاده از طرح‌های کلاسیک در فضاهای داخلی لوکس و لاکچری با مبلمان سلطنتی جلوه‌ی اشرافی به یک فضای داخلی می‌بخشد. همچنین نصب و اجرای کاغذدیواری‌های مدرن در کنار مبلمان فلزی و مدرن مانند چستر به روز بودن سبک و سلیقه‌ی شما را به نمایش خواهد گذاشت.

انتخاب کاغذ دیواری براساس سبک
در زمان انتخاب رنگ و طرح کاغذ دیواری، به فضای و سبک دکوراسیون دقت نمایید.

نکته آخر در انتخاب طرح کاغذ دیواری

برای انتخاب طرح کاغذ دیواری، بهترین روش استفاده از دنیای مجازی است. چون اکنون انواع و اقسام فروشگاه‌ها و شرکت‌ها با استفاده از امکانات دنیای مجازی سعی در جلب‌‌نظر مشتریان خود دارند. نمونه‌های متعددی از محصولات داخلی یا خارجی کاغذ دیواری را برای شما به نمایش گذاشته‌اند. اکستریم‌ والز نیز در بخش محصولات خود این امکان را برای شما فراهم کرده است.

Select wallpaper
طرح‌های متنوع پوستر دیواری

برای انتخاب کاغذ دیواری، آشنایی با یک سری اصول کلی می‌تواند به شما کمک کند. تا بهترین مدل و طرح را برای خانه خود انتخاب کرده و به کار ببرید. برای الهام گرفتن می‌توان این کار را با نگاه کردن به مجله‌های کاغذی و یا اینترنتی دکوراسیون داخلی آغاز کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید یک طراحی ساده و متواضع را در اتاق ایجاد کرده. و یا به دنبال ایجاد فضایی جسورانه و هیجان‌انگیز در محیط زندگی خود هستید. این موضوع تقريبا مهم‌ترین بخش کار است، زیرا ابتدا باید سبک و سلیقه خود را مشخص کنید تا بتوانید مناسب‌ترین کاغذ دیواری را انتخاب کنید.

به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

  • سلام کاغذ دیواری برای محیط شرکت چه طرحی مناسبه؟

  • سلام و درود
    دوست گرامی این امر کاملا به سلیقه شما بستگی دارد شما می توانید نمونه کار هایی که در محیط شرکت اجرا شده مشاهده کنید و بر اساس آن طرح ها کاغذ دیواری خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *