Introducing types of building facades + the newest and trendiest building facades in 2024

نمای ساختمان نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن دارد. بسیاری از طراحان با توجه به نوع ساختمان، شرایط آب‌وهوایی و همچنین موقعیت جغرافیایی، طبقات ساختمان و بودجه سازنده، از متریال و مصالح مختلفی برای زیباسازی نمای ساختمان استفاده می‌کنند. نمای ساختمان بیرونی‌ترین و محافظ‌ترین لایه یک ساختمان است، به همین منظور باید درست و اصولی ایجاد گردد. در این مقاله از اکستریم والز به معرفی انواع نمای ساختمان و مصالح به کار رفته در آن می‌پردازیم.

انواع نمای ساختمان

نمای ساختمان به طراحی ظاهر بیرونی ساختمان اطلاق می‌شود که روی زیبایی ساختمان تاثیر بسزایی دارد. نمای ساختمان شامل تمام جزییات بصری ساختمان است که برای جلب توجه و ایجاد ارتباط بین ساختمان و محیط اطراف آن با بازدیدکنندگان و ساکنان طراحی می‌شود. انواع نمای ساختمان عبارتند از:

  • نمای آجری ساختمان
  • نما رومی ساختمان
  • نمای شیشه ای ساختمان
  • نمای کامپوزیتی ساختمان
  • نمای سیمانی ساختمان
  • نمای سنگی ساختمان
  • نمای چوبی ساختمان

معرفی

نمای آجری ساختمان

نمای آجری از گذشته تا به امروز مورد توجه بسیاری از طراحان بوده است. با توجه به تنوع بالای آجرهای موجود در بازار، طراحان می‌توانند نمای بیرونی فوق‌العاده‌ای را برای ساختمان خلق کنند. نمای ساختمان آجری هم به صورت ساده و هم دکوراتیو قابل پیاده‌سازی است. در هر دو حالت آجرها به نمای ساختمان جلوه خاص و فوق‌العاده‌ای را هدیه می‌دهند. آجرها تنوع و رنگ‌بندی مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از: آجرنما سفید، قرمز، کارتنی، دکوراتیو و… .

  • ضوابط اجرای نمای ساختمان آجری:

براساس ضوابط موجود در طراحی ساختمان، امکان رنگ‌آمیزی نمای آجری وجود ندارد. به همین منظور در برخی از شهرستان‌ها مانند اصفهان و یزد به دلیل بافت سنتی از آجرهایی به رنگ بژ، کرم و سنتی استفاده می‌کنند.

نمای آجری

نمای آجری

نمای کامپوزیتی ساختمان

نمای کامپوزیتی ساختمان یکی از ارزانترین نماها است؛ به طور معمول برای طراحی نمای کامپوزیتی ساختمان از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم بهره می‌گیرند. وزن سبک، تنوع رنگی بالا، قابلیت شستشو راحت، مقاومت در برابر حرارت، رطوبت و صوتی از مزیت‌های ورق‌های آلومینیوم کامپوزیتی محسوب می‌شوند. معمولا اغلب نماسازی سازه‌های مدرن را با ورق‌های رنگی کامپوزیتی انجام می‌دهند؛ چرا که ورق‌های کامپوزیتی در طراحی ظاهر ساختمان فوق‌العاده‌اند. تنها عیب نمای کامپوزیتی قیمت بالای آن است. همچنین نمای کامپوزیتی را به محض کثیف شدن می‌توان به کمک افراد متخصص در زمینه نماشویی، شستشو داد.

  • ضوابط اجرایی نمای کامپوزیتی ساختمان:

براساس ضوابط ساختمانی و اجرایی، نمای کامپوزیتی و آلومینیومی را تا حداکثر ۲۰% در سطح کلی نمای ساختمان مشرف به معابر مجاز می‌توانید استفاده کنید.

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای سیمانی ساختمان

  • نمای سیمانی ساختمان جزء سازه‌هایی است که علاوه بر قیمت مناسب، با سرعت بالایی اجرا می‌شود. در حقیقت در کمترین زمان ممکن سطح بیرونی سازه را می‌توان با سیمان پوشش داد.
  • جهت بهبود کیفیت نمای سیمانی باید از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب بهره بگیرید. نمای سیمانی ساختمان در برابر آتش‌سوزی و حریق بسیار مقاوم بوده و در صورت آتش‌سوزی از پیشرفت آن جلوگیری می‌شود.
  • در اجرای نمای سیمانی ساختمان معمولا از سیمان سفید یا سیمان رنگی بهره می‌گیرند.
  • شستشوی نمای ساختمان سیمانی آسان بوده و شما نیازی به کمک گرفتن از افراد متخصص جهت نماشویی نخواهید داشت. امکان شکستگی، ترک خوردگی، ضعف عایق صوتی بودن و جذب گرد و غبار از معایب نمای ساختمانی سیمانی است.

نمای سیمانی

نمای سیمانی

نمای ساختمان سنگی

نمای ساختمان سنگی جزء نماهای ساختمانی بسیار لوکس است. نمای سنگی ساختمان، زیبایی و جذابیت منحصر به فردی دارد که افراد از دور جذب همین جذابیت و زیبایی می‌شوند. قیمت نمای سنگی ساختمان در مقایسه با سایر مصالح به نسبت گران‌تر است. سنگ زیبایی حیرت‌آوری را به ساختمان می‌بخشد. یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به فرد نمای ساختمانی سنگی، دوام و استحکام طولانی‌مدت آن است. نمای رومی یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های نمای سنگی ساختمان است.

نمای سنگی

نمای سنگ

نمای رومی ساختمان

نمای رومی نوعی سبک برگرفته از نماهای ساختمان یونانی است که یکی از ویژگی‌های اصلی آن، تقارن بین اجزای آن می‌باشد.

نمای رومی

نمای رومی

نمای ساختمان شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای ساختمان را به نام کرتین وال نیز می‌شناسند. نمای شیشه‌ای ساختمان جزء مشهورترین نماهای ساختمانی است که معمولا برای طراحی یک سازه مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارد. نمای شیشه‌ای تاثیر فوق‌العاده‌ای در تامین نور فضای داخلی دارد.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای

لوکس ترین ساختمان ها با نمای چوبی (نمای ترموود)

نمای چوبی یکی از انواع نماهای ساختمان است که از مصالح چوبی به‌عنوان متریال اصلی در طراحی آن‌ها استفاده می‌شود. نمای چوبی با بهره از ترموود که نوعی چوب نما است و از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار است، ساخته می‌شود. نماهای چوبی ترموود در برابر آتش‌سوزی و سایر شرایط آب‌وهوایی با مانند سرما و گرما مقاومت بالایی دارند.

نمای چوبی

نمای چوبی

نمای ساختمان مدرن

با رشد تکنولوژی و هوشمندسازی سیستم عامل‌ها در حوزه‌های مختلف، معماری و طراحی نمای ساختمان نیز تغییرات چشمگیری داشته است. بهترین نماهای ترند ساختمان در سال 2024 با بهره گرفتن از اشکال مثلثی، اشکال مقعر، استفاده از متریال‌هایی مانند آلومنیوم و سایه‌های طلایی، مسی و برنزی، توانسته‌اند جایگاه‌های متفاوتی را در طراحی نمای ساختمان به دست آورند. شناخت ترندهای نمای ساختمان می‌تواند به شما ایده‌هایی خوبی برای طراحی بدهد.

مدرن

در طراحی نمای ساختمان مدرن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نمای ساختمان مدرن شامل عناصر زیادی است که تاثیری مستقیم بر زیبایی و جذابیت بصری ظاهر بیرونی ساختمان دارند؛ در ادامه مهم‌ترین عناصر نمای ساختمان مدرن را بررسی می‌کنیم:

  • جزییات معماری:

در طراحی نمای ساختمان مدرن باید به جزئیات معماری مانند پنجره‌ها، درها و همچنین نحوه استفاده از المان‌های مختلف معماری توجه کرد. پنجره‌ها و درها باید در شکل و اندازه مناسب انتخاب شوند. همچنین تیرها و ستون‌ها در نمای ساختمان نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

جزئیات معماری

  • مواد و متریال ساختمانی (نوع مصالح استفاده شده):

نوع مصالح استفاده شده مانند بتن، شیشه، فلز، چوب و سنگ در نمای ساختمان تاثیرگذارند. همچنین برای جذابیت بیشتر نمای ساختمان باید از ترکیب رنگ‌های درستی استفاده شود؛ همانطور که در سبک های دکوراسیون داخلی انتخاب رنگ بسیار حائز اهمیت است.

مواد و متریال

  • طراحی لنداسکیپ و محیط اطراف، فضای سبز و باغبانی:

وجود یا عدم وجود فضای سبز و طراحی مناسب لنداسکیپ در طراحی نمای ساختمان مدرن مهم و حائز اهمیت است. کاشی در محوطه بیرونی، پیاده‌روها و فضاهای عمومی ساختمان نقش مهمی را در ایجاد کردن فضای سبز ایفا می‌کند. با ایجاد و طراحی لنداسکیپ سبب آراستگی و طراحی فضای نمای بیرونی می‌شوید.

طراحی لنداسکیپ

  • تناسب و توازن بین اجزای مختلف نمای یک ساختمان:

تناسب و توازن بین اجزای مختلف نمای ساختمان از جمله ارتفاع، عرض و نسبت‌های مختلف بسیار مهم است. طراحان باید به این نسبت‌ها در ساخت و طراحی نمای ساختمان توجه کنند.

تناسب و توازن

  • نورپردازی مناسب در طراحی نمای ساختمان:

نورپردازی مناسب بخش مهمی از نمای ساختمان است. صفحات LED یا سیستم‌های هوشمند، تجهیزات و تکونولوژی‌های هوشمندی محسوب می‌شوند که سبب جذاب به نظر رسیدن نمای ساختمان می‌شوند.

نورپردازی مناسب در طراحی ساختمان

  • هنر، نمادها و نقوش مختلف در طراحی نمای ساختمان:

تلفیق هنر و طراحی نقوش مختلف روی نمای بیرونی ساختمان سبب منحصر به فرد شدن آن می‌شود. به همین منظور طراحان می‌توانند با نقوش یا نمادهای خاص، آراستگی نمای بیرونی ساختمان را بیشتر کنند. نمای ساختمان مهم‌ترین و اولین چیزی است که هر بیننده‌ای آن را می‌بیند؛ از این رو به عنوان یک هنر و علم معماری مورد توجه قرار گرفته و در ایجاد شخصیت و هویت برای ساختمان نقش اساسی دارد.

هنر

معماری ترند

مرکز حیدر علی اف باکو

 

از جدیدترین و خاص‌ترین آلبوم کاغذ دیواری موجود در بازار با طرح و نقش‌های متنوع و بی نظیر دیدن فرمایید. با آلبوم کاغذ دیواری کربن 3، شاهد تحولی عظیم در دکوراسیون خانه‌تان باشید.

آلبوم کاغذ دیواری کربن 3
“کربن 3” جدیدترین آلبوم کاغذ دیواری کمپانی اکستریم والز با طرح‌های خاص، منحصر به فرد و تکرار نشدنی

معرفی جدیدترین و ترندترین نمای ساختمان مدرن 2024

امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مدرن، طرح های ترندی برای نمای ساختمان ظهور کرده است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

طراحی نما ساختمان به کمک فناوری پیشرفته

پیشرفت‌های فناوری راه را برای طراحی‌های نما هماهنگ با دنیای جدید هموار کرده است. نماهای پیشرفته ویژگی‌های نوین و جدیدی مانند صفحه‌نمایش‌های تعاملی، پانل‌های LED و سیستم‌های روشنایی پویا را در خود دارند. متریال هوشمند و اتوماسیون به این نماها اجازه می‌دهد تا با شرایط آب و هوایی متغیر سازگار شوند. همچنین این فناوری‌های هوشمند نور طبیعی را کنترل و بهره وری انرژی را افزایش می‌دهند.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023

طراحی نمای ساختمان پایدار (محبوب‌ترین و بهترین نمای ساختمان 2024)

با توجه به اینکه پایداری، تمرکز اصلی در معماری معاصر است، طرح‌های نمای پایدار همچنان در سال 2024 مورد توجه قرار می‌گیرند. این طرح‌ها بهره‌وری انرژی، حفظ منابع و مواد، و سازگاری با محیط ‌زیست را در اولویت قرار می‌دهند. نماهای پایدار اغلب از پنل‌های خورشیدی، سیستم‌های جمع آوری آب باران و تهویه طبیعی برای کاهش ردپای کربن ساختمان استفاده می کنند. با ادغام اصول پایدار در طراحی نمای ساختمان، معماران می‌توانند به آینده‌ای سبزتر کمک کرده و در عین حال ساختارهای بصری جذابی ایجاد کنند.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023

طراحی نمای بیوفیلیک ساختمان

همانطور که جهان نسبت به محیط زیست آگاه‌تر می‌شود، طراحی نمای بیوفیلیک نیز در سال 2024 برجسته می‌شود. این طراحی، عناصر طبیعت را در نمای بیرونی ساختمان گنجانده و باعث ایجاد ارتباط بین ساکنین و محیط طبیعی می‌شود. نماهای بیوفیلیک از دیوارهای سبز زنده، باغ‌های عمودی و مواد طبیعی برای ایجاد یک طراحی بصری قابل توجه و پایدار استفاده می‌کنند. این نماها نه تنها زیبایی ساختمان را بهبود می‌بخشد، بلکه به بهبود کیفیت هوا و رفاه کلی ساکنان آن کمک می‌کند.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023

نمای ساختمان ساده و ارزان (طراحی مینیمالیستی)

در سال 2024، طراحی نمای مینیمالیستی همچنان انتخاب محبوبی در میان معماران و طراحان است. این طراحی که با خطوط تمیز، سادگی و تمرکز بر عملکرد مشخص می‌شود، بر سطوح براق و پالت‌های رنگی خنثی تأکید دارد. نماهای مینیمالیستی اغلب از مصالح شیشه، فلز و بتن استفاده می‌کنند که زیبایی مدرن و پیچیده ای را ارائه می‌دهند. سادگی این طراحی به ساختمان اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه با محیط اطراف خود ترکیب شود. اما در عین حال یک بیانیه معماری جسورانه ایجاد کند.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023

چند نمونه از نماهای ساختمانی ترند در سال میلادی گذشته

ما شاهد توسعه تکنیک‌ها و متدولوژی‌های طراحی، مبتنی بر فناوری هستیم که دسترسی و کارایی فرآیندهای طراحی را در سراسر جهان بسیار افزایش داده‌اند. این مفاهیم نوآورانه تأثیر عمیق و مثبتی بر نحوه درک و شروع یک طرح معماری داشته است. در میان آن‌ها، طراحی محاسباتی به‌عنوان یک کاربرد ویژه قابل‌توجه است. استفاده از پارامترها و محدودیت‌های ریاضی، معماران را قادر می‌سازد تا مرزهای خلاقیت را پشت سر گذاشته و به نتایج قابل توجهی دست یابند. در ادامه به چند نمونه موفق طراحی نمای ترند اشاره می‌کنیم:

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023

موزه گوگنهایم بیلبائو، بیسکای

  • نمای ساختمان موزه گوگنهایم بیلبائو توسط معمار کانادایی-آمریکایی فرانک گری طراحی شده است. موزه گوگنهایم فرم ترکیبی از هنر مدرن و معاصر است که با تیتانیوم پوشیده شده در یک شبح صنعتی قرار دارد. نمای بیرونی آن از ۳۳۰۰۰ ورقه تیتانیوم نازک تشکیل شده است. تیتانیوم، به صورت پویا رنگ‌ها را در پاسخ به شرایط مختلف نور و آب و هوا تغییر می‌دهد. پانل‌های منحنی نمادین این شاهکار از طریق طراحی محاسباتی، ترکیب شده با سنگ آهک و شیشه ساخته شده‌اند تا ترکیب شهری و ساختاری هماهنگ ایجاد کنند.
معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
نمای موزه گوگنهایم بیلبائو، بیسکای

Tokyo Skytree، توکیو

Tokyo Skytree، دومین سازه بلند ژاپن با ارتفاع 634 متراست. این سازه دارای شکل استوانه‌ای زیبایی است که در هنگام بالا رفتن باریک‌تر می‌شود. این معماری شگفت‌انگیز با امکانات پخش و رصد مناظر پانوراما از شهر، طراحی سنتی ژاپنی را با مهندسی ترکیب می‌کند. به عبارتی تلفیقی یکپارچه از هنر و نوآوری را به نمایش می‌گذارد. سازه Tokyo Skytree نمونه‌ای از معماری پارامتریک همراه با هماهنگ کردن تکنولوژی و طراحی است. با ادغام زوایا و ابعاد دقیق محاسبه شده در ساختار مشبک، طراحی به حداقل وزن و استحکام پایدار دست یافته است. همچنین تعادلی بهینه بین فرم و عملکرد را به نمایش گذاشته است.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
Tokyo Skytree، توکیو

سالن کنسرت والت دیزنی، کالیفرنیا

تالار کنسرت والت دیزنی، طراحی شده توسط Frank O. Gehry، ترکیبی چشمگیر از معماری طراحی نمای معاصر و مدرن است. این طراحی شگفت‌انگیز با استفاده از مواد سخت و طراحی سازه‌ای به کمک کامپیوتر، به عنوان یک بیانیه جسورانه به چشم می‌خورد. تجزیه و تحلیل فضایی آن نوید یک تجربه واقعاً آینده‌نگر را می‌دهد. نمای ساختمان از جنس استنلس استیل دارای بادبان‌های نقره‌ای است که از طریق طراحی محاسباتی شکل گرفته‌اند. امواج مواج در نمای آن به صورت ریتمیک با ساختار جریان می‌یابد و یک آناتومی سیال را تشکیل می‌دهد.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
نمای سالن کنسرت والت دیزنی

باغ آگورا، تایپه

باغ آگورا در تایپه تایوان، نمادی نمادین از معماری پایدار است. نمایی که برج‌های در هم تنیده را در یک طرح مارپیچی جذاب با الهام از DNA نشان می‌دهد. طراحی آپارتمان‌های لوکس، فضای خرده فروشی و یک باغ روی پشت بام به همراه یک استخر شنا مجهز به سیستم خورشیدی، نشان دهنده تعهد کلی طرح به پایداری است. استفاده از طراحی پارامتریک در ساخت پروژه باغ آگورا کاملاً برجسته است. از قطعات محاسبه شده نمای ساختمان گرفته تا دستیابی به یک طرح مارپیچی با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری، کاربرد طراحی محاسباتی به طور یکپارچه با طراحی و مهندسی مطابقت دارد.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
نمای ساختمان باغ آگورا در تایپه

هتل یاس، ابوظبی

طراحی این هتل توسط Asymptote Architects، بازدیدکنندگانش را با نمای پوسته مشبک شیشه‌ای و فولادی منحنی خطی به طول ۲۱۷ متر مجذوب خود م‌ کند. پارچه بیرونی آن دارای حدود 5000 پانل شیشه‌ای با تراش پیچیده به شکل الماس است. طراحی محاسباتی دقیق انحنا، بازتاب و پیچیدگی این ساختار پویا را افزایش می‌دهد. علاوه بر این معماری پیچیده نما با سیستم روشنایی LED برجسته شده است. بر این اساس رویکرد اجرای طراحی محاسباتی در ایجاد الگوهای پیچیده را توجیه می‌کند. بازی هماهنگ نور و فرم، به سازه یک ویژگی متحرک می‌بخشد.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
نمای هتل یاس ابوظبی

مرکز حیدر علی اف، باکو

مرکز حیدر علی اف که توسط معماران زاها حدید طراحی شده است، به زیبایی از توپوگرافی اطراف بیرون آمده است. معماری نمای پویا آن یک تعامل شاعرانه از لایه‌های مواج را با استفاده نوآورانه از پلاستیک‌های تقویت‌شده با الیاف شیشه‌ای نشان می‌دهد. مرکز حیدر علی اف نمونه‌ای از طراحی محاسباتی، دستیابی به فرم‌های ارگانیک و سیالیت از طریق مدل‌سازی پارامتریک است. چشم انداز اطراف به طور هماهنگ با ساختمان ترکیب و فرم معماری منحنی را یکپارچه می‌کند.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
نمای ساختمان مرکز حیدر علی اف در باکو

مرکز تنیس هانگژو

مرکز تنیس هانگژو توسط NBBJ طراحی شده است که مفهوم آن از کرانه‌های دریاچه غربی هانگژو منشعب می‌شود. منحنی‌های متملق، یادآور گلبرگ‌های گل هستند و از یک قوس دایره‌ای شکل گرفته‌اند که به ترکیب طراحی خیره‌کننده ختم می‌شود. تیم طراحی مرکز تنیس هانگژو با در نظر گرفتن عواملی مانند سایه خورشیدی، تهویه، الگوریتم‌های دیجیتالی و محاسباتی را در نمای پیچیده پیاده‌سازی کردند. یکپارچگی ساختاری این رویکرد یک طراحی معماری نما پویا را تضمین و عملکرد ساختمان را بهینه کرده است.

معرفی ترندهای نماهای ساختمان 2023
نمای ساختمان مرکز تنیس هانگژو

سخن پایانی

همانطور که دکوراسیون داخلی خانه بسیار مهم است و می‌تواند تاثیر زیادی روی افراد داشته باشد، نمای بیرونی یا همان نمای ساختمان نیز بسیار حائز اهمیت بوده و برای طراحی آن باید از طراحان حرفه‌ای و کاربلد بهره بگیرید. بسیاری از افراد، تنها نمای ساختمان را لایه بیرونی ساختمان می‌دانند؛ اما به طور کلی لابی، نمای بیرونی و همچنین فضای سبز جلوی درب همگی جزء نمای بیرونی ساختمان محسوب می‌شوند که مخاطب در ابتدا با آن‌ها روبرو می‌شود.

سوالات متداول

زیباترین نمای ساختمانی که در طراحی آن چوب ترموود به کار رفته شده است؟

نمای ساختمانی چوبی زیباترین نمای ساختمانی است که در طراحی آن چوب ترموود به کار رفته است.

نمای ساختمای ارزان اما مقاوم چه نوع نمایی است؟

نمای کامپوزیتی می‌تواند بسیار زیبا و در عین حال قیمت مناسب و مقاوم باشد.

کدام نمای ساختمان ضد حریق است؟

نمای سیمانی ضد حریق بوده و در صورت وقوع از زبانه کشیدن آتش و گسترش آن جلوگیری می‌کند.

لوکس‌ترین و گرانقیمت‌ترین نمای ساختمانی کدام است؟

نمای سنگی جزء لوکس‌ترین و گرانقیمت‌ترین نماهای ساختمانی است.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *