طراحی اتاق کودک

یکی از اشتباهات رایج در طراحی اتاق کودک این است که معمولاً والدین برای فرزندان خود میز تحریر یا میز مطالعه در نظر نمی‌گیرند. با طراحی مناسب اتاق کودک می‌توانید یک بعد از ظهر کسل‌کننده را برای او تبدیل به یک روز هیجان‌انگیز بکنید. می‌توانید که با طراحی یک چادر صحرایی، فرش خز مصنوعی و دو بزغاله با نمک دگرگونی عجیبی در حال و هوای کودک خود ایجاد کنید. طراحی یک اتاق خواب رنگارنگ با استفاده از رنگ‌های پاستلی را برای او در نظر بگیرید و او را به داستان‌های مختلف ببرید.

طراحی اتاق کودک
طراحی مناسب اتاق کودک در روحیه فرزند شما تاثیر مستقیمی دارد

 

طراحی اتاق کودک

برای یک کودک اتاق خواب مکانی صرفا برای خوابیدن نیست بلکه مکانیست برای خندیدن، بازی کردن، رشد کردن و کشف کردن است. مکانی امن و راحت که در آن احساسات تخیلی او آزادانه سرگردان می‌شوند. جای تعجب نیست که این اتاق‌های فوق‌العاده به شلختگی هرچه بیشتر تمایل می‌یابند. اما در نهایت، تمام زمانی که برای ایجاد یک محیط عالی صرف می‌شود، تلاشی است که برای خوش گذراندن در اتاق ختم می‌شود. طراحی اتاق خواب مناسب برای کودکان یک نیاز است تا هم کودک را شاد نگه دارد و هم فضا را سرزنده کند.

استفاده از کاغذ دیواری در طراحی اتاق کودک
با کمک کاغذ دیواری می‌توانید اتاقی زیبا و شاداب را برای کودک خود ایجاد کنید.

اتاق کودک را شلوغ نکنید!

یکی دیگر از اشتباهات طراحی اتاق کودک که یکی از مهم‌ترین آنها نیز می‌باشد، طراحی به شیوه‌ای است که کودک شما تمرکز کافی را برای مطالعه داشته باشد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود میز مطالعه کودک را خلوت و مرتب نگه دارید. شلوغی میز باعث می‌شود که تمرکز روی کار کم شود.

اتاق کودک شاد
با طراحی نور و کمک از کاغذ دیواری می‌توانید فضایی جذاب برای کودک خود ایجاد کنید.

عامل مخرب تمرکز کودکان در هنگام مطالعه، وجود کمد و طبقه‌هایی بدون در و پر از اسباب بازی است. با ایجاد تغییر در مدل کمدها یا جا‌به‌جا کردن کمد و قفسه‌ها به طوری‌که در هنگام مطالعه در معرض دید نباشند، می‌توانید یکی از اشتباهات طراحی اتاق کودک را حل کنید. حتی می‌توانید وسایل را در جعبه‌های زیبا و ارزان قیمت که همه جا در دسترس هستند قرار دهید. سپس می‌توانید جعبه‌ها را در کمدهای بدون در قرار دهید. با این کار با هزینه‌ای کم فضای اتاق کودک خود را برای مطالعه و انجام تکالیفش مناسب کرده‌اید.

فضایی شاد برای کودک خود
وسایلی برای کودک خود تهیه کنید که علاوه بر زیبایی کارآمد باشد.

ایجاد فضایی برای انجام تکالیف و مطالعه

بعضی از بچه‌ها عادت دارند در هنگام مطالعه درس‌هایشان راه بروند. برخی دیگر دوست دارند روی زمین بعضی تکالیف و کاردستی‌هایشان را انجام دهند. اما گاهی اتاق کودک آنقدر از وسایل انباشته می‌شود که فضای خالی برای کودک باقی نمی‌ماند. اگر فضای اتاق کوچک است، می‌توانید از راهکار‌هایی که برای فضاهای کوچک ارائه می‌شود استفاده کنید.

فضایی شاد برای کودک خود
استفاده از رنگ‌بندی شاد در دکوراسیون اتاق کودک، در تقویت تمرکز و تفکر کودکان تاثیرگذار است.

اگر کودک شما همواره در کنار شما درس بخواند. به راحتی نمی‌تواند تمرکز کند. علاوه بر عدم تمرکز این کار باعث کم شدن اعتماد‌به‌نفس او در انجام کارها خواهد شد. پس بهتر است فضایی مناسب برای مطالعه و انجام تکالیف فرزندتان ایجاد کنید تا بتواند در آرامش و بدون حواس‌پرتی به کارهای خود بپردازد.

  9 نمونه از ترندهای دکوراسیون آشپزخانه در سال 2023
ایجاد حس تقویت در کودکان
با کمک وسایل امید و شادابی را به کودکان خود هدیه دهید.

وسایل اتاق کودک

استفاده از مبلمان کم‌جا، مبل‌های تختخواب شو، میزهای تا‌شو و مواردی از این دست به شما در ایجاد فضایی دلنشین و مناسب برای همه‌ی فعالیت‌های فرزندتان کمک خواهد کرد. کودکان در ابتدای یادگیری نیازمند کمک و راهنمایی‌های مداوم والدین خود هستند. با بزرگ شدن آن‌ها این کمک‌ها و راهنمایی‌ها به تدریج کم می‌شود.

استفاده از نور در فضای اتاق کودک
اتاق کودک علاوه بر وسایل نیاز به نور کافی برای رشد مناسب دارد.

ایجاد قفسه‌های کتاب سرتاسری

ایجاد قفسه کتاب سرتاسری از کف تا سقف، این اطمینان را حاصل می‌کند که تمام منابع مهم مطالعه به خوبی در دسترس هستند. کمدهای سفید رنگ مکان‌های مخفی مخصوصی را در اتاق ایجاد می‌کند. می‌توان یک عدد مبل راحتی گود در گوشه‌ای دنج در اتاق بعنوان تخت روزانه یا تخت مهمان قرار داد. در شب، صفحات براق سفید، سایه روشن مطلوب و آرامی‌ را به وسیله روشنایی لامپ‌ها خود می‌گیرند.

قفسه کتاب کودکان
با کمک طراحی قفسه کتاب سراسری اتاق کودک خود را محلی برای تحقیق و مطالعه کنید.

طراحی اتاق خواب رنگارنگ

وقتی به رنگ‌ها فکر می‌کنید اولین اتاقی که در خانه به ذهنتان می‌آید، اتاق خواب بچه‌هاست. در این فضا شما می‌توانید جسورانه دست به انتخاب رنگ بزنید و یا چند رنگ را با هم ترکیب کنید و در نهایت یک طراحی رنگارنگ برای اتاق خواب بوجود بیاورید. بهتر است برای اتاق کودک از ایده‌ها و وسایل با قیمت مقرون‌بصرفه استفاده کنید. امروزه طراحی‌ها خیلی پیشرفت کرده‌اند، به‌گونه‌ای که می‌توانی پس‌زمینه اتاق را خنثی نگه دارید و به کمک وسایل دیگر رنگ زیادی به فضا بدهید.

اتاق خواب کودک رنگارنگ
با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های شاداب به کودک خود روحیه بدهید و او را شاداب و سرزنده نگهدارید

استفاده از رنگ آبی سیر و زرد

بهره گرفتن از دو رنگ آبی سیر و زرد برای طراحی اتاق خواب یک دختر به همان اندازه برای دکوراسیون اتاق خواب یک پسر نیز پاسخ‌گوست. استفاده از این دو رنگ برای یک پسر بچه ایجاد سرزندگی می‌کند. طراحی اتاق خواب کودکان باید یک چیز متفاوت باشد. سایه رنگ‌های شاد نارنجی، آبی، و لیمویی، یک طرح انعطاف‌پذیر برای بچه‌ها در هر سنی ایجاد می‌کند.

اتاق خواب کودک به رنگ آبی سیر
با کمک رنگ آبی سیر اتاق خواب کودک و اغلب پسر خود را زیباتر کنید.

استفاده از رنگ صورتی و لیمویی

استفاده از رنگ صورتی گرم و لیمویی با دکوراسیونی مدرن و براق باعث ایجاد اتاق خوابی گرم و شاد می‌شود. نقش‌های برجسته در کاغذ دیواری، پرده و دکوراسیون داخلی اتاق کودک باعث می‌شود این فضا پر از زندگی و شادی به نظر برسد. استفاده از لامپ آویز صورتی کروم تمام عناصر دکوراسیون را به صورت پیچشی گرد هم می‌آورد.

استفاده از رنگ‌های قرمز و مشکی

رنگ‌های قرمز و مشکی به خطر، ماجراجویی، و شخصیت نوجوان‌ها اشاره دارد. این رنگ‌ها تمی‌ عالی برای اتاق خواب یک نوجوان می‌باشد. استفاده از پتو یا قالیچه روی کف یک حاشیه تیره متضاد را به فضا اضافه خواهد کرد. پالت تیره باعث می‌شود که به راحتی با رنگ‌های تیره فرعی مشابه آن هماهنگ شود. استفاده از کاغذ دیواری با طرح نقش‌های ملایم به نوجوان صاحب اتاق کمک می‌کند تا خوابی آرام را تجربه کند.

  طراحی دفتر کار خانگی
طراحی اتاق خواب کودک به رنگ قرمز
با کمک رنگ‌های قرمز و مشکی یا تیره اتاق خوابی زیبا و لاکچری ایجاد کنید.

رنگ صورتی و لیمویی

برای ایجاد فضایی تابستانی و سبک می‌توانید از رنگ صورتی و لیمویی استفاده کنید. با کمک پوسترها شخصیت‌های کارتونی را به اتاق خواب بیاورید. از شاهزاده‌های دیزنی تا باب اسفنجی را به طور برجسته نشان دهید. کف‌های اتاق خواب را سفید براق کنید تا تمیز کردن آنها نیز برای شما سخت نباشد.

استفاده از تم آبی نیز باعث ایجاد چشم اندازهای ساحلی می‌شود. با استفاده از تم آبی و وسایل آرامش بخش، حال و هوای ساحل را به اتاق خواب بیاورید.

طراحی اتاق خواب کودک لیمویی
با تم‌های لیمویی می‌توانید اتاق خوابی جذاب ایجاد کنید.

طراحی اتاق بازی کودک

زمانی که کودکان می‌توانند به هر چیزی که از ذهن‌شان خطور می‌کنند، تبدیل شوند، چطور می‌توانید صرفا یک تم را برای اتاق بازی‌شان انتخاب کنید؟ انتخاب دکوراسیونی که بتواند حس ماجراجویی آن‌ها را برانگیزد راه‌حل ساده‌ای دارد و آن این است که به تصورات و خیال‌پردازی‌های آنها  قوت ببخشید. با اتاق بازی الهام گرفته شده از سفر و اکتشافات، یا طراحی رنگارنگ برای اتاق خواب رویاهای بزرگ را در ذهن آنها بپرورانید. ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید طراحی اتاق بازی کودک خود را به نحو احسن انجام دهید.

کاغذ دیواری طرح بازی
با کمک از کاغذ دیواری و طراحی خلاقانه می‌توانید اتاق کودک خود را محلی جهت‌بازی خود تبدیل کنید.

طراحی اتاق بازی کودک به سبک ماجراجویانه

آیا کودکان شما تمایل دارند تا تمام عجایب هفت‌گانه جهان را کشف کنند؟ اگر کودکی ماجراجو دارید، می‌توانید با طراحی اتاق بازی کودک با کمک مجموعه‌ای از نقشه‌های کره زمین اتاقی جذاب برایش طراحی کنید. با نقشه‌ها، زرافه‌ها و تصاویر کاغذی که وقایع مهم را نشان می‌دهند اتاق کودک خود را به یک اتاق بازی جذاب کودکانه تبدیل کنید. برای کودک شما این اتاق جذابیت یک سفر جدید را خواهد داشت.

طراحی اتاق کودک با طرح نقشه
با کمک طراحی نقشه جهان می‌توانید محیطی کودکانه و جذاب را برای کودک خود ایجاد کنید.

طراحی اتاق بازی کودک به سبک مناظر شهری

از مناظری شهری نیز برای اتاق بازی فوق‌العاده گیرا و جذاب استفاده کنید. با کمک تکه‌های تصویری از جنس نمد، می‌تواتید ظاهری شبیه به کاغذ دیواری‌های سه بعدی را ایجاد کنید. با این کار می‌توانید روح تازه‌ای به اتاق بدهید و حال و هوای یک شهر را وارد اتاق کنید.

استفاده از رنگ های طوسی و صورتی
با کمک از تم‌های رنگ صورتی و طوسی شما می‌توانید اتاقی زیباتر صورت می‌گیرد.

طراحی به سبک طبیعت

کودکان دوست دارند از کوه‌ها بالا بروند یا حداقل کنار آن‌ها بازی کنند. در یک اتاق بازی رویایی می‌توان با کمک گرفتن از پوسترهای سه بعدی طبیعت و استفاده از طرح‌های جنگل، کوه، حیوانات و … طبیعت را به اتاق بازی کودک خود بیاورید. اگر فضایی اتاق خواب یا اتاق بازی کودک شما بزرگ است، می‌توان با استفاده از خانه‌های چوبی آماده فضای اتاق خواب را کاملاً مشابه به جنگل کرد.

طراحی اتاق خواب کودک به رنگ طوسی
با کمک رنگ طوسی شما می‌توانید اتاق خواب کودک خود را زیباتر کنید.

با استفاده از چند اسباب‌بازی میمون، فضایی با تم سافاری ایجاد کنید. با استفاده از چند حیوان و تم رنگ سبز می‌توان فضای بیابان‌های ساوانای آفریقا را به اتاق بازی آورد.

  10 ایده برای طراحی سرویس بهداشتی لاکچری

از طریق چند بالش شکل ابر و پوسترهای کاغذ دیواری، بیشه‌زار را به اتاق خواب بیاورید. با استفاده از عروسک‌های نمدی طرح زنبور عسل فضا را کاملاً شبیه به یک گندم‌زار خیره‌کننده بکنید. کودک شما با این تم احساس سرخ‌پوست بودن می‌کند و حس نزدیکی نسبت به طبیعت خواهد داشت. بنابراین نسبت به طبیعت حس مسئولیت‌پذیری و سعی بر حفظ نگهداری آن می‌کند.

ایجاد فضایی روشن و پرنور
اتاق خواب کودک خود را با تم‌های فضایی و پرنور بهتر و زیباتر کنید.

طراحی به سبک فضانوردان

شما همچنین می‌توانید با استفاده از پوسترهای کاغذ دیواری طرح فضا و کهکشان، کودکان خود را تشویق کنید تا درباره ماه و سیارات دیگر کنجکاوی کنند. می‌توان با کمک کاغذ دیواری طراحی رنگارنگ را به اتاق خواب بیاورید و با استفاده از عروسک‌های طرح ستاره و ماه دکوراسیون را منحصر‌بفرد کنید.

طراحی اتاق کودکانه فضایی
طراحی اتاق خواب کودکانه با کمک تم فضایی می‌تواند برای کودک شما فضایی خلاقانه ایجاد کند.

اشتباهات طراحی در اتاق کودک

مطالعه درس روی تخت‌خواب یا بر روی زمین، تمرکز فرزندان شما را از بین می‌برد. تخت خواب فضایی برای خواب و استراحت است و زمانی که کودک شما به تخت خواب خود می‌رود ناخودآگاه تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می‌کند. این مساله باعث می‌شود بازدهی او در هنگام درس خواندن پایین بیاید. اتاق کودک باید فضایی اختصاصی (هر چند کوچک) برای درس خواندن و انجام تکالیف داشته باشد. اگر اتاق کودک شما فضایی برای قرار دادن یک میز تحریر ندارد، از راهکارهای طراحی اتاق با فضاهای کوچک استفاده کنید. استفاده از یک میز تاشو و کم‌جا می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

استفاده از تم های رنگی در طراحی اتاق خواب کودک
با کمک رنگ‌های زیبا و آرامش‌بخش اتاق خواب کودک را زیباتر و آرامش‌بخش‌تر کنید.

نبود نور مناسب و کافی

یکی دیگر از اشتباهات طراحی اتاق کودک نبود نور مناسب و کافی در اتاق است. نبود نور مناسب و کافی باعث خستگی چشم می‌شود. این امر باعث ایجاد حس خواب آلودگی می‌شود. زمانی که نور به صورت مستقیم بر روی اشیا بتابد، همه سایه‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل استفاده از یک چراغ مطالعه با نور کافی قابلیت جا‌به‌جایی و تنظیم نور، می‌تواند نور مستقیم بر روی میز تحریر ایجاد کند. این نور با حذف همه سایه‌ها بهترین حالت برای مطالعه و انجام تکالیف را ایجاد کند. قرار دادن میز جلوی پنجره اتاق به منظور استفاده حداکثری از نور طبیعی هم یک راهکار بسیار مناسب برای افزایش بهره‌وری در هنگام مطالعه و انجام تکالیف است.

طراحی اتاق خواب پرنور
با کمک نورهای طبیعی و مصنوعی اتاق خواب کودک خود را پرانرژی کنید.

استفاده از طرح‌های رنگارنگ

یک دیوار با رنگی شاد و سرزنده، کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های شلوغ و پر از رنگ، یا ماه و ستاره‌هایی که در تاریکی اتاق می‌درخشند، موارد جالب و بامزه‌ای برای اتاق خواب کودک شما هستند. اما اگر می‌خواهید فضایی مناسب برای تمرکز و مطالعه داشته باشید، دیوارهای ساده و سفید بهترین انتخاب هستند. برای طراحی پر رنگ و لعاب، چیدمان اتاق باید متفاوت باشد. چیدمان باید تمرکز کودک شما را در هنگام مطالعه از بین نبرد.

به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *