شستن کاغذ دیواری

 با گذشت زمان، گرد و غبار و رطوبت می‌توانند باعث تغییر رنگ و کدر شدن کاغذ دیواری شما شوند. کاغذ دیواری‌هایی که در فضاهایی همانند آشپزخانه استفاده می‌شوند، بر اثر پخت‌و‌پز، چرب شده و دوده به خود می‌گیرند. کاغذ دیواری هایی که در فضاهای مرطوب همانند سرویس‌های بهداشتی استفاده شده‌اند به مرور زمان می‌توانند لکه گرفته یا کپک بزنند. بنابراین دانش نحوه شستن کاغذ دیواری و تمیز کردن آن برای افرادی که در منزل خود از کاغذ دیواری استفاده می‌کنند، امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

نحوه شستن کاغذ دیواری در سه مرحله

خوشبختانه شما می‌توانید با چند روش ساده جرم‌های روی کاغذ دیواری را بردارید. قبل از مطالعه این متن مطمئن شوید که کاغذ دیواری مورد استفاده در فضای شما قابلیت تمیز کردن و شست‌و‌شو را داشته باشند.

نحوه شستن کاغذ دیواری در سه مرحله
کاغذ دیواری‌های قابل شستشو را به راحتی می‌توان شست.

آیا کاغذ دیواری شما کثیف به نظر می‌رسد؟

قبل از انجام هر کاری، از نوع کاغذ دیواری که دارید مطمئن شوید. کاغذ دیواری‌هایی با جنس وینیل یا PVC امروزه جزو محبوب‌ترین مدل کاغذ دیواری‌ها می‌باشند. به لطف مواد و فناوری‌های جدیدی که در این کاغذ دیواری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، قابلیت شست‌و‌شو را دارا می‌باشند.

کاغذ دیواری کثیف
کاغذ دیواری‌های کثیف به آسانی قابل شستشو هستند.

ابزارها و مواد لازم برای شستن کاغذ دیواری :

  • دستمال جادویی یا میکروفیبر
  • جاروی بلند
  • جاروبرقی
  • سطل
  • مایع ظرفشویی
  • دستمال اسفنجی
  • دستکش یکبار مصرف
  • پاک کن
  • نان تست سفید
  • مایع سفیدکننده
  • سرکه سفید
  • پد آرایش پاک کن
  • گوش پاک کن

 

مرحله اول : برای شستن کاغذ دیواری ابتدا گرد و غبار روی سطوح را از بین ببرید

انواع کاغذ دیواری‌ها بایستی حداقل هر دو ماه یک بار با دستمال‌های میکروفیبر یا جادویی به طور مرتب گردگیری شوند. برای جاهایی که دستتان نمی‌رسد، می‌توانید از یک جاروی دسته بلند استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با جاروبرقی گرد و غبار را جارو کنید. برای این کار بهتر است که تمیز کردن را از سقف شروع کرده و به صورت یک خط صاف جارو را به سمت پایین بکشید.

پاک کردن گرد و غبار
اولین مرحله شستشوی کاغذ دیواری پاک کردن گرد و غبار از روی آن است.

نکات مهم :

قبل از اینکه بخواهید از آب یا هر‌گونه مایعات دیگری برای تمیز کردن استفاده کنید، بایستی حتماً گردو‌غبار روی کاغذ دیواری را بگیرید. اگر بلافاصله آب یا مایع تمیزکننده بزنید، گرد و غبار روی کاغذ دیواری گل آلود می‌شود و کار پاکسازی شما را سخت‌تر می‌کند.

  کاغذ دیواری ضد زلزله

 

مرحله دوم : استفاده از آب و مایع ظرفشویی

در یک سطل، 1 گالن آب ولرم را با 1/4 فنجان مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید، سپس دستمال اسفنجی را به مایعی که ساختید آغشته کرده و آن را آبگیری نمایید تا یک رطوبت بر روی دستمال بماند. حالا می‌توانید شستن کاغذ دیواری را انجام دهید. اگر کاغذ دیواری شما در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از مایع‌های ظرفشویی استفاده کنید که قابلیت چربی‌زدایی داشته باشند. قبل از اینکه بخواهید مرحله سوم را شروع کنید صبر کنید تا کاغذ دیواری خشک شود.

نحوه شستن کاغذدیواری
با استفاده از مایعات ظرفشویی به آسانی می‌توان کاغذ دیواری را تمیز کرد.

مرحله سوم : لکه‌ها و آسیب‌های ناشی از رطوبت را از بین ببرید

هنگام پاکسازی لکه‌ها ابتدا بایستی نوع لکه را مشخص کنید، سپس می‌توانید فرآیند شستن کاغذ دیواری را انجام دهید.

 

برای ناحیه‌های کوچکی که با مداد یا دست کثیف‌ شده است :

برای این نواحی می‌توانید از پاک‌کن، آدامس یا یک تکه نان تست سفید استفاده کنید. کافی است پاک‌کن یا نان را کمی‌ روی سطح بمالید تا از بین برود.

تمیز کردن کاغذ دیواری
با کمک یک پاک‌کن به آسانی می‌توان اثرات مداد و خطوط را از روی کاغذ دیواری تمیز کرد.

برای لکه‌های روی کاغذ دیواری وینیل ناشی از رطوبت :

این لکه چه کپک باشد چه لکه‌های دیگر مانند سس قرمز، می‌تواند با کمک محلول‌های سفیدکننده یا سرکه سفید از بین برود. برای شستن کاغذ دیواری با سفیدکننده نیز ابتدا یک نقطه کوچک را تمیز کنید و اگر دیدید مشکلی برای کاغذ دیواری شما پیش نیامد، بقیه جاها را تمیز کنید. مقدار استانداردی که می‌توانید برای تمیز کردن استفاده کنید 1/4 فنجان سفید‌کننده با 1 فنجان آب می‌باشد. بعد از استفاده از مایع سفید‌کننده یا سرکه سفید بایستی با یک دستمال دیوار را خشک نمایید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری
با کمک مایع‌های تمیزکننده می‌توان لکه‌ها را از روی کاغذ دیواری پاک کرد.

برای لکه‌های سرسخت‌تر ، لکه های چربی بزرگ یا تغییر رنگ های عمیق :

ابتدا مطمئن شوید که کاغذ دیواری شما از جنس وینیل بوده و تحمل شست‌و‌شو با مایع‌های سفید‌کننده را دارد. اگر نمی‌دانید که جنس کاغذ دیواری شما چیست ابتدا یک نقطه کوچک که در دید نیست را با کمک یک چوب پنبه یا گوش پاک‌کن با مایع سفید‌کننده تمیز کنید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند، سپس با یک دستمال اسفنجی مرطوب پاک کنید، اگر دیدید که کاغذ دیواری شما تغییر رنگ نداده و تمیز شده است، می‌توانید جاهای دیگر کاغذ دیواری را تمیز کنید.

  استفاده از کاغذ دیواری در مراکز درمانی

چند نکته کلیدی در زمان شستشوی کاغذ دیواری

 پاک کردن یا اسپری کردن دیوار رنگ شده یا کاغذ دیواری، معمولا یک بار در سال کافی می‌باشد. در زیر به برخی نکات مهم اشاره شده است که پیروی از این امور برای تمیز کردن و نگهداری کاغذ دیواری، از آسیب دیدن و کاهش طول عمر کاغذ جلوگیری می‌کند.

  •  امروزه کاغذ دیواری‌های استاندارد کمتر به راحتی خراب می‌شوند، بنابراین میتوانید از آب گرم و صابون ظرفشویی روی یک اسفنج کمی مرطوب استفاده کنید تا مناطق لکه‌دار، روغنی و کثیف را پاکسازی نمایید. گردگیری آرام دیوارها در طول سال بهتر است انجام شود ولی برای شستشو با مواد شوینده و آب، سالی یک الی دو بار کافی است.
  • همیشه قبل از خیس شدن کاغذ دیواری، از جنس آن باخبر شوید و دستورالعمل‌های سازنده کاغذ دیواری را بررسی کنید. برخی از کاغذ دیواری‌ها وقتی مرطوب شوند، ممکن است پوسته پوسته شوند یا حباب زنند. اگر کاغذ دیواری شما قابل شستشو است، می‌توانید با یک دستمال مرطوب و کمی مواد شوینده، سطح کاغذ را پاکسازی کنید. فقط درصد استفاده از مواد شوینده شیمیایی بهتر است کم باشد.
شستن کاغذ دیواری
از صابون و یا مواد شوینده مخصوص استفاده نمایید و بر روی سطح اسپری کنید.
  • توصیه می شود به هیچ عنوان از سفید کننده و مواد شیمیایی باز همچون وایتکس استفاده نگردد. این کار ممکن است به رنگ و یا طرح کاغذ دیواری آسیب بزند.
  • تمیز کردن دیوارهای خانه زمانی معقول‌تر می‌شود که متوجه شوید اثر انگشت، روغن، میکروب‌ها، گرد و غبار و گرده‌ها به مرور زمان روی آن‌ها جمع شده است. دیوارهای کثیف می‌توانند آلرژی را برای اعضای خانواده تشدید کنند و دست زدن به دیوارهای ناپاک می‌تواند افراد را بیمار کند، به خصوص کودکان.
  دلایل استفاده از کاغذ دیواری

از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است؟

 رطوبت ممکن است باعث نفوذ آب به پشت کاغذ شود از این رو سوال اکثر ما در زمان خرید، قابلیت شستشو کاغذ دیواری است. چراکه اگر جنس کاغذ دیواری، ضدآب نباشد، ممکن است حتی با رطوبت هوا نیز چاپ گل زیبای روی آن، تنها چند ماه پس از نصب شروع به لایه برداری کند.

 به طور کلی اکثر کاغذ دیواری‌های نسل جدید، قابل شستشو و ضدآب هستند. با این حال بهترین راه برای شناخت کاغذ دیواری قابل شستشو، پرسش از فروشنده در زمان خرید است. همچنین درصورتی که از جنس کاغذ دیواری باخبر نیستید، می‌توانید در زمان پاکسازی برای اطمینان خاطر، ابتدا بخشی از کاغذ را تست نمایید.

 بهترین جنس کاغذ دیواری قابل شستشو که هم ضدآب است و هم طول عمر بالایی دارد، کاغذ دیواری pvc با روکش وینیل است. این کاغذ دیواری بادوام‌ترین نوع کاغذ دیواری است و به راحتی پاک می‌شود. کاغذ دیواری وینیل، کار شما را در زمان پاکسازی راحت می‌کند. ولی اگر به دنبال کاغذ دیواری چاپ شده یا گزینه‌های دیگر هستید، می‌توانید به راحتی یک لایه لاک روی هر نوع کاغذ دیواری اضافه کنید. انجام این کار یک مهر و موم ضد آب ایجاد می‌کند که رطوبت را حفظ می‌کند و از پیچ خوردن یا پوسته شدن کاغذ جلوگیری می‌کند.

کاغذ دیواری قابل شستشو وینیل
کاغذ دیواری قابل شستشو وینیل کد 7008 از آلبوم پلوتونیوم

آیا می‌توان با تی، کاغذ دیواری را شست؟

در زمان پاکسازی و شستشوی منزل، یکی از بهترین وسایل؛ تی می‌باشد؟ حال سوال اینجاست که امکان شستن کاغذ دیواری نیز با تی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. شما می‌توانید با یک تی تمیز و مرطوب، سطح دیوار پوشیده شده با کاغذ دیواری را به آرامی از چپ به راست و یا برعکس تی بکشید. فقط قبل از آن برای نتیجه بهتر پیشنهاد می‌شود با یک جاروبرقی، گرد و غبار روی دیوار را بگیرید.

شستن کاغذ دیواری با تی
در زمان شستشو کاغذ دیواری، حرکت از چپ به راست باشد بهتر است.
به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *