چاپ کاغذ دیواری در گذشته

‌تاریخچه چاپ کاغذ دیواری، مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های بکار رفته برای تغییر الگوها با‌توجه به سلایق شخصی می‌باشد. در قرن شانزدهم، اولین کاغذ دیواری‌ها  علاوه‌بر خانه‌های بزرگ اشراف، برای تزئین داخل کمدها و اتاق‌های کوچک‌تر در خانه‌های بازرگانان نیز استفاده می‌شد. اما در آغاز قرن بیستم، در راهروها، آشپزخانه‌ها، حمام‌ها، و اتاق خواب‌ها و همچنین اتاق‌های پذیرایی هم مورد استفاده قرار گرفت. بطوری‌که هر دو قشر ثروتمند و فقیر از آن استفاده می‌کردند.

 

چاپ کاغذ دیواری در گذشته
یکی از آلبوم‌های مربوط به کاغذ دیواری تولیدی توسط جفری و شرکت که اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. این آلبوم شامل صورت‌حساب‌ها، جزوه‌ها، برش‌ و فهرست قیمت‌ها می‌باشد.

 

کاغذ دیواری چگونه ساخته شد ؟ 

بسیاری از کاغذ دیواری‌های اولیه دارای نقوش گل و مناظر ساده تصویری بودند که از گل‌دوزی‌های معاصر و سایر منسوجات کپی شده بودند. چاپ کاغذ دیواری‌ها به صورت تک رنگ، با جوهر سیاه روی کاغذهای کوچکی که تقریباً 40 cm ارتفاع و 50 cm داشتند، شروع شد.

چاپ بلوکی کاغذ دیواری
روش چاپ بلوکی کاغذ دیواری

در اواسط قرن هفدهم این کاغذ‌های کوچک به هم متصل می‌شدند و رول‌ها را تشکیل دادند. بعد از مدتی در صنعت چاپ کاغذ دیواری، استفاده از بلوک‌های چوبی روی کار آمد. به این صورت که طرح‌ها را روی بلوک‌های چوبی مستطیل  شکل حک می‌کردند. سپس بلوک‌ها را مانند مهر روی رنگ‌ گذاشته و بعد روی کاغذ قرار می‌دادند.

در الگوهای رنگی هم از چند بلوک استفاده می‌شد که هر بلوک برای یک رنگ بکار می‌رفت. این کار به این صورت انجام می‌شد که بعد از استفاده از هر بلوک، کاغذ را آویزان می‌کردند تا خشک شود، سپس رنگ بعدی را مهر می‌کردند. در انتهای هر بلوک پیچ‌هایی وجود داشت که به چاپ‌گر کمک می‌کرد تا طرح را بصورت ردیف چاپ کند. این فرآیند بسیار پرزحمت و زمان‌بر، و نیازمند مهارت بالا بود.

 

چاپ کاغذ دیواری در گذشته
بخشی از کاغذ آستر با طرح تصویری هنرمند ناشناس که اواخر قرن 17 در انگلستان توسط بلوک‌های چوبی چاپ گردید. اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود.

 

در اواسط قرن هجدهم کاغذدیواری‌ها از نظر طراحی بسیار غنی و مبتکرانه طراحی می‌شدند. الگوهای گل شامل گل‌های رز و میخک با رنگ‌های ظریف جز الگوهای محبوب بودند و الگوهای منظره هم بین مردم رایج شد. کاغذی از دادینگتون هال حاوی پیکره‌ها و مناظر قاب‌بندی‌ شده با گل‌ها و حشرات وجود دارد که رنگ‌های آبی و صورتی روشن بکار رفته در آن، به ما یادآوری می‌کنند فضای داخلی قرن هجدهم اغلب با رنگ‌های زنده تزئین می‌شده است.

  دکوراسیون صنعتی
چاپ کاغذ دیواری در گذشته
چاپ چوبی رنگی روی کاغذ.موزه شماره E.747.1914. موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن

 

کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای

بیشتر الگوهای کاغذ دیواری پارچه‌ای را بصورت طرح داماسک و دسته گل‌ها طراحی می‌کردند. برای چاپ این کاغذ دیواری، پودر پشم (یک نوع ضایعات پشم) را روی پارچه‌ای که طرح آن با نوعی چسب ایجاد شده‌ بود، می‌چسباندند. جنس پارچه‌ها اغلب کتان یا بوم بود. اما در سال 1634، جروم لانیر (Jerome Lanier)، یک پناهنده که در لندن کار می‌کرد، روشی را به ثبت رساند که به وسیله آن پشم‌های رنگی را روی کاغذهای رنگ شده اعمال کردند.

در این زمان به دلیل تنوع در طرح‌ها و قیمت ارزان، کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای مورد توجه عده‌ی زیادی از مردم قرار گرفت. بطوری که در اواخر قرن هجدهم خانه‌ای روستایی در انگلستان وجود نداشت که حداقل یک اتاق را به شیوه‌ای مشابه تزئین نکرده باشد.

چاپ کاغذدیواری پارچه ای
تابلویی از کاغذ دیواری پارچه‌ای قرمز، سازنده ناشناخته، موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن

کاغذ دیواری‌های چینی

کاغذ دیواری‌های ساخته شده در چین جز تزیینات گرا‌ن‌تر بودند که به عنوان بخش بزرگی از تجارت کاغذ دیواری‌های ابریشمی‌ فعالیت می‌کردند. این کاغذ دیواری‌ها به سرعت در بازار دیوارپوش‌های لوکس جا باز کردند. برخلاف کاغذ دیواری‌های اروپایی که چاپ می‌شدند، کاغذ دیواری‌های چینی بصورت طرح‌های یکپارچه نقاشی می‌شدند. طرح کاغذ دیواری‌های چینی به دو گروه تقسیم می‌شد: گروه اول مشاغل و فعالیت‌های زندگی چینی‌ها را به تصویر می‌کشید. گروه دوم هم مجموعه‌ای از گیاهان و پرندگان عجیب‌و‌غریب را نشان می‌داد که به زیبایی در منظره‌ای از درختچه‌ها و درختان پراکنده‌ شده‌ بودند.

از قضا، چینی‌ها خودشان از کاغذ دیواری استفاده نمی‌کردند و صنعت چاپ کاغذ دیواری منحصراً برای صادرات بود. دقت و پیچیدگی این طرح‌ها و طبیعت‌گرایی باعث شد استانداردهای جدیدی در تولید کاغذ دیواری بوجود بیاید. شهرت این کاغذ دیواری‌ها به حدی بود که تا مدت‌ها پیش، تولیدکنندگان اروپایی مشغول به تولید بدل این نقاشی‌های دستی بودند.

  کاغذ دیواری سیاه و سفید؛ تاثیر جادویی رنگ‌های متضاد
کاغذ دیواری های چینی
یک مدل کاغذ دیواری چینی مربوط به 1750-1800 . موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

تولید انبوه

بدلیل سختی و زمان‌بر بودن چاپ‌های بلوکی، تولیدکنندگان کاغذ دیواری همواره به دنبال راهی برای سرعت‌ بخشیدن به تولید بودند. در سال 1839 اولین دستگاه چاپ کاغذ دیواری توسط شرکت Potters & Ross به ثبت رسید.

این دستگاه چاپ دارای یک استوانه بزرگ بود که کاغذ پس از عبور از سطح آن، از میان غلتک‌هایی برای پیاده‌سازی طرح رد می‌شد و بطور همزمان رنگ‌آمیزی هم صورت می‌گرفت. اولین کاغذهای چاپی به این روش، در کنار طرح‌های غنی تولیدی توسط بلوک و دست، نازک و بی‌رنگ به نظر می‌رسیدند. همچنین طرح‌های ساده گل و هندسی با تکرارهای بسیار ریزی داشتند. اما سرعت تولید آن در اقتصاد غیرقابل انکار بود. بطوری که تولید در بریتانیا از سالی یک میلیون رول، طی چند سال، به سالی نه میلیون رول افزایش یافت. کاغذ دیواری تنها در یک نسل به کالایی تبدیل شده‌ بود که همگان از آن استفاده می‌کردند.

چاپ کاغذ دیواری در گذشته
با پیشرفت صنعت چاپ امکان تولید انبوه کاغذ دیواری ایجاد شد.

اصلاح طراحی

کاغذ دیواری‌ها در اواخر قرن نوزدهم طرح‌های متنوعی مثل طرح سنگ مرمر، طرح چوب و طرح‌های تاریخی را شامل می‌شدند. متداول‌ترین این طرح‌ها نقوش گل بود که آن زمان توسط یک معمار معروف به نام پوگین (Pugin) مورد انتقاد قرار گرفت. پوگین معتقد بود که الگوهای طبیعت‌گرایانه برای تزئین دیوار مناسب نیستند. چرا که تصوری سه بعدی و غیر واقعی از یک دیوار صاف به ما می‌دهند. به جای آن از طرح‌هایی با تزئینات معمولی حمایت می‌کرد. کاغذ دیواری‌های خود او هم شامل زیورآلات قرون وسطایی و مورد‌علاقه خودش بود. در این میان طراحان دیگری سبک گل و گیاه را به یکسری از شکل‌های هندسی متقارن نزدیک کردند. علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که در جهت این دیدگاه‌ها صورت می‌گرفت، این طرح‌ها بین مردم و تولید‌کنندگان جا نیفتادند و تولید همان سبک‌های سنتی و طبیعی ادامه یافت.

 

چاپ کاغذ دیواری
کاغذ دیواری پوگین و هرالدیک 1848 در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

 

چاپ طرح‌های تاثیرگذار ویلیام موریس

ویلیام موریس نویسنده و طراح بود که بیشتر شهرت او بخاطر طرح‌های کاغذ دیواری‌اش بود. طرح‌های ویلیام به دلیل قابل‌فهم بودن و دور بودن از فرمول‌هایی که اشخاصی مانند پوگین بیان می‌کردند، ماندگارتر شد. او بیشتر طرح‌ها را بر‌اساس گل و گیاهانی که اکثر مردم با آن‌ها آشنا بودند طراحی می‌کرد. یکی از محبوب‌ترین طرح‌های او، Trellis (1864)، بود که از اولین خانه‌اش، الهام گرفت و طرح بعدی که در تصویر می‌بینید، Willow Bough (1885)، بر‌اساس نقاشی‌هایی از شاخه‌های بید است که از خانه روستاییش الهام گرفته‌ بود.

  راهنمای خرید کاغذ دیواری هندسی

این طرح‌ها در آن زمان به روش چاپ بلوکی تولید می‌شدند. تاثیر ماندگار موریس علاوه‌بر کاغذ دیواری در صنایع دستی هم بوجود آمد و این تاثیر باعث تغییر نگرش در دکوراسیون داخلی هم شد. در نتیجه نسلی از مصرف‌کنندگان طبقه متوسط تشویق شدند که در زیبایی خانه‌هایشان به دنبال هنر باشند.

چاپ کاغذ دیواری
طرحی قدیمی از ویلیام موریس

صنعت چاپ کاغذ دیواری در عصر جدید

فناوری‌های مرسوم برای چاپ کاغذ دیواری شامل چاپ روی صفحه، چاپ سطحی، چاپ فلکسوگرافی و چاپ گراوور است.

 

چاپ روی صفحه

چاپ روی صفحه به کمک یک شابلون انجام می‌شود. به این صورت، از فضای خالی شابلون رنگ را عبور می‌دهند و طرح موردنظر شکل می‌گیرد. این مدل چاپ می‌تواند به وسیله ماشین هم انجام شود.

چاپ کاغذ دیواری در گذشته
با پیشرفت صنعت چاپ ایجاد چاپ بر روی صفحه امکان‌پذیر شد

چاپ سطحی

در چاپ سطحی هم یک صفحه آغشته به جوهر روی کاغذ ضربه می‌زند. جوهر، روی کاغذ می‌لغزد و تصویر بصورت واضحی دیده‌ نمی‌شود. همچنین کاغذ بین ایستگاه‌های رنگی خشک نمی‌شود. چاپگرهای سطحی معمولا می‌توانند تا 12 رنگ را چاپ کنند.

 

چاپ فلکسوگرافی

“فلکسو” نسخه به روز چاپ سطحی است. برخلاف چاپ سطحی، که در آن غلتک حکاکی از یک ماده بسیار سخت تشکیل شده‌ است، چاپ فلکسوگرافی از یک ماده انعطاف‌پذیر مانند یک مهر لاستیکی استفاده می‌کند. در چاپ کاغذ دیواری به روش فلکسو جوهر کمتری مصرف شده و تصویر هم نسبت به چاپ سطحی واضح‌تر است.

چاپ فلکسوگرافی
چاپ فلکسوگرافی یکی از موارد چاپ صنعتی است.

چاپ گراوور

گراوور یا روتوگراوور زمانی که برای اولین بار در دهه 1950 معرفی شد صنعت چاپ کاغذ دیواری را متحول کرد. این نوع چاپ که کار بسیار کمتری نسبت به چاپ روی صفحه دارد، شامل غلتک‌های فولادی حکاکی شده‌ است که در جوهر فرو می‌روند. این غلتک فولادی پس از چرخش بر روی تیغه برای حذف جوهر اضافی، روی کاغذ طرح می‌زند.

چاپ گراوور
یکی از مواردی که باعث پیشرفت صنعت کاغذ دیواری شد چاپ گراوور است

چاپ دیجیتال کاغذ دیواری

امروزه یکی از متداول‌ترین روش‌ها، چاپ کاغذ دیواری بصورت دیجیتال است. در صنعت چاپ کاغذ دیواری، بیشتر از این شیوه بهره می‌برند. این روش ارزان‌تر بوده و سرعت بالاتری هم دارد. برخلاف گراوور، الگوها تکراری نبوده و می‌توان بصورت مستقیم آن‌ها را برای چاپ ارسال کرد. این نوع چاپ با استفاده از دو روش چاپ جوهرافشان و چاپ الکتروگرافی انجام می‌شود.

چاپ جوهر افشان با استفاده از پاشیدن حساس رنگ روی کاغذ انجام می‌شود و چاپ به روش الکتروگرافی با استفاده از تونر و بارهای الکتریکی صورت می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *