بهترین متریال برای آشپزخانه

انتخاب بهترین متریال برای آشپزخانه بخش بسیار مهم و تاثیرگذار، در ایجاد یک دکور زیبا و دلنشین است که علاوه بر زیبایی باید کارامدی قابل توجهی نیز داشته باشد. در آشپزخانه مواردی مانند سبک طراحی، ترکیب رنگ، نوع متریال، سطح رویه و نورپردازی تعیین‌کننده هستند. هر کدام از این آیتم‌ها همچون تکه‌ای از یک پازل نقش پُر رنگی در خروجی نهایی یک دکوراسیون دارند. پس نباید به سادگی از کنار این موارد گذشت و در انتخاب متریال مناسب برای آشپزخانه باید نهایت دقت را به کار بست.

هنگام ورود به آشپزخانه، کابینت اولین و قوی‌ترین عنصر دیداری است که چشم ببیننده را در خود نگه می‌دارد. پس باید به فرم، حرکت، ریتم و رنگ آن دقت زیادی شود. هم راستا با متریال کابینت، میزان فضا و نکته نظرهای کارفرما به همراه ذوق و خلاقیت طراح، سبک دکور را آشکار خواهد کرد. مدل‌هایی مانند کابینت توکار، روباز و شلف‌های قفسه‌ای که هر کدام جلوه و جلایی دارند چراغ انتخاب متریال برای اشپزخانه را روشن می‌سازند.

در این نوشتار با رویکردی زیبایی شناسانه به بررسی نکاتی در انتخاب بهترین متریال برای اشپزخانه می‌پردازیم تا مسیر دست‌یابی به یک آشپزخانه زیبا و کاربردی روشن گردد.

انواع سبک‌های کابینت آشپزخانه که باید بشناسیم

 

انواع سبک‌های کابینت آشپزخانه که باید بشناسیم

انتخاب سبک کابینت را باید مهم‌ترین نکته در یک آشپزخانه به حساب آورد. بیراه نیست قلب هر خانه را آشپزخانه آن بدانیم. پس حس نهفته در فرم و فضای آن تاثیر مستقیمی بر روحیه افراد دارد و باید با مشاهده آن شادابی و آرامش بر ذهن فرود آید. کابینت از دو بخش بدنه یا یونیت و درب و نمای بیرونی تشکیل می‌شود که عموما یونیت از جنس MDF سفید و برای ظرفشویی از PVC استفاده خواهد شد.

تفاوت سبک کابینت‌ها در طرح و جنس رویه درها است. هنگامی که متریال خاصی را برای کابینت مد نظر می‌گیریم منظور نمای خارجی و در‌های به کار رفته در آن هستند. به صورت کلی طراحی‌های بسیاری متنوعی برای کابینت آشپزخانه انجام می‌شود که عمدتا آن‌ها را در سه سبک دسته بندی می‌کنند.

کابینت مدرن؛ ساده و شیک

 

کابینت مدرن؛ ساده و شیک

معمولا ساده و بدون کادر اجرا می‌شوند. نوعی سادگی بدون نقش و نگار از شاخصه بارز این سبک به حساب می‌آید. اغلب ارتفاع این کابینت‌ها بلندتر و کشوها دارای درب‌هایی فاقد دستگیره‌اند. فضای رنگی آن‌ها طیف گسترده‌ای از خاکستری‌های رنگی است تا خود را با سایر چیدمان خانه همسو کنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

reactor call to action banner
reactor call to action banner-mob

چون در معماری‌های مدرن‌تر آشپزخانه اغلب تبدیل به جزیی از سالن پذیرایی شده رنگ‌های غالب این سبک سفید، خاکستری، نوک مدادی و نقره‌ای هستند. در دیزاین‌هایی که حال و هوای مدرن دارند از کاغذ دیواری‌ با رنگ‌های ویژه‌ای بهره می‌برند تا جلوه‌ای صد چندان به فضای خانه بدهند. کاغذ دیواری اکستریم والز که در تنوع رنگ و فرم رقیبی ندارد را باید پیشرو در این زمینه دانست.

کابینت کلاسیک

 

کابینت کلاسیک؛ سبکی خاص برای علاقمندان به نقش و نگار

وجود نقش و نگارهایی برجسته و فرو رفته با حجم بالا روی درهای کابینت تا ستون‌ها ویژگی این سبک کابینت است که طرفداران مختص به خود را دارد. طرج کلاسیک در چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند. این چهار دسته عبارتند از:

  • کابینت ممبران
  • کابینت تمام چوب
  • کابینت روکش چوب
  • کابینت سبک رومی

بهترین متریال برای اجرای کابینت سبک کلاسیک ممبران، چوب و MDF است.

کابینت نئوکلاسیک

 

کابینت نئوکلاسیک؛ ترکیبی زیبا و چشم‌نواز

در سبک نئو کلاسیک که ترکیبی از مدرن و کلاسیک است هم سادگی شیوه مدرن را می‌توان دید و هم در بر دارنده نقوش و فرم‌های کلاسیک به صورت محدود است. این سبک که قابلیت‌های زیادی در طراحی دارد ذهن هر بیننده‌ای را غوطه‌ور در نوستالژیک‌های دوران کودکی می‌کند. با توجه به اصول طراحی آشپزخانه و همچنین سبک و سیاق دکوراسیون ایرانی، نوعی گفتمان فرمی و مفهومی بین سایر وسایل منزل (فرش) با کابینت‌های آشپزخانه وجود دارد.

انواع کابینت‌ها که بر اساس جنس و متریال دسته بندی می‌شوند

کابینت آشپزخانه بر اساس جنس و متریال به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • کابینت ممبران
  • کابینت MDF
  • کابینت هایگلاس
  • کابینت ملامینه
  • کابینت انزو
  • کابینت PVC
  • کابینت چوبی
  • کابینت روکش چوب

انتخاب هر کدام از متریال‌ها به سبک دکوراسیون داخلی آشپرخانه، میزان بودجه و سلیقه شما بستگی دارد.

کابینت ممبران بهترین نوع کابینت در طراحی کلاسیک

 

1- کابینت ممبران بهترین نوع کابینت در طراحی کلاسیک

این جنس کابینت در نوع خود دارای زیبایی منحصر به فرد، که قابلیت بکارگیری در هر سه سبک کابینت یعنی مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک را دارد. شاخصه بارز این نوع کابینت روکش پی وی سی آن است. چون جنس مغز کابینت چیزی غیر از MDF خام نیست. نقوش و طرح‌های از قبل آماده شده توسط دستگاه CNC بر روی MDF خام به اجرا در می‌آید و سپس با روکشی از PVC وکیوم می‌گردد.

با توجه به ویژگی‌های فرمی این نوع کابینت برخی افراد از کاغذ دیواری برای آشپزخانه در بین کابینت‌ها استفاده می‌کنند. برخی از نمونه‌های با مقاومت بیشتر آن گزینه‌های بسیار مناسبی برای خلق فضایی خاص هستند که از چشم طراحان بدور نمانده است.

نباید فراموش کرد که بسیاری افراد از ممبران به عنوان بهترین متریال برای آشپزخانه نام می‌برند ولی باید گفت که این متریال هزینه‌های بالایی نیز به همراه دارد. بسیارند کسانی که هنگام انتخاب متریال مناسب برای آشپزخانه خود به دلیل هزینه بالای این سبک از آن صرف نظر می‌کنند و سراغ متریال دیگری می‌روند.

در کنار جلوه‌گری‌های کابینت ممبران باید گوشه چشمی هم به حساسیت‌های آن داشت. اگر به عنوان بهترین متریال برای آشپزخانه انتخاب شد، آن را از تابش مستقیم آفتاب و حرارت بالا دور کنید، چون تغییر رنگ داده و خراب می‌شود.

کابینت MDF

 

2- کابینت MDF صدر نشین انتخاب متریال برای آشپزخانه

به طور قطع نام آشناترین متریال برای کابینت آشپزخانه MDF است. این پانل‌های شبه چوب بزرگترین سهم بازار را در انتخاب متریال برای آشپزخانه در دست دارد. البته نباید فراموش کرد که پایه و اساس ساخت انواع کابینت‌ها همین ورق ام دی اف است. تقریبا تمامی یونیت کابینت و درهای با روکش چوب از MDF هستند.

دوام و کیفیت بالای این نوع متریال در کنار قیمت مقرون به صرفه آن ذهن هر سازنده و طراح دکوراسیون را به دام می‌اندازد. مزیتی که MDF به چوب در ساخت کابینت دارد در استفاده از الیاف ضد آفت و حشرات است و به همین دلیل عمر بیشتری نسبت به آن‌ها دارد. روکش MDF از ملامینه است و تفاوت آن با ورقه‌های ملامینه در مغز آن آست. در کابینت ملامینه جنس ورق‌ها از نئوپان است. متریالی ارزان و ضعیف‌تر در مقابل ام دی اف که البته به همان مقدار ارزان قیمت‌تر هم هست.

کابینت‌های چوبی اغلب در مقابل دما و رطوبت تغییر فرم و سایز داده و این حالت باعث ایجاد ترک‌های ریزی در بدنه کابینت خواهد شد. ولی ورق‌های MDF فاقد این ضعف هستند و این مشکل در آن‌ها حل شده است. اما MDF در مقابل رطوبت و نفوذ آب بسیار آسیب‌پذیر و ضعیف عمل می‌کند و این بزرگترین نقصان این متریال به حساب می‌آید.

کابینت هایگلاس

 

3- کابینت هایگلاس بهترین متریال برای آشپزخانه ‌های لوکس

از دسته کابینت‌های سبک مدرن به حساب می‌آید که بدنه آن از MDF و درهای آن ترکیبی از پلاستیک‌های براق وشیشه‌ای است. جلوه این نوع متریال چشم را مسحور و فضایی دلنواز و لوکس را به وجود می‌آورد که در نوع خود رقیب ندارد.

ورق‌های هایگلاس در دو نوع براق و مات وجود دارد که معمولا بخش بالایی کابینت از ورق‌های روشن و در قسمت پایینی از نمونه مات آن بهره می‌برند. به دلیل نوع درخشندگی خاص این متریال طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف دارد.کابینت هایگلاس به دلیل انعکاس نور موجب بزرگتر دیده شدن فضا خواهد شد و انگار محیط خانه و آشپزخانه وسعت بیشتری دارد.

کسانی که در ذهن خود به دنبال انتخاب بهترین متریال برای آشپزخانه مدرن هستند به طور قطع هایگلاس را بر می‌گزینند. این متریال یکی از کاربردی‌ترین گزینه‌ها برای فضاهای کوچک و محدود است.

کابینت ملامینه

 

4- کابینت ملامینه؛ متریالی ارزان با رخی زیبا برای اشپزخانه

این ورق‌ها بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرف‌تر از سایر متریال‌های آشپزخانه است. در این نوع کابینت ورق‌های نئوپان با روکش ملامینه پوشیده و برای اجرا آماده می‌گردد. تفاوت آن با کابینت‌های ام دی اف در مغز چوب آن‌ها است. نئوپان از خرده‌های ریز چوب به همراه رزین تولید می‌شود به همین دلیل مقاومت کمتری نسبت به MDF در مقابل رطوبت دارد.

کابینت انزو

 

5- کابینت انزو متریال کمتر شایع برای آشپزخانه

مغز این کابینت از MDF است که برای ایجاد نقش و فرم‌های مختلف روی آن از رنگ و روکش همزمان استفاده می‌شود. متریال انزو برای آشپزخانه استفاده کمتری داشته و مورد توجه دکوراتورها و طراحان دکوراسیون داخلی نیست.

کابینت PVC

 

6- کابینت PVC؛ بهترین متریال برای آشپزخانه های در معرض رطوبت

پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده با ضخامت دو سانتیمتر است که برای کابینت‌ها و کمدهایی با ویژگی ضد آب به کار می‌رود. معمولا در انتخاب متریال برای آشپزخانه از ورق PVC برای کابینت زیر سینک ظرف‌شویی یا کابینت روشویی سرویس حمام بهره می‌برند. این متریال ضد آب بوده و در برخورد با آب و رطوبت مشکلی ایجاد نخواهد کرد. مزایای کابینت PVC به شرح زیر است:

  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • وزن سبک نسبت به MDF و نئوپان
  • عدم تغییر حال در گذر زمان در برخورد با اب و رطوبت
  • مقاوم در برابر شوینده‌های قوی شیمیایی
  • به دلیل دانسیته بالا خش پذیری بسیار پایینی دارند
  • دارای طول عمر بالا

این ورق‌های ضد آب به دلیل مقاومت بالایی که از خود در مقابل حرارت، ضربه و نفوذ رطوبت و آب نشان می‌دهند به عنوان صفحه روی کابینت نیز کاربرد دارند. در طراحی‌های مدرنی که محدودیت هزینه وجود دارد ورق‌های PVC بهترین متریال برای آشپزخانه به حساب می‌آیند.

کابینت چوبی

 

7- کابینت چوبی؛ بهترین متریال برای آشپزخانه‌‌ای خاص

به صورت کلی کار با چوب با هزینه‌ بالایی همراه است چون متریال مورد استفاده آن یعنی چوب طبیعی قیمت بسیار بالایی دارد. با وجود هزینه بالا نمی‌توان از جادوی نق و نگارهای طبیعی روی چوب چشم پوشید. هر کدام از رگه‌های رو چوب روایتی از فراز و فرودهای طبیعت دارد که در نوع خود شاهنامه‌ای بی کلام ولی مملو از تصویر و حکایت است.

هنگام انتخاب متریال مناسب برای آشپزخانه نمی‌توان به سادگی از کنار چوب‌های زیبای بلوط، گردو و راش گذشت. با اندک نگاهی به ساحت این متریال که زمانی شکوهی درخور داشته هزار خاطره در ذهن زنده می‌شود. سایه‌ای که لحظه‌ای بی بدیل در گذشته ما خلق کرده است. بدون شک یکی از ارزشمندترین متریال‌ها برای داشتن آشپزخانه‌ای زیبا چوب است. با اینکه از اصل خود دور گشته و بریده شده ولی جلوه‌ای از حیات را در لحظه به ما تداعی می‌کند.

با همه ویژگی‌هایی که چوب دارد نباید فراموش کرد که طراحی خوب نیز در القایی چنین حسی نقشی انکار نشدنی دارد.

کابینت روکش چوب

 

8- کابینت روکش چوب؛ متریالی مناسب برای داشتن آشپزخانه‌ای چوبی

این نوع کابینت‌ها همانند مدل‌های قبلی فقط روکشی از چوب دارند و مغز آن‌ها از MDF است. به نسبت کابینت‌های چوبی این نوع کابینت هزینه بسیار کمتری دارد و می‌تواند یک گزینه برای طرفداران سبک کلاسیک باشد. البته کیفیت و ماندگاری چوب را ندارد. اما می‌تواند جایگزن خوبی باشد.

نکته پایانی در انتخاب متریال مناسب برای آشپزخانه

 

نکته پایانی در انتخاب متریال مناسب برای آشپزخانه

هر چه قدر از کیفیت متریال و ورق‌های بکار رفته در دکور آشپزخانه صحبت کنیم باز نمی‌توان طراحی و ذوق انتخاب فرم و رنگ را از آن تفکیک کرد. چون متریال ارزشمند و باکیفیت با طراحی بد و ناهمگون در پایین‌ترین سطح شخصیتی قرار می‌گیرد و جایگاه کیفی خود را از دست می‌دهد. پس شرط داشتن یک محیط آشپزی زیبا در کنار بهترین متریال برای آشپزخانه طراحی خلاقانه و کاربردی است. چون این دو مقوله تمام کننده همدیگر هستند.

پس قبل از انتخاب متریال برای آشپزخانه حتما با یک طراح خلاق و ایده‌پرداز مشورت کنید و از هزینه کردن برای طراحی واهمه‌ای نداشته باشید. چون این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند و یکی بدون وجود دیگری زیبایی خود را از دست می‌دهد.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

صفحه اشپزخانه سنگی بهتر است یا PVC؟

به صورت کلی صفحه سنگی به دلیل عمر بالا ارجحیت بیشتری نسبت به صفحات پی وی سی دارد. اما ورق‌های PVC نیز امتیازات ارزشمندی مانند سبکی و ضد اب بودن را در کارنامه خود دارد.

بهترین نوع کابینت برای شمال ایران کدام است؟

با توجه به حجم رطوبت بالایی اقلیم خزر باید از چوب و نئوپان فاصله گرفت چون نوسان دما این متریال‌ها را خراب خواهد کرد. بهترین متریال برای آشپزخانه در شمال ایران هایگلاس، ممبران و PVC است.

بهترین نوع کابینت یا گرانترین نوع کابینت، کدام بهتر است؟

باید گفت هر گرانی ارزشمند نیست و هر ارزانی بی دلیل نیست. ولی یک متریال ارزشمند با زراحی بد بسیار رنج آور و یک متریال بی کیفیت با یک طراحی هوشمندانه می‌تواند بسیار زیبا و چشم نواز باشد. پس گران و ارزان بودن متریال را با طراحی و فضای مورد استفاده بسنجید.

چرا در آشپزخانه‌های مدرن بیشتر از رنگ روشن و خاکستری استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه  فضای اشپزخانه در در معماری مدرن جزیی از سالن محسوب می‌شود، پس رنگ آن باید همسو و موازی با رنگ آمیزی سالن پذیرایی باشد تا به بزرگتر دیده شدن فضا کمک کند.

جدیدترین نوع کابینت چیست؟

در همه کابینت‌ها اشتراکات متریالی زیادی وجود دارد ولی بین همه آن‌ها شاید کابینت هایگلاس را بتوان جدیدترین نوع کابینت دانست.

متریال کابینت های گلاس چیست؟

ترکیبی از پلاستیک‌های براق وشیشه‌ای است که در دو نوع براق و مات دردسترس است.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *