کاغذ دیواری در فرهنگ ههای مختلف جهان

کاغذ دیواری را به طور قطع می‌توان یکی از قدیمی‌ترین دیوارپوش‌های تزئینی در سراسر جهان دانست، اما از این میان چند کشور هستند که بیش از دیگران از این دیوارپوش برای تزئینات دیوارهای خود استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین دانستن تاریخچه و تاثیرات کاغذ دیواری در فرهنگ‌های مختلف جهان برای علاقه‌مندان کاغذ دیواری می‌تواند بسیار جالب‌توجه باشد.

کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان

اگر بخواهیم قدیمی‌ترین کشوری که از کاغذ دیواری بعنوان دیوارپوش استفاده کرده است نام ببریم قطعاً به کشور و فرهنگ چین می‌رسیم. این کشور یکی از قدیمی‌ترین سازنده‌ها و استفاده کننده‌های کاغذ دیواری در سطح جهان می‌باشد. با ما همراه باشید.

کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان
تاریخچه کاغذ دیواری به سالیان خیلی دور برمی‌گردد.

استفاده از کاغذ دیواری در چین

قدیمی‌ترین کاغذ دیواری‌هایی که در کشور چین یافت شده است به قبل از قرن 17 میلادی برمی‌گردد. این کاغذ دیواری‌ها بیشتر با طرح پرنده‌ها و گل‌ها تزئین شده‌اند، که یک زبان بصری نمادین است که در چین سابقه طولانی دارد. برخی دیگر مناظر چشم پرنده را به تصویر می‌کشند که بیانگر آرمان سنتی چین بعنوان یک جامعه مولد و دارای هماهنگی اجتماعی است. برخی از این دیوارپوش‌ها خود چینی‌ها و فرهنگ آنها را به تصویر می‌کشیدند که امروزه خیلی کم دیده می‌شود.

همچنان در کشور چین استفاده از کاغذ دیواری بعنوان یک دیوارپوش بسیار مرسوم است، چینی‌ها همچنان طرح‌های سنتی و نقوش طبیعت و پرندگان را می‌پسندند و همچنان جزو پرفروش‌ترین طرح‌ها در این کشور می‌باشد. طرح‌های شاخ و برگی، طبیعت، گل و پرنده‌های موجود در طبیعت چین در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان
استفاده از طرح پرندگان و مناظر طبیعی در دیوارپوش پشت تخت خواب، آرامش‌بخش و طنین‌انداز است.

استفاده از کاغذ دیواری در اروپا

اولین باری که کاغذ دیواری به عنوان یک دیوارپوش وارد اروپا شد، مربوط به قرن 17 و در کشور فرانسه و انگلیس بود. در ابتدا از این دیوارپوش به دلیل گران بودن قیمت تمام شده فقط در کاخ‌های سلطنتی و خانه‌های اشراف استفاده می‌شد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این صنعت، قیمت تمام شده کاغذ دیواری پایین‌تر آمده و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

در صورتی که بخواهیم بگوییم کدام کشورهای اروپایی بیشترین مصرف کاغذ دیواری را دارند باید به کشورهای انگلیس، ایرلند و سوئد اشاره کنیم.

در این کشورها امروزه کاغذ دیواری بعنوان یک دیوارپوش تزئینی بسیار جا افتاده است و طرح ترند شده کاغذ دیواری در سال 2021 در کشورهای اروپایی و امریکایی متعلق به طرح‌های 3D به همراه پنل می‌باشند.

کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان
استفاده از کاغذ دیواری در دیوار پشت تلویزیون، جلوه‌ای خیره‌کننده می‌بخشد

استفاده از کاغذ دیواری در آمریکا

استفاده از کاغذ دیواری در آمریکا به اواخر قرن هجدهم برمی‌گردد، کاغذ دیواری‌ها در این کشور امروزه بسیار محبوب بوده و معمولاً کارشناسان طراحی داخلی از کاغذ دیواری حداقل برای طراحی بخشی از خانه از کاغذ دیواری استفاده می‌کنند. کاغذ دیواری ترند شده در امریکا را در بالا ذکر کردیم.

امریکایی‌ها به دلیل مهاجرپذیر بودن، تلفیقی از فرهنگ‌های زیادی است که هر خانواده‌ای براساس فرهنگی که دارد از یک مدل کاغذ دیواری در منزل خود استفاده می‌کند اما بیشترین کاغذ دیواری فروخته شده در آمریکا مربوط به کاغذ دیوای‌های مدرن و طرح‌های 3D است.

کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان
استفاده از کاغذ دیواری با طرح شلوغ در اتاق خواب با تم قرمز سفید

استفاده از کاغذ دیواری در کشورهای آسیایی

به طور قطع می‌توان گفت کشورهای آسیایی و مخصوصاً کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین مخاطبان کاغذ دیواری می‌باشند. زادگاه کاغذ دیواری کشور چین بوده و بعد از آن از طریق راه ابریشم آن را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردند که در این میان اکثر کشورهای این مسیر تبدیل به مصرف‌کنندگان کاغذ دیواری شدند. طرح‌های مورد استفاده در کشورهای آسیایی در ابتدا همان طرح‌هایی بوده است که در کشور چین طراحی و تولید می‌شده است، رفته‌رفته فرهنگ هر کشور بر طرح‌های کاغذ دیواری‌های مصرفی تاثیر گذاشته و هر کشوری براساس فرهنگی که دارد طرح‌های خاصی را بیشتر مورد استفاده قرار می‌داده است.

طرح بته‌جقه که یکی از طرح‌های مخصوص ایرانی‌هاست، تاثیر مستقیم فرهنگ و هنر ایرانی را بر طرح‌های کاغذ دیواری در طول تاریخ نشان می‌دهد. اگرچه امروزه با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فاصله‌های سلیقه‌ای و فرهنگی کمتر شده است اما باز هم می‌توان فرهنگ و سلیقه هر کشور و ملت را بر کاغذ دیواری‌هایی که مصرف می‌کنند، مشاهده کرد.

بیشترین مصرف‌کنندگان آسیایی در سال‌های اخیر را می‌توان کشورهای سریلانکا، مالزی، فیلیپین، نپال، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، هندوستان و ایران دانست. البته در کشورهایی همچون امارات، قطر، لبنان و سنگاپور نیز این دیوارپوش بعنوان یک دیوارپوش تزئینی محبوب شناخته می‌شود.

کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان
اکثر کشورهای آسیایی طرفدار طرح‌های کلاسیک و پست مدرن هستند

پرطرفدارترین طرح کاغذ دیواری در فرهنگ های مختلف جهان

طرح داماسک و گلدار به همراه طرح شاخ و برگی را می‌توان پرطرفدارترین طرح‌های کاغذ دیواری در سراسر دنیا دانست. البته در سال گذشته طرح سه بعدی و سبک مدرن پرطرفدارترین طرح و سبک سراسر جهان بوده است. کاغذ دیواری طرح ساده و بافت به دلیل اینکه بعنوان طرح‌های مکمل استفاده می‌شوند همیشه پرفروش هستند.

با این اوصاف طرح و سبک به غیر از پرطرفدار بودن، خیلی سلیقه‌ای و شخصی بوده و افراد مختلف براساس سلیقه شخصی و فرهنگ خود امکان دارد طرفدار یک سبک و طرح باشد.

به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *