راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

خانه هوشمند به یک راه اندازی خانگی مناسب اشاره دارد که در آن وسایل، اجزا و دستگاه‌ها می‌توانند به طور خودکار از راه دور و از هر نقطه، با اتصال به اینترنت و با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه کنترل شوند. دستگاه‌های یک خانه‌ی هوشمند از طریق اینترنت به یکدگیر متصل هستند و به کاربر اجازه می‌دهند تا عملکردهایی مانند دسترسی امنیتی به خانه، دما، روشنایی و سینمای خانگی را از راه دور کنترل کند. در این مقاله از اکستریم والز، راهنمای کاملی از طراحی خانه هوشمند را خدمت شما ارائه خواهیم داد.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به صاحبانش این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های خود از راه دور چراغ‌ها، لوازم خانگی، ترموستات‌ها و سایر تجهیزات و دستگاه‌ها را از طریق اتصال بی‌سیم یا سیم‌دار کنترل کنند. هنگامی که یک دستگاه به یک هاب مرکزی متصل می‌شود، بسته به ورودی سنسورهایی که بر روی دما، سطوح نور یا فعالیت نظارت می‌کنند، می توان آن هاب را پیکربندی کرد یا اینکه هاب می‌تواند به طور مستقل عمل کند.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

 

مزایای داشتن یک خانه هوشمند چیست؟

  • آرامش در خانه: با تنظیم خودکار دما، نورپردازی، تهویه و سایر امکانات، خانه شما همیشه در شرایط ایده‌آل برای شما آماده خواهد بود. دیگر نگران خاموش کردن چراغ‌ها یا تنظیم دما قبل از خواب نباشید، خانه هوشمند این کارها را به طور خودکار برای شما انجام می‌دهد.

  • امنیت مطلق: سیستم‌های امنیتی هوشمند، از جمله دوربین‌ها، سنسورها و قفل‌های هوشمند، از خانه شما در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌کنند. با خیالی آسوده از خانه خود دور شوید و با استفاده از گوشی هوشمندتان، از امنیت کامل آن مطمئن شوید.

  • مصرف بهینه انرژی: با مدیریت هوشمندانه مصرف انرژی، می‌توانید به طور قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. خانه هوشمند با خاموش کردن خودکار چراغ‌ها و لوازم برقی در زمان‌های غیرضروری، به شما در حفظ منابع انرژی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

  • کنترل از راه دور: به سادگی و از طریق گوشی هوشمند خود، می‌توانید از هر کجای دنیا به خانه خود متصل شوید و امور مختلف را کنترل کنید. روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، تنظیم دما، باز و بسته کردن پرده‌ها و حتی روشن کردن آب‌پاش‌ها تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است.

  • دسترسی آسان برای همه: افراد سالمند یا معلولان حرکتی می‌توانند با استفاده از خانه هوشمند، استقلال و کیفیت زندگی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

طراحی خانه هوشمند به چه صورت است؟

  • دستگاه‌های یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و می‌توان از طریق یک نقطه مرکزی، تلفن هوشمند، لپ تاپ یا کنسول بازی به آن‌ها دسترسی داشت.
  • قفل درها، ترموستات‌ها، نمایشگرهای خانگی، دوربین‌ها، چراغ‌ها و حتی وسایلی مانند یخچال را می‌توان از طریق یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل کرد. این سیستم بر روی تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه نصب شده و کاربر می‌تواند برنامه‌های زمانی و تایم گذاری شده را روی آن‌ها ایجاد کند تا برخی تغییرات اعمال شوند.
  • لوازم خانگی هوشمند، دارای مهارت خودآموزی هستند تا بتوانند برنامه‌های زمانی صاحب خانه را یاد بگیرند و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهند.
  • خانه‌های هوشمند، مجهز به کنترل روشنایی بوده و به صاحبان خانه این امکان را می‌دهد که مصرف برق را کاهش دهند.
  • برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی، در صورت مشاهده هرگونه حرکتی در خانه، در صورت عدم حضور صاحب خانه، به او هشدار می‌دهند. در صورتی که برخی دیگر می‌توانند در صورت بروز موقعیت‌های قریب الوقوع، با پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرند.

 

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

چگونه یک خانه هوشمند بسازیم؟

  1. گرمایش: محصولات هوشمند ممکن است مجهز به حسگرهای دما یا رطوبت باشند تا در صورت رعایت معیارهای خاصی، به طور خودکار روشن یا خاموش شوند. این خط از نوآوری‌های خانه‌های هوشمند، به سیستم‌های تهویه مطبوع نیز گسترش می‌یابد.
  2. نورپردازی: اغلب با استفاده از تلفن همراه، چراغ‌ها را می‌توان بر اساس یک زمان بندی قرار دادی، روشن و خاموش کرد و یا بر اساس زمان طلوع و غروب خورشید، تنظیم کرد که چراغ‌ها تغییر کنند. لامپ‌های هوشمند می‌توانند از طریق وای فای ارتباط برقرار کرده و آمار یا معیارها را به تلفن شما نمایش دهند. نوپردازی هوشمند، همچنین ممکن است شامل محصولاتی باشد که نور را کنترل یا جلوگیری می‌کنند. پرده‌های خودکار ممکن است بر اساس طلوع خورشید باز و بسته شوند.
  3. امنیت: یکی از معقول ترین جنبه‌های یک خانه ی هوشمند، قابلیت‌های امنیتی آن است.
  • امروزه بسیاری از خانه‌های هوشمند دارای قابلیت دوربین بوده و حرکت را ردیابی کرده و فیلم می‌گیرند.
  • بسیاری از خانه‌های هوشمند، با کیت‌های امنیتی مدرن بازسازی می‌شوند که شامل آشکارسازهای حسگر حرکت در زمانی که افراد نباید در خانه باشند، نظارت بر خانه، اعلان‌ها و هشدارهای رفتار مشکوک، امکان قفل کردن درها یا پنجره‌ها از راه دور، با استفاده از تلفن همراه است.
  • ردیاب‌های هوشمند در صورت حس کردن دود و مونوکسید کربن، نه تنها زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند، بلکه می‌توانند با تلفن شما همگام‌سازی شده تا در صورت دور بودن از ملک خود، به شما هشدار دهند.
  • قفل‌های هوشمند جایگزین کلیدها می‌شوند؛ به این معنی که دیگر در هنگام بیرون آمدن از منزل نیازی نیست چک کنید که آیا در را قفل کرده کرده‌اید یا نه. شما می‌توانید بدون اینکه به خانه نزدیک باشید، مستقیما از طریق تلفن همراه، در منزل خود را قفل و باز کنید. برخی سیستم‌های قفل هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که با یک کد شخصی‌سازی شده بر روی این موضوع نظارت کنید که چه کسی به خانه شما وارد یا از آن خارج شده است.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

وسایل ضروری برای خانه هوشمند شما

  • امنیت هوشمند
  • قفل هوشمند درب
  • لامپ هوشمند
  • سنسورهای هوشمند کنترل هوا
  • سیستم قطع‌کننده هوشمند
  • اجاق‌های هوشمند

در ضمن اکثر صاحبان خانه‌ها حداقل یک تلویزیون هوشمند، یک زنگ در یا دوربین تصویری و یک آشکارساز هوشمند دود دارند.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

نورپردازی هوشمند در طراحی خانه

روشنایی هوشمند، به ادغام فناوری هوشمند با سیستم‌های روشنایی سنتی اشاره دارد. نورپردازی هوشمند، به صاحبان خانه اجازه می‌دهد تا چراغ‌های خانه ی خود را از راه دور کنترل کنند، و برنامه‌های روشنایی را بر اساس ترجیحات خود خودکار کنند. راه حل‌های نورپردازی هوشمند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که زندگی ما را آسان‌تر، ایمن‌تر، و کارآمدتر کنند.

مزایای نورپردازی هوشمند

  1. بهره وری و صرفه جویی در انرژی: یکی از مهم‌ترین مزایای نورپردازی هوشمند، قابلیت صرفه جویی در انرژی است. لامپ‌های رشته ای سنتی، مقدار قابل توجهی برق مصرف می‌کنند و در نتیجه انرژی بالاتری را به همراه دارند. در مقابل، لامپ‌های ال ای دی هوشمند کم مصرف بوده و می‌توان آن‌ها را برای بهینه سازی مصرف انرژی کنترل کرد. با نورپردازی هوشمند، می‌توانید زمانی که از نورهای خانه ی خود استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را خاموش یا کم کنید. تایمرها را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار چراغ‌ها را خاموش کنند، یا شدت نور را تنظیم کنند. با استفاده از این ویژگی‌ها، صاحبان خانه می‌توانند مصرف انرژی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

2048x479 1

  1. راحتی و کنترل: سیستم‌های روشنایی هوشمند، راحتی و کنترل بی نظیری را ارائه می‌دهند. تنها با چند ضربه بر روی تلفن هوشمند خود یا یک فرمان صوتی ساده، می‌توانید بدون زحمت، روشنایی کل خانه ی خود را کنترل کنید. حتی اگر دور از خانه‌ی خود باشید، کنترل کاملی بر نورهای خانه‌ی خود دارید. اگر فراموش کرده‌اید که هنگام ترک خانه، چراغ‌های خود را خاموش کنید، ایرادی ندارد، شما به راحتی می‌توانید با استفاده از نورپردازی هوشمند، آن‌ها را از راه دور بررسی و خاموش کنید.

 

  1. سفارشی سازی و شخصی سازی: نورپردازی هوشمند، به شما این امکان را می‌دهد که نورپردازی خود را شخصی سازی کنید. شما می‌توانید از طریق برنامه‌های اختصاصی یا فرمان‌های صوتی، حالات و طیف‌های مختلف نور را برای مطابقت با موقعیت‌های مختلف ایجاد کنید. به طور مثال، برای برپایی یک مهمانی، با نورهای گرم، محیطی گرم و دنج را ایجاد کنید، یا برای تمرکز روی کار و مطالعه، نورها را به رنگ سفید و خنک تنظیم کنید. با کمک نورپردازی هوشمند، می‌توانید فضای زندگی خود را به یک پناهگاه شخصی تبدیل کنید که روحیه و استایل شما را بدون زحمت منعکس کنند. لامپ‌های هوشمند به سادگی به پریزهای موجود در خانه متصل شده و شما می‌توانید نور را با گوشی همراه خود تنظیم کنید.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

  1. افزایش امنیت و ایمنی: روشنایی هوشمند، نقشی حیاتی در بهبود امنیت خانه ایفا می‌کند. نورپردازی هوشمند، حتی اگر صاحبان خانه از محل زندگی خود دور باشند، توانایی کنترل خاموش و روشن کردن چراغ‌ها را به آن‌‌ها می‌دهد. با تنظیم برنامه‌های روشنایی که الگوهای استفاده منظم را تقلید میکنند، می‌توانید خانه را با نور مناسب حفظ کرده و امنیت کلی را افزایش دهید. علاوه بر این، روشنایی هوشمند را می‌توان با سنسورهای حرکتی و سیستم‌های امنیتی ادغام کرده و باعث روشن شدن خودکار چراغ‌ها در هنگام تشخیص حرکت شد، و همچنین ایمنی را افزایش داد.

 

اجزای یک سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

 

  • لامپ‎‌های ال ای دی هوشمند: اولین و مهم‌ترین جز روشنایی هوشمند برای خانه، لامپ‌های ال ای دی هوشمند هستند. این لامپ‌های ال ای دی هوشمند، انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های سنتی مصرف می‌کنند و به طور قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی در سیستم اتوماسیون خانه هوشمند کمک می‌کنند.

 

  • ادغام نرم افزار با سیستم‌های روشنایی هوشمند: سیستم‌های نور هوشمند با اپلیکیشن‌های موبایل و دیگر پلتفرم‌ها هماهنگ شده و به طور کلی از طریق یک شبکه برای اتصال به چندین دستگاه شبکه استفاده می‌کند.

راهنمای کامل طراحی خانه هوشمند

  • حسگرها: سیستم‌های نورپردازی هوشمند، از حسگرها برای بهبود عملکرد و راحتی کل سیستم استفاده می‌کنند. یک سیستم حسگر کامل، از یک آشکارساز حرکت، سنسورها و ویژگی‌های دیگر برای کارکرد صحیح سیستم نور هوشمند خانه استفاده می‌کند. این حسگرها نقش مهمی در کنترل کلی سیستم دارند، زیرا هر یک از این سنسورها یک منطقه مشخصه خاص را تضمین می‌کنند. به طور مثال، حسگرهای حرکتی، حرکت را حس می‌کنند و نیاز به نور را برای ایجاد امنیت، هنگام حس کردن حرکت، تعیین می‌کنند. از این سیستم ها برای نورپردازی آشپزخانه هم میتوان استفاده کرد. بنابراین، حسگرها به ویژگی‌های امنیتی اضافه شده و همچنین به بهره‌وری و کاهش انرژی کمک می‌کنند.

 

امروزه برخی از ویژگی‌هایی که در سیستم نورپردازی هوشمند برای منازل می‌توان دید عبارتند از:

  1. کنترل نور با استفاده از گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر شخصی
  2. تنظیم شدت نور منزل بر اساس شرایط جوی و ساعات روز
  3. کنترل نور در هر اتاق به صورت جداگانه
  4. اتصال به اینترنت و کنترل نور و روشنایی منزل در هر نقطه‌ای از جهان

سوالات متداول

هوشمندسازی خانه یعنی چه؟

هوشمندسازی خانه یعنی فراهم کردن آسایش و راحتی در منزل با استفاده از کنترل از راه دور انواع لوازم خانه، مثل اجاق گاز، سیستم روشنایی، قفل در و غیره. شما با استفاده از این سیستم هوشمند می‌توانید از طریق ریموت یا به طور صوتی تمامی بخش‌های خانه خود را طبق دلخواهتان کنترل کنید.

چه بخش‌هایی از خانه را می‌توان هوشمندسازی کرد؟

بسیاری از بخش‌های خانه قابلیت هوشمندسازی دارند؛ از چراغ‌ها گرفته تا کلید برق، پرده‌ها، اجاق گاز، ترموستات، سیستم امنیتی، زنگ در، فواره‌ها و آب‌نماها و غیره.

اولین قدم در ساخت خانه هوشمند چیست؟

اولین قدم در ساخت خانه هوشمند تعیین این موضوع است که چه بخش‌ها و تجهیزاتی از خانه را می‌خواهید هوشمند کنید، چقدر بودجه برای این کار در اختیار دارید و می‌خواهید سیستم بدون هاب داشته باشید یا سیستمی با هاب مرکزی.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *