کاغذدیواری بته جقه

طرح بته‌ جقه یک طرح اصیل ایرانی است و این طرح زیبا و چشم‌نواز بر هر‌چه نقش ببندد، نمادی از ظرافت و زیبایی می‌گردد. کاغذ دیواری طرح بته جقه نیز از این داستان مستثنی نیست. این طرح از آن دسته از طرح‌هایی است که ما ایرانی‌ها سال‌های سال است که با آن خو گرفته‌ایم و زندگی کرده‌ایم.

 

ویدئو معرفی کاغذ دیواری طرح بته جقه کد 5118 آلبوم هیدروژن

 

کاغذ دیواری طرح بته جقه

جای جای منازل ایرانی‌ها آثار و نشانه‌های طرح‌های بته جقه‌ای به چشم می‌خورد. این طرح از گذشته تا اکنون زینت‌بخش پارچه‌های ترمه و آثار دستی سنتی ایرانی بوده‌ است، دور از ذهن نیست که علاقمندان به این طرح همچنان مشتاق به استفاده از آن بر روی دیوار بعنوان کاغذ دیواری باشند.

کاغذ دیواری بته جقه
کاغذ دیواری طرح بته جقه رنگارنگ دکوراسیون فضا را دگرگون کرده است.

طرح بته جقه از کجا آمده است؟

بته جقه سرو سرافکنده ایست که نشانه ایران و ایرانیان است. در آثار هنری سنتی ایرانی همیشه نقش بته جقه مورد‌ توجه بوده‌ است. این نقش در صنایع‌دستی ایرانی مانند سفالگری، شال بافی، نساجی، پارچه، گلیم و قالی، کاشی، خاتم‌کاری و زربافی سهم بزرگی را به خود اختصاص داده‌ است.

  پوستر دیواری آموزشی
کاغذ دیواری بته جقه
تنوع رنگی در کاغذ دیواری

طرح بته جقه آن‌چنان حالت تزئینی داشته‌است که به عنوان زیور دلیران و امیران به شکل پر درنا، یا مرغ ماهی‌خوار بر روی کلاه قرار می‌دادند.

 

سابقه طرح بته جقه در هنر و فرهنگ ایران

برای این طرح خاستگاه‌های متعددی گفته شده‌ است و کارشناسان صنایع‌دستی سراسر جهان تلاش کرده‌اند که مبدا طرح بته جقه را تشخیص دهند. برخی اولین خاستگاه این طرح را تمدن ایلامی-آشوری می‌دانند که در ادامه به دوره‌ی هخامنشی نیز سرایت کرده و بعدا گسترش یافته‌‌ است. عده‌ای هم آن را عنصری مربوط به دوره‌ی قبل از ورود اسلام به ایران و زمان رواج دین زرتشت می‌دانند.

بته جقه نیز همانند اکثر عوامل فرهنگی به مرور زمان به دیگر نقاط جهان منتقل شد و با استفاده آن در فرهنگ‌های شرقی و عثمانی، خاستگاه گیاهان هندی نیز به آن اضافه شد.

  آرامش و لطافت با کاغذ دیواری یاسی رنگ
کاغذ دیواری بته جقه
اصالت ایرانی در طراحی بته جقه

طرح بته جقه در زبان انگلیسی

جالب است بدانید که در آمریکا به طرح بته جقه، خیار شور ایرانی می‌گویند و اگر به انگلیسی در گوگل Persian pickles pattern را جستجو کنید تصاویر زیادی از این طرح را مشاهده خواهید کرد.

اصل و ریشه طرح ایرانی بته جقه را به آتش مقدس، کاج، نخل، گلابی نسبت می‌دهند. این طرح از هنر هخامنشی آغاز شده‌ است. صحبت‌های زیادی در مورد اینکه طرح بته جقه از سرو ایرانی که یکی از نمادهای زرتشتی است ریشه‌ گرفته‌ در میان است. سرو برای ایرانیان نشانه آزادگی است که با تواضع و فروتنی سر خم کرده‌ است.

کاغذ دیواری بته جقه
طرح ایرانی شهرت جهانی

انواع بته جقه

طرح‌های بته جقه هم انواع مختلی دارند از بادامی‌ گرفته تا شاخ گوزن که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • طرح قهر و آشتی: اگر دو بته جقه در کنار هم یا پشت سرهم تکرار شوند به آن بته جقه قهر و آشتی می‌گویند.
  • بادامی: این طرح شبیه به درخت سرو خمیده است.
  • کردستانی: طرحی که در آن بته جقه را بصورت قرینه و در چهار طرف به کار می‌برند.
  • شاخ گوزن: در این طرح سر بته جقه شبیه به شاخ گوزن است.
  استفاده از کاغذ دیواری در صحنه های فیلم و سریال
بته جقه
روح بخشیدن به فضا با طراحی بته جقه

ست کردن کاغذ دیواری بته جقه‌ای

می‌توانید چشم‌ بسته کاغذ دیواری طرح بته جقه‌ای را انتخاب کنید و آن‌ را با دکوراسیون سنتی یا نیمه‌ مدرن خود ست کنید. چون در هر حال نتیجه کار زیبا است. استفاده از کاغذ دیواری بته جقه‌ای سبزآبی با دکوراسیون مدرن ترکیب جالبی را به وجود آورده‌ است.

کاغذ دیواری بته جقه
ست شدن رنگ آبی فیروزه‌ای و سبز در طرح و رنگ ایرانی

طرح بته جقه از آن طرح‌هایی است که چون به ذائقه ما ایرانی‌ها خوشایند و زیباست می‌تواند یک دکوراسیون‌ داخلی ایرانی شیک ایجاد کند.

ست کردن کاغذ دیواری بته جقه‌ای
ست کردن کاغذ دیواری با دکوراسیون

طرح‌های بته جقه در ابعاد و اشکال مختلف متفاوت است. می‌توانند با قوس‌ها و منحنی‌های متنوع بزرگ و کوچک شوند. این طرح می‌تواند با نقوش دیگر اسلیمی‌ نیز ترکیب شود.

 

کاغذ دیواری بته جقه در دکوراسیون مدرن

امروزه طراحان سعی می‌کنند، نقش‌های سنتی را با فرم‌های جدید حال و هوای مدرن به آن‌ها ببخشند. کاغذ دیواری طرح بته جقه نیز با طرح‌های متنوع در بازار عرضه می‌شوند. فرقی نمی‌کند که کاغذ دیواری بته جقه شما چه رنگی باشد، رنگ‌های شاد و ملایم و رنگ‌های تیره نیز با این طرح خوب می‌شوند.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *