عمر کاغذ دیواری چقدر است

به طور قطع می‌توان گفت که دکوراسیون خانه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر شخصی به آن اهمیت می‌دهد، دکوراسیون منزل سبک، دیدگاه و سلیقه زندگی فرد را نشان می‌دهد. یکی از مسائلی که همیشه دغدغه افراد در طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا دفتر کار است انتخاب بهترین دیوارپوش برای فضاست. دیوارپوش‌های مختلفی با طول عمرهای متفاوت برای هر فضایی در بازار وجود دارند. یکی از بهترین، بادوام‌ترین و به‌صرفه‌ترین دیوارپوش‌ها کاغذ دیواری است. عمر کاغذ دیواری علاوه بر جنس آن، به روش صحیح نصب نیز وابسته است، اگر نصب کاغذ دیواری به صورت صحیح انجام شود قطعا ماندگاری طولانی تری خواهد داشت. به طور کلی اگر انتخاب شما برای دیوارها کاغذ دیواری است خوب است که اطلاعات کاملی در خصوص نحوه نگهداری و همچنین طول عمر انواع آن بدانید. این مطلب را از دست ندهید.

 

ویدئو نکاتی مهم برای افزایش طول عمر کاغذ دیواری

 

کاغذ دیواری جزو آن دسته از محصولاتی هستند که بعد از صدها سال هنوز مورد استفاده قرار می گیرند و بر روی دیوارها نقش می بندند، طول عمر بالا یکی از مواردی است که این محصول را محبوب نگه داشته، می‌توان به این واقعیت اعتماد کرد که اگر کاغذ دیواری جنس مرغوبی داشته باشد و به درستی نصب شود، بین 5 تا 15 سال عمر مفید دارد. این امری بدیهی است که اکثر افراد قبل از اینکه عمر کاغذ دیواری آنها به پایان برسد جهت تنوع و تغییر در دکوراسیون داخلی خود آن را عوض می‌کنند.

عمر کاغذ دیواری
کاغذ دیواری PVC نسل جدید، از طول عمر بالایی برخوردارند.

مزیت کاغذ دیواری نسبت به رنگ

تنوع بالای طرح و نقش کاغذدیواری علاوه بر تغییر رنگ فضای داخلی و به نمایش گذاشتن طرح‌های جذاب‌، دارای بافت برجسته و منحصر به فردی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت، در حالی که رنگ یکنواخت از پس این قضیه برنخواهد آمد. کاغذدیواری خراش و آسیب‌های روی دیوار را به راحتی پوشش می‌دهد، همچنین نصب راحت‎‌تری نسبت به رنگ دارد و مانند رنگ دارای بوی آزار دهنده نیست. از دیگر مزیت‌های کاغذدیواری قابلیت شستشو آن است که در صورت ایجاد لک به راحتی به کمک یک دستمال مرطوب پاک می‌شود. با وجود تمام مزایای گفته شده، کاغذدیواری از قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای برخوردار است و تا چند سال بر روی دیوار زیبایی خود را حفظ می‌کند.

مزیت کاغذ دیواری نسبت به رنگ
تنوع طرح و طول عمر کاغذ دیواری، مزیت مهم آن بشمار می‌آید.

عمر کاغذ دیواری چقدر است؟

کاغذ دیواری‌های مرغوب توانایی عمر کردن تا 15 سال و حتی بیشتر از آن را دارند، اما به دلایل مختلفی از جمله نحوه نگهداری، گرمای شوفاژ یا بخاری، دود سیگار، نشت آب و موارد مشابه به طور میانگین بین 5 تا 7 سال عمر می‌کنند که این طول عمر نیز بسیار خوب و مقرون‌بصرفه است. بنابراین همان طور که گفته شد کاغذ دیواری یکی از مقرون‌بصرفه‌ترین و بادوام‌ترین دیوارپوش برای تزئین اتاق منزل یا فضای کار شما است.

اگر کاغذ دیواری با‌کیفیتی را انتخاب کنید و از نصاب حرفه‌ای جهت نصب آن استفاده کرده باشید، مطمئناً کاغذ دیواری حداقل سه برابر بیشتر از رنگ طول عمر دارد. این نکته تنها یکی از مزایای اصلی استفاده از کاغذ دیواری برای تزئین محل‌های پر رفت‌و‌آمد همچون منزل و محل‌کار شماست.

امروزه بیشتر کاغذ دیواری‌های موجود در بازار قابل شست‌و‌شو بوده و به راحتی تمیز می‌شوند که این امر به حفظ زیبایی و افزایش طول عمر آن کمک به سزایی می‌کند. تمیز کردن کاغذ دیواری باعث می‌شود که چربی و دوده به بافت داخلی کاغذ دیواری نفوذ نکرده و عمر مفید کاغذ دیواری بیشتر شود. البته، به خاطر داشته باشید که برای شستن کاغذ دیواری باید از پارچه یا اسفنج نم‌دار استفاده کرد و هیچ‌وقت آب را به طور مستقیم بر روی کاغذ دیواری نگیرید و کاغذ خود را آغشته در آب نکنید.

عمر کاغذ دیواری چقدر است؟
کاغذ دیواری اکستریم والز کد 7056 طرح گلدار رونده

چه عواملی باعث کاهش عمر کاغذ دیواری می‌شود؟

عوامل مختلفی در طول عمر لوازم منزل تاثیرگذار هستند، ممکن است در طول زمان تمامی وسایل از مبلمان گرفته تا کاغذ دیواری توسط عوامل محیطی دستخوش تغییر و افت کیفیت شوند. یکی از مهم‌ترین عوامل قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. البته برای این عوامل راه کارهایی وجود دارد که ما به بررسی آنها می‌پردازیم.

قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید

نور خورشید اشعه‌های مضر UV را به همراه دارد که می‌تواند بر روی طول عمر لوازم شما تاثیر مستقیمی بگذارد. اشعه UV همان‌طور که بر روی پوست انسان تاثیرگذار است می‌تواند بر روی کاغذ دیواری نیز تاثیر نامطلوب بگذارد. البته امروزه تولیدکنندگان کاغذ دیواری برای رفع این مشکل راه کارهایی پیدا کرده اند. این راه‌کار استفاده از لایه‌های محافظ در برابر اشعه‌نور خورشید در تولید کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری‌های قدیمی و کم‌کیفیت این لایه را نداشته و معمولاً کاغذهایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشتند در طول زمان خراب شده و کیفیت خود را از دست می‌دادند.

علاوه‌بر خود کاغذ دیواری، چسبی که برای چسباندن کاغذ دیواری مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد نیز مهم است. چسب‌های مرغوب و استاندارد معمولاً قابلیت مقاومت در برابر نور خورشید را دارند و بر اثر تابش نور خورشید خاصیت چسبندگی خود را از دست نمی‌دهند.

بنابراین شما برای این مسئله نیاز نیست کار خاصی انجام دهید، تنها کافیست کاغذ دیواری و چسب‌هایی تهیه کنید که با‌کیفیت و با‌اصالت باشند. کاغذ دیواری‌های شرکت اکستریم والز تماماً مقاوم در برابر اشعه UV ناشی از تابش نور خورشید هستند.

عمر کاغذ دیواری چقدر است؟
کاغذ دیواری‌های اکستریم والز با بالاترین کیفیت عرضه می‌شود

تغییر در رنگ کاغذ دیواری به مرور زمان

این امر یکی از نگران کننده‌ترین مواردی بوده و هست که در ذهن مخاطبین کاغذ دیواری قرار می‌گیرد. در گذشته به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب ثبات رنگی در کاغذ دیواری‌ها وجود نداشت و کاغذ دیواری‌ها به دلیل عوامل محیطی دچار تغییر رنگ در طول زمان می‌شدند.

امروزه این مشکل نیز توسط تولیدکنندگان کاغذ دیواری حل شده و دیگر تغییر رنگ بر اثر عوامل محیطی و طول زمان بر روی کاغذ دیواری‌های نسل جدید و مرغوب رخ نمی‌دهد. کاغذ دیواری‌های شرکت اکستریم والز با شناخت دغدغه‌های ذهنی مخاطب خود کاغذ دیواری‌های درجه یک و مرغوبی را تولید و وارد بازار می‌کند که تمامی مشکلات گذشته را رفع کرده و دارای خاصیت ثبات رنگی در طول زمان هستند.

علت تغییر رنگ کاغذ دیواری
یکی از علل تغییر رنگ کاغذ دیواری، استفاده نامناسب از مواد شوینده نامناسب است.

جذب دوده، گرد و غبار و نخاله در کاغذ دیواری

اگر شما به خاطر داشته باشید در خانه‌های مادر‌بزرگ‌هایمان کاغذ دیواری‌هایی را می‌دیدیم که بر اثر جذب دوده و گرد و غبار خاصیت رنگی خود را از دست داده و تیره رنگ شده بودند. کاغذ دیواری‌های نسل جدید این مشکل را بسیار کم کرده و به حداقل رسانده‌اند. خاصیت آنتی استاتیکی کاغذ دیواری‌های نسل جدید باعث شده است که علاوه‌بر عدم جذب گرد و غبار و دوده هیچ نخاله‌ای بر روی سطح کاغذ دیواری‌ها نچسبد و این امر باعث افزایش طول عمر کاغذ دیواری‌های نسل جدید شده است، از طرفی به علت قابلیت شستشو در کاغذ دیواری های نسل جدید در هر لحظه می توان کثیفی را از روی این محصول طبق دستورالعملی که در ادامه مطلب آمده است پاک کرد.

 

نکاتی که با رعایت کردن آن‌ها عمر کاغذ دیواری افزایش میابد

علاوه بر مواردی که در مورد آنها صحبت شد، عواملی وجود دارند که باعث افزایش طول عمر و حفظ کیفیت کاغذ دیواری در طول زمان می‌شوند، برخی از این نکات را برای شما در بخش زیر آورده‌ایم:

عمر کاغذ دیواری چقدر است؟
کاغذ دیواری اکستریم والز کد 7078 طرح داماسک رونده مناسب تم‌های دکوراسیون طلایی رنگ

تمیز کردن و تمیز نگه‌داشتن کاغذ دیواری

تمیز کردن کاغذ دیواری یکی از مواردی است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی عمر کاغذ دیواری و حفظ رنگ آن داشته باشد. کاغذ دیواری‌های نسل جدید مشکلی از بابت جذب مو و گرد و غبار ندارند اما در صورتی که لکه‌ای بر روی آن‌ها بیافتد که این لکه چربی باشد یا هر مورد مشابهی باید تمیز شود. اولین نکته‌ای که برای نظافت کاغذ دیواری باید در نظر داشت پیدا کردن ماهیت لکه است. در‌ صورتی‌ که ماهیت لکه یافت شود می‌توانید ماده شوینده مناسب آن را پیدا کرده و آن را به خوبی تمیز کنید. به طور مثال در صورتی که لکه ماهیت چربی داشته باشد باید از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که آنزیم لیپاز را داشته باشند، یا اگر لکه بوجود آمده ماهیتی پروتئینی داشته باشد باید از مواد شوینده‌ای استفاده شود که دارای آنزیم پروتئاز هستند، امروزه اکثر مایع‌های ظرف‌شویی و مایع و پودرهای لباسشویی آنزیم‌های لیپاز و پروتئاز را برای از بین بردن چربی و پروتئین‌های موجود را دارند.

علاوه‌بر مواد شوینده ذکر شده شما می‌توانید از شامپوهای فرش یا مبلمان موجود در بازار استفاده کنید. به خاطر داشته باشید هرگز از مواد شوینده قوی همانند سفید‌کننده‌ها، اسید، تینر و همچنین مایع‌های ظرفشویی که قوی هستند استفاده نکنید، این مواد شوینده به بافت کاغذ دیواری نفوذ کرده و باعث از بین رفتن خاصیت بافت کاغذ دیواری و حتی از بین رفتن رنگ روی کاغذ دیواری می‌شود.

چنانچه کاغذ دیواری‌های شما قابلیت شست‌و‌شو را ندارند یا از جنس‌های نامرغوبی ساخته شده باشند، متاسفانه قابلیت شست‌و‌شو با مواد شوینده در آنها وجود ندارد. اما می‌توان لکه‌های ریز را در آنها به کمک اسفنج یا دستمال‌های همه کاره و با دقت و ظرافت خاصی از بین برد. با این وجود ما پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب جنس کاغذ دیواری خود دقت کافی را داشته باشید و کاغذ دیواری را انتخاب کنید که قابل شست‌و‌شو و از برندهای معتبری باشند. شاید این دسته از کاغذ دیواری‌ها کمی قیمت بالاتری داشته باشند اما عمر مفید آنها بسیار بیشتر است و خیال شما را از بابت وجود لکه‌های احتمالی و عدم جذب دوده و گرد و غبار راحت می‌کنند.

عمر کاغذ دیواری چقدر است؟
قابل شست‌و‌شو بودن کاغذ دیواری‌های اکستریم والز از مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

استفاده از پوشش برای پنجره‌ها

در فضاهایی که نور مستقیم آفتاب شدت دارند، بهتر است از یک پوشش برای محافظت هرچه بیشتر دکوراسیون خود استفاده کنید. نسل‌های جدید پنجره‌ها و کاغذ دیواری‌ها ضد اشعه UV می‌باشند و تا حدی این مشکلات را رفع کرده‌اند اما باز هم توصیه می‌شود که از تابش مستقیم نور خورشید بر روی وسایل منزل و دیوارپوش‌ها تا حد امکان جلوگیری کنید. اشعه مستقیم خورشید علاوه بر اشعه UV می‌تواند باعث ایجاد گرمای مستقیم بر روی وسایل منزل و دیوارپوش‌ها شود و عمر مفید آنها را کم کند.

اگر در منزل یا محل کار شما از پنجره‌های دو جداره استفاده نشده است حتماً جلوی آن را با پرده بپوشانید.

استفاده از پوشش برای پنجره ها
تا جای ممکن، بهتر است از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل منزل جلوگیری نمایید.

 

استفاده از درزگیرها برای پنجره‌ها و درب‌های منزل

درزگیرها مانع از ورود باد و گرد و غبار از فضای خارجی منزل یا محل کار به داخل می‌شوند. در صورتی که شما با وجود تمیز کردن سطوح به صورت روزانه باز هم جمع شدن گرد و غبار را بر روی وسایل‌تان مشاهده می‌کنید مطمئن باشید که درب و پنجره شما به طور صحیحی کارگزاری نشده است و شما نیازمند این هستید که با کمک درزگیرها یا چسب آکواریوم درزهای موجود در چارچوب درب و پنجره خود را ببندید.

استفاده از درزگیرها برای پنجره ها
برای افزایش عمر کاغذدیواری، می‌توانید با درزگیرها، ورود گرد و غبار و آلودگی کاغذ دیواری را کاهش دهید.

رابطه مستقیم طول عمر کاغذ دیواری با قیمت آن

بله درست است! قیمت بالای برخی از کاغذ دیواری‌ها رابطه مستقیمی به کیفیت آنها دارد و این قیمت نشان‌دهنده این است که کاغذ دیواری از مواد اولیه با کیفیتی درست شده است. البته متاسفانه این را باید گفت که در بازار آشفته ایران امکان دارد که کاغذ دیواری بی‌کیفیتی را با قیمت بالا به شما عرضه کنند اما بطور کلی قیمت کمی بالاتر برخی از برندهای شناخته شده و آلبوم‌های موجود در سطح بازار به دلیل کیفیت بالاتر آنهاست.

شما برای اینکه با خیال راحت بتوانید کاغذ دیواری را در منزل خود مورد استفاده قرار دهید با کمی هزینه بیشتر می‌توانید بهترین آن را داشته باشید. یک‌بار هزینه کنید و تا سال‌های زیادی خیال‌تان راحت باشد.

عمر کاغذ دیواری چقدر است؟
کیفیت بالا کاغذ دیواری‌های اکستریم والز برای طولانی‌تر شدن دیوارپوش به شما کمک به سزایی می‌کند.

 

هر چند وقت یک‌بار باید کاغذ دیواری را تعویض کنید؟

اگر از کیفیت کاغذ دیواری خریداری شده مطمئن هستید باید این را به جرأت گفت که تا سالیان طولانی کاغذ دیواری شما می‌تواند یک دیوارپوش مطمئن برای شما باشد. تنها طرح یا رنگ آن می‌تواند دلیلی باشد که در کمتر از 5 سال آن را عوض کنید. حتی در صورت آسیب‌های کوچک بر روی کاغذ دیواری، اگر از شرکت معتبری آن را خریداری کرده باشید می‌توانید مجدداً کد خریداری شده را تهیه کرده و آن بخش را ترمیم کنید.

تعویض سالانه کاغذ دیواری
عمر کاغذ دیواری های نسل جدید قابل شستشو، معمولا تا 5 سال هم دوام می‌آرود.

آیا نصاب و نصب کاغذ دیواری بر روی طول عمر کاغذ دیواری تاثیری دارد؟

جواب این سوال قطعاً بله است! در صورتی که نصاب حرفه‌ای نباشد یا از چسب نامرغوبی استفاده کند، شما دچار آسیب جدی خواهید شد! علاوه‌بر آن در صورتی که نصب به درستی انجام نشود طرح‌های تکرار شونده کاغذ دیواری به درستی با هم هماهنگ نشده و جلوه پایانی کار بی‌نهایت آزاردهنده و ناهمگون خواهد شد. بنابراین از فروشگاه‌ها یا شرکت‌هایی که کاغذ دیواری خود را تهیه می‌کنید بخواهید تا نصابی حرفه‌ای و قابل اعتماد را به شما معرفی بکنند تا هزینه‌ای که بابت نصب و تهیه کاغذ دیواری می‌پردازید هدر نرود.

نصب کاغذ دیواری توسط کارشناس
نصب کاغذ دیواری توسط کارشناس ماهر که بر روی عمر کاغذ دیواری تاثیر دارد.

 

نحوه تعمیر کاغذ دیواری

عوامل مختلفی نظیر کشیده شدن اثاثیه حین جا به جایی و پارگی توسط کودکان در حین بازی می‌تواند کاغذدیواری را دچار آسیب کند. در صورت وقوع چنین مشکلی اگر حین خرید اولیه یک رول اضافه تهیه کرده باشید، کار بسیار آسان می‌گردد. در صورت نداشتن رول اضافی با مراجعه به مراکز فروش می‌توانید از همان طرح و نقش یک رول تهیه کنید. اگر تنها قسمت کوچکی از کاغذدیواری دچار آسیب شده است از رول اضافی خود به اندازه‌ی تکه‌ی آسیب دیده ببرید و با استفاده از چسب کاغذدیواری در جای خود بچسبانید. گاهی ممکن است آسیب وارد شده جدی‌تر باشد و یا طرح روی کاغذدیواری از بین رفته باشد. در این صورت می‌توانید قواره‌ی آسیب دیده را با یک قواره‌ی جدید به‌طوری که تکمیل کننده‌ی طرح قبلی باشد تعمیر نمایید.

نحوه تعمیر کاغذ دیواری
درصورت پارگی، یا خراش می‌توانید بخشی از کاغذ دیواری را جایگزین نمایید.

علت جدا شدن کاغذ دیواری پس از نصب

عوامل متعددی وجود دارند که اگر قبل و یا هنگام نصب کاغذدیواری رعایت نشوند، سبب جدا‌شدن کاغذدیواری پس از نصب آن می‌گردند. از اصلی‌ترین عوامل اثرگذار در این زمینه می‌توان به رطوبت و نم دیوار اشاره کرد. به همین منظور بهتر است قبل از نصب کاغذدیواری به رفع رطوبت دیوار پرداخت و بعد اقدام به نصب کاغذدیواری کرد. در هنگام نصب کاغذدیواری از فاسد نبودن چسب آن مطمئن شوید. همچنین استفاده‌ی زیاد از چسب کاغذدیواری و وجود حباب در زیر کاغذدیواری نصب شده می‌تواند از عوامل تاثیر گذار در جدا شدن کاغذدیواری پس از نصب شود.

علت جدا شدن کاغذ دیواری
یکی از عوامل جدا شدن کاغذ دیواری پس از نصب، رطوبت دیوار است.

نتیجه‌گیری

طول عمر کاغذ دیواری به شرایط مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها مرغوب بودن جنس خود کاغذ دیواری و بعد از آن حرفه‌ای بودن نصاب آن است. از آنجایی که کاغذ دیواری می‌تواند سالیان زیادی بعنوان دیوارپوش منزل شما باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اولاً از فروشگاه‌های معتبر خرید خود را انجام دهید، ثانیاً جنس کاغذ دیواری را علاوه‌بر طرح آن در نظر داشته باشید و در آخر از نصاب حرفه‌ای برای نصب کاغذ دیواری خود استفاده کنید.

اگر این موارد به اضافه نکاتی که در مورد نحوه نگهداری کاغذ دیواری گفته شد را رعایت کنید به جرات می‌توان گفت که تا زمانی که از طرح و رنگ کاغذ دیواری خود خسته نشده‌اید، کاغذ دیواری دیوارپوش ثابت شما خواهد بود.

به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *