طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه اولین قسمتی است که مورد‌ توجه ناظرین قرار می‌گیرد؛ از این‌ رو طراحی حیاط از اهمیت زیادی برخوردار است. در معماری، یک ورودی خوب از دیگر قسمت‌های مجاور خود به خوبی تفکیک داده‌ می‌شود و فضای آن به راحتی قابل تشخیص است. علاوه‌بر این، ورودی باید بتواند در بدو ورود افراد، تاثیر مناسبی بر برداشت آن‌ها از فضا بگذارد. در این مقاله از اکستریم والز به جذاب‌ترین ایده‌های عالی و کارآمد برای طراحی حیاط خانه‌های روستایی، مسکونی، ویلاها و… می‌پردازیم.

طراحی حیاط ویلا مدرن

  • ایجاد فضای سبز در طراحی حیاط: داشتن یک فضای سبز برای رشد و پرورش گیاهان در طراحی حیاط ویلا، می‌تواند فضای حیاط خانه شما را شاد و زنده نشان دهد. همچنین می‌توانید با نصب باکس‌های عمودی کاشت روی دیوارهای حیاط، انواع گل‌ها، سبزه‌ها یا گیاهان فصلی را در حیاط نگهداری کرده و پرورش دهید.

 

  • ایجاد یک آتشدان در محوطه حیاط ویلا: قرار دادن یک آتشدان در حیاط، یک نقطه کانونی دلنشین را در فضا ایجاد می‌کند تا دورهمی‌های دوستانه و صمیمانه‌ای را کنار عزیزانتان در مجاور گرمای آتش داشته باشید.

 

طراحی حیاط خانه

 

  • ایجاد مکانی دنج برای نوشیدن قهوه: یکی از ایده‌های جذاب برای طراحی حیاط ویلا مدرن، در نظر گرفتن فضایی کوچک و دنج در حیاط برای نوشیدن قهوه با یک دوست، مطالعه کتاب، گذراندن اوقات فراغت یا نشستن و لذت بردن از نور خورشید است. با گنجاندن چند صندلی و یک سایبان در گوشه‌ای از حیاط، می‌توانید این فضای دلنشین را برای خودتان ایجاد کنید.

 

طراحی حیاط خانه

 

  • در نظر گرفتن یک گریل استیل ضد زنگ با میز کار چوبی در حیاط ویلا : از دیگر ایده‌های بسیار عالی و کارآمد در طراحی حیاط ویلا مدرن، داشتن فضایی برای پخت و پز و آشپزی است؛ از این رو اگر آخر هفته‌ها با دوستانتان جمع شده و آشپزی می‌کنید، گوشه‌ای از حیاط را به یک میز کار چوبی برای آشپزی، یک کباب پز یا یک گریل استیل ضد زنگ اختصاص دهید.

 

  • کاشی های مدرن: امروزه اغلب حیاط های مدرن با چیدمان کاشی کاری‌های جدید و یکپارچه، طراحی و دیزاین می‌شوند. کفپوش‌های کاشی در انواع طرح‌ها، الگوها و رنگ‌بندی‌های بسیار متنوع یافت می‌شوند که شما می‌توانید بسته به سبک اجرا شده در طراحی حیاط ویلا، گزینه‌ای مناسب را انتخاب کنید.

طراحی حیاط خانه

 

  • استفاده از حوض یا فواره: برخی از حیاط های مدرن ویلایی، دارای فواره‌ها یا حوض‌هایی هستند که فضا را مملو از آرامش و ملایمت می‌کنند. همچنین در طراحی برخی از حیاط های وسیع و بزرگ‌تر، استخر نیز تعیبیه می‌شود.

 

طراحی حیاط خانه

 

طراحی حیاط منزل مسکونی

  • ایجاد یک نقطه کانونی 

نخستین قدم در طراحی حیاط منزل مسکونی، ایجاد یک نقطه کانونی در مرکز حیاط است تا بدین صورت تمامی نگاه‌ها و توجه‌ها، به هنگام ورود به حیاط، به آن جلب شود. شما می‌توانید با قرار دادن یک مجسمه یا تندیس زیبا، یک آب نما، میز و صندلی‌های شیک و مدرن، یک درختچه و… این نقطه کانونی را در حیاط خانه‌تان ایجاد کنید.

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

  • نورپردازی مناسب

یکی از راه‌های موثر و زیبا برای تعریف ورودی، نورپردازی است. نورپردازی چه به خودی خود و چه در ترکیب با روش‌های دیگر یک عامل موثر در تعریف فضای ورودی است. اگر این نورپردازی همراه با یک طرح دیگر باشد، تاثیر بصری آن‌ها را افزایش داده و نهایتا ورودی جذاب‌تری ایجاد خواهد کرد. نورپردازی فضای ورودی باید شاخص باشد و طراحی آن میبایست از قبل تعیین شود.

 

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه روستایی

دیوارهای حیاط خانه روستایی را به عنوان فضایی اضافی برای کاشت در نظر گرفته یا آن‌ها را با درختچه‌ها و گیاهان دیواری بپوشانید.

 

طراحی حیاط خانه

 

طراحی کف حیاط با پوشش‌های سنگ فرش شده یا ایجاد یک مسیر آجری در طراحی حیاط خانه روستایی، می‌تواند زیبایی و آرامش طبیعت را به حیاط خانه شما وارد کند.

 

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط کوچک

  • اگر حیاط خانه شما کوچک و دارای فضایی محدود با متراژ کم است، به جای ایجاد یک باغچه بزرگ، از باکس‌های پرورش گیاهان در فضای حیاط استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید به جای کاشت درختان بلند که ممکن است فضای حیاط شما را کوچک‌تر نشان دهند، انواع مختلفی از درختچه‌های کوچک را داخل باغچه بکارید.

 

طراحی حیاط خانه

 

  • استفاده از گلدان‌های دیواری، راهکاری مفید و موثر در سبز و زنده نشان دادن فضای حیاط است.
  • استفاده از سنگدانه‌های سفید برای پوشش کف حیاط در کنار چمن‌های سبز، فضای حیاط شما را دلباز و دلنشین‌تر می‌کند.

 

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

محوطه سازی طراحی حیاط

به طور کلی، حیاط منزل فضایی ارزشمند برای برقراری ارتباط با طبیعت، ریلکس کردن و گذراندن اوقان فراغت با عزیزان است. طراحی اصولی این فضا می‌تواند آن را به محیطی دل‌انگیز و آرامش بخش تبدیل کند. در اینجا به چند نکته کلیدی در محوطه سازی طراحی حیاط منزل اشاره می‌کنیم:

  • شناخت کاربری و نیازها: اولین قدم در طراحی حیاط، شناخت دقیق کاربری و نیازهای شماست؛ اینکه از حیاط برای چه فعالیت‌هایی استفاده خواهید کرد؟ (استراحت، بازی، دورهمی، …). چه تعداد از افراد به طور همزمان از حیاط استفاده می‌کنند؟ آیا نیاز به فضایی برای نگهداری از گیاهان یا حیوانات خانگی دارید؟
  • توجه به تناسبات: حیاط را با دقت اندازه‌گیری کنید و با در نظر گرفتن تناسبات، فضایی را برای هر کاربری در نظر بگیرید.
  • انتخاب مصالح مناسب: با توجه به کاربری، سلیقه و بودجه خود، مصالح مناسب برای کفپوش، دیوارها و سایر عناصر حیاط را انتخاب کنید.

 

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

 

 

  • نورپردازی: نورپردازی مناسب، می‌تواند به زیبایی حیاط در شب و ایجاد فضایی دنج و رمانتیک کمک کند.
  • گنجاندن عناصر طبیعی: استفاده از گیاهان، درختان، آبنما و سایر عناصر طبیعی، حس طراوت و سرزندگی را به حیاط می‌بخشد.
  • مبلمان و تجهیزات: انتخاب مبلمان و تجهیزات مناسب برای حیاط، مانند صندلی، میز، باربیکیو و …، می‌تواند راحتی و لذت استفاده از این فضا را افزایش دهد.

 

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

 

  • حفظ حریم خصوصی: با استفاده از حصار، دیوار یا گیاهان بلند، حریم خصوصی حیاط خود را حفظ کنید.
  • توجه به جزئیات: به جزئیات مانند انتخاب رنگ، چیدمان عناصر و ایجاد نقاط کانونی توجه کنید تا حیاطی منحصر به فرد و چشم‌نواز خلق کنید.
  • پایداری و احترام به محیط زیست: در انتخاب مصالح و طراحی حیاط، به اصول پایداری و حفظ محیط زیست توجه کنید.
  • خلاقیت و نوآوری: از خلاقیت و نوآوری خود در طراحی حیاط استفاده کنید و فضایی را خلق کنید که منعکس‌کننده شخصیت و سلیقه شما باشد.

 

طراحی حیاط خانه

طراحی حیاط خانه

به اشتراک بگذارید

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *