نصب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یکی از پرطرفدارترین و در عین حال جذاب‌‌ترین انواع دیوارپوش در صنعت دکوراسیون داخلی است که پیشنهادی جذاب و بادوام برای زیباسازی خانه، فضاهای اداری و محیط های کاری محسوب می‌شود. نصب کاغذ دیواری مستلزم مهارت و دقت فراوانی است که میبایست توسط یک نصاب حرفه‌ای و متخصص انجام گیرد. در این مطلب از اکستریم والز به مراحل نصب کاغذ دیواری به صورت گام به گام پرداخته و به نکاتی که یک نصاب کاربلد و حرفه‌ای برای نصب و چسباندن کاغذ دیواری به آن‌ها عمل می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

 

یک نصاب حرفه‌ای چه نکاتی را رعایت می‌کند؟

پیش از اینکه در ارتباط با آموزش نصب کاغذ دیواری و مراحل چسباندن کاغذ دیواری به صورت گام به گام صحبت کنیم؛ به نکات اخلاقی و حرفه‌ای که میبایست توسط یک نصاب متخصص رعایت شوند می‌پردازیم.

  • رعایت اصول اخلاقی و احترام به مشتری 

نصب کاغذ دیواری فرایندی حرفه‌ای است که نیازمند رعایت اصول اخلاقی و احترام به مشتری می‌باشد. احترام به مشتری توسط نصاب کاغذ دیواری، می‌تواند شامل شنیدن نیازها و تمایلات مشتری‌، پاسخگویی به سوالات و مشکلات احتمالی و همچنین رعایت حریم شخصی او باشد.

  • خودداری کردن از صحبت در مورد کیفیت، برند، قیمت

توجه داشته باشید که شما به عنوان یک نصاب حرفه‌ای، بهتر است بجای تمرکز بر نام برند و مارک کاغذ دیواری، به ویژگی‌های فنی آن همچون ضخامت، پایداری و دوام، ضد آب بودن و قابلیت شستشوی آن توجه کنید. همچنین صحبت کردن در ارتباط با ارزان و گران بودن قیمت کاغذ دیواری خریداری شده توسط مشتری، توصیه نمی‌شود.

  • خودداری از استعمال دخانیات در محیط بسته

شما به عنوان یک نصاب حرفه‌ای کاغذ دیواری، با خودداری از استعمال دخانیات در محیط های بسته، از سلامت خود و افراد حاضر در آن فضا محافظت کرده و کیفیت کار خود را بهبود می‌بخشید.

  • رعایت نظافت توسط نصاب کاغذ دیواری

رعایت نظافت توسط نصاب کاغذ دیواری امری بسیار حیاتی است که تأثیر مستقیمی بر کیفیت نصب و دوام آن دارد. هنگام نصب کاغذ دیواری، نظافت محیط از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا هر گونه ذرات گرد و غبار، رطوبت یا لکه‌های موجود در محیط می‌توانند باعث عدم چسبندگی مناسب کاغذ دیواری شود و در نهایت باعث افت کیفیت کار شود.

آموزش نصب کاغذ دیواری

نکات مهم قبل از چسباندن و نصب کاغذ دیواری توسط نصاب

برای نصب اصولی، صحیح، سریع و مناسب کاغذ دیواری، باید به چند نکته‌ی مهم توجه کافی داشته باشید. به طور مثال، اگر شما بدون چک کردن ناصافی و ناهمواری‌های دیوار، شروع به چسباندن کاغذها کنید، ممکن است به دلیل تمیز‌ کردن دیوار با دستمال نم‌دار، کاغذ دیواری بعد از مدت کوتاهی، خراب یا از دیوار جدا شود؛ از این رو در ادامه به چند مرحله‌ی ضروری پیش از نصب اشاره می‌کنیم:

نصب کاغذ دیواری

  • باز کردن رادیاتورها و جدا کردن کلید پریزها قبل از شروع نصب

آب بندی و اتصال مجدد شوفاژها به دیوار، کاری سخت و زمان‌بر است؛ از این رو اگر می‌توانید به کمک وسایلی مانند تی یا چوبی بلند، کاغذ دیواری را به هنگام نصب به پشت شوفاژ هدایت کنید، دیگر نیازی نیست که شوفاژها را نیز همچون کلید و پریزها از دیوار جدا کنید. فراموش نکنید که علاوه بر جدا کردن کلید و پریزها قبل از نصب کاغذ دیواری، برق اتاق را نیز قطع کنید.

نصب کاغذ دیواری

  • اندازه گیری ارتفاع مورد نیاز پیش از برش زدن

برای نصب کاغذ دیواری، ابتدا باید از ارتفاع دیوار مطلع باشید. مسئله‌ای که در هنگام خرید کاغذ دیواری بسیار حائز اهمیت بوده و در قیمت نیز تاثیر گذار است، تعداد رول‌های کاغذ دیواری است. از این رو قبل از خرید کاغذ دیواری، میبایست اندازه‌ی ارتفاع دقیق دیوارها را بدانید، تا به تعداد مناسب کاغذ دیواری خریداری کنید. شما میبایست به عنوان یک نصاب حرفه‌ای پیش از نصب کاغذ دیواری، دیوارها را اندازه گرفته و تعداد رول‌های مورد نیاز برای این فضا را شمارش کنید تا در صورت کم بودن رول‌ها، مشتری خود را از این موضوع مطلع نمایید.

نصب کاغذ دیواری

  • تمیز کردن دیوار با دستمال نم دار و مرطوب (گرد گیری دیوار)
  1. پیش از هر چیزی میبایست دیوار مد نظر را ابتدا با یک دستمال مرطوب و نم دار تمیز کرده تا کوچک‌ترین گرد و خاک‌ها را نیز از روی آن بزدایید.
  2. قبل نصب کاغذ دیواری باید سطح مورد نظر را بررسی کرده و آن را زیرسازی کنید. اگر دیواری که قصد نصب کاغذ دیواری روی آن را دارید، دارای رطوبت و نم گرفتگی باشد، میبایست نم را از بین برده و دلیل رطوبت و نم دادن دیوار را پیدا کرده و آن را حل کنید، چرا که ادامه‌ی نم و رطوبت، مطمئنا کاغذ دیواری نصب شده را دچار مشکل می‌کند.
  3. سپس هر نقطه‌ای از دیوار را که متورم، برآمده و دچار رطوبت است، با کاردک فلزی جدا کنید، این کار را تا چند سانتی متر و تا حدی که تمام گچ‌های خیس از روی دیوار جدا شود، ادامه دهید؛ تا به نقطه‌ای که نم و رطوبت از آن جا منشا می‌گیرد برسید؛ سپس مشکل و منبع رطوبت را حل کرده و مجددا دیوار را گچ کنید.

نصب کاغذ دیواری

  • چک کردن ترک و شکاف‌های دیوار

مرحله ی بعدی پس از برطرف کردن نم و رطوبت دیوار به طور کامل و خشک شدن گچ دیوار، چک کردن ترک و شکاف‌ها، جای میخ، و سایر آسیب‌های دیوار است. این ترک‌های ریز، به سختی با چشم دیده می‌شود، اما اگر می‌خواهید نتیجه ی نصب کاغذ دیواری، تمیز، مرتب، یکدست و مطلوب و باب میلتان باشد، حتما تمام این موارد را رعایت و رفع کنید.

نصب کاغذ دیواری

  • زیرسازی مناسب ترک‌ها
  • یکی از نکات مهم و کلیدی نصب کاغذ دیواری، آماده کردن دیوار یا به اصطلاح زیر سازی آن است. زیرسازی عبارت است از اصلاح و برطرف کردن آسیب‌ها، مشکلات، خرابی‌ها شامل: سوراخ‌ها، خراش‌ها، ترک‌ها، طبله‌های رطوبتی و … به طوری که تمام سطح دیوار صاف و یکدست شود.
  • معمولا این ترک‌ها در کنج یا کنار کلید پریزها، لبه‌های پنجره و … یافت می‌شوند. برای رفع و پوشاندن این شکاف‌ها و آسیب‌ها، می‌توانید از بتونه استفاده کنید. به این منظور، ابتدا روی درزها و ترک‌ها را با کاردک تیز، شکاف عمیق تری ایجاد کرده تا بتونه کاملا به درون آن نفوذ کند. ترکیب بتونه‌ای که نصابان حرفه‌ای برای پوشش درز و شکاف‌های روی دیوار استفاده می‌کنند، ممکن است گچ کناف با آب و مقداری چسب کاغذ دیواری باشد.
  • برای پوشاندن ترک‌های بزرگ‌تر مقداری مل نیز به منظور زودتر خشک شدن، به این ترکیب اضافه کنید.

نصب کاغذ دیواری

مراحل زیر سازی ترک‌ ها و شکاف‌ های دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری

  • قسمت‌هایی از دیوار که تازه گچ کاری شده‌اند، باید با روغن الیاف یا روغن پرایمر پوشانده شوند. اگر دیوارتان از ابتدا گچی و نقاشی نشده بوده است، لازم است کل سطح دیوار را روغن الیاف بزنید.
  • در بعضی مواقع، به خصوص هنگام استفاده از کاغذ دیواری‌های نازک، ممکن است سطوح زیرسازی شده، مخصوصا سطوحی که با بتونه پوشانده شده‌اند، از زیر کاغذ به چشم بیایند؛ برای رفع این موضوع یک لایه‌ی خیلی نازک رنگ روغن، به دیوار زده تا رنگ دیوار یکنواخت شود.
  • در مرحله‌ی بعد، با استفاده از محلول رقیقی از چسب کاغذ دیواری، نصب کاغذ روی دیوار آغاز می‌شود. این کار را با سرعت زیاد، به کمک یک قلموی بزرگ انجام دهید. سرعت در نصب، یکی از ملزومات این کار محسوب می‌شود، چرا که اجازه نمی‌دهید گرد و غبار احتمالی در هنگام نصب روی دیوار بنشیند، همچنین نصب کاغذ دیواری محکم و قوی‌تر انجام می‌گیرد.
  • اگر قصد دارید که درب و پنجره‌هایتان را رنگ کنید، این کار را قبل از نصب کاغذ دیواری‌ها انجام دهید، چرا که پس از نصب کاغذ دیواری، ممکن است رنگ روی آن‌ها پاشیده شود.
  • جنس دیوار در نحوه ی چسبیدن کاغذ دیواری به سطح آن موثر است. به طور مثال، کاغذ دیواری‌ها روی دیوار گچی به خوبی نصب می‌شوند. در صورتی که، دیوارهای چوبی و سیمان، چسبندگی کمتری از نظر پذیرش کاغذ دیواری روی خود دارند.

نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری

انتخاب و استفاده از چسب مناسب نصب کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری، نوعی پودر شبیه به گچ است، که با نسبتی از آب و چسب چوب مخلوط شده و برای نصب، قابل استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت، یکی از مهمترین مواردی است که باید در انتخاب چسب کاغذ دیواری به آن توجه کرد، شما میبایست، چسبی را انتخاب کرده که کیفیت بالایی داشته، تا عمل نصب کاغذ دیواری را با مشکل مواجه نکند. همچنین تناسب در ترکیب چسب چوب و آب با چسب کاغذ دیواری نیز در نحوه ی اجرای آن تاثیر می‌گذارد.

نصب کاغذ دیواری

نحوه صحیح ترکیب چسب کاغذ دیواری با آب

روشی که برخی از نصاب‌های حرفه‌ای برای ترکیب این مخلوط، به کار می‌برند، استفاده از مته‌ای شبیه پروانه است، که آن را روی دریل قرار داده و درون ظرف چسب فرو می‌برند، سپس با روشن کردن دریل برقی ( درست مانند همزن آشپزخانه)، تمامی مواد ظرف را مخلوط کرده و ترکیبی یکدست را می‌سازند. این کار باعث می‌شود که چسب، به خوبی ترکیب شده و در مراحل نصب کاغذ دیواری، حباب کمتری باقی بماند. اگر دریل و مته ندارید، خودتان راهی برای ترکیب یکنواخت مخلوط پیدا کرده و آن را عملی کنید.

نصب کاغذ دیواری

وسایل مورد نیاز برای نصب کاغذ دیواری

اگر قصد دارید کاغذ دیواری‌هایتان را خودتان بدون کمک گرفتن از یک نصاب حرفه‌ای نصب کنید، به وسایل زیر احتیاج دارید:

  • رول کاغذ دیواری
  • تیغ موکت بری یا کاتر
  • کاردک پلاستیکی
  • چسب چوب
  • چسب مخصوص نصب کاغذ دیواری
  • قلمو یا غلطک نقاشی
  • میز کار

تهیه وسایل مورد نیاز برای نصب کاغذ دیواری

اولین قدم، انتخاب و خریداری کاغذ دیواری مناسب و شیک، متناسب با سلیقه و سبک مد نظر شما است؛ از این رو شما می‌توانید به منظور تهیه رول‌های کاغذ دیواری، آن‌ها را از فروشگاه‌های تزئینات و دکوراسیون بخرید؛ باقی لوازم ( همچون کاردک، تیغ یا کاتر و…) را نیز از فروشگاه‌های ابزار فروشی یراق، با قیمت مناسب و به صرفه خریداری کنید.

چسب کاغذ دیواری و چسب چوب را نیز می‌توانید از رنگ فروشی‌ها تهیه کنید. هر رول کاغذ دیواری، در عرض 50، 70، 100 سانتی متر عرضه می‌شود. قیمت کاغذ دیواری نیز با توجه به کیفیت، جنس، طرح و رنگ، برند و کشور سازنده، متفاوت است. به جای میز کار، می‌توانید از یک میز بزرگ مانند میز غذاخوری استفاده کنید؛ و به جای خطکش بلند نیز از یک وسیله شبیه به خط کش که طول بلندی داشته و کاملا صاف است، بهره بگیرید.

نصب کاغذ دیواری

آموزش اصولی نصب کاغذ دیواری به صورت گام به گام

برای شروع نصب توسط نصاب کاغذ دیواری ابتدا روی دیوار را با دستمال نم دار تمیز کرده و گرد و خاک را از بین ببرید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

ویدئو مراحل نصب کاغذ دیواری به صورت گام به گام

  • رعایت ترتیب سریال جهت نصب کاغذ دیواری

قبل از برش کاغذ دیواری‌ها بر اساس ارتفاع دیوار، باید مطمئن باشید که تمام کاغذ دیواری‌هایی که روی یک ضلع دیوار نصب می‌شوند، یا در یک زاویه دید یکسان قرار می‌گیرند، از شماره سری ساخت BATCH NO یکسان برخوردار باشند. این شماره روی هر رول کاغذ دیواری نوشته شده و از طرف خود کارخانه ی کاغذ دیواری، برای هماهنگ بودن رنگ کاغذ دیواری‌ها، به مشتری ارائه می‌شود. اگر این شماره در رول‌های کاغذ دیواری‌هایی که شما تهیه کردید، متفاوت باشد، ممکن است رنگ آن‌ها به مقدار ناچیزی با یکدیگر فرق کند.

نصب کاغذ دیواری

  • چک کردن کدها و لت‌ها پیش از برش زدن کاغذ دیواری

علاوه بر چک کردن سریال روی کاغذ دیواری‌ها، شما به عنوان یک نصاب باید اعداد کد و لت‌های رول‌ها را نیز با یکدیگر مچ و هماهنگ کنید.

 

نصب کاغذ دیواری

  • برش کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌ها را روی میز قرار داده و پهن کنید. اولین قواره‌ی کاغذ دیواری را ۵ سانتی متر بیشتر از اندازه‌ی دیوار برش دهید. سپس قواره‌ی بعدی را مطابق با نقش و طرح قبلی برش دهید. طرح هر قواره از کاغذ دیواری باید با طرح قبلی و بعدی خود هماهنگ باشد. سپس به همان ترتیبی که برش داده‌اید، آن‌ها را روی هم قرار داده تا ترتیبشان فراموش نشود.

نصب کاغذ دیواری

  • نحوه چسب زدن به پشت کاغذ دیواری

بعد از برش دادن قواره‌ها از روی کاغذ دیواری به تعداد لازم، چسب را به همان ترتیب به پشت آن‌ها می‌زنیم. برای چسباندن چسب به پشت کاغذ دیواری، از وسط کاغذ دیواری شروع کنید و قلمو را به سمت لبه‌های کاغذ بکشید. این نکته را در نظر بگیرید، که مقدار چسب کمتری به لبه‌های کاغذ دیواری بمالید. برای اینکه چسب زود خشک نشود، دو طرف چسب خورده‌ی کاغذ دیواری را روی هم قرار دهید.

نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری را از گوشه دیوار شروع کنید

  1. نصب اولین رولی که چسبانده می‌شود، از کنج دیوار آغاز می‌شود، زیرا نمی‌توان به عمود بودن تمامی کنج‌‎ها اعتماد کرد، اولین رولی که عمود نصب شود، پس از آن تمامی رول‌ها مرتب و عمودی روی دیوار چسبانده میشوند.
  2. اگر کاغذ دیواری‌هایی که به کار می‌برید، دارای طرح‌های بزرگ است، نصب آن را از یک نقطه کانونی مانند شومینه شروع کرده و به سمت گوشه‌ها بروید. این گونه می‌توانید تقارن میان طرح‌ها را حفظ کنید.
  3. پشت کاغذ دیواری را با چسب از سمت بالا به دیوار بچسبانید. سپس با استفاده از یک کاردک یا فرچه، هوای زیر کاغذ دیواری را به سمت گوشه‌ها کشیده و آن را خارج کنید. همین اقدام را برای بخش پایینی کاغذ دیواری نیز انجام دهید.
  4. سپس اضافات باقی مانده از بالا و پایین کاغذ دیواری را ببرید. و بعد مجددا با استفاده از کاردک، چسب اضافه‌ی زیر آن را خارج کرده و پاک کنید. همین روند را برای بخش‌های دیگر کاغذ دیواری نیز انجام داده و به تنظیم طرح‌ها در کنار یکدیگر توجه داشته باشید.
  5. به کمک فرچه یا کاردک پلاستیکی، سعی کنید چروک‌های احتمالی پس از نصب را صاف کنید. سپس به کمک کاردک یا کاتر یا یک خطکش فلزی بخش‌های اضافه‌ی کاغذ را روی سقف یا کف برش دهید. قسمت‌هایی مانند پریز و گوشه‌ها را می‌توانید همان جا برش دهید.

نصب کاغذ دیواری

روش نصب درست کاغذ دیواری توسط کارشناس متخصص

کاغذ دیواری چسب خورده را از بالای دیوار به سمت پایین دیوار نصب کنید. سمت تای بالای کاغذ دیواری را باز کرده و نصب را از بالای دیوار شروع کنید. هنگامی که بالای دیوار را می‌چسبانید سمت تای پایین کاغذ دیواری، همچنان باز نشده و به سمت داخل باشد تا چسب آن خشک نشود. پس از چسباندن کاغذ دیواری به بالای دیوار، تای پایین را نیز باز کرده و به پایین دیوار بچسبانید؛ سپس با کاردک پلاستیکی سعی کنید، چسب را از وسط کاغذ دیواری به لبه‌های آن بکشید و کاغذ دیواری را محکم کنید.

نصب کاغذ دیواری

جایگزین چسب کاغذ دیواری

متاسفانه بعضی از نصاب‌های تازه کار برای نصب کاغذ دیواری، صرفا از چسب چوب استفاده می‌کنند. همان گونه که از اسم این چسب پیداست، این چسب برای چوب استفاده می‌شود و گرچه ممکن است کاغذ دیواری را به خوبی روی دیوار بچسباند، اما قطعا پس از مدتی، مشکلاتی را برای کاغذ و دیوار ایجاد کرده و کاغذ را شکننده کرده و زمانی که قصد کندن کاغذ از روی دیوار را داشته باشید، باعث آسیب به دیوار می‌شود. از این رو نتیجه می‌گیریم، برای چسب کاغذ دیواری، جایگزینی وجود ندارد و توصیه می‌شود که از انواع چسب کاغذ دیواری با بهترین کیفیت‌هایی که در بازار موجود است و در مجلات بعدی اکستریم والز به آن‌ها می‌پردازیم، استفاده کنید.

نصب کاغذ دیواری

یک نصاب حرفه‌ای کاغذ دیواری از چه میزان چسب برای چند رول کاغذ استفاده می‌کند؟

به طور معمول یک نصاب حرفه‌ای کاغذ دیواری از یک کیلو چسب برای چسباندن 50 الی 60 رول کاغذ دیواری استفاده می‌کند؛ و یا به طور میانگین هر 20 رول کاغذ دیواری به حدود 250 گرم چسب مخصوص کاغذ دیواری نیازمند است.

مدت زمان استراحت کاغذ دیواری از آغشته شدن به چسب تا نصب روی دیوار

کاغذ دیواری چسب خورده شده، نباید بیش از ۱۵ دقیقه به حال خود باقی بماند، چرا که چسب آن خشک شده و کش می‌آید و قابل استفاده نخواهد بود.

نصب کاغذ دیواری

دیوارها به چند دسته تقسیم می‌شوند و برای زیرسازی و آماده کردن هر کدام از دیوارها چه کاری باید انجام داد؟

به طور کلی، قبل از نصب کاغذ دیواری، دیوارها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛

  • دیوارهای رنگ شده
  • دیوارهای خانه‌های جدید که هیچ نوع پوششی ندارند
  • دیوارهای از قبل کاغذ شده

نصب کاغذ دیواری

آماده سازی دیوارهای رنگ شده قبل از نصب کاغذ دیواری

برای نصب کاغذ دیواری روی دیوارهای رنگ شده، باید یک لایه پرایمر روی آن بکشید؛ در غیر این صورت کاغذ دیواری به سطح دیوار نمی‌چسبد. پرایمرها به شکل کاغذ سنباده، اما به صورت حلال و مایع می‌باشند، که سطح صاف دیوار را زبر کرده و دندانه‌هایی را جهت سهولت نصب کاغذ دیواری ایجاد می‌کنند. اکثر رنگ‌هایی که بافت مسطح یا مات دارند، به آماده سازی خاصی برای نصب کاغذ دیواری نیاز ندارند، اما باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، چربی و کثیفی باشند.

نصب کاغذ دیواری

دیوارهای بدون رنگ خانه‌های جدید را چطور می‌توان برای نصب کاغذ دیواری، زیرسازی و آماده کرد؟

سطح دیوارهای خشک، بدون رنگ و تازه ساخته شده را می‌توان به وسیله‌ی بتونه کاری یا لایه کشی، برای نصب کاغذ دیواری صاف کرد.

نصب کاغذ دیواری

آماده سازی دیوارهای خانه‌های قدیمی برای نصب و چسباندن کاغذ دیواری

به طور معمول دیوارهای خانه‌های قدیمی گچی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از پرایمر، به خوبی آماده کرد. تماس پرایمر با گچ، حالتی قلیایی را روی دیوار ایجاد می‌کند که با گذشت زمان از بین رفته و می‌توان کاغذ دیواری را روی آن نصب کرد. اما گاهی این حالت قلیایی ممکن است سبب تشکیل لکه‌های رنگی صورتی، بنفش یا قمز روی دیوار شود، که به این لکه‌ها “نقاط داغ” می‌گویند.

نصب کاغذ دیواری

توجه داشته باشید که قبل از چسباندن کاغذ دیواری، این لکه‌ها یا همان نقاط داغ را با استفاده از برس‌های زبر پوسته پوسته کنید؛ همچنین می‌توانید این حالت قلیایی ایجاد شده روی دیوار را با استفاده از محلول ۲۸ درصد استیک اسید از بین ببرید. (یک واحد اسید را با دو واحد آب مخلوط کنید). دستکش پلاستکی بپوشید و محلول را روی لکه‌های ایجاد شده قرار دهید تا حالت قلیایی و رنگ لکه از بین برود. شما همچنین می‌توانید از سرکه معمولی خانگی(که حالت اسیدی دارد)، برای از بین بردن این لکه‌ها روی دیوار قدیمی استفاده کنید که انجام آن به طبع زمان بیشتری نیاز دارد. در نهایت پس از خنثی شدن حالت قلیایی و از بین رفتن لکه‌های رنگی، مدت زمانی صبر کنید تا لکه‌ها خشک شوند و سپس اقدام به نصب و چسباندن کاغذ دیواری نمایید.

آماده سازی دیوارهای از قبل کاغذ دیواری شده

برای نصب کاغذ دیواری‌های جدید روی دیواری که از قبل کاغذ شده، باید ابتدا کاغذ دیواری‌های قدیمی را به آرامی از روی سطح دیوار جدا کرد. گوشه‌ای از کاغذ را با یک چاقوی لبه تیز بالا کشیده و با احتیاط از روی دیوار بلند کنید. بهتر است قبل از کندن کاغذ دیواری، آن را کمی مرطوب کنید. برای جداکردن کاغذ دیواری‌های قدیمی‌تر، رطوبت باید به حدی باشد که به بافت کاغذ دیواری نفوذ کرده و چسب نگهدارنده‌ی آن را ضعیف نماید(این کار را با استفاده از یک اسفنج و آب گرم انجام دهید).

نصب کاغذ دیواری

اگر دیوار شما با چندین لایه کاغذ دیواری یا نوعی کاغذ دیواری نامرغوب و قدیمی پوشانده شده است، به منظور نفوذ آب به بافت و چسب کاغذ دیواری، باید روی آن سوراخ ایجاد کنید؛ با استفاده از یک چاقوی تیز یا یک کاتر این کار را انجام دهید، مراقب باشید که به هنگام انجام این کار، آسیبی به بافت دیوار نرسد.

آیا می‌توان بر روی تمامی دیوارها کاغذ دیواری نصب کرد؟

این سوالی است که واقعا ذهن تمامی نصابان کاغذ دیواری و افرادی که قصد نصب و چسباندن کاغذ دیواری را دارند، درگیر کرده است. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت کاغذ دیواری، مشکلی برای چسباندن کاغذ دیواری بر روی دیوار گچی وجود ندارد. اما دیوارهای بافت دار چطور؟

نصب کاغذ دیواری

آیا نصب کاغذ دیواری روی دیوارهای بافت‌دار مشکلی ایجاد می‌کند؟

مشکلی که نصب کاغذ دیواری روی انواع دیوار بافت‌دار دارد، بیشتر به مسائل زیبایی‌شناسی مربوط می‌شود. نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار بافت‌دار مشکل خاصی ندارد. دوام کاغذ دیواری‌های امروزی به گونه‌ای است که هیچ مشکلی برای نصب روی انواع دیوار ندارند. بطور کلی می‌توان گفت که هرچه دیوار صاف‌تر باشد، نصب آن راحت‌تر بوده و بیشتر عمر می‌کند و ظاهر بهتری خواهد داشت. با این حال، همه دیوارهای بافت یکسان نیستند. انواع مختلفی از دیوارهای بافت‌دار وجود دارد که هر‌کدام می‌توانند چالش‌های متفاوتی را ایجاد کنند.

نصب کاغذ دیواری

انواع دیوارهای بافت‌دار و مشکلات نصب کاغذ دیواری روی آن‌ها

دیوارهای بافت دار می‌توانند همانند عایق صوتی عمل کنند، این دیوارها همچنین، از نظر زیبایی شناسی نیز جذاب‌تر از دیوارهای کاملا صاف و یکدست‌اند؛ اصلا به همین دلیل است که ما از کاغذ دیواری‌ها برای تزیین و طراحی دیوارها استفاده می‌کنیم؛ چرا که کاغذ دیواری‌ها بافت و شخصیت جذابی را به دیوارهای خانه ما می‌افزایند.

نصب کاغذ دیواری

دیوارهایی با پوست پرتقالی

همان‌طور که از اسم این نوع بافت مشخص است، این یک بافت بسیار سبک است. کاغذ دیواری بدون داشتن هیچ‌گونه مشکل عملکردی بر روی این نوع بافت‌ها قابل نصب است. مشکلات ظاهری همانند ایجاد ناهمواری در هنگام نصب نیز در این مدل دیوارها حداقل خواهد بود.  اینگونه دیوارها هیچ گونه آسبی به نصب کاغذ دیواری وارد نمی‌کنند.

نصب کاغذ دیواری

دیوارهایی با بافت پاپ کورنی

بافت پاپ کورن قطعا بر ظاهر کاغذ دیواری شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. تمام لبه‌های خشن و تیز روی بافت نه تنها از طریق کاغذ دیواری نمایان می‌شوند، بلکه ممکن است به کاغذ دیواری آسیب برسانند؛ چرا که شما قطعا بعد از نصب کاغذ دیواری ناخودآگاه سعی بر از بین بردن برجستگی‌های ظاهری کار می‌کنید یا اینکه بعد از کثیف شدن کاغذ دیواری سعی بر تمیز کردن کاغذ می‌کنید، امکان پاره شدن کاغذ دیواری بسیار بالا می‌رود. نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار‌های پاپ کورنی توصیه نمی‌شود.

نصب کاغذ دیواری

دیوارهایی با بافت برجسته مجزا

این نوع بافت به هیچ‌وجه مانع چسبیدن کاغذ دیواری شما نمی‌شود. اما قسمت‌های برجسته بافت می‌تواند کاغذ دیواری را کمی‌ نامنظم نشان دهد. اگر از طرحی مانند چوب صاف یا طرح‌های تزیینی استفاده می‌کنید که باید حتماً صاف به نظر برسند، ممکن است بر روی این مدل دیوارها کاغذ دیواری جالب به نظر نیاید. این برجستگی‌ها باعث می‌شود که طرح‌های روی کاغذ دیواری غیر‌طبیعی به نظر بیایند.

نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری بر روی بافت سبک

صرف‌نظر از نوع بافت دیوار شما، یک دیوار مسطح نه تنها چسبندگی را بهبود می‌بخشد (زیرا کاغذ دیواری دارای سطح یکنواخت است)، بلکه ظاهر بسیار بهتر و چشم‌گیرتری نیز نسبت به دیوارهای بافت‌دار، در اجرای کاغذ دیواری خواهد داشت. در ادامه با نحوه صاف کردن دیوارهای بافت‌دار آشنا خواهید شد.

نصب کاغذ دیواری

برای نصب کاغذ دیواری دیوارهای بافت دار را صاف کنید

  • بهترین راه برای صاف کردن دیوارهای بافت‌دار و مسطح کردن آن، روندی است که برخی از مردم آن را “بتونه کردن” می‌نامند. برای انجام این فرایند، باید از یک لایه گچ یا بتونه یا ترکیبی از هر دو برای یکسان‌سازی سطح استفاده کرد. پس از آنکه ملات خود را به سطح دیوار زدید، با یک وسیله همانند کاردک بنایی سطح را صاف کنید.
  • در مرحله بعد، بعد از آنکه گچ یا بتونه شما خشک شد، دیوار را تمیز کرده تا تکه‌های گرد و خاک و بتونه باقی نماند.
  • سپس، یک لایه پرایمر برای محکم کردن سطح دیوار بر روی آن بمالید تا خمیر چسب کاغذ دیواری به ترکیب جدید شما نفوذ نکند. در نهایت، دیوار شما آماده کاغذ دیواری است.
  • بعد از کشیدن بتونه روی دیوار به کمک کاردک آن را یکدست کنید.

نصب کاغذ دیواری

برای نصب کاغذ دیواری با حوصله عمل کنید

در بیشتر مواقع ، وقتی کاغذ دیواری را نصب می‌کنید، دیوارهای بافت‌دار مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، کار با یک دیوار صاف همیشه بهتر است. در این حالت کاغذ دیواری عملکرد و ظاهر بهتری دارد. گاهی اوقات مقصر نتجه‌ی بد کار، خودمان هستیم. برای آنکه به عنوان یک نصاب کاغذ دیواری حرفه‌ای از نتیجه دلخواهتان راضی باشید، باید حوصله و زمان کافی را صرف این کار کنید.

نصب کاغذ دیواری

به علائم روی لیبل کاغذ دیواری توجه کنید

علائمی که در زیر مشاهده می‌کنید، برخی از نشانه‌های درج شده بر روی لیبل کاغذ دیواری هستند که هر کدام مفهوم و معنای خاصی دارند.

  • علامت‌های زیر به ترتیب از راست به چپ، قابلیت شستشوی بالای کاغذ دیواری با آب و شوینده‌های مخصوص؛ قابلیت شستشو و تمیز کاری با آب و دستمال نم دار؛ مقاومت در برابر آب و رطوبت کاغذ دیواری را نشان می‌دهند.

نصب کاغذ دیواری

  • نشانه‌های زیر بیانگر آن هستند که برای چسباندن و نصب کاغذ دیواری، باید چسب را به پشت کاغذ بزنید یا آن را روی سطح دیوار بمالید. علامت سمت چپ نیز نشانه‌‌ی دارا بودن نقوش برجسته کاغذ دیواری است.

نصب کاغذ دیواری

  • علائمی که در زیر برای شما مشخص شده است هر کدام بیانگر چگونگی نصب رول‌های کاغذ دیواری در کنار هم است.

نصب کاغذ دیواری

  • علامت‌های زیر نشان دهنده‌ی مقاومت و دوام کاغذ دیواری در برابر عواملی همچون نور خورشید، ساییدگی و خط و خراش است.

نصب کاغذ دیواری

  • به کمک علائم زیر می‌توان تشخیص داد که چطور می‌توان کاغذ دیواری مد نظر را به آسانی از دیوار جدا کرد. برای مثال علامت سمت چپ بیان می‌کند که کاغذ دیواری شما بدون مرطوب کردن دیوار و کاغذ، به آسانی از روی دیوار خشک نیز جدا و کنده می‌شود.

نصب کاغذ دیواری

نکات قابل توجه برای بعد از نصب کاغذ دیواری

  • بعد از نصب کاغذ دیواری، از دست‌کاری آن روی دیوار، خودداری کنید. نگران حباب‌های کمی که پس از نصب، زیر کاغذ دیواری ایجاد می‌شود، نباشید؛ این حباب‌ها معمولا پس از چند ساعت و یا تا زمان خشک شدن کامل چسب زیر کاغذ، از بین می‌روند.
  • اگر پس از نصب کاغذ دیواری، برخی از لبه‌های کاغذ دیواری باز بودند، می‎‌توانید با دقت و احتیاط کافی، لبه‌های آن را کمی خیس کرده و با مقداری چسب کاغذ دیواری و یک چسب چوب تیوپی به هم بچسبانید.
  • یک نصاب حرفه‌ای کاغذ دیواری بعد از اتمام کار نصب و چسباندن کاغذ دیواری، تمامی کلید و پریزهای باز شده را مجددا نصب کرده و کاغذ دیواری‌های تراشیده شده و اضافات نصب را جمع می‌کند و سپس عمل نصب را به پایان رسانده و کار را به مشتری تحویل می‌دهد.

نصب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ضد آب و قابل شستشو اکستریم والز

کاغذ دیواری‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، انواع مختلفی داشته و در طرح و رنگ و جنس‌های گوناگون یافت می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک کاغذ دیواری خوب باید از آن برخوردار باشد، قابلیت شستشو است. کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو فقط در اتاق‌ها و مکان‌هایی به کار می‌روند که محیطی کاملا خشک و به دور از رطوبت دارند.

کاغذ دیواری‌های قابل شستشو، توانایی مقاومت در برابر رطوبت و شستشو را داشته و لایه‌ای محافظتی از جنس وینیل و پی وی سی دارند. این لایه، باعث افزایش مقاومت کاغذ دیواری در مقابل رطوبت، شستشو و سایش می‌شود. اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید شلنگ آب را روی دیوار گرفته و مدام آن را بشویید. کاغذ دیواری اکستریم والز با ارائه‌ی بروزترین کاغذ دیواری‌های نسل جدید با جنس وینیل امکان شستشو و تمیز کاری کاغذ دیواری را برای شما آسان کرده است.

نصب کاغذ دیواری

سخن پایانی؛ راه‌های ارتباطی با اکستریم والز

شما می‌توانید انواع طرح و سبک‌های کاغذ دیواری‌ اکستریم والز را در فروشگاه‌های معتبر کاغذ دیواری و دکوراسیون داخلی سراسر کشور پیدا کرده و یا برای اطلاع از نزدکی‌ترین فروشگاه و نمایندگی ما به محل سکونت خود با شماره 02192001955 تماس بگیرید.

سوالات متداول

کاغذ دیواری با کیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

کمپانی اکستریم والز، با ارائه‌ی کاغذ دیواری‌هایی در بهترین کیفیت با جنس‌های قابل شستشو، درجه یک و مقاوم، در انواع طرح، نقش و رنگ‌های گوناگون، دست شما برای انتخاب کاغذ دیواری مورد علاقه‌تان باز گذاشته است. شما می‌توانید کاغذ دیواری‌های اکستریم والز را از تمام فروشگاه‌های معتبر دکوراسیون داخلی در سراسر کشور تهیه کنید.

 نصب کاغذ دیواری چند روز زمان می‌برد؟

بسته به مشکلات و مراحل بازسازی دیوار، سرعت عمل نصاب، مساحت و متراژ خانه، ممکن است بین 1 تا 7 روز طول بکشد.

آیا خودمان نیز می‌توانیم کاغذ دیواری را نصب کنیم؟

بله، گرچه توصیه می‌شود که برای نصب کاغذ دیواری از یک متخصص و نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید؛ با این حال، خودتان نیز می‌توانید با رعایت نکات مربوط به نصب اصولی کاغذ دیواری، این کار انجام دهید.

به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه

  • سلام ویدئو آموزش نصب کاغذ دیواری خیلی تو نصب کاغذ دیواری بهم کمک کرد

  • سلام… بعد از نصب کاغذ دیواری چند روز زمان نیازه برای خشک شدن دیوارها؟

  • چقدر جامع و کامل در مورد نصب کاغذ دیواری توضیح دادین. تو هیچ سایتی انقدر جامع آموزش نصب کاغذ دیواری رو ندیدم.
    مرسی از اکستریم والز

    • خواهش میکنم دوست گرامی
      خوشحالیم که مورد رضایتتون واقع شده.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *