ترمیم کاغذ دیواری

کاغذ دیواری در سال های اخیر به عنوان آیتمی پرطرفدار در حوزه دکوراسیون داخلی شناخته می شود؛ که تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون منزل یا محل کار شما دارد. البته همه کاغذ دیواری ها با وجود کیفیت و جنس عالی، ممکن است پس از چند سال به دلیل مشکلاتی مثل خراشیدگی، پارگی، کثیف شدن و … نیاز به ترمیم داشته باشند. در این مطلب از اکستریم والز، بهترین روش ترمیم کاغذ دیواری و نحوه نگه داری از آن را مورد بررسی قرار می دهیم؛ پس اگر می خواهید به راحتی در خانه کاغذ دیواری خود را تعمیر کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بهترین روش های ترمیم کاغذ دیواری

مسلماً با رعایت همه نکات ذکر شده هم امکان دارد کاغذ دیواری پس از مدتی آسیب ببیند؛ بنابراین بهتر است با انواع روش های تعمیر کاغذ دیواری به خوبی آشنا شوید، تا در صورت لزوم با استفاده از این روش ها کاغذ دیواری خود را ترمیم کنید. در ادامه با رایج ترین مشکلات کاغذ دیواری ها و روش ترمیم آن ها آشنا شوید.

آموزش ترمیم کاغذ دیواری فرسوده؛ با دقت بخوانید!

ترمیم کاغذ دیواری کنده شده با چسب مخصوص کاغذ دیواری

یکی از رایج ترین مشکلات کاغذ دیواری ها، کنده شدن و به وجود آمدن درز در آن ها است. در چنین مواقعی، باید کاغذ دیواری را با روش مناسب مجددا به دیوار بچسبانید. مراحل چسباندن کاغذ دیواری کنده شده شامل موارد زیر می شوند:

  • ابتدا با استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری یا چسب چوب، بخش های کنده شده را با دقت چسب کاری کنید.
  • سپس کاغذ دیواری را با استفاده از غلطک مناسب، مجدد به دیوار بچسبانید.
  • در صورت مشاهده چسب های اضافی، در قسمت درز کاغذ دیواری، با استفاده از اسفنج یا دستمال، چسب های اضافی را بردارید.
  • در این زمان باید به کاغذ دیواری حداقل 24 ساعت فرصت دهید تا به طور کامل خشک شود. در طی این مدت، از نصب تابلو و وسایل دکوری روی دیوار خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از بلند شدن مجدد کاغذ دیواری، در فضای اتاق از تهویه هوای مناسب استفاده کرده و از خیس شدن کاغذ دیواری جلوگیری کنید.

آموزش ترمیم کاغذ دیواری فرسوده؛ با دقت بخوانید!

رفع حباب های کاغذ دیواری

در برخی موارد، شما حباب هایی را در سطح کاغذ دیواری مشاهده می کنید که این حباب ها در زیبایی ظاهری کاغذ دیواری تاثیر منفی گذاشته و باید رفع شوند. حباب در کاغذ دیواری ممکن است در نتیجه نصب نادرست یا بلند شدن گچ دیوار اتفاق بی افتند. در این حالت، بهترین روش ترمیم کاغذ دیواری استفاده از تیغ، و ایجاد خراش کوچک در سطح حباب است. پس از ایجاد خراش، آن قسمت را توسط چسب مخصوص مجدداً بچسبانید. در صورتی که حباب روی سطح کاغذ دیواری در اثر بلند شدن گچ ایجاد شده باشد، باید پس از ایجاد خراش، گچ اضافی را تخلیه کرده و سپس شکاف ایجاد شده را با چسب کاغذ دیواری، بچسبانید.

 

ترمیم کاغذ دیواری سوراخ شده

اگر در بخشی از کاغذ دیواری سوراخ مشاهده کردید، می توانید آن را به راحتی رفع کنید. برای حل این مشکل، تکه کوچکی از کاغذ دیواری مشابه همان طرح را پیدا کنید و آن را با استفاده از چسب مخصوص، چسب کاری کنید. سپس کاغذ دیواری را روی سوراخ قرار داده و با دقت به دیوار بچسبانید. در صورت مشاهده تکه های اضافی کاغذ دیواری، آن ها را به صورت کاملا دقیق برش داده و جدا کنید.

آموزش ترمیم کاغذ دیواری فرسوده؛ با دقت بخوانید!

ترمیم کاغذ دیواری پاره شده

ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده که ظاهر و بافت آن سالم است:

اگر قسمتی از کاغذ دیواری پاره شده است اما هنوز بافت آن آسیبی ندیده و ظاهر آن سالم است، می‌توانید مجدداً کاغذ دیواری را روی دیوار بچسبانید. برای این کار لازم است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا چسب کاغذ دیواری را با کمک یک قلمو روی دیواری که کاغذ از روی آن بلند شده است بزنید.
  2. دقایقی را صبر کنید تا چسبی که بر روی دیوار زدید چسبندگی لازم را به دست آورد.
  3. کاغذ دیواری خود را بر روی دیوار بچسبانید.
  4. با کمک ابزارهای هواگیری، حباب و هوای زیر کاغذ دیواری را گرفته و آن را خارج کنید. (برای مطالعه بیشتر در زمینه هواگیری و خروج حباب از زیر کاغذ دیواری به این مطلب مراجعه فرمایید).
  5. با کمک یک اسفنج نم‌دار چسب‌هایی که از اطراف کاغذ دیواری بیرون زده را پاک کنید.

ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده با طرح و بافت از بین رفته:

در صورتی که کاغذ دیواری شما به گونه ای آسیب دیده که طرح و بافت آن از بین رفته، راه حلی جز جایگزینی آن بخش وجود ندارد. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برش بخش آسیب دیده:

    • با استفاده از کاتر یا تیزبر، چند سانتی متر از اطراف قسمت آسیب دیده را برش دهید. سعی کنید برش ها به گونه ای انجام شوند که به طرح کاغذ دیواری کمترین آسیب را وارد کنند.
    • با احتیاط، بخش برش خورده را از روی دیوار جدا کنید.
    • اگر در اثر جدا کردن کاغذ دیواری، دیوار نیز آسیب دیده است، از بتونه برای پر کردن و صاف کردن آن استفاده کنید و منتظر بمانید تا خشک شود.
  2. آماده سازی و چسباندن کاغذ دیواری جدید:

    • با استفاده از قلم مو، چسب کاغذ دیواری را به طور یکنواخت روی سطح زیرین کاغذ دیواری جدید و همچنین لبه های آن بمالید.
    • صبر کنید تا چسب به مدت 5 دقیقه خاصیت چسبندگی خود را به دست آورد.
    • کاغذ دیواری جدید را به آرامی در محل آسیب دیده قرار دهید و از لبه ها شروع به چسباندن آن کنید.
    • با استفاده از ابزار هواگیری، حباب های هوا را از زیر کاغذ دیواری خارج کنید.
    • لبه های کاغذ دیواری را با دقت صاف و مرتب کنید.
  3. مرتب سازی نهایی:

    • با استفاده از اسفنج مرطوب، چسب های اضافی را از اطراف کاغذ دیواری پاک کنید.
    • قسمت های اضافی کاغذ دیواری را با کاتر یا تیزبر برش دهید.
    • بهتر است تا دو روز بخش ترمیم‌ شده را دست نزنید تا چسب کاملاً خشک شده و به خوبی بر روی دیوار نصب شود.

 

با توجه به مواردی که ذکر شد به احتمال زیاد مشکل شما رفع می‌گردد، اما در صورتی که مراحل بالا را انجام دادید و باز هم کاغذ دیواری شما مشکل داشت، چاره‌ای به جز تعویض کلی کاغذ دیواری خود یا کمک گرفتن از یک متخصص در زمینه کاغذ دیواری نخواهید داشت. کار کردن با کاغذ دیواری نیازمند صبوری و دانستن اطلاعاتی است که امکان دارد با یک اشتباه کل زحمات شما از بین برود.

تعمیر کاغذ دیواری با لاک و مداد شمعی در آسیب های جزیی

آسیب‌های جزئی کاغذ دیواری را با لاک یا مداد شمعی ترمیم کنید. برای این کار رنگ مناسب با کاغذ دیواری را انتخاب کنید و سپس با با ظرافت، جای خالی را پر کنید و در مرحله آخر رنگ را تثبیت کنید.

رفع لکه های چربی از کاغذ دیواری

لکه های چربی ممکن است در همه کاغذ دیواری ها به خصوص کاغذ دیواری های نزدیک به محل پخت و پز، ایجاد شوند. برای رفع لکه های چربی، می توانید مقداری الکل را به پنبه تمیز اسپری کرده و به آرامی روی لکه چربی بمالید. همچنین می توانید مقداری جوش شیرین را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید و بدون خیس کردن بیش از حد کاغذ دیواری، لکه های چربی را از سطح کاغذ دیواری برطرف کنید.

 

از مهم ترین دلایل آسیب کاغذ دیواری به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

برخی از اتفاقات مثل بازی کودکان، برخورد جسم تیز و … سهوی بوده و ممکن است منجر به آسیب رسیدن به کاغذ دیواری شوند؛ اما در برخی موارد، عدم رعایت نکاتی ساده ما را ناچار به ترمیم کاغذ دیواری و حتی تعویض آن می کنند. در ادامه به مهم ترین عواملی که باعث آسیب رسیدن به کاغذ دیواری می شوند، اشاره کرده ایم:

 

  • عدم وجود سیستم تهویه هوا

اگر در منزل یا محل کار شما سیستم تهویه هوای مناسبی وجود نداشته باشد، ممکن است در اثر افزایش میزان رطوبت، و عدم گردش هوای خنک در فضا، بخش هایی از کاغذ دیواری کنده شود. بنابراین، برای پیشگیری از این مشکل، حتما از سیستم های خنک کننده مناسب مثل پنکه، کولر و … استفاده کنید. در صورتی که در مکانی گرم و مرطوب زندگی می کنید، حتما از کاغذ دیواری مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید.

 

  • نشت آب از لوله ها

مشکلاتی از قبیل خرابی لوله کشی و نشت آب، باعث آسیب جدی به کاغذ دیواری می شوند؛ بنابراین قبل از نصب کاغذ دیواری، از سالم بودن لوله کشی اطمینان حاصل کنید.

 

  • وجود موریانه و حشرات

اگر زیر کاغذ دیواری شما موریانه وجود داشته باشد، ممکن است پس از مدتی سوراخ های ریزی را در سطح کاغذ دیواری مشاهده کنید. در واقع، به مرور زمان موریانه و حشرات از کاغذ دیواری تغذیه کرده و باعث آسیب رسیدن به آن می شوند. بنابراین تا قبل از رفع کامل این مشکل، از نصب کاغذ دیواری خودداری کنید.

 

  • نصب نامناسب و غیر حرفه ای

بسیاری از مشکلات کاغذ دیواری ها در اثر نصب غیر حرفه ای اتفاق می افتد. نصاب حرفه ای، عملیات زیر سازی و نصب را بسته به نوع دیوار، با دقت زیادی انجام می دهد؛ بنابراین برای نصب حتما از نصاب حرفه ای کمک بگیرید.

چگونه می توان از پوسته شدن کاغذ دیواری جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از تعمیر کاغذ دیواری در اثر پوسته شدن، چند راهکار ساده و کاربردی وجود دارند. این راهکارها عبارتند از:

  • قبل از نصب، از عدم وجود گرد و غبار روی دیوار اطمینان حاصل کنید.
  • در حین نصب، کاغذ دیواری را از مرکز به سمت گوشه ها صاف کنید.
  • نقاط اتصال کاغذ دیواری را هنگام صاف کردن آن، به خوبی بشناسید.
  • در صورتی که در منطقه ای مرطوب زندگی می کنید، یا کاغذ دیواری را در بخش های مرطوب خانه مثل سرویس بهداشتی نصب کرده اید، حتما از رطوبت گیر استفاده کنید؛ تا از ترمیم کاغذ دیواری پیشگیری کنید.

آموزش ترمیم کاغذ دیواری فرسوده؛ با دقت بخوانید!

باید ها و نباید های نگهداری از کاغذ دیواری

اگر قصد دارید دیوارهای منزل یا محل کار خود را با کاغذ دیواری تزئین کنید، بهتر است در ابتدا با برخی نکات مهم و در واقع بایدها و نبایدهای نگه داری از کاغذ دیواری به خوبی آشنا شوید. به طور کلی برای نگهداری از کاغذ دیواری باید این کارها را انجام دهید:

 

  • هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری، جهت دست شما باید از پایین به بالا باشد؛ تا قرنیزهای شما آسیب ندیده و از ایجاد ترک جلوگیری شود.
  • پاک کردن باید در جهت عمودی درزها باشد.
  • گرد و غبار خشک را بهتر است با استفاده از یک پارچه خشک پاک کنید.
  • برای تمیز کردن اطراف کلید و پریزها از نوک انگشتان خود استفاده کنید.
  • لکه‌های سرسخت را می‌توان با استفاده از پارچه ای مرطوب و تمیز پاک کرد.
  • هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری، هر بار یک بخش را تمام کرده و پس از خشک شدن روی بخش دیگر کاغذ کار کنید.

 

5 راهکار برای افزایش طول عمر کاغذ دیواری

 

  • از برس‌های سخت استفاده نکنید زیرا ممکن است سطح کاغذ دیواری را خراب کنند؛ و ناچار به تعمیر کاغذ دیواری شوید.
  • از مواد ساینده استفاده نکنید.
  • از پاک کننده‌های مبتنی بر حلال فعال، مواد شیمیایی، رقیق کننده‌های لاک و پاک کننده لاک ناخن استفاده نکنید.
  • از محصولاتی که حاوی سفید کننده هستند خودداری کنید زیرا به چاپ و روکش کاغذ دیواری آسیب می‌رسانند.
  • از اسکرابرهای سخت روی کاغذ دیواری استفاده نکنید زیرا ممکن است سطح کاغذ دیواری را خراب کنند.

 

آیا کاغذ دیواری های اکستریم والز هم به ترمیم نیاز دارند؟

برند اکستریم والز یکی از معتبرترین برندهای وارد کننده کاغذ دیواری است؛ که انواع کاغذ دیواری های وینیل (PVC) را در طرح ها و سبک های متنوع و جذاب به سراسر ایران عرضه می کند. محصولات این برند قابل شست و شو بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. کاغذ دیواری های این برند در صورتی که اصولی نصب شوند تا پانزده سال عمر مفید داشته و زیبایی ظاهری خود را از دست نخواهند داد. بنابراین اگر به دنبال کاغذ دیواری با مقاومت بالا در برابر آسیب و رطوبت هستید، کاغذ دیواری های اکستریم والز انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

 

سوالات متداول

 

برای ترمیم کاغذ دیواری باد کرده چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برای رفع هوای جمع شده زیر کاغذ دیواری، می توانید روی حباب را با استفاده از سوزن یا کاتر، شکاف کوچکی ایجاد کرده و هوای اضافی را خارج کنید. همچنین می توانید با کشیدن غلطک از قسمت بالا تا پایین کاغذ دیواری، هوای اضافی را خارج کنید.

 

نحوه نگهداری از کاغذ دیواری به چه عواملی بستگی دارد؟

نگهداری از کاغذ دیواری به نوع، جنس و میزان ضخامت کاغذ دیواری بستگی دارد.

 

کاغذ دیواری پاره شده را با چه چسبی بچسبانیم؟

کاغذ دیواری کنده شده را می توانید به وسیله چسب مخصوص کاغذ دیواری یا چسب چوب بچسبانید.

 

برای گردگیری کاغذ دیواری چه نکاتی دارد؟

اولین نکته این است که کاغذ دیواری باید در ماه یک یا دو بار گردگیری شود. برای این کار می توانید از وسایلی مانند گردگیر دستی خشک، گردگیر پر و یک تکه پارچه استفاده کنید.

 

کلام آخر

کاغذ دیواری یکی از اِلمان های تزئینی جذابی است که دکوراسیون خانه شما را متحول می کند. اما بهتر است قبل از نصب ، با مهم ترین نکات نگه داری و ترمیم کاغذ دیواری به خوبی آشنا شوید؛ تا در صورت لزوم اقدامات لازم برای تعمیر کاغذ دیواری را انجام دهید. در این مطلب، رایج ترین مشکلات کاغذ دیواری ها و روش های رفع آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. با رعایت نکات ذکر شده کاغذ دیواری خود را به خوبی نگه داری و در صورت لزوم تمهیدات لازم را برای ترمیم آن انجام دهید.

به اشتراک بگذارید

5 دیدگاه

  • برای ترمیم کاغذدیواری آسیب دیده و تعویض قسمتی از آن حتما باید از چسب مخصوص کاغذدیواری استفاده کرد؟

    • بله به این دلیل که متریال استفاده شده در چسب کاغذدیواری به بافت کاغذ هیچ اسیبی وارد نمیکنه.

  • سلام واسه ترمیم کاغذ دیواری های آسیب دیده نیاز به بتونه کاری نداره؟

  • سلام و درود
    اگر دیوار آسیب دیده باشد یا ترک داشته باشد باید زیر سازی شود در غیر اینصورت نیاز به بتونه کاری نیست.

  • کاغذ دیواری اگر خوب نصب بشه نیاز به ترمیم نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *