دکوراسیون خانه های کوچک

از آن‌جایی که امروزه جامعه به سمت آپارتمان نشینی رفته و خانه‌ها به مرور کوچک‌تر شده‌اند، دکوراسیون داخلی منزل کوچک به منظور ایجاد فضایی شیک، راحت و کاربردی، بسیار مهم و چالش برانگیز خواهد بود. اگر شما نیز قصد دارید خانه‌ی کوچک و نقلی خود را به نحوی طراحی کنید که در عین جذابیت، ظاهری دلباز و بزرگ‌تر داشته باشد، در ادامه همراه ما باشید تا در این مقاله از اکستریم والز، به بررسی راهکارها و نکاتی مهم در ارتباط با نحوه طراحی خانه‌های کوچک، بپردازیم.

5 اصل مهم در دکوراسیون داخلی منزل کوچک

دکوراسیون منزل، نیازمند رعایت اصول و قوانین خاصی است که اگر رعایت نشود ممکن است خانه شما کوچک تر، دلگیر و تاریک تر نشان داده شود؛ در زیر به نکات مهم قابل توجه در دکوراسیون خانه های کوچک اشاره می‌کنیم.

1.استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون منزل کوچک

وقتی می‌خواهیم خانه کوچکی را طراحی کنیم، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که باید بگیریم، انتخاب رنگ‌های مناسب است. رنگ‌ها می‌توانند فضا را بزرگ‌تر یا کوچکتر نشان دهند و حس و حال خاصی را به محیط ببخشند.

  • رنگ‌های روشن، انتخابی هوشمندانه: رنگ‌های روشن مثل سفید، کرم و طیف‌های ملایم رنگ‌های سرد، باعث می‌شوند فضای خانه بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. این رنگ‌ها نور را بهتر منعکس می‌کنند و حس دلبازی و آرامش را به محیط می‌بخشند.
  • از یک پالت رنگی استفاده کنید: برای اینکه دکوراسیون خانه‌تان یکپارچه و هماهنگ به نظر برسد، بهتر است از یک پالت رنگی استفاده کنید. یعنی چند رنگ را انتخاب کنید که با هم هماهنگ باشند و در کل خانه از آن‌ها استفاده کنید.
  • رنگ سفید به تنهایی کافی نیست: اگرچه رنگ سفید، رنگ بسیار مناسبی برای خانه‌های کوچک است، اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند فضا را سرد و بی‌روح کند. بهتر است سفید را با رنگ‌های گرم‌تر یا رنگ‌های مکمل ترکیب کنید تا به فضایتان عمق و جذابیت بدهید.
  • رنگ‌های تیره، ممنوع نیستند اما…: رنگ‌های تیره می‌توانند فضا را کوچک‌تر نشان دهند. اما اگر می‌خواهید از رنگ‌های تیره استفاده کنید، بهتر است آن‌ها را با رنگ‌های روشن ترکیب کنید تا فضا بسته به نظر نرسد. مثلا می‌توانید یک دیوار را به رنگ تیره رنگ‌آمیزی کنید و بقیه دیوارها را سفید یا کرم نگه دارید.
  • نور طبیعی را فراموش نکنید: اگر خانه شما نورگیر خوبی ندارد، بهتر است از رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید تا فضا روشن‌تر به نظر برسد. همچنین می‌توانید از آینه‌ها برای بازتاب نور و بزرگ‌تر نشان دادن فضا استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

کاغذ دیواری راه راه

 

2.استفاده از آینه در طراحی منزل کوچک

اگر خانه کوچکی دارید، یک ترفند ساده و کاربردی برای بزرگ‌تر نشان دادن آن استفاده از آینه است.آینه‌ها نور را منعکس می‌کنند؛ وقتی یک آینه را روبروی پنجره قرار می‌دهید، نور طبیعی از پنجره وارد می‌شود و توسط آینه به اطراف منعکس می‌شود. این کار باعث می‌شود فضا روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد، انگار که یک پنجره‌ی دیگر به خانه اضافه کرده‌اید.

بهترین مکان برای قرار دادن آینه، روبروی یک پنجره بزرگ و نورگیر است. اما اگر پنجره‌ی بزرگی ندارید، می‌توانید از آینه‌های کوچکتر در قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید. مثلاً می‌توانید یک آینه قدی در راهرو یا یک آینه کوچک بالای شومینه قرار دهید.

دکوراسیون منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

3.استفاده هوشمندانه از مبلمان و تخت خواب در دکوراسیون داخلی منزل کوچک

در دکوراسیون و دیزاین خانه های کوچک استفاده بهینه و حداقلی از فضا بسیار مهم است. در ادامه چند ایده برای بهینه سازی فضا معرفی می کنیم که عبارتند از:

  • قفسه‌های کف تا سقف، یک راه‌حل عالی: با نصب قفسه‌های کف تا سقف، می‌توانید از تمام فضای دیوار استفاده کنید و وسایل خود را به بهترین شکل سازماندهی کنید. این قفسه‌ها علاوه بر اینکه فضای ذخیره‌سازی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند، به خانه شما ظاهری مدرن و مرتب می‌دهند.
  • مبلمان چندکاره، انتخابی هوشمندانه: مبلمانی که چند کاربرد دارند، برای خانه‌های کوچک بسیار مناسب هستند. مثلاً یک مبل تختخواب شو می‌تواند هم به عنوان مبل و هم به عنوان تخت خواب استفاده شود. یا یک میز ناهارخوری تاشو که وقتی از آن استفاده نمی‌کنید می‌توانید آن را جمع کنید و فضای بیشتری در خانه داشته باشید.
  • فضای زیرین تخت را فراموش نکنید: زیر تخت شما می‌تواند فضای مناسبی برای نگهداری وسایل اضافی باشد. با استفاده از کشو یا باکس‌های مخصوص، می‌توانید از این فضا به بهترین شکل استفاده کنید.
  • میزهای تودرتو، ایده‌ای کاربردی: اگر فضای پذیرایی شما کوچک است، بهتر است به جای یک میز بزرگ، از دو میز کوچک تودرتو استفاده کنید. این میزها را می‌توانید در مواقع نیاز باز کنید و وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را داخل هم قرار دهید تا فضای کمتری اشغال کنند.

دکوراسیون منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

 

4. استفاده از فضای زیر راه پله در دکوراسیون منزل کوچک

اگر خانه شما پله دارد، حتما متوجه فضای خالی زیر پله‌ها شده‌اید. این فضا، گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود و بدون استفاده می‌ماند. اما با کمی خلاقیت، می‌توانید این فضا را به یک بخش کاربردی و جذاب در خانه‌تان تبدیل کنید.

چه کارهایی می‌توان با فضای زیر پله انجام داد؟

  • کمد یا قفسه: می‌توانید از این فضا برای ساختن کمد یا قفسه استفاده کنید. این کار، فضای ذخیره‌سازی بسیار خوبی برای شما فراهم می‌کند.
  • کتابخانه: اگر کتابخوان هستید، می‌توانید زیر پله‌ها را به یک کتابخانه کوچک و دنج تبدیل کنید.
  • میز کار: اگر فضای کافی برای یک اتاق کار ندارید، می‌توانید یک میز کوچک در زیر پله‌ها قرار دهید و از آن به عنوان میز کار استفاده کنید.
  • جاکفشی: اگر ورودی خانه‌تان کوچک است، می‌توانید از فضای زیر پله‌ها برای ساختن یک جاکفشی استفاده کنید.
  • اتاق بازی کودک: اگر فرزند کوچک دارید، می‌توانید زیر پله‌ها را به یک اتاق بازی کوچک و دنج برای او تبدیل کنید.

دکوراسیون منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

 

5.نورپردازی مناسب در دکوراسیون خانه های کوچک

نورپردازی مناسب، یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی داخلی خانه‌های کوچک است. نور می‌تواند فضا را بزرگ‌تر، روشن‌تر و جذاب‌تر نشان دهد. با انتخاب درست نوع و محل قرارگیری منابع نوری، می‌توانید به خانه کوچک خود روح ببخشید.

برای اینکه خانه کوچک شما بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد، یکی از ترفندهای کاربردی، استفاده از نورپردازی عمودی است. نورپردازی عمودی یعنی نوری که به صورت عمودی به سمت بالا یا پایین تابیده می‌شود. این نوع نورپردازی، باعث می‌شود سقف بلندتر به نظر برسد و فضا بازتر شود.

دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

 

6. طراحی طاقچه روی دیوار خانه های کوچک

استفاده از طاقچه در دکوراسیون خانه های کوچک بسیار کارآمد است. با استفاده از طاقچه‌ها، می‌توان به راحتی کتاب‌ها، وسایل تزئینی و حتی گیاهان را در معرض دید قرار داد و در عین حال، فضای بیشتری را برای سایر فعالیت‌ها آزاد کرد.

دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون خانه های کوچک

 

7. رنگ و جنس مناسب کفپوش در دکوراسیون منزل کوچک

برای بزرگتر نشان دادن پذیرایی کوچک، می‌توانید از کفپوش‌های روشن با طرح‌های خطی و جهت‌دار در راستای طولانی‌تر نشان دادن فضا استفاده کنید. همچنین، کفپوش‌های براق به دلیل انعکاس نور، فضا را روشن‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند. از سوی دیگر، برای ایجاد حس گرمی و صمیمیت در فضا، می‌توانید از کفپوش‌های چوبی با رنگ‌های طبیعی استفاده کنید.

دکوراسیون منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

 

8. استفاده از جزیره به جای اپن در طراحی خانه کوچک

از آن‌جایی که آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای محسوب شده و به اصطلاح قلب خانه می‌باشد، طراحی درست و اصولی آن، دقت و ظرافت بسیار بالایی را میطلبد. شما می‌توانید به منظور ایجاد آشپزخانه‌ای دلباز و بزرگ‌، دیوار آشپزخانه را برداشته و به جای آن یک میز و کابینت جزیره قرار دهید. یکی از بزرگترین اشتباهات در طراحی آشپزخانه کوچک، انتخاب کابینت‌هایی به رنگ تیره است؛ استفاده از کابینت‌های مدرن براق در رنگ‌های روشنی همچون سفید، محیط آشپزخانه‌ی شما را بزرگ و روشن‌تر نشان می‌دهد.

دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون خانه های کوچک

 

9. به کارگیری گل و گیاه در دیزاین منزل کوچک

با کمی خلاقیت می‌توانیم خانه کوچکمان را با گل و گیاه‌های زیبا تزیین کنیم. این کار نه تنها باعث قشنگ تر شدن خانه می شود، بلکه یک هوای تازه و دلچسب در فضای منزل ایجاد میکند.

دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون خانه های کوچک

10. استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون خانه های کوچک

از آن‌جایی که دیوارها بخش عظیم و بزرگی از تمامی فضای خانه را به خود اختصاص می‌دهند؛ انتخاب دیوارپوشی متناسب با اندازه و متراژ خانه، بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند دقت لازم و کافی است. استفاده از کاغذ دیواری‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین دیوارپوش‌ها در زمینه‌ی دکوراسیون داخلی، علاوه بر افزودن عمق و شخصیت به فضا، سبب ایجاد جذابیت بصری فراوانی در خانه‌ی شما خواهد شد. به منظور انتخاب کاغذ دیواری برای خانه‌های کوچک، توجه به چند نکته‌ی مهم، ضروری است:

  • توصیه می‌شود که در دکوراسیون منزل کوچک با متراژ کم و محدود (60 الی 40 متر)، از کاغذ دیواری‌هایی با الگوهای گرافیکی، بزرگ، شلوغ و پر زرق و برق استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است طرح‌ها، اشکال و الگوهای بزرگ، فضای بصری خانه‌ی شما را کوچک‌تر نشان داده و دلگیر و نامرتب نمایان کنند.
  • توجه به نور موجود در فضای مد نظر شما نیز بسیار مهم است؛ از آن‌جایی که فضاهای کوچک ممکن است دارای محدودیت در روشنایی باشند، بهتر است از کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌های روشن، زنده و درخشان استفاده کنید. کاغذ دیواری هایی با رنگ های ساده، روشن و خنثی با بازجذب نور در محیط، دکوراسیون داخلی منزل کوچک را روشن‌ و دلبازتر جلوه می‌دهند.
  • یکی از روش‌هایی که می‌توان به وسیله‌ی آن دکوراسیون خانه های کوچک را وسیع‌ و فراخ‌تر جلوه داد، استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با تناژ رنگی یکسان برای تمامی دیوارها است؛ شما با استفاده از این کار مرز بین رنگ‌های کاغذ دیواری را از بین برده و سبب یکپارچگی در ظاهر کلی دیوارها می‌شوید. یکدست بودن ظاهری کاغذهای کنار هم چسبیده شده، فضایی دلباز و روشن در خانه‌ی شما ایجاد خواهد کرد و شما می‌توانید به همین منظور کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌های زنده، روشن و خنثی همچون سفید، کرم، بژ، خاکستری و … را برای طراحی تمامی دیوارهایتان به کار ببرید.

دکوراسیون خانه های کوچککاغذ دیواری اکستریم والز  کد 10247

 

کاغذ دیواری پذیرایی

طراحی دیوارها در دکوراسیون خانه های کوچک با کاغذ دیواری سفید

رنگ‌های روشنی همچون سفید، علاوه بر ایجاد تناسب و هارمونی با تمامی سبک‌های دکوراسیون داخلی، سبب چهره‌ای روشن و دلباز در اتاق شما خواهند شد. کاغذ دیواری‌های تماما سفید، جایگزین بسیار بصرفه‌تر، شیک‌‎تر و مناسب‌تری نسبت به رنگ بوده که عمر طولانی‌‎تری نیز دارند؛ آلبوم کاغذ دیواری H2O به عنوان یکی از جدیدترین محصولات اکستریم والز، شامل کاغذهایی با پس زمینه‌ی کاملا سفید، در طرح و نقش‌هایی ساده، متشکل از رگه‌های بژ، خاکستری و سفید است؛ کاغذ دیواری‌های این آلبوم مناسب‌ترین گزینه برای طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک به بهترین و جذاب‌ترین شکل ممکن‌اند.

دکوراسیون خانه های کوچککاغذ دیواری اکستریم والز کد 10181

 

دکوراسیون خانه های کوچککاغذ دیواری اکستریم والز کد 904W

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *