طراحی کتابخانه شخصی

اگر شما نیز اهل کتاب و کتابخوانی هستید، به احتمال زیاد مجموعه کتابی رو به رشد دارید؛ از این رو بهتر است به فکر ایجاد یک کتابخانه ی شخصی در خانه ی خود باشید. کتابخانه‌ها نه تنها وسایلی برای نگهداری از کتاب‌ها هستند، بلکه به عنوان عنصری موثر در زیبایی دکوراسیون داخلی به شمار می‌آیند. یک کتابخانه شخصی، می‌تواند راهی مفید، برای نگهداری همه ی کتاب‌های شما در یک منطقه مشخص باشد، تا آن‌ها را منظم، ایمن و با ترتیب خاصی نگه دارد. از آن جایی که کتابخانه ی شخصی، یک فضای خصوصی است، بیشتر طراحی آن، تحت تاثیر ترجیحات شما خواهد بود. با این حال، نکاتی وجود دارد که باید در طراحی کتابخانه، آن‌ها را در نظر بگیرید:

موجودی کتاب‌های مجموعه فعلی خود را تهیه کنید

 

موجودی کتاب‌های مجموعه فعلی خود را تهیه کنید

قبل از ساختن کتابخانه ی شخصی خود، باید موجودی مجموعه کتاب‌های فعلی خود را تهیه کنید. تهیه موجودی، به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که به چقدر فضای لازم برای طراحی کتابخانه ی شخصی در محیط مد نظر احتیاج دارید. همچنین این کار، فرآیند سازمان دهی را آسان تر می‌کند؛ چرا که از قبل می‌دانید که چه کتاب‌هایی دارید. به طور کلی، باید به تعداد کتاب‌های خود توجه کرده و بر اساس این تعداد، کتابخانه ای با ظرفیت کافی، انتخاب و خریداری کنید.

فضای مد نظر را پیدا کنید

 

فضای مد نظر را پیدا کنید

اولین قدم برای ایجاد یک کتابخانه ی شخصی، یافتن مکان مناسب در خانه ی شما است. از قرار دادن کتابخانه ی خود در مقابل دیوارهای بیرونی اتاق، که در معرض تغییرات دما هستند، خودداری کنید. این تغییرات می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت کتابخانه ی شما داشته باشد. سعی کنید کتابخانه ی خود را در مناطقی از خانه، مانند گوشه‌ها، که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، قرار دهید.

قفسه بندی مد نظر را انتخاب کنید

 

قفسه بندی مد نظر را برای طراحی کتابخانه خود انتخاب کنید

وقتی نوبت به انتخاب قفسه برای کتابخانه شخصی خانگی می‌رسد، دو نوع استاندارد برای انتخاب وجود دارد: توکار و مستقل.

  • قفسه‌های توکار وسایلی دائمی در خانه اند که به خود دیوارها چسبانده می‌شوند.
  • قفسه بندی مستقل، در کنار دیوار قرار گرفته و یک واحد قفسه بندی موقت و متحرک است که معمولا به صورت کتابخانه یا کابینت می‌باشد. در بین این دو گزینه، سبک‌های قفسه بندی متعددی برای انتخاب وجود دارند، از جمله: قفسه‌های دارای تنظیم ارتفاع، قفسه‌های چرخ دار، قفسه‌های جدا کننده.

به طور کلی کتابخانه‌ها انواع گوناگونی دارند

 

به طور کلی کتابخانه‌ها انواع گوناگونی دارند

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن
کال تو اکشن کاغذ دیواری کربن-موبایل

کتابخانه‌های استاندارد

کتابخانه‌ی استاندارد، مجموعه ی منظمی از قفسه‌های طبقه بندی شده است که اغلب از جنس چوب یا MDF ساخته می‌شوند. فضای این قفسه‌های طبقه بندی شده، هم اندازه، مساوی و منطبق بر هم است.

کتابخانه‌های پلکانی یا تکیه گاهی

این نوع از کتابخانه‌ها، شامل قفسه‌هایی است که برای تکیه زدن و نصب روی دیوار طراحی شده اند. کتابخانه‌های پلکانی، اغلب شامل طبقه‌هایی است که به تدریج از پایین به بالا از سایز آن‌ها کاسته می‌شود.

کتابخانه‌های زاویه‌ای

این نوع از کتابخانه‌ها، متناسب با گوشه‌های غیر قابل استفاده در اتاق نشیمن یا اتاق مطالعه، طراحی شده و جنبه ی تزئینی نیز دارند.

کتابخانه‌های مکعبی

این نوع از کتابخانه‌ها،  به صورت مکعب‌های هم اندازه ی چوبی یا … بوده و به هر دو طرف افقی و عمودی تقسیم می‌شوند.

کتابخانه‌ها در جنس‌های متفاوتی یافت می‌شوند

 

کتابخانه‌ها در جنس‌های متفاوتی یافت می‌شوند

  • کتابخانه‌های چوبی: کتابخانه‌ی چوبی، بادوام ترین و مقاوم ترین نوع کتابخانه‌ بوده، و حسی کلاسیک و سنتی را در فضا ایجاد می‌کند و البته با هر سبکی از دکوراسیون داخلی ست و هماهنگ می‌شود. چوب، به عنوان یکی از مهم ترین عناصر طبیعت، حس سرزندگی و تازگی را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • کتابخانه‌های تخته‌ای: اگر به دنبال کتابخانه‌ای با هزینه ی کمتر و مقرون به صرفه تر هستید، کتابخانه‌هایی از جنس قطعات تخته‌ای و ام دی اف، گزینه ی مناسبی برای شما می‌باشند. این نوع از کتابخانه‌ها ظاهری کاملا شبیه به چوب داشته اما هزینه و دوام کمتری نسبت به چوب دارند.
  • کتابخانه‌های فلزی: این نوع از کتابخانه‌ها، بسیار محکم تر از چوب و تخته بوده و توانایی تحمل وزن بیشتری از کتاب‌ها را دارند.

کتابخانه ی شخصی شما باید با سبک اتاق مطابقت داشته باشد

 

کتابخانه‌ی شخصی شما باید با سبک اتاق مطابقت داشته باشد

توجه به این نکته مهم و ضروری است، که کتابخانه ی شما، با زیبایی شناسی و سبک اجرا شده در اتاقی که در آن قرار می‌گیرد، تطابق داشته باشد. می‌توانید این کار را با ایجاد تناسب و هارمونی، بین کتابخانه و رنگ و طرح‌های از پیش تعیین شده در اتاق، انجام دهید. چرا که هیچ چیز بیشتر از یک رنگ متضاد و ناهماهنگ، فضا را خراب نمی‌کند. همچنین باید مطمئن شوید که سبک کتابخانه ی شما با سبک اتاق، در تکامل باشد.

نورپردازی کتابخانه ی شخصی

 

نورپردازی در دکوراسیون کتابخانه نقش بسیار مهمی دارد

نورپردازی یکی از مهم ترین عواملی است که باید در طراحی دکوراسیون داخلی یک فضا، به آن توجه فراوان شود.

نورپردازی در کتابخانه ی شخصی، باید به گونه‌ای باشد که ارائه ی نور کافی برای خواندن کتاب و همچنین جلوگیری از خستگی چشم‌ها را فراهم کند. کتابخانه‌های شخصی برای داشتن انرژی و انگیزه ی لازم جهت مطالعه، نیازمند نور طبیعی خورشید می‌باشند، از این رو میبایست کتابخانه ی خود را در اتاقی طراحی کنید که دسترسی به منبع نور طبیعی داشته باشد. توجه داشته باشید که از پرده‌های ضخیم و کلفت برای پنجره‌های اتاق کتابخانه، استفاده نکنید چرا که مانع ورود نور طبیعی به اتاق شده و فضا را تاریک جلوه می‌دهند. استفاده از پرده‌های نازک و شفاف در رنگ‌های روشن، گزینه‌ای مناسب برای کنترل نور طبیعی در اتاق است.

نور مصنوعی، مکمل نور طبیعی بوده و وجود آن در کنار نورپردازی طبیعی، برای روشنایی کتابخانه، لازم و ضروری است. استفاده از لامپ‌های کم مصرف، نوری مناسب و بهینه را برای کتاب‌های شما به ارمغان می‌آورد.

کتاب‌ها را متناسب با نیاز خود سازماندهی و چیدمان کنید

 

کتاب‌ها را متناسب با نیاز خود سازماندهی و چیدمان کنید

روش‌های زیادی برای چیدمان و سازماندهی کتاب‌ها درون کتابخانه وجود دارد. چیدمان کتاب‌ها چه بر اساس حروف الفبا، چه بر اساس انتشارات کتاب‌ها، چه بر اساس ژانر یا نویسنده و چه بر اساس رنگ سازماندهی شده باشد، باید به آسانی مطابق با نیازهای شما صورت گرفته باشد. اگر کودک دارید، کتاب‌های او را در قفسه یا طبقه‌های پایینی کتابخانه قرار داده تا دسترسی به آن‌ها آسان تر باشد. علاوه بر این، باید کتاب‌ها را به نحوی درون کتابخانه قرار دهید، که چهره ای جذاب و دلچسب را نیز در محیط به ارمغان آورید.

اگر در مجموعه کتاب‌های خود، کتاب‌هایی حجیم، با جلدهای قطور  دارید، به منظور جلوگیری از خرابی، پاره شدن یا آسیب به جلد آن‌ها، کتاب‌ها را به صورت افقی و خوابیده چیدمان کرده و آن‌ها به صورت قله ای دیزاین کنید، به این صورت که کتاب‌های بزرگ تر را پایین تر و کتاب‌های کوچک تر را در بالا قرار دهید. اما توجه داشته باشید که ارتفاع این قله را زیاد بلند نکنید؛ چرا که بتوانید دسترسی آسان‌تری به کتاب‌هایی که در بالای قله هستند، داشته باشید.

برای طراحی کتابخانه ی شخصی از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

 

برای طراحی کتابخانه ی شخصی از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

رنگ‌هایی که برای طراحی داخلی کتابخانه شخصی می‌توانید استفاده کنید، به شدت وابسته به سلیقه ی شما، میزان نوردهی اتاق، و دیگر عوامل، مانند سایز کتاب‌ها و … است. با این وجود، چند رنگ پیشنهادی برای دکوراسیون داخلی کتابخانه‌ی شما دراینجا مطرح می‌کنیم.

رنگ صورتی یا بنفش: اگر شما به دنبال رنگ‌هایی دلنشین، آرامش بخش و در عین حال سرشار از انرژی هستید، می‌توانید از رنگ صورتی پاستلی و رنگ بنفش، در طیف‌های گوناگون آن استفاده کنید.

رنگ آبی: اگر اتاق کتابخانه ی شما، با نوردهی کم مواجه است، می‌توانید از رنگ ملایم آبی بهره بگیرید.

رنگ سفید یا خاکستری: از آن جایی که رنگ سفید و خاکستری، رنگ‌هایی روشن و خنثی محسوب می‌شوند، به آسانی با سایر رنگ‎‌ها هارمونی برقرار کرده و ترکیبی مطلوب و زیبا می‌سازند. همچنین این رنگ‌ها، احساس فضای بزرگ تر و دلبازتری را به اتاق کتابخانه ی شما می‌دهند.

رنگ قهوه‌ای: اگر به دنبال یک رنگ کاملا محکم و گرم هستید که احساس امنیت و صمیمیت را برای شما ایجاد کند، از رنگ قهوه ای برای دکوراسیون کتابخانه ی خود، یا سایر المان‌ها در اتاق کتابخانه بهره بگیرید.

در پایان

کتابخانه‌ی شخصی خانگی، یک راه عالی برای افزایش مجموعه کتاب‌ و گسترش دانش شما است. همچنین راهی برای افزودن خلاقیت و جذابیت به خانه ی شما به شمار آمده و از این رو باید از ایمن بودن آن، قبل و بعد از نصب مطمئن شوید.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

برای تزئین فضای مطالعه شخصی خود، از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟

استفاده از قاب عکس‌های خانوادگی و تابلوهای آثار هنری، استفاده از گل و گیاهان و گلدان‌های رنگارنگ در میان قفسه‌های کتاب، ظاهری جذاب و متمایز را به کتابخانه ی شما می‌بخشد.

برای طراحی کتابخانه در اتاق نشیمن، چه پیشنهادی دارید؟

از کتابخانه به عنوان عنصری دکوراتیو در اتاق نشیمن استفاده کنید. پر کاربردترین، کارآمدترین و شیک ترین مدل، کتابخانه‌ای مرکب با میز تلویزیون است.

استفاده از کتابخانه‌های چوبی، با چه سبکی از دکوراسیون داخلی، مطابقت دارد؟

از آن جایی که چوب عنصری طبیعی محسوب می‌شود، با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی هماهنگ شده و ظاهری گرم و صمیمی را به فضای اتاق شما می‌بخشد. با این حال، کتابخانه‌های چوبی اغلب در سبک های سنتی و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *