کاغذ دیواری در سینما

امروزه در سراسر جهان، کاغذ دیواری به عنوان پوششی تزیینی بر روی دیوارها مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که حداقل یک مرتبه از این دیوارپوش در خانه خود یا خانه پدری استفاده نکرده باشد. کاغذ دیواری به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ در طراحی صحنه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب با شما هستیم تا چند فیلم و سریالی که از کاغذ دیواری بعنوان دیوارپوش سکانس‌های خود استفاده کرده‌اند را معرفی کنیم علاوه‌بر آن تعدادی از سلبریتی‌هایی که از کاغذ دیواری برای منزل خود استفاده کرده‌اند را نیز معرفی خواهیم کرد.

کاغذ دیواری در صحنه‌های فیلم و سریال

طراحان صحنه همیشه به دنبال این هستند که با کمترین هزینه بهترین صحنه‌ها را خلق کنند. کاغذ دیواری به دلیل تنوع رنگ و طرح و به دلیل قیمت پایینی که دارند در بسیاری از فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این نصب و کندن کاغذ دیواری بسیار آسان است و تغییر دکوراسیون به کمک آن بسیار کار آسانی است. به این دلایل شاید به جرات می‌توان گفت فیلم یا سریالی را نمی‌توان یافت که حداقل در یکی از لوکیشن‌ها از این دیوارپوش استفاده نکرده باشند.

از جمله سریال‌ها و فیلم‌های معروفی که در آن از کاغذ دیواری استفاده کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کاغذ دیواری در فیلم جان دار

فیلم جان‌دار با کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری و تهیه‌کنندگی کامران مجیدی و نویسندگی حسین امیری دوماری، پدرام پورامیری و محمد داوودی است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۷ و نامزد بهترین فیلم در بخش نگاه نو در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. طراحی صحنه این فیلم به رهبری آقای بابک کریمی‌ طاری انجام شده است. ایشان در طراحی منزل خانواده اسما با کمک کاغذ دیواری حس نوستالژیک و قدیمی‌ را در فضای این خانه ایجاد کرده است.

کاغذ دیواری در فیلم جان دار
طراح صحنه با کمک کاغذ دیواری‌های طرح قدیمی‌ سعی بر ایجاد حس قدیمی‌ بودن منزل را کرده است.

استفاده از کاغذ دیواری در فیلم هرماس

فیلم هرماس به کارگردانی مهدی صاحبی در سال 1399 در ژانر درام تولید شد. داستان فیلم در مورد دختر خبرنگاری است که می‌خواهد صدای مردم ایران، عراق و فرانسه باشد. طراح صحنه و لباس این فیلم آقای فرهاد عزیزی فرد می‌باشد که در طراحی منزل رضا رویگری از کاغذ دیواری طرح کلاسیک با تم خنثی استفاده شده است و مجدداً طراح صحنه با کمک کاغذ دیواری حس قدیمی‌ و منزل را القا کرده است.

استفاده کاغذ دیواری در فیلم هرماس
در این صحنه با استفاده از کاغذ دیواری سعی بر القا خانه کلاسیک و سنتی شده است.

کاغذ دیواری در فیلم جامه‌دران

جامه‌‌دران فیلمی‌ ایرانی به کارگردانی حمیدرضا قطبی ساخته سال 1393 است. حمیدرضا قطبی و ناهید طباطبایی فیلم نامه این فیلم را با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی به تحریر درآوردند. این فیلم از نظر زاویه دید راوی نقطه عطفی در سینمای ایران است که در سی و سومین دوره جشنوار فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را دریافت کرد و در بخش‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نگاه نو جشنواره نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

طراح صحنه این فیلم همانند فیلم‌جان دار آقای بابک کریمی‌طاری است که منزل پدری خانواده را با استفاده از طرح‌های قدیمی‌ کاغذ دیواری داماسک و دکوراسیون کلاسیک به حالت سنتی در آورده است.

جامه دران
با استفاده از طراحی دکوراسیون کلاسیک و کاغذ دیواری‌های طرح قدیمی‌ سعی بر القا قدیمی‌ بودن منزل شده است.

کاغذ دیواری در سریال نمایش خانگی می‌خواهم زنده بمانم

می‌خواهم زنده بمانم مجموعه‌ای نمایشی ایرانی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و به تهیه‌کنندگی محمد شایسته محصول سال ۱۴۰۰–۱۳۹۹ است که به صورت اختصاصی توسط شبکهٔ نمایش خانگی فیلیمو در سال 1399 پخش شد. طراح صحنه این سریال نمایشی نیز آقای بابک کریمی‌طاری است که ایشان همانند کارهای قبلی که ذکر شد با کمک کاغذ دیواری توانسته حس نوستالژیک و قدیمی‌ بودن منزل را به بینند القا کند.

کاغذ دیواری در سریال میخواهم زنده بمانم
طراح صحنه با کمک کاغذ دیواری حس قدیمی‌بودن منزل را القا کرده است.

سریال نمایش خانگی دراکولا

دراکولا عنوان فصل دوم مجموعه نمایش خانگی هیولا به کارگردانی مهران مدیری است. همانند فصل اول این مجموعه، نویسنده این فصل امیر برادران و طراح و سرپرست فیلم‌نامه پیمان قاسم‌خانی است. طراح صحنه این سریال آقای پیمان قانع است. آقای قانع در بسیاری از صحنه‌ها با کمک رنگ قرمز و کاغذ دیواری‌های طرح گلدار حس لاکچری بودن و جذاب بودن فضای منزل را به بیننده القا کرده‌اند.

dracula 11zon%20%281%29
طراح صحنه با کمک رنگ قرمز و کاغذ دیواری طرح گلدار قرمز سعی بر القای حس لاکچری بودن فضا را داشته است.

فیلم سینمایی آینه بغل

استفاده از کاغذ دیواری در آینه بغل
در این صحنه برای لاکچری نشان دادن فضا از کاغذ دیواری داماسک استفاده شده است.

آینه بغل فیلمی‌ به کارگردانی منوچهر‌هادی، تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور و سید امیر پروین حسینی و نویسندگی بابک کایدان و میثم کایدان محصول سال ۱۳۹۶ است. طراح صحنه این فیلم آقای محسن غلامی‌ است. آقای غلامی‌ برای لاکچری نشان دادن فضای منزل محمد‌رضا گلزار از کاغذ دیواری‌های طرح آبرنگی و داماسک بهره برده است.

استفاده از کاغذ دیواری فیلم آینه بغل
در این صحنه برای لاکچری بودن فضا از کاغذ دیواری آبرنگی بر روی دیوار شاخص استفاده شده است.
به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *