زیرسازی کاغذ دیواری

در فرآیند تزئین و زیباسازی داخلی منزل، نصب کاغذ دیواری، یکی از روش‌های محبوب جهت آراسته کردن دیوارها است. اما پیش از اقدام به نصب کاغذ دیواری، یک مرحله‌ی بسیار حیاتی و ضروری وجود دارد که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود، این مرحله‌ی مهم، آماده سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری است؛ این مرحله از زیرسازی کاغذ دیواری، مقدمه‌ای برای داشتن یک نتیجه‌ی مطلوب و زیبا است.

نکات نصب کاغذ دیواری- آماده سازی دیوارها

با استفاده از تکنیک‌های اصولی و صحیح زیرسازی کاغذ دیواری برای نصب، می‌توان از دیوارهای خود یک پایه‌ی محکم و مناسب برای نصب کاغذ دیواری‌های جدید ایجاد کرد. در این مقاله از اکستریم والز، به بررسی اهمیت آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری و روش‌های صحیح زیرسازی آن برای نصب، می‌پردازیم.

زیر سازی کاغذ دیواری

 

فرآیند آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری به چه عواملی بستگی دارد؟!

آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری، بسته به بافت دیوار و شرایط محیط مد نظر، متفاوت است. به طور خلاصه می‌توان گفت که آماده کردن دیوارهای رنگ شده با استفاده از یک لایه پرایمر، آسان‌تر از آماده کردن دیوارهای قدیمی و فرسوده است. از این رو قبل از انتخاب کاغذ دیواری مناسب، باید دیوارهای خود را برای نصب کاغذ دیواری آماده کنید.

زیرسازی کاغذ دیواری برای نصب

 

دیوارها به چند دسته تقسیم می‌شوند و برای زیرسازی و آماده کردن هر کدام از آن‌ها چه عملیاتی را باید انجام داد؟

به طور کلی، قبل از نصب کاغذ دیواری، دیوارها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛

  1. دیوارهای رنگ شده
  2. دیوارهای خانه‌های جدید که هیچ نوع پوششی ندارند
  3. دیوارهای از قبل کاغذ شده

دیوارهای رنگ شده

 

آماده سازی دیوارهای رنگ شده قبل از نصب کاغذ دیواری به چه صورت است؟

برای نصب کاغذ دیواری روی دیوارهای رنگ شده، باید یک لایه پرایمر روی آن بکشید؛ در غیر این صورت کاغذ دیواری به سطح دیوار نمی‌چسبد. پرایمرها به شکل کاغذ سنباده، اما به صورت حلال و مایع می‌باشند، که سطح صاف دیوار را زبر کرده و دندانه‌هایی را جهت سهولت نصب کاغذ دیواری ایجاد می‌کنند. اکثر رنگ‌هایی که بافت مسطح یا مات دارند، به آماده سازی خاصی برای نصب کاغذ دیواری نیاز ندارند، اما باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، چربی و کثیفی باشند.

نصب کاغذ دیواری روی دیوارهای بی رنگ

 

دیوارهای بدون رنگ خانه‌های جدید را چطور می‌توان برای نصب کاغذ دیواری، زیرسازی و آماده کرد؟

سطح دیوارهای خشک، بدون رنگ و تازه ساخته شده را می‌توان به وسیله‌ی بتونه کاری یا لایه کشی، برای نصب کاغذ دیواری صاف کرد.

زیر سازی کاغذ دیواری در خانه های قدیمی

 

آماده سازی دیوارهای خانه‌های قدیمی برای نصب و چسباندن کاغذ دیواری:

به طور معمول دیوارهای خانه‌های قدیمی گچی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از پرایمر، به خوبی آماده کرد. تماس پرایمر با گچ، حالتی قلیایی را روی دیوار ایجاد می‌کند که با گذشت زمان از بین رفته و می‌توان کاغذ دیواری را روی آن نصب کرد. اما گاهی این حالت قلیایی ممکن است سبب تشکیل لکه‌های رنگی صورتی، بنفش یا قمز روی دیوار شود، که به این لکه‌ها “نقاط داغ” می‌گویند.

کاغذ دیواری کربن
کاغذ دیواری کربن- موبایل

توجه داشته باشید که قبل از چسباندن کاغذ دیواری، این لکه‌ها یا همان نقاط داغ را با استفاده از برس‌های زبر پوسته پوسته کنید؛ همچنین می‌توانید این حالت قلیایی ایجاد شده روی دیوار را با استفاده از محلول 28 درصد استیک اسید از بین ببرید. (یک واحد اسید را با دو واحد آب مخلوط کنید). دستکش پلاستکی بپوشید و محلول را روی لکه‌های ایجاد شده قرار دهید تا حالت قلیایی و رنگ لکه از بین برود. شما همچنین می‌توانید از سرکه معمولی خانگی(که حالت اسیدی دارد)، برای از بین بردن این لکه‌ها روی دیوار قدیمی استفاده کنید که انجام آن به طبع زمان بیشتری نیاز دارد. در نهایت پس از خنثی شدن حالت قلیایی و از بین رفتن لکه‌های رنگی، مدت زمانی صبر کنید تا لکه‌ها خشک شوند و سپس اقدام به نصب و چسباندن کاغذ دیواری نمایید.

زیرسازی کاغذ دیواری برای نصب

 

آماده سازی دیوارهای از قبل کاغذ دیواری شده:

برای نصب کاغذ دیواری‌های جدید روی دیواری که از قبل کاغذ شده، باید ابتدا کاغذ دیواری‌های قدیمی را به آرامی از روی سطح دیوار جدا کرد. گوشه‌ای از کاغذ را با یک چاقوی لبه تیز بالا کشیده و با احتیاط از روی دیوار بلند کنید. بهتر است قبل از کندن کاغذ دیواری، آن را کمی مرطوب کنید. برای جداکردن کاغذ دیواری‌های قدیمی‌تر، رطوبت باید به حدی باشد که به بافت کاغذ دیواری نفوذ کرده و چسب نگهدارنده‌ی آن را ضعیف نماید(این کار را با استفاده از یک اسفنج و آب گرم انجام دهید).

H2o-CTA
H2o-mob CTA

اگر دیوار شما با چندین لایه کاغذ دیواری یا نوعی کاغذ دیواری نامرغوب و قدیمی پوشانده شده است، به منظور نفوذ آب به بافت و چسب کاغذ دیواری، باید روی آن سوراخ ایجاد کنید؛ با استفاده از یک چاقوی تیز یا یک کاتر این کار را انجام دهید، مراقب باشید که به هنگام انجام این کار، آسیبی به بافت دیوار نرسد.

نکات کلیدی برای زیرسازی کاغذ دیواری

 

چند نکته کلیدی برای زیرسازی کاغذ دیواری برای نصب!

شاید برایتان سوال باشد که آیا آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری ضرورتی دارد؟ پاسخ به این سوال مثبت است. در اینجا به نکاتی برای نصب کاغذ دیواری و آماده سازی دیوارها قبل از چسباندن آن، اشاره می‌کنیم. زیر سازی و آماده سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری، مراحل و روند نصب و چسباندن کاغذ دیواری را  آسان‌تر کرده و سطح دیوار را به پوششی کاملا یکدست، صاف و بدون کنده کاری تبدیل خواهد کرد.

1- به یاد داشته باشید که برای چسباندن کاغذ دیواری، از چسب‌های مبتنی بر آب استفاده کنید؛ استفاده از این نوع چسب‌ها، سبب می‌شود که به هنگام خشک شدن چسب و جمع شدن یا انقباض کاغذ دیواری، به سطح دیوار فشار وارد نشود.

2- قبل از نصب کاغذ دیواری، سطح دیوار باید تمیز، خشک، سالم و عاری از هرگونه چربی، الودگی، کثیفی و کپک باشد.

3- به هنگام چسباندن کاغذ دیواری، تمام کلیدهای برق، تابلوهای نصی و وسایل دیواری را جدا کنید.

4- اگر متوجه لکه‌هایی روی دیوار شدید که علت آن را نمی‌دانید، محلول ساده‌ای از مواد شوینده و آب را برای از بین بردن لکه امتحان کنید. لکه‌های معمولی به سادگی با استفاده از این محلول از بین می‌روند؛ اما اگر این لکه‌ها ناشی از کپک باشند باید از نصابان یا کارشناسان نصب کاغذ دیواری کمک بگیرید. بزرگترین علت کپک زدن دیوار، رطوبت، عدم تهویه هوا و عدم نور مناسب در فضا است؛ شما می‌توانید به کمک یک دستکش پلاستیکی، ترکیبی از ماده‌ی سفید کننده(وایتکس) و آب را به نسبت مناسب به همراه محلول TSP مخلوط کنید و دیوارها را با محلول حاصل شستشو نمایید؛ پس از خشک شدن کامل سطح دیوار، یک لایه سیلر اکریلیک را برای از بین بردن لکه‌ها روی سطح دیوار اعمال کنید.

5- اگر دیوارهای خود را به تازگی گچ کاری کرده‌اید، قبل از نصب کاغذ دیواری باید اجازه دهید تا گچ به طور کامل خشک شود، به طور معمول نصابان کاغذ دیواری، چسباندن کاغذ را روی دیوار گچی پیشنهاد نمی‌دهند.

نصب کاغذ دیواری روی کاشی

 

چطور می‌توان دیوارهای کاشی کاری شده را با کاغذ دیواری پوشاند؟

اگر کندن کاشی‌ها برای شما عملی وقت گیر و زمان بر است و قصد دارید کاغذ دیواری‌هایتان را روی دیوار کاشی کاری شده بچسبانید، به منظور نصب کاغذ دیواری روی کاشی، در ابتدا سطح کاشی‌ها را از هرگونه چربی و آلودگی به طور کامل پاک کرده و دیوار را بشویید. سپس تمام درزهای بین کاشی‌ها را با بتونه به طور کامل و یکدست پر کنید و اجازه دهید تا بتونه کاری دیوار کاملا خشک شود. در نهایت سطح دیوار را با سنباده صاف و یکدست کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه کاغذ دیواری‌ها را روی دیوار خیس یا کثیف نچسبانید، چرا که چربی، قدرت چسبندگی چسب کاغذ دیواری را ضعیف می‌کند.

آماده سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری

 

سخن پایانی در رابطه با آماده سازی دیوارقبل از نصب کاغذ دیواری و زیر سازی کاغذ دیواری

در مجموع می‌توان گفت، که آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری، امری بسیار اساسی و حیاتی است که تاثیر چشم‌گیری بر نتیجه نهایی دارد. انجام مراحل صحیح این فرآیند، از شناسایی نقاط ضعف دیوار گرفته تا پر کردن شکاف‌ها و صاف کردن سطح دیوار، موجب ماندگاری، دوام و زیبایی بیشتر کاغذ دیواری می‌شود.

سوالات متداول

 

سوالات متداول

1- دیوارهای بدون رنگ را چطور می‌توان برای نصب کاغذ دیواری آماده کرد؟

شما می‌توانید به وسیله بتونه کاری یا لایه کشی این کار را انجام دهید.

2- لکه‌های کپک ایجاد شده روی دیوار را چگونه می‌توان از بین برد؟

با استفاده از مخلوطی از ماده‌ی سفید کننده، آب و محلول TSP، لکه‌ها را بشویید و پس از خشک شدن، اقدام به نصب کاغذ دیواری نمایید.

به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه

    • دوست گرامی اگر دیوار ترک یا آسیب دیدگی ندارد نیازی به بتونه کاری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *