سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

در حوزه دکوراسیون داخلی منزل، ایده ها و سبک های بسیار متنوع و جذابی وجود دارد؛ که هر کدام از آن ها حس و حال متفاوتی را در منزل شما ایجاد می کنند. بنابراین زمانی که شما می خواهید سبک دکوراسیون منزل خود را انتخاب کنید، بهتر است سراغ سبکی بروید که با روحیات و سلیقه شما همخوانی بیشتری دارد. سبک اسکاندیناوی، یکی از جذاب ترین سبک ها در دکوراسیون داخلی است؛ که خصوصیات و ویژگی های مثبت زیادی داشته و به همین دلیل، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر می خواهید با ویژگی های سبک اسکاندیناوی آشنا شوید، در ادامه این مطلب از اکستریم والز با ما همراه باشید.

 

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی چیست؟

اگر جزء افراد ساده پسند هستید، و در عین حال به شیکی و مدرن بودن فضای اطرافتان اهمیت می دهید، قطعا سبک اسکاندیناوی به یکی از سبک های مورد علاقه شما تبدیل خواهد شد. به طور کلی، تمرکز این سبک روی سادگی دکوراسیون و ایجاد فضایی آرام و دلنشین است. در دکوراسیون اسکاندیناوی، از پالت رنگ خنثی مثل سفید، خاکستری، کرم و … استفاده می شود. به همین دلیل زمانی که وارد خانه ای با سبک اسکاندیناوی می شوید، با فضایی روشن و دلباز مواجه خواهید شد.

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی چیست؟

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی چیست؟

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

مردم کشورهای شمال اروپا مثل سوئد، دانمارک، ایسلند و… زمستان های طولانی با نور کمی را تجربه می کنند، به همین دلیل دکوراسیون منزل خود را نیز متناسب با همین سبک انتخاب کرده اند. اما با گذشت زمان، مردم سایر کشورها هم به نوع چیدمان خانه های کشورهای اسکاندیناوی علاقه مند شدند؛ و از آن زمان دکوراسیون اسکاندیناوی به یکی از سبک های پرطرفدار در دکوراسیون داخلی منزل تبدیل شد. در زبان دانمارکی، کلمه هوگا به معنی احساس آرامش و رضایت است؛ ریشه دکوراسیون اسکاندیناوی هم به همین لغت بر می گردد. در واقع در این سبک، نوع چیدمان و پالت رنگی خانه باید به گونه ای باشد که حس گرما و آرامش به خوبی در محیط جاری شود.

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

5 ویژگی اصلی سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

اگر می خواهید از این سبک جذاب در دکوراسیون منزلتان استفاده کنید، بهتر است در ابتدا با مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات آن آشنا شوید. از مهم ترین ویژگی های دکوراسیون اسکاندیناوی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

 

  • استفاده از رنگ های روشن و خنثی

زمانی که وارد خانه ای با دکوراسیون اسکاندیناوی شوید، قطعا توجه شما به پالت رنگی خنثی و روشن موجود در خانه جلب خواهد شد. در این نوع دکوراسیون، فقط از رنگ های خنثی مثل کرم، سفید، خاکستری، قهوه ای و  رنگ های پاستیلی استفاده می شود. این رنگ ها احساس آرامش را به خوبی به ساکنین خانه انتقال می دهند.

استفاده از رنگ های روشن و خنثی

  • استفاده از ایده های کاربردی

یکی از مهم ترین ویژگی های دکوراسیون اسکاندیناوی این است که، در کنار سادگی و زیبایی، به کارآمد بودن عناصر موجود در خانه نیز اهمیت می دهد. به عنوان مثال در این سبک از مبلمان جمع و جور و تخت خواب شو استفاده می شود. همچنین نوع طراحی کمد، کابینت و قفسه ها به گونه ای است که فضای کافی برای وسیله های شما وجود داشته باشد.

استفاده از ایده های کاربردی

  • استفاده از پارچه های نرم و آرامش بخش

در دکوراسیون اسکاندیناوی برای مبلمان، روتختی، بالش و کوسن ها از پارچه های کاملا لطیف و نرم استفاده می شود. همچنین استفاده از خز مصنوعی و پشم نیز در این سبک کاملا مرسوم است. مهم ترین مزیت استفاده از پارچه های نرم در منزل این است که، فضایی گرم و مناسب برای استراحت و دوری از شلوغی های روزمره برای شما فراهم می شود.

استفاده از پارچه های نرم و آرامش بخش

  • به حداکثر رساندن نور طبیعی

استفاده از پنجره های بزرگ برای به حداکثر رساندن نور طبیعی در خانه، از دیگر ویژگی های مهم دکوراسیون اسکاندیناوی است. ورود نور طبیعی به اتاق خواب یا پذیرایی، تاثیر زیادی در ایجاد احساس آرامش و روحیه مثبت شما دارد؛ و فضای خانه را نیز دلبازتر نشان می دهد.

به حداکثر رساندن نور طبیعی

  • استفاده از متریال طبیعی و لوازم دکوری دست ساز

سبک اسکاندیناوی تاکید زیادی بر استفاده از متریال طبیعی مثل چوب، سنگ، چرم، پشم و … دارد. به همین دلیل اگر می خواهید سبک اسکاندیناوی را به خوبی در منزل خود پیاده کنید، می توانید ازمبلمان چرمی، کفپوش چوبی، شومینه سنگی و … استفاده کنید. لازم به ذکر است که در این دکوراسیون برای تزئین خانه از صنایع دستی نیز استفاده می شود.

استفاده از متریال طبیعی و لوازم دکوری دست ساز

کاربرد سبک اسکاندیناوی در فضاهای مختلف

از سبک جذاب و پرطرفدار اسکاندیناوی می توانید در بخش های مختلف خانه استفاده کنید. در ادامه به نحوه کاربرد این سبک در محیط های مختلف اشاره شده است.

 

  • دکوراسیون اسکاندیناوی در سالن پذیرایی

مهم ترین ویژگی سالن پذیرایی با سبک اسکاندیناوی، نورگیر بودن آن است. همچنین مبلمان و کوسن هایی که برای این نوع دکوراسیون انتخاب می کنید، باید علاوه بر ظاهر مدرن و امروزی، کاملا نرم و راحت باشند. استفاده از گیاهان سبز آپارتمانی در این دکوراسیون نیز کاملا مرسوم بوده و فضایی شیک و دلنشین را در پذیرایی شما ایجاد می کنند.

دکوراسیون اسکاندیناوی در سالن پذیرایی

  • دکوراسیون اسکاندیناوی در اتاق خواب

اگر می خواهید اتاق خوابی با دکوراسیون اسکاندیناوی داشته باشید، از تخت یا کمدهای چوبی و فرش مخملی استفاده کرده و روتختی کاملا نرم با رنگ خنثی انتخاب کنید. همچنین در این نوع دکوراسیون نوع کمد و کشوها باید به گونه ای باشد که همه وسیله های خود را به راحتی در آن ها قرار داده و از بهم ریختگی اتاق جلوگیری کنید.

دکوراسیون اسکاندیناوی در اتاق خواب

 

  • دکوراسیون اسکاندیناوی در آشپزخانه

در آشپزخانه هایی به سبک اسکاندیناوی، می توانید از متریال طبیعی مثل چوب و سنگ های گرانیتی استفاده کنید. کابینت هایی که در آشپزخانه های اسکاندیناوی نصب می شوند نیز طراحی بسیار ساده و شیکی داشته و از جنس چوب هستند. نوع ساختار آشپزخانه در این سبک، بهتر است به گونه ای باشد که نور طبیعی به محیط بتابد؛ و احساس گرما و صمیمیت در محیط جریان پیدا کند.

دکوراسیون اسکاندیناوی در آشپزخانه

تفاوت سبک اسکاندیناوی مینیمال با سبک مینیمالیسم

مینیمالیسم و سبک اسکاندیناویایی هر دو از زیبایی‌شناسی خاصی برخوردارند و به دلیل سادگی و خطوط تمیز خود شناخته شده‌اند. اما تفاوت‌های مشخصی با هم دارند. از جمله تفاوت‌های سبک اسکاندیناوی مینیمال با سبک مینیمالیسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفاوت خاستگاه: مینیمالیسم فلسفه طراحی گسترده‌تری است که در اوایل قرن بیستم ایجاد شد و می‌توان آن را در فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان یافت. مینیمالیسم بر سادگی، عملکرد و حذف بیش از حد تأکید دارد. اما طراحی اسکاندیناوی به طور خاص از کشورهای شمال اروپا مانند دانمارک، نروژ، سوئد، ایسلند و فنلاند سرچشمه می‌گیرد. عناصری از مینیمالیسم را در خود جای داده اما تأثیرات فرهنگی منحصر به فردی نیز دارد.

تفاوت خاستگاه

  • تفاوت پالت رنگ: فضاهای مینیمالیستی اغلب دارای یک پالت رنگی تک رنگ است که بر رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری تمرکز دارد. در حالی که طراحی اسکاندیناوی رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری را نیز در بر می‌گیرد، از رنگ‌های پاستیل و رنگ‌های چوب طبیعی برای ایجاد فضایی گرم‌تر و دنج‌تر استفاده می‌کند.

تفاوت پالت رنگ

  • تفاوت بافت و مواد: فضای داخلی مینیمالیستی تمایل به استفاده از سطوح براق، صاف و اغلب صنعتی دارد که بر حس تمیزی و نظم تاکید دارد. اما طراحی اسکاندیناوی از بافت‌ها و مواد طبیعی بیشتری مانند چوب، سنگ و منسوجات مانند پشم و خز استفاده می‌کند. تفاوت مواد به گرما و ارتباط با طبیعت می‌افزاید.

تفاوت بافت و مواد

  • تفاوت عناصر تزئینی: فضای داخلی مینیمالیستی معمولاً فاقد وسایل تزئینی یا هنری است. بلکه تمرکز بر عملکرد و عناصر ضروری است. در حالی که طراحی اسکاندیناوی برخی از عناصر تزئینی مانند آثار هنری، شمع‌ها و منسوجات دنج را برای ایجاد یک فضای دوست داشتنی امکان پذیر می‌کند.

تفاوت عناصر تزئینی

  • تفاوت تأثیرات فرهنگی: مینیمالیسم بیشتر یک فلسفه طراحی جهانی است و پیوند قوی با فرهنگ خاصی ندارد. اما طراحی اسکاندیناوی نشان دهنده ارزش‌های فرهنگی کشورهای شمال اروپا است، مانند قدردانی عمیق از طبیعت و تمرکز بر ایجاد فضاهای زندگی جذاب و راحت.

تفاوت تأثیرات فرهنگی

به طور خلاصه، در حالی که مینیمالیسم و سبک اسکاندیناوی در برخی از اصول مشترک مانند سادگی و عملکرد مشترک است. اما طراحی اسکاندیناوی دارای یک پالت رنگ گرم‌تر، مواد طبیعی و تأثیرات فرهنگی است که آن را متمایز می‌کند.

سخن پایانی

دکوراسیون اسکاندیناوی یکی از جذاب ترین سبک های دکوراسیون داخلی محسوب می شود؛ که سادگی، زیبایی و احساس آرامش را در محیط اطراف شما جاری می کند. در این مطلب ویژگی ها و نحوه کاربرد این سبک را در فضاهای مختلف مورد بررسی قرار دادیم. از عناصر اصلی سبک اسکاندیناوی می‌توان به سادگی، استفاده از نور طبیعی، الهام از مواد طبیعی، رنگ‌های خنثی و بهره از لوازم کاربردی و تطبیق‌پذیر اشاره کرد.

با استفاده از سبک اسکاندیناوی می‌توانید آپارتمان کوچک خود را به فضایی مرتب، دنج، مدرن و گرم تبدیل کنید. کافی است که به هماهنگی تمام اجزا در دکوراسیون داخلی توجه کنید. به یاد داشته باشید که یک بخش مهم از ایجاد سبک خاص، استفاده از کاغذ دیواری برای پوشش اصلی محیط است. کاغذ دیواری برای انواع سبک دکوراسیون داخلی متفاوت است. برای شناخت و انتخاب انواع کاغذ دیواری در سبک‌های مختلف می‌توانید به سایت اکستریم والز مراجعه و جدیدترین و مدرن‌ترین آلبوم‌های موجود در بازار را مشاهده کنید.

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی چیست؟

فاکتورهای مهم و شناخته شده سبک اسکاندیناوی مدرن

توجه به جوهره سادگی؛ عنصری متمایز و خاص در سبک اسکاندیناوی!

استفاده از نور طبیعی؛ کلیدی‌ترین وجه تمایز!

بهره گرفتن از پالت رنگ خنثی؛ موقعیتی برای ایجاد آرامش در فضا!

استفاده از مواد طبیعی؛ طبیعت را در آغوش بگیرید!

 به کار بردن منسوجات دنج؛ فرش سبک اسکاندیناوی فضایی دلپذیر فراهم می‌کند!

استفاده از مبلمان کاربردی؛ تطبیق‌پذیری از خصوصیات ویژه طراحی اسکاندیناوی است!

بهره گرفتن از دکور مینیمالیستی؛ از آثار هنری ویژه استفاده کنید!

تفاوت سبک اسکاندیناوی مینیمال با سبک مینیمالیسم در چیست؟

جمع بندی نهایی

سوالات متداول

سوالات متداول

تاریخچه دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی چیست؟

دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی ریشه در اوایل قرن بیستم دارد. زمانی که طراحان در کشورهای شمال اروپا شروع به تاکید بر سادگی و عملکرد در پاسخ به صنعتی شدن کردند. در اواسط قرن بیستم، به لطف طراحان نمادینی مانند آرنه جاکوبسن و آلوار آلتو، شهرت بین‌المللی به دست آورد.

چگونه می‌توانم با بودجه خودم سبک اسکاندیناوی را پیاده کنم؟

دستیابی به یک ظاهر اسکاندیناویایی نیازی به بودجه های بالا ندارد. کافی است به دنبال مبلمان و دکورهای مقرون به صرفه در فروشگاه‌های دستفروشی و بازارهای آنلاین باشید. روی استفاده از یک پالت رنگ خنثی برای کاغذ دیواری تمرکز کنید که نیازی به هماهنگی بالای رنگ یا وسایل گران قیمت ندارد.

آیا طراحی اسکاندیناوی برای آپارتمان‌های کوچک مناسب است؟

بله، طراحی اسکاندیناوی برای فضاهای کوچک ایده‌آل است. تاکید آن بر سادگی و به حداکثر رساندن پتانسیل فضای مورد نظر است. با انتخاب کاغذ دیواری مناسب می‌توانید دیگر لوازم کاربردی و هماهنگ را انتخاب و فضایی شیک، دنج و بزرگ طراحی کنید.

برخی از مبلمان نمادین اسکاندیناوی کدامند؟

مبلمان نمادین اسکاندیناوی شامل صندلی تخم مرغ اثر آرن یاکوبسن، صندلی سالن استراحت ایمز اثر چارلز و ری ایمز و صندلی پنتون اثر ورنر پنتون است. این قطعات جاودانه همچنان بر طراحی مدرن تأثیر می‌گذارند.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *