41

در حوزه دکوراسیون داخلی منزل، ایده های بسیار متنوع و جدیدی وجود دارند؛ که تغییراتی اساسی و البته مدرن و جذاب را در فضای خانه ایجاد می کنند. پتینه کاری، روشی کاربردی و پرطرفدار است؛ که طراحان داخلی ساختمان از آن برای ایجاد طرح روی دیوارها و سقف خانه استفاده می کنند. پتینه کاری، که در میان دیزاینرها با نام هنر کهنه کاری نیز شناخته می شود، به دیوارهای بی روح خانه، طرح و نقشی چشم نواز و زیبا می افزاید. در این مطلب از اکستریم والز، قصد داریم همه نکات مربوط به پتینه کاری و جدیدترین روش های اجرای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر به این هنر زیبا علاقه دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پتینه کاری روی دیوار چیست؟

پتینه کاری روی دیوار، روشی تقریبا جدید برای ایجاد دکوراسیونی جذاب در خانه است؛ که در سال های اخیر بیشتر افراد به آن علاقه مند شده اند. در این روش، بافت هایی جذاب و زیبا، به صورت مسطح یا برجسته روی دیوار یا سقف ایجاد می شود. طراحان داخلی ساختمان، پتینه کاری را روی انواع دیوار با رنگ های اکرولیک، پلاستیکی یا روغنی اجرا می کنند. اگر می خواهید با استفاده از پتینه کاری، دیوارها، ستون یا سقف خانه خود را جذاب و منحصر به فرد کنید، حتما نوع بافت و رنگ پتینه را بر اساس سبک دکوراسیون و تم رنگی منزلتان انتخاب کنید. پتینه کاری شامل سبک ها و مدل های بسیار متنوعی می شود. با وجود این تنوع، هر شخص با هر سلیقه ای می تواند از هنر زیبای پتینه کاری در منزل خود استفاده کند.

پتینه کاری روی دیوار چیست؟

پتینه کاری روی دیوار چیست؟

5 مزیت استفاده از پتینه کاری در دکوراسیون خانه

به هر نوع طرحی که حالت سایه‌ روشن، تیره و کم رنگ دارد و یا حالتی دارد که نشان می‌دهد عمری از آن گذشته است که طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است طرح پتینه می‌گویند. طرح پتینه یک طرح زیبا و هنری است و طرفداران خود را در دکوراسیون سبک دکوراسیون روستیک و کلاسیک و غیره دارد. پتینه می تواند جلوه های جالب و زیبایی بر روی اشیا ایجاد کند و برخی از افراد دوست دارند از پتینه به عنوان یک عنصر تزئینی در خانه خود استفاده کنند. پتینه کاری علاوه بر آنکه باعث جذابیت و زیبایی منزل شما می شود، مزایای زیادی را نیز به همراه دارد. در ادامه به مهم ترین مزایای استفاده از این هنر خلاقانه در منزل اشاره شده است:

  • پتینه در مقایسه با انواع رنگ ها مثل روغنی، پلاستیک و … ماندگاری و مقاومت بیشتری دارد.
  • پتینه از تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ برخوردار است. به همین دلیل با هرسلیقه ای، می توانید طرح مورد علاقه خود را روی دیوارها اجرا کنید.
  • امکان بازسازی و ترمیم پتینه با هزینه مناسب وجود دارد.
  • پتینه پوشش دهی بسیار بالایی دارد؛ و عیوب و مشکلات دیوار مثل ترک خوردگی را به خوبی می پوشاند.
  • در صورتی که پتینه کاری توسط افراد متخصص انجام شود، در زمانی کوتاه قابل اجرا است.

5 مزیت استفاده از پتینه کاری در دکوراسیون خانه

5 مزیت استفاده از پتینه کاری در دکوراسیون خانه

جدیدترین و بهترین طرح های پتینه

همانطور که گفته شد، پتینه در طرح ها و مدل های مختلفی اجرا می شود. به همین دلیل قبل از انتخاب طرح پتینه، بهتر است به نوع دکوراسیون منزل خود توجه کنید. در ادامه به جدیدترین طرح های پتینه اشاره کرده ایم:

 

  • پتینه طرح سنگ مرمر

اگر می خواهید سالن پذیرایی شما سبک و سیاقی امروزی و مدرن داشته باشد، پتینه طرح سنگ مرمر، بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این طرح مدرن و جذاب، سطح براقی دارد و می توانید به راحتی آن را بشویید. لازم به ذکر است که پتینه طرح سنگ مرمر، در دو حالت تیره و روشن اجرا می شود.

پتینه طرح سنگ مرمر

  • پتینه کاری با طرح ابر و بادی

پتینه با طرح ابر و بادی، یکی از زیباترین طرح های پتینه است؛ که اجرای آن در سالن پذیرایی، اتاق خواب یا سالن ورودی، ظاهری شیک و چشم نواز را در منزل ایجاد می کند. پتینه با طرح ابر و باد در طیف های رنگی مختلف مثل رنگ روشن، آبی آسمانی، سایه روشن و … اجرا می شود. اجرای این طرح روی سقف نیز فضایی خاص را در منزل شما ایجاد می کند.

پتینه کاری با طرح ابر و بادی

  • اجرای پتینه به صورت مشبک

پتینه با طرح مشبک، یکی از مدرن ترین طرح های پتینه است؛ که در خانه هایی با سبک امروزی کاربرد زیادی دارد. طراحان داخلی ساختمان، برای اجرای این طرح، پس از طراحی دیوار به صورت خانه خانه و مشبک، داخل هر بخش، پتینه کاری را انجام می دهند.

اجرای پتینه به صورت مشبک

  • پتینه کاری به صورت طرح های خطی

پتینه با طرح خطی نیز برای خانه هایی که سبک مدرن دارند، انتخاب مناسبی محسوب می شود. طراحان برای اجرای این مدل، خطوط مختلفی مثل خطوط صاف یا هندسی را روی دیوار می کشند. سپس با استفاده از رنگ های متنوع و قلم نقاشی، پتینه را اجرا می کنند.

پتینه کاری به صورت طرح های خطی

پتینه کاری شامل چه سبک هایی می شود؟

هنر زیبا و ظریف پتینه کاری، شامل سبک های مختلفی می شود؛ که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

پتینه کاری کلاسیک

پتینه کلاسیک، شکوه و زیبایی خاصی دارد؛ و حس و حال قدیمی و اشرافی را در منزل شما ایجاد می کند. اگر جزء افرادی هستید که به وسایل آنتیک و خانه های کلاسیک و با شکوه قدیمی علاقه دارید، می توانید با پتینه کلاسیک، دکوراسیون خانه خود را جذاب و خاص کنید. طراحان داخلی ساختمان، از موادی مانند برنز، طلا و مس و رنگ هایی مثل آبی سلطنتی، سبز و طلایی برای اجرای پتینه کلاسیک استفاده می کنند. مدت زمان اجرای این سبک پتینه معمولا بیشتر از سایر سبک ها بوده و به دقت و تجربه بیشتری نیاز دارد.

پتینه کاری کلاسیک

پتینه کاری مدرن

پتینه مدرن، در خانه هایی با سبک امروزی کاربرد دارد. این پتینه شامل طرح و رنگ های بسیار متنوعی می شود؛ به همین دلیل هر فرد با هر سلیقه ای می تواند پتینه مدرن مورد علاقه خود را در دکوراسیون منزل استفاده کند. سرعت اجرای پتینه مدرن، نسبت به کلاسیک بیشتر بوده و امکان اجرای آن روی سطوح مختلف مثل چوب و شیشه وجود دارد.

پتینه کاری مدرن

پتینه کاری مینیمال

مینیمال یکی از جدیدترین سبک های دکوراسیون داخلی است؛ که به دلیل سادگی و شیک بودن، افراد زیادی به آن علاقه مند شده اند. پتینه کاری مینیمال نیز محبوبیت زیادی دارد. این مدل پتینه، برای افرادی که به سبک ساده و بدون طرح و نقش پیچیده علاقه دارند، گزینه مناسبی محسوب می شود.

پتینه کاری مینیمال

پتینه کاری دیوار به شکل طبیعی چگونه است؟

در پتینه کاری به شکل طبیعی، دست شما برای انتخاب طرح پتینه کاملا باز است. در پتینه کاری به شکل طبیعی، می توانید از ایده های خلاقانه و جذابی استفاده کنید؛ و تنها بخش هایی از دیوار را پتینه کنید. به عنوان مثال می توانید برای انتخاب طرح پتینه، از طبیعت الهام بگیرید و آن را به شکل دلخواه خود روی دیوار اتاق خواب یا پذیرایی اجرا کنید.

پتینه کاری دیوار به شکل طبیعی چگونه است؟

پتینه کاری دیوار به شکل طبیعی چگونه است؟

نحوه اجرای طرح های برجسته روی پتینه

استفاده از پتینه نقش برجسته در سالن پذیرایی، دکوراسیون خانه شما را کاملا لوکس و خاص می کند. پتینه های نقش برجسته، شامل طرح های متنوعی می شوند؛ و امکان استفاده از آن ها روی همه سطوح وجود دارد. از انواع مختلف پتینه نقش برجسته به پتینه پسکاتا، آتراکتو، اسفنجی و … می توان اشاره کرد. طراحان داخلی برای اجرای این پتینه، ابتدا با استفاده از مواد اولیه مختلف مثل سیمان و پودر سنگ، خمیر می سازند؛ سپس با ابزار مختلف مثل کاردک و شابلون، پتینه نقش برجسته را روی دیوار اجرا می کنند.

نحوه اجرای طرح های برجسته روی پتینه

نحوه اجرای طرح های برجسته روی پتینه

پتینه کاری در آشپزخانه چگونه است؟

شاید تصور کنید که پتینه را فقط در سالن پذیرایی یا اتاق خواب می توان اجرا کرد، اما بر خلاف این تصور، امکان اجرای پتینه با طرح و رنگ های مختلف، در آشپزخانه نیز وجود دارد. استفاده از پتینه در آشپزخانه، روشی جدید و خلاقانه است؛ که باعث می شود فضایی جذاب و مدرن را در آشپزخانه خود داشته باشید. قبل از انتخاب طرح و سبک پتینه، حتما به رنگ کابینت ها و سایر عناصر دقت کنید.

پتینه کاری در آشپزخانه چگونه است؟

پتینه کاری در آشپزخانه چگونه است؟

چگونه می توان با پتینه کاری دکوراسیون مدرن را جذاب تر کرد؟

اگر می خواهید از پتینه کاری به بهترین نحو در خانه مدرن خود استفاده کنید، بهتر است،آن را روی همه دیوارها به کار نبرید. بهترین روش استفاده از پتینه در خانه های مدرن، اجرای آن روی دیوار شاخص است. دیوار شاخص یا کانونی، نسبت به سایر دیوارها توجه را بیشتر به خود جلب می کند و در دید بیشتری قرار دارد.

چگونه می توان با پتینه کاری دکوراسیون مدرن را جذاب تر کرد؟

چگونه می توان با پتینه کاری دکوراسیون مدرن را جذاب تر کرد؟

هارمونی رنگ ها در پتینه کاری چه اهمیتی دارد؟

قبل از اجرای پتینه در دکوراسیون داخلی، حتما به ترکیب رنگ های موجود در سالن پذیرایی خود توجه کنید. به طور کلی در پذیرایی عناصر مختلفی مثل پرده، مبلمان، میز غذاخوری و … وجود دارد؛ که نقش زیادی را در انتخاب رنگ پتینه ایفا می کنند. به طور مثال، اگر مبلمان و پرده رنگ روشنی دارند، بهتر است پتینه مورد نظرتان را نیز در همین طیف رنگی انتخاب کنید.

هارمونی رنگ ها در پتینه کاری چه اهمیتی دارد؟

هارمونی رنگ ها در پتینه کاری چه اهمیتی دارد؟

پتینه کاری با طرح شلوغ مناسب تر است یا خلوت؟

پتینه با طرح شلوغ، چشم شما را به سرعت خسته می کند. به همین دلیل بهتر است از پتینه شلوغ فقط برای یکی از دیوارها استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید روی همه دیوارها پتینه خلوت را اجرا کنید و از پتینه شلوغ با رنگ زنده را روی یک دیوار به کار ببرید. برای استفاده از پتینه شلوغ، می توانید دیوار تکی را در اتاق خواب یا سالن پذیرایی خود انتخاب کنید.

پتینه کاری با طرح شلوغ مناسب تر است یا خلوت؟

پتینه کاری با طرح شلوغ مناسب تر است یا خلوت؟

کاربردهای پتینه

پتینه کاربردهای زیادی در دکوراسیون داخلی منزل دارد. در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره شده است.

  • ایجاد پوششی برجسته و زیبا روی دیوار سقف و سالن
  • امکان استفاده در اماکن مختلف مثل هتل ، سالن کنفرانس، آرایشگاه و …
  • پوشش عیوب دیوار
  • امکان بلند یا کوتاه کردن سقف
  • امکان اجرای آن در زمان کوتاه

 

کاربردهای پتینه

کاربردهای پتینه

انواع روش های پتینه کاری

برای اجرای پتینه، روش های متنوعی وجود دارد؛ که این امکان را به شما می دهد بر اساس سلیقه خود طرح های متنوعی را انتخاب کنید. در ادامه با اصلی ترین روش های اجرای پتینه آشنا شوید.

 

پتینه کاری با اسفنج

پتینه کاری با اسفنج، اصلی ترین و ساده ترین روش اجرای پتینه روی دیوار است. در این روش، طراح پس از صاف و یکدست کردن دیوار، آن را رنگ کرده، سپس با استفاده از اسفنج آغشته به رنگ های دیگر، به صورت ضربه ای طرحی جذاب روی دیوار اجرا می کند.

پتینه کاری با اسفنج

پتینه کاری با پارچه

پتینه کاری به وسیله پارچه، در کشور ما کاربرد زیادی دارد. در این روش، طراح با استفاده از پارچه، رنگ پتینه را روی دیوار به صورت ضربه ای پخش می کند.

پتینه کاری با پارچه

پتینه ‌کاری با استفاده از خمیر تکسچر

از این روش بیشتر برای اجرای پتینه روی سقف استفاده می شود. در این شیوه، طراحان خمیر تکسچر را به وسیله کاردک و قاب، در طرح های مختلف اجرا می کنند.

پتینه ‌کاری با استفاده از خمیر تکسچر

پتینه‌ کاری روی دیوار بهتر است یا کاغذ دیواری پتینه؟

به طور کلی باتوجه به زمانبر بودن اجرای طرح پتینه، مسلما کاغذ دیواری برای این‌کار مناسب‌تر است. از طرفی هم ممکن است آن طرحی که شما در ذهن دارید خوب از آب درنیاید و نتیجه رضایت‌بخش نباشد. اما در کاغذ دیواری با طرح پتینه شما ابتدا طرح‌ها را مشاهده می‌کنید و بعد دست به انتخاب می‌زنید. به همین خاطر انتخاب و اجرا آن هم راحت‌تر است.

کاغذ دیواری پتینه یکی از پرطرفدارترین طرح‌ های کاغذدیواری است که برای ست شدن و هماهنگ شدن با مبلمان و وسایل در سبک‌های مختلف انتخاب می‌شود. نصب کاغذ دیواری طرح پتینه یک حس دراماتیک (نمایشی و هنری) به فضای اتاق اضافه می‌کند.

کاغذ دیواری یا پتینه
کاغذ دیواری پتینه، با انواع مختلف طرح‌ها جایگزین خوبی برای پتینه است.

با پیشرفت کیفیت چاپ در کاغذ دیواری و برجستگی نقش‌های کاغذ دیواری، طرح‌های کاغذ دیواری نظیر طرح پتینه بسیار شبیه به طرح اصلی به نظر می‌آیند. برای پتینه کردن دیوارها حداقل چند روزی زمان باید صرف کرد. این درحالی است که کاغذ دیواری طرح پتینه با ایجاد همان نمای پتینه‌ی دلخواه شما یک الی دو روز بیشتر زمان نمی‌برد. در ضمن از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و با قابلیت شستشویی که دارد در صورت ایجاد لک به راحتی با یک دستمال یا اسفنج مرطوب به حالت اولیه برمی‌گردد.

به اشتراک بگذارید